Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua kohdellaan eri tavoin normaalipainoisena ja ylipainoisena

Vierailija
31.05.2026 |

Olin lievästi pyöreä ikävuodet 10-25 v, olin aika epäsuosittu. Laihduin 25-vuotiaana ja kohteluni muuttui täysin. Minulle oltiin yliystävällisiä monissa paikoissa, vaikka ennen minua ei edes huomattu. Minua katsottiin pitkään ja töissä kehuttiin paljon. Tultiin juttelemaan, minulle availtiin ovia, autettiin takki päälle jne. Lihoin päälle kolmekymppisenä sairauden ja lääkityksen myötä lyhyessä ajassa +20 kiloa. Kaikki huomio loppui ihan tyystin. Suurimmalle osalle miehistä olin kuin ilmaa, loput olivat perusystävällisiä. Sen tosin huomasin, että töissä osa minuun penseästi suhtautuneista naisista alkoi suhtautua minuun paremmin, kun olinkin lihava. Muuten olin muuttunut näkymättömäksi tai välillä minuun suhtauduttiin jopa tylysti asiakaspalvelutilanteissa.

Sairauden hellittäessä ja lääkityksen loputtua olen karistanut kiloja, vaikka lähtöpainoon on vielä hieman matkaa. Sen olen jo huomannut, että ihmisten käytös on taas muuttunut, kun olen hoikistunut reippaasti. Minuun suhtaudutaan taas ystävällisemmin. Enää ei ihan samalla tavalla katsella kuin nuorempana, mutta selvästi ollaan eri tavalla huomaavaisia ja ystävällisiä kuin lihavana ollessani. Kehuja tulee taas enemmän töissä. Ihmiset kiittelevät eri tavalla ja huomioivat. Joidenkin naisten suhtautuminen on taas muuttunut penseämmäksi, kun en enää ole lihava.

Miksi ihmiset kohtelevat ylipainoisia ja normaalipainoisia niin eri tavoin? Ja tajuavatko ihmiset edes itse asiaa? Tuntuu surulliselta, kun kuitenkin koko ajan olen ollut ihan sama ihminen, joka on ystävällinen toisille.

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ei kohdeltu mitenkään eri tavalla, vaikka pahimmillaan olin 165cm/75kg. Nyt siis olen 165cm/55kg eli 20kg väliä. Suuren osan elämästäni olen ollut hoikka, mutta lasten teon jälkeen lihoin joksikin aikaa, kunnes päätin että nyt se loppuu ja laihdutin takaisin ja aloin treenata. 

Yhtälailla kaikki on olleet kivoja kokoajan ja aviomieheni on halunnut minua. Varsinaisesti miehiä iskemässä en ole ollut, koska olen naimisissa, mutta olen aina saanut huomiota koska olen iloinen ja puhelias.

Sinun ylipaino on ollut todella pientä.

Ehkä tämä sitten ollut syynä. Mutta toki ulkonäkööni on paljon vaikuttanut oliko +20kg lisää päällä vai ei.

Vierailija
142/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkei kuulu ketjun aiheeseen, mutta liittyy painoon:

Olen laihduttanut keväällä reippaasti. Tämä näkyy minusta selvästi, näytän paljon terveemmältä ja paremmalta, vaatteet istuvat paremmin jne. Yksikään ihminen ei ole tullut kehumaan, että hienoa, kun olet pudottanut ylipainon pois. Ja jos olen kertonut laihduttaneeni, niin kukaan ei sano, että onpa mukava juttu, kun olet huolehtinut terveydestäsi/laihtumisen kyllä huomaa. Onhan tämä nyt hämmentävää, että kukaan ei sano laihtumisesta mitään positiivista edes silloin, kun otan aiheen itse esille. Kun nuorempana laihdutin, silloin kehuja painonpudotuksesta tuli paljon.

Ajat muuttuvat. Toisen painon kommentointi ei ole nykyään hyväksyttävää. Monet eivät myös pidä siitä, että heidän omia kehoja tarkkailtaisiin ja kommentoitaisiin, joten he eivät harrasta sitä itsekään, vaikka joku kovasti yrittäisi asiasta juttua viritellä. 

Itse en missään nimessä menisi kehumaan toisten laihtumisia. En itse ole yhtään tykännyt, jos minun laihtumistani on kehuttu, koska se tarkoittaa suoraan, että olitpas ennen rumemman näköinen. Terveisin se 20kg pudottanut.

En ylipäätään tarkkaile toisten painoa ja huomaisin vasta jos joku olisi selkeästi todella ylipainoisesta laihtunut laihaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään pitää kommentoida toisen vartaloa oli laiha tai lihava? Eihän kaikkien kanssa tarvitse maata? Voihan sitä kohdella kaikkia silti ystävällisesti vaikka ei viehättäisikään.

Vierailija
144/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään pitää kommentoida toisen vartaloa oli laiha tai lihava? Eihän kaikkien kanssa tarvitse maata? Voihan sitä kohdella kaikkia silti ystävällisesti vaikka ei viehättäisikään.

Harvempi nykyisin kommentoikaan, mutta keskusteltiinkin siitä, miten ihmiset suhtautuvat ja jopa kohtelevat painon mukaan. Kyllä tämän ihan selkeästi huomaa, ja siihen on vaikea vaikuttaa. 

Vierailija
145/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän paino kielii myös mielenterveydestä. Moni lihava syö säädelläkseen tunteitaan. Ruoasta haetaan mielihyvää ja sisältöä elämään. Eihän se tasapainoista ole.

Just. 

Oon hoikka ja erittäin pahasti mt-ongelmainen vaikka millä diagnoosilla ja lekureidenkin mielestä oon täysin työkyvytön. 

Tunnen monen monta pulleampaa, jotka osaa nauttia elämästä, ruuasta ja ovat koko ajan menossa, ovat iloisia ja jaksavia. 

Toki voi olla noinkin, itsellä oireilee syömättömyytenä, mutta pieni lihavuus voi kertoa vaan siitä, että nauttii ja tekee niinkuin haluaa idioottien mielipiteistä huolimatta. 

Itse vähän kadehdin heitä. Mieluummin olisin iloinen pullukka kun hermoheikko, kaikesta ongelman muodostava, ja rauhoittavilla elävä laiheliini joka ei kykene muuhun tässä elämässä kun vetämään sen tunnin lenkin joka päivä. 

Sinä olet sitten toisessa ääripäässä. Itse olen aina ollut hoikka (nyt melkein 50v) eikä suhteeni ruokaan ole mitenkään outo. Syön kaikkea hyvällä ruokahalulla, mutta tykkään syödä ahtamatta itseäni aina täyteen. 

Pulleat ja isommatkin ystäväni kyllä joo ottavat rennosti ruuan suhteen, mutta yrittävät jatkuvasti rajoittaa syömisiään siinä onnistumatta. Ruoka on monelle tie hetkittäiseen hyvään oloon henkisesti. Syöminen ja täysi olo tuo hyvän tunteen, mutta sitten kaduttaa kun katsoo peiliin. Ei se niin leppoisalta ololta vaikuta loppujen lopuksi. 

No onneksi on näitä ketjuja jotka vie ilon syömisestäkin. Täältä tullaan anoreksia.

Oletko niin helposti manipuloitava, että annat täysin tuntemattomien ihmisten nettikirjoittelun vaikuttaa itseesi niin paljon, että sairastut syömushäiriöön? Olet henkisesti pikkulapsi. Kasva aikuiseksi ja opettele ottamaan vastuu omasta hyvinvoinnistasi. Ja täysin nöyrästi, ilman mitään uhriutumista tai muiden ihmisten syyttelyä.

No voi jumalauta! Kun niin saa parempaa kohtelua!!!!

Lopeta huutaminen ja kiroilu. Opettele ottamaan vastuu itsestäsi. Laihduta normaalipainoon ja pysy siinä. Lopeta uhriutuminen. Hyväksy se karu tosiasia, että kaikki ihmiset eivät kohtele sinua hyvin vaikka olisit hoikka.

Vierailija
146/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska laihuus on autuaaksi tekevää. Kai siinä jokin taivaspaikka menee kun on läski.

Vierailija
147/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän paino kielii myös mielenterveydestä. Moni lihava syö säädelläkseen tunteitaan. Ruoasta haetaan mielihyvää ja sisältöä elämään. Eihän se tasapainoista ole.

Just. 

Oon hoikka ja erittäin pahasti mt-ongelmainen vaikka millä diagnoosilla ja lekureidenkin mielestä oon täysin työkyvytön. 

Tunnen monen monta pulleampaa, jotka osaa nauttia elämästä, ruuasta ja ovat koko ajan menossa, ovat iloisia ja jaksavia. 

Toki voi olla noinkin, itsellä oireilee syömättömyytenä, mutta pieni lihavuus voi kertoa vaan siitä, että nauttii ja tekee niinkuin haluaa idioottien mielipiteistä huolimatta. 

Itse vähän kadehdin heitä. Mieluummin olisin iloinen pullukka kun hermoheikko, kaikesta ongelman muodostava, ja rauhoittavilla elävä laiheliini joka ei kykene muuhun tässä elämässä kun vetämään sen tunnin lenkin joka päivä. 

Sinä olet sitten toisessa ääripäässä. Itse olen aina ollut hoikka (nyt melkein 50v) eikä suhteeni ruokaan ole mitenkään outo. Syön kaikkea hyvällä ruokahalulla, mutta tykkään syödä ahtamatta itseäni aina täyteen. 

Pulleat ja isommatkin ystäväni kyllä joo ottavat rennosti ruuan suhteen, mutta yrittävät jatkuvasti rajoittaa syömisiään siinä onnistumatta. Ruoka on monelle tie hetkittäiseen hyvään oloon henkisesti. Syöminen ja täysi olo tuo hyvän tunteen, mutta sitten kaduttaa kun katsoo peiliin. Ei se niin leppoisalta ololta vaikuta loppujen lopuksi. 

No onneksi on näitä ketjuja jotka vie ilon syömisestäkin. Täältä tullaan anoreksia.

Oletko niin helposti manipuloitava, että annat täysin tuntemattomien ihmisten nettikirjoittelun vaikuttaa itseesi niin paljon, että sairastut syömushäiriöön? Olet henkisesti pikkulapsi. Kasva aikuiseksi ja opettele ottamaan vastuu omasta hyvinvoinnistasi. Ja täysin nöyrästi, ilman mitään uhriutumista tai muiden ihmisten syyttelyä.

No voi jumalauta! Kun niin saa parempaa kohtelua!!!!

Lopeta huutaminen ja kiroilu. Opettele ottamaan vastuu itsestäsi. Laihduta normaalipainoon ja pysy siinä. Lopeta uhriutuminen. Hyväksy se karu tosiasia, että kaikki ihmiset eivät kohtele sinua hyvin vaikka olisit hoikka.

Kirjoittelijat sais enemminkin ottaa vastuun kirjoituksistaan täällä. 

Vierailija
148/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkei kuulu ketjun aiheeseen, mutta liittyy painoon:

Olen laihduttanut keväällä reippaasti. Tämä näkyy minusta selvästi, näytän paljon terveemmältä ja paremmalta, vaatteet istuvat paremmin jne. Yksikään ihminen ei ole tullut kehumaan, että hienoa, kun olet pudottanut ylipainon pois. Ja jos olen kertonut laihduttaneeni, niin kukaan ei sano, että onpa mukava juttu, kun olet huolehtinut terveydestäsi/laihtumisen kyllä huomaa. Onhan tämä nyt hämmentävää, että kukaan ei sano laihtumisesta mitään positiivista edes silloin, kun otan aiheen itse esille. Kun nuorempana laihdutin, silloin kehuja painonpudotuksesta tuli paljon.

Ajat muuttuvat. Toisen painon kommentointi ei ole nykyään hyväksyttävää. Monet eivät myös pidä siitä, että heidän omia kehoja tarkkailtaisiin ja kommentoitaisiin, joten he eivät harrasta sitä itsekään, vaikka joku kovasti yrittäisi asiasta juttua viritellä. 

Kyllä nykyisin yhä kommentoidaan, jos joku on lihonut. Laihtumisesta ei enää kehuta.

Vierailija
149/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni ihminen kuvittelee olevansa tasapuolinen kaikkia kohtaan. Todellisuudessa moni kohtelee ihmisiä hyvin eriarvoisesti. Sellaisille ihmisille ollaan ystävällisiä ja kivoja, joille halutaan olla. Aika monella aikuisella on vielä kirjekaveriajoista muistuttava mentaliteetti "rillipäät älkööt vaivautuko".

Todella uskon, että aloittaja saa erilaista kohtelua lihavana ja hoikkana. Näin on ollut itselläkin.

Vierailija
150/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut itse. Omalla kohdalla logiikka on hyvin selvästi ollut se, että mitä hoikemmassa kunnossa olen, sitä vähemmän naiset minusta pitävät ja sitä enemmän miehet minusta pitävät. Kun lihon, miehet menettävät mielenkiintonsa ja naisista olenkin yhtäkkiä ok, vaikka hoikkana minusta ei pidetty.

Mistä tällainen ilmiö kumpuaa?

Vierailija
151/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksaa lihavien terveydenhuoltomenot 🤷 

Vierailija
152/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa lihavien terveydenhuoltomenot 🤷 

Minusta tämä on ihan relevantti pohtimisen paikka. Terveydenhuolto on muutenkin ylikuormittunut. Miksi ihmisiä ei vastuuteta huolehtimaan painostaan? Ylipaino aiheuttaa monia sairauksia. 

Vierailija
153/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä laihdutusurakka menossa. Kyllä on ihana huomata, miten saan taas parempaa kohtelua, kun hoikistun. Kunhan olen tavoitteessani, niin alkaa ammatillisten portaiden kiipeäminen ylöspäin - tämä on paljon helpompaa paremman ulkonäön avulla. Ammatillinen osaaminen on jo valmiiksi hyvä, mutta eipä sitä ole ylipainoisesta uskottu. Hoikkuus näköjään pätevöittää.

Vierailija
154/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus minulla, useaan otteeseen. Nyt olen valitettavasti jo keski-ikäinen ja ollut vuosikymmenen verran lihava. Olen ihmisille täysin ilmaa. 

Vierailija
155/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä paljon haukuttu kehopositiivisuus on juuri sitä, että muita ei haukuta ulkonäön ja painon perusteella.

Eikä niinkään sitä, että ylipainoon kannustettaisiin.

Palstalla trollit esittää muuta.

Vierailija
156/156 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipaino ja laihuus on niin harvinaista, että siksi niitä nostetaan framille.