Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua kohdellaan eri tavoin normaalipainoisena ja ylipainoisena

Vierailija
31.05.2026 |

Olin lievästi pyöreä ikävuodet 10-25 v, olin aika epäsuosittu. Laihduin 25-vuotiaana ja kohteluni muuttui täysin. Minulle oltiin yliystävällisiä monissa paikoissa, vaikka ennen minua ei edes huomattu. Minua katsottiin pitkään ja töissä kehuttiin paljon. Tultiin juttelemaan, minulle availtiin ovia, autettiin takki päälle jne. Lihoin päälle kolmekymppisenä sairauden ja lääkityksen myötä lyhyessä ajassa +20 kiloa. Kaikki huomio loppui ihan tyystin. Suurimmalle osalle miehistä olin kuin ilmaa, loput olivat perusystävällisiä. Sen tosin huomasin, että töissä osa minuun penseästi suhtautuneista naisista alkoi suhtautua minuun paremmin, kun olinkin lihava. Muuten olin muuttunut näkymättömäksi tai välillä minuun suhtauduttiin jopa tylysti asiakaspalvelutilanteissa.

Sairauden hellittäessä ja lääkityksen loputtua olen karistanut kiloja, vaikka lähtöpainoon on vielä hieman matkaa. Sen olen jo huomannut, että ihmisten käytös on taas muuttunut, kun olen hoikistunut reippaasti. Minuun suhtaudutaan taas ystävällisemmin. Enää ei ihan samalla tavalla katsella kuin nuorempana, mutta selvästi ollaan eri tavalla huomaavaisia ja ystävällisiä kuin lihavana ollessani. Kehuja tulee taas enemmän töissä. Ihmiset kiittelevät eri tavalla ja huomioivat. Joidenkin naisten suhtautuminen on taas muuttunut penseämmäksi, kun en enää ole lihava.

Miksi ihmiset kohtelevat ylipainoisia ja normaalipainoisia niin eri tavoin? Ja tajuavatko ihmiset edes itse asiaa? Tuntuu surulliselta, kun kuitenkin koko ajan olen ollut ihan sama ihminen, joka on ystävällinen toisille.

Kommentit (190)

Vierailija
181/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii varmaan olla hoikka sit.

Vierailija
182/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Mä olin nuorempana ihan kaunis mutta nyt tavis. Samanlaista kohtelua saan. Jopa parempaa naisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kohdellaan. Vartalo on mielesi temppeli. Se että on lihava,on kuin paskantaisi Tuomiokirkon alttarille.

Vierailija
184/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ei ainakaan tykkää nuorista naisista ja palvelu on sen mukaista. Vanhat ihmiset saa ainakin täälläpäin parasta kohtelua.

Vierailija
185/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet saa parempaa kohtelua.

Vierailija
186/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko aivan yllätyksenä, että nuoret ja kauniit saavat osakseen parempaa palvelua kuin rumat ja vanhat?

Kyllä minua hämmentää, että kolmekymppisenä lihavana sain huonompaa kohtelua kuin nyt vanhempana ja hoikempana.

Ap

Minulla on samankaltainen tarina. Lihoin voimakkaasti väliaikaisen lääkityksen ja sen aiheuttamien suolistomikrobiston muutosten vuoksi. Minuun alettiin suhtautua kuin vähemmän älykkääseen, vaikka muuten tyylini ja hygieniatasoni jne olivat ennallaan. Noin siis ihan tuntemattomien ihmisten taholta, esim apteekissa. 

Sitten kun onnistuin pudottamaan kiloni ja olen taas normaalipainoinen, olen yhtäkkiä ikäänkuin saanut älynlahjani ja koulutukseni takasin. Minulle ei ehdoteta samanlaisia idioottimaisia palikkatason juttuja kuin pulskempina vuosina. Tyyli, hygieniataso ja muut pintapuoliset seikat eivät ole muuttuneet mitenkään. 

Juurikin tämä! Itselläni aivan sama kokemus. Saan parempaa kohtelua ja minua pidetään fiksumpana. Ja kummasti minun kuvitellaan olevan jotenkin mukavampi ihminen hoikempana. Ja kyllä, lihavampina vuosina huolehdin hygieniasta, pukeuduin mekkoihin jne eli ei ollut kyse siitä, että olisin huolehtinut itsestäni huonosti.

Ulkonäkö on valtava teollisuus. Niin miesten, kuin naistenkin. Ja tosiaan ihmisen ulkonäöllä on tieteellisesti tutkittua vaikutusta monissa asioissa.

Miettikää muotia, kosmetiikkaa, vaateita sekä asusteita kelloista koruihin... Jopa Erittäin köyhät ihmiset kehitysmaissa haluavat koristella itseään ja parantaa ulkonäköään, koska siitä on oikeasti monenlaista hyötyä.

Miehenä tässä kirjoitan, mutta itselläkin 'ryhti' paranee, kun hyvin pukeutuneena, puhtaana ja hyväntuoksuisena liikkuu...

Vierailija
187/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on menossa laihdutusurakka, koska haluan hoikistua. Akateeminen alani ei liity millään lailla ulkonäköön, mutta olen huomannut hoikkien naisten pääsevän helpommin esimiesasemaan ja saavan parempia mahdollisuuksia.

Vierailija
188/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa lapset kiintyvät kauniisiin työntekijöihin ja pitävät heistä. Rumille ei osteta edes muistamislahjoja eikä piirretä kortteja. Kaunein täti on suosituin.

Vierailija
189/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Laihdutan, joten katsotaanpa, miten 45-vuotiaalle käy, ollaanko ystävällisempiä.

Sen olen jo huomannut, että jos pukeudun paremmin niin ollaan ystävällisempiä.

Vierailija
190/190 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän oma kroppa ihmisestä kertoo paljonkin. Itsekuri, oma hyvinvointi jne.

Työelämässä on ihan eria asia käveleekö neukkariin sikapossu vai selkeästi itsestään huolta pitävä ihminen. Ensimmäisestä ensivaikutelma on negatiivinen, jälkimmäisestä positiivinen.