Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalossa asuminen on naurettavan halpaa, kun lainat on maksettu

Vierailija
31.05.2026 |

Halvempaa kuin vuokayksiössä asuminen

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi kun tulee kattoremontti, kylppäriremontti tai salaojaremontti.

Vierailija
2/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mulla on sekä taloyhtiöasuntoja että omakotitaloja, niin kyllä omakotitalon putki- ja kattoremontit on halvempia kuin saman kokoisen (tai aika paljon pienemmänkin) twloyhtiöosakkeen. Salaojaremonttia ei ole näissä taloyhtiöissä vielä tehty, joten siitä en ole varma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa se maksetaan vain omasta asunnosta. Vuokrahäkistä maksat sen myös naapurin asunnoista + omistajan voitot päälle. Halvempia nuo on pientaloissa.

Vierailija
4/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kerran jo noista maksanut talon rakentaessaan, niin se on tiedossa eikä tule yllätyksenä.

Vierailija
5/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et ole vielä asunut montaa vuotta. 

Vierailija
6/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä en ymmärrä miksi ihmiset luulee että omakotitalossa asuminen on kallista ja sitten siellä on koko ajan tekemistä.

Mä oon nyt 7-vuotta asunut enkä mä tee täällä mitään.

Vierailija
7/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. 

Mutta pitää muistaa että jos talo on väärällä alueella sen arvo on loppupeleissä jopa miinusmerkkinen (purkukustannukset). Talon arvo on siis kadonnut käytön aikana.

Perustalon käyttöaika on 30-60 vuotta riippuen laadusta ja rempoista. 

Hyvällä alueella arvo tietysti kasvaa. Jos rempat on hoidettu ajallaan. 

Vierailija
8/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko omakotitalon hinta paisui kun otat huomioon korot?

Vierailija
9/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä halvempaa on kun lainat on maksamatta.

Vierailija
10/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin parina vuonna omat kuluni kerrostalossa ja mutsin kirjausten mukaan kulut omakotitalossa ja samaan tulokseen tulin. Faija siis joitakin vuosia sitten ja mutsi alkoi tuolloin silloin puhua että muuttaisiko rivariin. Aloin miettiä että voisin muuttaa omakotitaloon jos hän haluaa rivariin, mikäli minulla riittää rahat talon ylläpitoon ja mutsi ei välttämättä halua myydä (hän siis omistaa puolet, minä puolet). Kaikki mahdolliset rempat tehty alle 6v sisällä ja yllätyin ihan oikeasti miten helvetin halpaa tässä on ollut tuo muutama vuosi asustaa. Ekaa talvea odotin kauhulla, mutta eihän noi puut itse pätkittynä ja halottuna ollutkaan niin kalliita kun pelkäsin ja sähkön kulutus on pysynyt minimaalisena. Samoin tippui vesilaskut ja yli puolet vuokran hinnasta säästyy joka kuukausi joten jos jotain yllättävää tulee niin alle 20k remppa rahatkin löytyy lainan sijaan tililtä. Katsotaan jos joskus kyllästyn, toistaiseksi en ole katunut päivääkään. Tiedä sit minkä hintaista olis ollut asua omistus osakkeessa. Varmaan tämä okt asuminen on sitä kalliimpaa? Ei ole kokemusta. 

Vierailija
11/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teltassa on vielä halvempaa.

Kyllä ok taloakin pitää rempata.

Vierailija
12/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeskelin parina vuonna omat kuluni kerrostalossa ja mutsin kirjausten mukaan kulut omakotitalossa ja samaan tulokseen tulin. Faija siis joitakin vuosia sitten ja mutsi alkoi tuolloin silloin puhua että muuttaisiko rivariin. Aloin miettiä että voisin muuttaa omakotitaloon jos hän haluaa rivariin, mikäli minulla riittää rahat talon ylläpitoon ja mutsi ei välttämättä halua myydä (hän siis omistaa puolet, minä puolet). Kaikki mahdolliset rempat tehty alle 6v sisällä ja yllätyin ihan oikeasti miten helvetin halpaa tässä on ollut tuo muutama vuosi asustaa. Ekaa talvea odotin kauhulla, mutta eihän noi puut itse pätkittynä ja halottuna ollutkaan niin kalliita kun pelkäsin ja sähkön kulutus on pysynyt minimaalisena. Samoin tippui vesilaskut ja yli puolet vuokran hinnasta säästyy joka kuukausi joten jos jotain yllättävää tulee niin alle 20k remppa rahatkin löytyy lainan sijaan tililtä. Katsotaan jos joskus kyllästyn, toistaiseksi en ole katunut päivääkään. Tiedä sit minkä hintaista olis ollut asua omistus osakkeessa. Varmaan tämä okt asuminen on sitä kalliimpaa? Ei ole kokemusta. 

Faija siis kuoli, sössin näköjään kyseisen sanan vahingossa tekstistä johonkin. 😂 

Vierailija
13/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asuminen maksaa, jos kaikki palvelut ostetaan samaan tapaan kuin kerrostalossa. 

Vierailija
14/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Siellä on vanhuuspäivilläkin mukava istua puolison kanssa terassilla ja ihastella pihan tuijia. Keskustelu soljuu mukavasti: ”On ilmoja pidellyt.” 

Vierailija
15/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuleeko vuodessa  kumpi halvemmaksi. Kaverilla sähkölaskut suuremmat ja vesilaskukin jotka mulla kuuluu vuokraa  mun kaksiossa, työttömänä ei saa asumistukea.

Vierailija
16/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri osti vanhan talon. Maksaa siitä asuntolainaa ja teetti kattoremontin ja salaojahommat. Lainaa on jotain 50000e noista remonteista ja lainakorot on paljon isommat kuin asuntolainassa. 

Jos siis maksaa uutta taloa 30 vuotta niin sen jälkeen saa alkaa remontteja suunnittelee. Ne ovat todella kalliita. 

Vierailija
17/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotappa vaan kun on sähkölämmitys ja pörssisähkö ja talven ensimmäinen kovempi pakkasjakso iskee niin alkaa hymy hyytyä seuraavasta sähkölaskusta. Suurimmassa osassa uusia omakotitaloja on sähkölämmitys.

Vierailija
18/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hys hys, tästä ei kannata kertoa, kohta ne keksii jonkun uuden veron meille, eihän asuminen saa olla halpaa ja ihanaa.

Vierailija
19/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asuminen maksaa, jos kaikki palvelut ostetaan samaan tapaan kuin kerrostalossa. 

Tämä on varmasti totta. Vanhemmat vanhoilla päivillään tilasi puut valmiina klapina pihaan ja itse olen ostellut halvalla tukkina, pätkinyt ja tehnyt klabeiksi. Klabi kone maksoi itsensä takaisin jo ekalla kierroksella. Maksoivat myös naapurille lumien työntelystä traktorilla. Mä olen työnnellyt kolalla kun masokistina pidän siitä hyötyliikuntana, tosin jos vanhemmaksi tässä asun niin sijoitan kyllä varmaan lumilinkoon jossain kohdassa. Myös ruohon leikkauttivat naapurin pojalla, nyt pari kesää on valitettavasti poika joutunut etsiä töitä muualta kun mikäs tota on ollut itse leikatessa kun kunnostin ikivanhan liiteristä löytyneen päältä ajettavan murrayn muutamalla kympillä. Naapurinpoika ottaa kerta leikkuusta enemmän kuin tuo leikkurin laitto läjään on tähän mennessä maksanut. Vanhemmat eivät enään itse pystyneet ajaa vaan hoitivat ostopalveluna pihan. Nuorempana jaksaa tehdä itse, katsotaan sitten vanhempana riittääkö rahkeet maksella kun ei itse enään jaksa. Mukava on ollut olla muutama vuosi suomessa ja tehdä ns. Oikeita töitä omassa pihassa. Tänäänkin painoin nurtsin kumoon ja loput tukki kasasta haloiksi ja nyt istuskelen olut kourassa saunaa ja lätkämatsia odottelemassa tässä kesäkeittiöllä, pihvien tiristessä ritilällä ja ihailen vasta ajattua nurmea ja klabi kasoja. On tässä sitä jotain. Mut mistä kukakin tykkää! Ei ole yhtä oikeaa tapaa asua! 

Vierailija
20/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mulla on sekä taloyhtiöasuntoja että omakotitaloja, niin kyllä omakotitalon putki- ja kattoremontit on halvempia kuin saman kokoisen (tai aika paljon pienemmänkin) twloyhtiöosakkeen. Salaojaremonttia ei ole näissä taloyhtiöissä vielä tehty, joten siitä en ole varma.

Paritalon kattoremontti oli 40 000 e, eli 20 000 e per asunto. En kutsuisi halvaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme