Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitalossa asuminen on naurettavan halpaa, kun lainat on maksettu

Vierailija
31.05.2026 |

Halvempaa kuin vuokayksiössä asuminen

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi kun tulee kattoremontti, kylppäriremontti tai salaojaremontti.

Meillä kattoremontti, kylppäriremontti (meni vakuutukseen), putkiremontit ja keittiöremontti on jo tehty.

Halpaaha tässä nyt on asua. Ei ole mitään remonttitarpeita

Miksei kerrostalossa rempat voisi mennä vakuutuksen piikkiin?

Jaa, ei vissiin ole otettu kaikenkattavia vakuutuksia? Vai eikö vakuutusyhtiöt niitä myönnä?

Vierailija
82/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruuankin syöminen on halpaa sen jälkeen kun se on maksettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ja roikkuu omakotitalon iästä.

Vierailija
84/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulta kelataksilla lääkäriin, jos saa siihen luvan sairaalasta. 50 euroa edestakaisin.

Miten maaseutu nyt liittyy mihinkään? On niitä omakotitaloja kaupungeissakin

Vierailija
85/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa joudut maksaa vesivahingon aiheuttamat kulut ja rempat itse. Kerrostalossa taloyhtiö maksaa kulut eli ne jakautuu kaikkien osakkaiden kesken ja sisältyy siihen hoitovastikkeeseen. Yksittäisten korjausten takia ei tarvii mitään tahoitusvastiketta alkaa periä.

Vesivahingot menee vakuutuksesta, jos ehdot täyttyy.

Juurikaan siksi en asu kerrostalossa omistusasunnossa, koska joutuisin vastikkeissani maksamaan pölhöjen naapureiden aiheuttamat vesivahingot, putkirikot ja muut kiinteistölle huolimattomuudella aiheutetut remontit.

Vuokralaisnaapurisi voi esim. kaataa kinkunrasvat viemäriin. Omistusasuja ja omakotiasuja ei näin toimi, ellei ole dementoitunut tai hyvin tyhmä.

Vierailija
86/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkolen koiran kanssa päivittäin kaikkina vuorikauden aikoina isolla omakotitaloalauuella, jossa on vanhoja taloja. Jos kerran omakotitalo tarvitsee jatkuvasti remonttia, niin olettaisi että aika monessa talossa olisi remppa menossa. Olisko tässä viime vuosien aikana yhtä taloa maalattu, muuten on saaneet katot ja salaojat olla ihan rauhassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa asuessa oli halvempaa eikä tarvinnut olla säästöjä. 

88/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kysyny tätä enenkin ja kysyn uudestaan jos vaikka joku vastais. Paljonko on vuokra tai vastike 180m2 kämpässä jossa on oma sauna, iso terassi tai parveke. 3 auton talli ja varasto tilaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Oon kysyny tätä enenkin ja kysyn uudestaan jos vaikka joku vastais. Paljonko on vuokra tai vastike 180m2 kämpässä jossa on oma sauna, iso terassi tai parveke. 3 auton talli ja varasto tilaa?

380e + vesi 20e

Vierailija
90/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kysyny tätä enenkin ja kysyn uudestaan jos vaikka joku vastais. Paljonko on vuokra tai vastike 180m2 kämpässä jossa on oma sauna, iso terassi tai parveke. 3 auton talli ja varasto tilaa?

380e + vesi 20e

 

Tämän haluaisin nähdä!! Täällä pks 2-3h kerrostaloasunnoissa on jo tuon verran vastiketta, yhden hengen vesimaksukin saattaa olla 25e!

Vuokrat lähtee yli 2000e + sähkö+ vesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin exän kanssa 200m2 ok-talossa, eron jälkeen jäin siihen lasten kanssa pariksi vuodeksi. Talon kuluihin meni keskimäärin 250e/kk. Talvella enemmän, kesällä vähemmän. Sitten lapset muutti pois, talo myytiin ja ostin  60m2 kerrostalokaksion. Vastike 260e/kk + vesi + autopaikka + kotivakuutus

Vierailija
92/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kumpi on kalliimpaa tai halvempaa. Asun mielummin Helsingin eteläisessä kantakaupungissa 1900 luvun alussa rakennetussa kerrostalossa parin minuutin kävelymatkan päässä venepaikasta kuin jossain esikaupungissa omakotitalossa lumitöiden ja muun päänsäryn kanssa. Onhan neliöhinta täällä paljon korkeampi, mutta ylläpitokulut hyvin hoidetussa taloyhtiössä ovat kuitenkin maltilliset. Keskustasta löytyy myös täysin vastikkeettomia taloja. 
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi kun tulee kattoremontti, kylppäriremontti tai salaojaremontti.

Nämä tuleekin jatkuvasti!! 

Oletkohan hieman tyhmä? 

Vierailija
94/107 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotappa vaan kun on sähkölämmitys ja pörssisähkö ja talven ensimmäinen kovempi pakkasjakso iskee niin alkaa hymy hyytyä seuraavasta sähkölaskusta. Suurimmassa osassa uusia omakotitaloja on sähkölämmitys.

Talven yli on erittäin helppoa ottaa vaikka toisteseksi voimassa oleva soppari. Niin me teemme, viime talvena pariksi kuukaudeksi. Tällä hetkellä sellaisen saa noin 8,50 snt/kWh. Miksi jotkut kuvittelevat, että joku sähkösopparimalli on ihmisellä aina sama? Sen voi vaihtaa milloin haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/107 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin juuri miesystäväni kanssa paritalonpuolikkaaseen. Laskettiin kaikki kulut =  290e/kk. Eipä taitaisi löytyä kerrostaloa, jossa 100m2 asunnossa olisi vastike+käyttösähkö +vesi+ 2 autopaikkaa tuohon hintaan

Vierailija
96/107 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mä en ymmärrä miksi ihmiset luulee että omakotitalossa asuminen on kallista ja sitten siellä on koko ajan tekemistä.

Mä oon nyt 7-vuotta asunut enkä mä tee täällä mitään.

Jossain kohtaa teet sit senkin edestä. Kyllä elämä helpottui rivariin muuttaessa, vielä kun ei edes pientäkään määrää nurmikkoa.

Vierailija
97/107 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mä en ymmärrä miksi ihmiset luulee että omakotitalossa asuminen on kallista ja sitten siellä on koko ajan tekemistä.

Mä oon nyt 7-vuotta asunut enkä mä tee täällä mitään.

Jossain kohtaa teet sit senkin edestä. Kyllä elämä helpottui rivariin muuttaessa, vielä kun ei edes pientäkään määrää nurmikkoa.

Tontteja on erilaisa. On luonnontilaisia, metsätontteja, tai tip top hoidettuja, joissa robotti hoitaa ruohonleikkuun. EI sitä nuermokka tarvitse aina leikata itse omakotitalossakaan, voi vaikka palkata naapurin jannun siihen

Vierailija
98/107 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mä en ymmärrä miksi ihmiset luulee että omakotitalossa asuminen on kallista ja sitten siellä on koko ajan tekemistä.

Mä oon nyt 7-vuotta asunut enkä mä tee täällä mitään.

Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Tuolla tyylillä alkaa työtä olla jossain kohtaa ihan taatusti. 

Vierailija
99/107 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Rahaakaan ei kulu remppoihin, kun jättää vain kaiken tekemättä. Kun tästä joskus tulee kupsahdettua, niin purkukuntoisen rotiskon hoito jää muiden murheeksi.

Vierailija
100/107 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta! Rahaakaan ei kulu remppoihin, kun jättää vain kaiken tekemättä. Kun tästä joskus tulee kupsahdettua, niin purkukuntoisen rotiskon hoito jää muiden murheeksi.

Tontin voi myydä ja rakennuksen purkukuntoisena. Helppoa.

Itse olemme tehneet nuo rempat ihan ajallaan, niin että tätä taloa ei tarvitse myydä purkukuntoisena. Ehkä yksi jälkeläisistämme voi muuttaa tähän jopa asumaan.