Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalossa asuminen on naurettavan halpaa, kun lainat on maksettu

Vierailija
31.05.2026 |

Halvempaa kuin vuokayksiössä asuminen

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hys hys, tästä ei kannata kertoa, kohta ne keksii jonkun uuden veron meille, eihän asuminen saa olla halpaa ja ihanaa.

Kiinteistövero? Ihsn kiitettävä on jo. 

Vierailija
22/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok-taloissa voi olla silti nuohous, tiemaksu, kaivon asiat, remontit, kompostitarkastaja, roskat, tyhjennykset jos puucee tai vesiasia, puunkaato, maanmuokkaus, kiinteistövero tai tonttivero, aluksi maanmittausmaksut ja kaavoitus ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi kun tulee kattoremontti, kylppäriremontti tai salaojaremontti.

Kun mulla on sekä taloyhtiöasuntoja että omakotitaloja, niin kyllä omakotitalon putki- ja kattoremontit on halvempia kuin saman kokoisen (tai aika paljon pienemmänkin) twloyhtiöosakkeen. Salaojaremonttia ei ole näissä taloyhtiöissä vielä tehty, joten siitä en ole varma.

Paritalon kattoremontti oli 40 000 e, eli 20 000 e per asunto. En kutsuisi halvaksi.

Meillä maksoi yli 120 neliön talon (yksikerroksinen) kattoremontti alle 6000e. Itse tosin katto uusittiin. Sehän riippuu täysin siitä miten paljon täytyy ulkopuoliselle maksaa tarpeiden ja tarvittavien lisäksi. Eli tumpelo hinnalla jos joutuu mennä niin rahaa kyllä saadaan palamaan. Meillä tuo ukko on rakennushommista hyvin perillä kun on ammatiltaan alunperin talonrakentaja ja itsekkin sen verran oppinut tässä yli neljässäkymmenessä omakotitalo vuodessa (en ole koskaan asunut kuin omakotitaloissa) että itse saatiin tehtyä. Tarvikkeet ostettiin ja nosturi vuokrattiin, muut löytyi omasta takaa. 

Vierailija
24/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mulla on sekä taloyhtiöasuntoja että omakotitaloja, niin kyllä omakotitalon putki- ja kattoremontit on halvempia kuin saman kokoisen (tai aika paljon pienemmänkin) twloyhtiöosakkeen. Salaojaremonttia ei ole näissä taloyhtiöissä vielä tehty, joten siitä en ole varma.

Paritalon kattoremontti oli 40 000 e, eli 20 000 e per asunto. En kutsuisi halvaksi.

Meillä maksoi yli 120 neliön talon (yksikerroksinen) kattoremontti alle 6000e. Itse tosin katto uusittiin. Sehän riippuu täysin siitä miten paljon täytyy ulkopuoliselle maksaa tarpeiden ja tarvittavien lisäksi. Eli tumpelo hinnalla jos joutuu mennä niin rahaa kyllä saadaan palamaan. Meillä tuo ukko on rakennushommista hyvin perillä kun on ammatiltaan alunperin talonrakentaja ja itsekkin sen verran oppinut tässä yli neljässäkymmenessä omakotitalo vuodessa (en ole koskaan asunut kuin omakotitaloissa) että itse saatiin tehtyä. Tarvikkeet ostettiin ja nosturi vuokrattiin, muut löytyi omasta takaa. 

Lisään vielä että edellinen katto tähän on tehty ekan lapsen synnyttyä ja jätkä täyttää 40 vuotta ensi vuonna, että eiköhän tuo kestä lopun ikää. (ei vuotoja, ei ongelmia, mutta alkoi olla jo sen näköinen ja ikäinen että kaipasi uuden) Ulkopuolisella teetettynä olisi maksanut vähintään sen 3x enemmän enkä sitten tiedä niiden laadusta. Hyvin tehty kestää ainakin sen 40 vuotta. 😉 

Vierailija
25/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hys hys, tästä ei kannata kertoa, kohta ne keksii jonkun uuden veron meille, eihän asuminen saa olla halpaa ja ihanaa.

Kiinteistövero? Ihsn kiitettävä on jo. 

Juu, kallis on. Peräti 121e oli tänä vuonna kun nousi. 

Vierailija
26/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Asun itse perintöasunossa Helsingin kantakaupungissa, eli velkaa en ole tästä koskaan maksanut. Sen verran mukavasti on myös kivijalassa vuokralaisia liiketiloissa että taloyhtiön vastike on naurettavan pieni. Kehtaisin siis väittää että asumiseni on halvempaa kuin aloittajan. 

Vierailija
27/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parilla tonnilla salaojat tekee yhdessä viikonlopussa. Nimim. Kokemusta on

Vierailija
28/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa se maksetaan vain omasta asunnosta. Vuokrahäkistä maksat sen myös naapurin asunnoista + omistajan voitot päälle. Halvempia nuo on pientaloissa.

Eli vaihtoehdot ovat vain omakotitalo ja vuokra-asunto? Noh, jotkut ovat vähän yksinkertaisia. 

Vierailija
29/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en kyllä vuokraisi sähkölämmiteistä asuntoa. Kela maksaa lämmitykseen yksin asuvalle vain 46 euroa kuukaudessa.

Vierailija
30/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok-taloissa voi olla silti nuohous, tiemaksu, kaivon asiat, remontit, kompostitarkastaja, roskat, tyhjennykset jos puucee tai vesiasia, puunkaato, maanmuokkaus, kiinteistövero tai tonttivero, aluksi maanmittausmaksut ja kaavoitus ym.

Nuohous 100e, sisältää nuo kolme tulisijaa. Kiinteistövero 121e, tiemaksu 63e, kompostia ei kukaan ole tarkistanut koskaan vaikka se on 30 vuotta tuossa pihassa pönöttänyt jo vahempieni aikaan. 2kk välein sekajätteen tyhjennyt 16e. Muita noista en ole maksellut. Lainhuudatuksen maksoin perittyäni, en muista paljon oli, jotain 160e muistelen. Remontteja ei ole vielä tarvittu kun kaikki kuviteltavissa olevat aina putkista kattoon on tehty alle 10 vuoden sisällä. En mä noilla kuluilla maksanut saksassa edes kuukauden vuokraani. Vuoden lämmitys puista maksoin tossa 370e pihaan ajettuna, sähköt oli talvellakin alle satasen kuukaudelta, kesällä pysyy maltillisessa parissa kympissä. 

Vierailija
31/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasunnoissa ei koskaan tule remontteja ja jos tuleekin, niin hammaskeiju maksaa ne taikaseinästä :D

Vierailija
32/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohous 100e, sisältää nuo kolme tulisijaa. Kiinteistövero 121e, tiemaksu 63e, kompostia ei kukaan ole tarkistanut koskaan vaikka se on 30 vuotta tuossa pihassa pönöttänyt jo vahempieni aikaan. 2kk välein sekajätteen tyhjennyt 16e. Muita noista en ole maksellut. Lainhuudatuksen maksoin perittyäni, en muista paljon oli, jotain 160e muistelen. Remontteja ei ole vielä tarvittu kun kaikki kuviteltavissa olevat aina putkista kattoon on tehty alle 10 vuoden sisällä. En mä noilla kuluilla maksanut saksassa edes kuukauden vuokraani. Vuoden lämmitys puista maksoin tossa 370e pihaan ajettuna, sähköt oli talvellakin alle satasen kuukaudelta, kesällä pysyy maltillisessa parissa kympissä. 

270€ siinä piti lukea. Osui kakkosen sijaan kolmoseen. 😉 Sen verran siis kustansi puut. Toki itse piti askarrella klabeiksi ja nippuun.

Vierailija
33/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat rakensi talon vuonna 1967. Siihen 18 vuoden aravalaina. Jotain remonttia 80-luvulla, ikkunat 90-luvulla. Sen jälkeen eivät ole tehneet mitään. Perin talon 7 vuotta sitten. Asennutin ilmalämpöpunpun ja vähän maalia. On ollut sen 7 vuotta vuokralla. Mitään isoja remontteja ei ole aikomus tehdä. Talo käytetään loppuun.

Vierailija
34/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kostuuko vanha tussusi vai mitä saat näistä vastakkain asetteluista. vai on sinulla ok ja kt asuntoja miten ehdit niissä kaikissa asua.

Vierailija
35/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Öljylämmitys pitää vaihtaa toiseen lämmitysmuotoon vuoteen 2030 mennessä tai lämmittää bioöljyllä. "

https://www.hs.fi/talous/art-2000010352612.html

Vierailija
36/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä kodin siivous pitää ostaa, jos ei itse jaksa enää siivota. Mitä isompi asunto sitä kalliimpaa on siivouksen osto.

Vierailija
37/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa voi remontit tehdä itse tai vaikka jättää tekemättä.  Kerrostalossa maksat parveke- ja hissiremontit, vaikka sinulla ei olisi parveketta ja asut maantasalla. 

Vierailija
38/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin omakotitalosta, sijainnista, kädentaidoista yms. Yhdellä kaverilla on jäätävät kulut etenkin talvisin kun sähköllä lämmittää eikä osaa itse rempata saati tehdä oikein mitään muutakaan. Itse maksan suurinpiirtein saman verran vuodessa kun ystävätär maksaa vuokraa itä-helsingin ghetossa kuukaudessa. 

Vierailija
39/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä kodin siivous pitää ostaa, jos ei itse jaksa enää siivota. Mitä isompi asunto sitä kalliimpaa on siivouksen osto.

Kukas näin määrää?

Vierailija
40/75 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa voi remontit tehdä itse tai vaikka jättää tekemättä.  Kerrostalossa maksat parveke- ja hissiremontit, vaikka sinulla ei olisi parveketta ja asut maantasalla. 

Omakotitalossa pitää tiettyihin remontteihin kysyä lupa rakennusvalvonnasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän