Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalossa asuminen on naurettavan halpaa, kun lainat on maksettu

Vierailija
31.05.2026 |

Halvempaa kuin vuokayksiössä asuminen

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueen kotihoito käy kolme kertaa päivässä eläkeläisen luona ja on 15 minuuttia kerralla. Antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa. Maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Muut palvelut ostetaan erikseen.

Vierailija
62/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omakotitalo on sivummalla voi tarvita auton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä vertaat omakotitalossa asumista vuokralla asumiseen? Mikset vertaa omistusasuntoon?

Kerrostaloasunnossa omistajana asuminen on sikakallista, kun talossa alkaa putki-, julkisivu-, hissi- ja kattoremontit. Etkä käytännössä voi niihin juuri vaikuttaa

No ei niitä joka vuosi tehdä ja kulut jakautuu osakkeiden mukaan. pitäähän sitä omakotitaloakin ylläpitää ja kulut maksaa yksi.

Vierailija
64/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulta kelataksilla lääkäriin, jos saa siihen luvan sairaalasta. 50 euroa edestakaisin.

Vierailija
65/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi kun tulee kattoremontti, kylppäriremontti tai salaojaremontti.

Meillä kattoremontti, kylppäriremontti (meni vakuutukseen), putkiremontit ja keittiöremontti on jo tehty.

Halpaaha tässä nyt on asua. Ei ole mitään remonttitarpeita

Miksei kerrostalossa rempat voisi mennä vakuutuksen piikkiin?

Vierailija
66/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinsiivousyritys jne laskuttaa yleensä  myös kilometrikorvaukset.

Vierailija
67/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kattoremontti, kylppäriremontti (meni vakuutukseen), putkiremontit ja keittiöremontti on jo tehty.

Halpaaha tässä nyt on asua. Ei ole mitään remonttitarpeita

Miksei kerrostalossa rempat voisi mennä vakuutuksen piikkiin?

No, ei mene kummassakaan, jos on tarpeeksi vanhat. Vakuutuksissa on ikäpoistot. Toki jos 20 vuotta vanha katto vuotaa niin ehkä sitten.

Vierailija
68/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodinsiivousyritys jne laskuttaa yleensä  myös kilometrikorvaukset.

Kyllä. Olen nähnyt tollasen laskun.

Vierailija
69/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasunnoissa ei koskaan tule remontteja ja jos tuleekin, niin hammaskeiju maksaa ne taikaseinästä :D

Jos kerrostaloon tulee remonttia, niin ei vuokralainen niitä maksa vaan omistaja. Ap vertaa omakotitalossa asuvan ja vuoralla asumisen hintoja. Noin muuten sanoisin, että riippuu kerrostaloasunnosta ja omakotitalosta mitä vertaa. Molemmissa löytyy sekä kuluiltaan edullisia että kuluiltaan kalliita. Noin keskimäärin omakotitalossa on enemmän lämmityksen tarvetta. Kerrostalossa osa hukkalämmöstä lämmittää naapuriasuntoja, vähentäen lämmitystarvetta. Toisaalta, jos valitsee omakotitalon viisaasti, sitä saattaa saada lämmitettyä edullisesti. Samoin monia remontteja saattaa saada edullisemmin, mutta edullista hintaa joutuu kompensoimaan omalla työllä.

Vierailija
70/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos siivousyritys ajaa vaikka maaseudulle siivoamaan eläkeläisen kodin niin kuluuhan siinä bensaa eli kilometrien mukaan kilometrikorvaukset.

Vierailija
71/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin kk-kulut tuplaantui kun muutti omakotitalosta kerrostalokaksioon, 200e -> 400e (hoito+rahoitusvastike)

Et voi verrata lainallista asuntoa lainattomaan. Vastike on 200, ei sen enempää.

Vierailija
72/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin kk-kulut tuplaantui kun muutti omakotitalosta kerrostalokaksioon, 200e -> 400e (hoito+rahoitusvastike)

Et voi verrata lainallista asuntoa lainattomaan. Vastike on 200, ei sen enempää.

siis hoitovastike on 200 eli ne hoitokulut. Rahoitusvastike on ihna eri asia.

Vierailija
73/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mulla on sekä taloyhtiöasuntoja että omakotitaloja, niin kyllä omakotitalon putki- ja kattoremontit on halvempia kuin saman kokoisen (tai aika paljon pienemmänkin) twloyhtiöosakkeen. Salaojaremonttia ei ole näissä taloyhtiöissä vielä tehty, joten siitä en ole varma.

Höpö höpö. Ok-talo on äkkiä entinen ellei sitä KOKO AJAN huolla. 

Tai kun se syttyy tuleen. 

Vierailija
74/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa joudut maksaa vesivahingon aiheuttamat kulut ja rempat itse. Kerrostalossa taloyhtiö maksaa kulut eli ne jakautuu kaikkien osakkaiden kesken ja sisältyy siihen hoitovastikkeeseen. Yksittäisten korjausten takia ei tarvii mitään tahoitusvastiketta alkaa periä.

Vierailija
75/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos vertaa kuluja per neliö, niin okt hakkaa kerrostalon mennen tullen

Vierailija
76/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mä en ymmärrä miksi ihmiset luulee että omakotitalossa asuminen on kallista ja sitten siellä on koko ajan tekemistä.

Mä oon nyt 7-vuotta asunut enkä mä tee täällä mitään.

Ootkohan naapurini? Piha kuin hävityksen kauhistus. Rojua joka paikassa. Puut kasvaneet ylisuuriksi. Nurmikkoa ei leikata. Joku samperin halkosuojatekele pihassa, sekä joku pakettiauton raato. 

Vierailija
77/77 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omakotitalo on sivummalla voi tarvita auton.

Meillä on sellainen "kaupunkiokt" jossa kaikki palvelut 0,5-1,5km päässä. Autoa tarvitaan muuten kyllä, mutta sijainnin takia ei sitä tarvittaisi ollenkaan ja ajetaankin melko vähän. En halua muuttaa mihinkään korpeen mutta en halua myöskään seinänaapureita tai ylä/alakertanaapureita. Muutenkin ollaan tarkoituksella hankittu okt jossa on pieni helposti huollettava piha jossa pieni kasvumaa mihin istutetaan aina herneitä, tomaatteja, raparperia, pari marjapuskaa ja salaattia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän