Omakotitalossa asuminen on naurettavan halpaa, kun lainat on maksettu
Kommentit (107)
Minä ihmettelen, kun aina puhutaan hirveistä sähkölaskuista, millaisissa harakanpesissä ihmiset oikein asuvat. Taloni lämpiää sähköllä ja kulutus on vuodessa 10 000 kWh, eli siitä voit laskea hinnan. Takka ja kius on, mutta moneen vuoteen en ole takkaa lämmittänyt, koska puut ovat 80 euroa heittokuutio ja toisaalta lämpötila pysyy tasaisempana sähköllä. Lämmintä tilaa on 250 m2, joten aika halpaa on asuminen. Olen vuodenvaihteen jälkeen laskenut kaikki kustannukset ja tulos oli noin 300/kk. Remonttia olen tehnyt, ei mistään pakosta, vaan olen parantanut taloa. Ikää talolla on 35 vuotta, uusittu on katto ja ikkunat, panelit katolla ja ilmalämpöpumppu. Lisäksi kerron, että minä en kärvistele kylmässä, +23on talvella ja kesällä voin myös jäähdyttää. Kokonaisuuten asuminen on ollut todella halpaa, kun jakaa 35. Lainaa en tarvinnut rakentamiseen, sillä edellisen talon myynnistä sain rahat eikä sitäkään ollut lainalla tehty. Lumi- ja pihatyöt ovat kunnon kohennusta ainakin mielekkäämpää kuin jossain salilla hikoilu.
Lainat maksettu. Vastike(sis. vesimaksun)+sähkö 260€/kk. Isoja remontteja ei ole odotettavissa tai näköpiirissä
Omakotitalossa sähkölasku pelästään on viikossa tuon verran
Höpö höpö:)
Meillä koko vuoden asumiskulut (sis myös nuohouksen, vakuutuksen ja kiinteistöveron) tasan jaettuna on n 350e/kk, neliöitä varmaan enemmän kuin asunnossasi + lämmin uso at/varasto.
Sähkölasku oli helmikuussa (vuoden kallein) veroineen, siirtoineen ja perusmaksuineen 340e, ei 1000e🤣
Sähkölämmitteisessä omakotitalossa saattaa olla huimat sähkölaskut varsinkin talvella.
Olen sinkkumies ja asun 35 neliön yksiössä ja sähkölasku oli talvellakin 20€. Kaveri asuu omakotitalossa ja sen sähkölaskut oli huimina hetkinä jopa 500€. Monen vuoden sähkölaskut meni yhden kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kun tulee kattoremontti, kylppäriremontti tai salaojaremontti.
Kun mulla on sekä taloyhtiöasuntoja että omakotitaloja, niin kyllä omakotitalon putki- ja kattoremontit on halvempia kuin saman kokoisen (tai aika paljon pienemmänkin) twloyhtiöosakkeen. Salaojaremonttia ei ole näissä taloyhtiöissä vielä tehty, joten siitä en ole varma.
Paritalon kattoremontti oli 40 000 e, eli 20 000 e per asunto. En kutsuisi halvaksi.
Meillä maksoi yli 120 neliön talon (yksikerroksinen) kattoremontti alle 6000e. Itse tosin katto uusittiin. Sehän riippuu täysin siitä miten paljon täytyy ulkopuoliselle maksaa tarpeiden ja tarvittavien lisäksi. Eli tumpelo hinnalla jos joutuu mennä niin rahaa kyllä saadaan palamaan. Meillä tuo ukko on rakennushommista hyvin perillä kun on ammatiltaan alunperin talonrakentaja ja itsekkin sen verran oppinut tässä yli neljässäkymmenessä omakotitalo vuodessa (en ole koskaan asunut kuin omakotitaloissa) että itse saatiin tehtyä. Tarvikkeet ostettiin ja nosturi vuokrattiin, muut löytyi omasta takaa.
Lisään vielä että edellinen katto tähän on tehty ekan lapsen synnyttyä ja jätkä täyttää 40 vuotta ensi vuonna, että eiköhän tuo kestä lopun ikää. (ei vuotoja, ei ongelmia, mutta alkoi olla jo sen näköinen ja ikäinen että kaipasi uuden) Ulkopuolisella teetettynä olisi maksanut vähintään sen 3x enemmän enkä sitten tiedä niiden laadusta. Hyvin tehty kestää ainakin sen 40 vuotta. 😉
Se on juuri näin. Jos suunnilleen osaa, niin itse tekemällä helposti paremman saa ja ei ole riskiä sekunda porukasta. Tietysti jos hyvät tekijät tietää, mutta kyllä se sitten maksaakin.
Ostin omakotitalon ilman lainaa 10 vuotta sitten. Sanotaan että kulut 9000 euroa vuosi. Toki pihatöitä pitää tehdä, ruohoa pitää ajaa, rännit pitää putsata ja kaikenlaista pikkuhommaa joten pitää olla työkaluja ja koneita kuten ruohonleikkuri. 2 vuoden päästä on edessä talon maalaus. Se maksaa nelisen tonnia koska maalaan itse. Kuluja tulee henkilönostimen vuokraamisesta. Maalit maksaa ehkä 1000 euroa.
Mutta maksetussa omassa yksiössä on halvempaa. Tietysti omassa on halvempaa kuin vuokralla kun se on maksettu. Se on omistamisen idea. Ja ap tajusi vihdoin.
Lainat maksettu. Vastike(sis. vesimaksun)+sähkö 260€/kk. Isoja remontteja ei ole odotettavissa tai näköpiirissä
Omakotitalossa sähkölasku pelästään on viikossa tuon verran