Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalossa asuminen on naurettavan halpaa, kun lainat on maksettu

Vierailija
31.05.2026 |

Halvempaa kuin vuokayksiössä asuminen

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko kerrostalon asukki että katto- ja putkiremontteja ok-taloissa tehdään harva se vuosi? 

Vierailija
42/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä kodin siivous pitää ostaa, jos ei itse jaksa enää siivota. Mitä isompi asunto sitä kalliimpaa on siivouksen osto.

Kukas näin määrää?

No, jos ei osta niin koti on siivoamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa eikä putkia, jos tulee vesivahinko.

Vierailija
44/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa eikä putkia, jos tulee vesivahinko.

Ei tietenkään. Muuten kukaan ei maksaisi itse remontteja. Vakuutuksissa on ikäpoistot.

Vierailija
45/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa voi remontit tehdä itse tai vaikka jättää tekemättä.  Kerrostalossa maksat parveke- ja hissiremontit, vaikka sinulla ei olisi parveketta ja asut maantasalla. 

Omakotitalossa pitää tiettyihin remontteihin kysyä lupa rakennusvalvonnasta.

Niin, jos tehdään isoja muutoksia

Vierailija
46/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa voi remontit tehdä itse tai vaikka jättää tekemättä.  Kerrostalossa maksat parveke- ja hissiremontit, vaikka sinulla ei olisi parveketta ja asut maantasalla. 

Juu, aurinkopaneelit esim pitää tehdä lujuuslaskelmat, että katto kestää paneelit ja siihen lisäksi talvella lumikuorman.

Vierailija
47/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi kun tulee kattoremontti, kylppäriremontti tai salaojaremontti.

Tämä! Olisi ikkuna- ja kattoremontti noin 20 tuhatta, mutta ei ole rahaa ja lainaa ei saa

Vierailija
48/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, aurinkopaneelit esim pitää tehdä lujuuslaskelmat, että katto kestää paneelit ja siihen lisäksi talvella lumikuorman.

Aurinkopaneelit toimintakuntoisia noin 10 vuotta.

Ulkomailla laittavat maahan, helppo puhdistaa eikä vuotoja kattoon

Vierailija
49/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä vertaat omakotitalossa asumista vuokralla asumiseen? Mikset vertaa omistusasuntoon?

Vierailija
50/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. 

Mutta pitää muistaa että jos talo on väärällä alueella sen arvo on loppupeleissä jopa miinusmerkkinen (purkukustannukset). Talon arvo on siis kadonnut käytön aikana.

Perustalon käyttöaika on 30-60 vuotta riippuen laadusta ja rempoista. 

Hyvällä alueella arvo tietysti kasvaa. Jos rempat on hoidettu ajallaan. 

Tämä!

Omat vanhemmat asuvat isossa omakotitalossa pienellä muuttotappiopaikkakunnalla jossa kokoajan karsitaan julkisia terveyspalveluita.

Ei ole julkista liikennettä, ei aktiviteettimahdollisuuksia, ei työpaikkoja jne. Koko paikkakunta on ruma ja rapistunut. Talot ei mene kaupaksi ja vuokra-asuntojakin on tyhjillään.

Tuolla paikkakunnalla et saa talostasi mitään, jos jollain ihmeen tuurilla saat sen kaupaksi. Kurja tilanne, kun olet maksanut parikymmentä vuotta talolainaa ja iän karttuessa kun tulisi tarve muuttaa pois, niin sinulla ei ole mitään pääomaa jolla voisit aloittaa vanhuuden päiviäsi. Ihannetilanteessahan talon saisi myytyä sellaiseen hintaan jolla voisi ostaa vaikka rivarikaksion joltain virkeämmältä paikkakunnalta.

Sitähän talousihmiset on sanoneetkin, että valitettavan monella suomalaisella on omaisuus kiinni seinissä. Ja kun nuo seinät tulevat arvottomaksi, niin ihminen on nollapisteessä.

Vierailija
51/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä vertaat omakotitalossa asumista vuokralla asumiseen? Mikset vertaa omistusasuntoon?

Kerrostaloasunnossa omistajana asuminen on sikakallista, kun talossa alkaa putki-, julkisivu-, hissi- ja kattoremontit. Etkä käytännössä voi niihin juuri vaikuttaa

Vierailija
52/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
53/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa ei ole pihahommia.

Vierailija
54/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruohikon leikkuu, lumen kolaus ja pihan hiekoitus kuuluvat vastikkeeseen ja ne hoitaa taloyhtiö.

Vierailija
55/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin kk-kulut tuplaantui kun muutti omakotitalosta kerrostalokaksioon, 200e -> 400e (hoito+rahoitusvastike)

Vierailija
56/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruohikon leikkuu, lumen kolaus ja pihan hiekoitus kuuluvat vastikkeeseen ja ne hoitaa taloyhtiö.

Omakotitalossa joutuu eläkkeellä ostamaan pihanhoidon, jos ei enää itse pysty tekemään tai omaiset ei auta.

Vierailija
57/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. 

Mutta pitää muistaa että jos talo on väärällä alueella sen arvo on loppupeleissä jopa miinusmerkkinen (purkukustannukset). Talon arvo on siis kadonnut käytön aikana.

Miksi luulet, että haluaisin myydä kotini, jonka olen itse rakentanut? Joillekin talot on sijoituskohteita, minulle tämä on omannäköinen koti, jossa olen asunut jo 30 vuotta.

Vierailija
58/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueen kotihoito maksaa, mutta he eivät siivoa koteja eivätkä hoida pihoja eivätkä kanna lämmityspuita eläkeläiselle. Nuo palvelut pitää ostaa erikseen.

Vierailija
59/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. 

Taloni täytti sata vuotta jo muutama vuosikymmen sitten.

Hyvin menee edelleen!

Onhan tähän toki laitettu esimerkiksi viemäri neljä kertaa ja katto kolme kertaa. Salaoja kaksi kertaa. Sähkot prkl, olivat osittain alkuperäiset ja koko talo oli palaa.

Eivät ole enää. Vesipatterit ovat putkineen alkuperäiset, luultavasti vuotoja alkaa ilmetä seuraavan sadan vuoden kuluttua.

Käyttöaika, pah!

Vierailija
60/79 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa joutuu eläkkeellä ostamaan pihanhoidon, jos ei enää itse pysty tekemään tai omaiset ei auta.

Tää asia on ongelma vain loisjätteelle, joka taas harvemmin on ikinä omakotitaloa edes nähnyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme