Mieti, miten Evoluutio pystyi vahingossa luomaan esim. ihmisen SILMÄN? tai sitten kaiken muun järjestyksen?
AI-yhteenveto
Ihmisen silmä on yksi kehomme monimutkaisimmista elimistä. Se toimii kuin huippuluokan kamera, jossa on yli kaksi miljoonaa toimivaa osaa. Silmä muodostuu useista kerroksista, jotka taittavat valoa, tarkentavat kuvaa ja muuttavat sen sähköisiksi signaaleiksi aivoja varten. [1, 2, 3, 4, 5, 6]
Silmän rakenne jakautuu karkeasti seuraaviin kerroksiin ja osiin:
Uloin kerros: Silmälle sen valkoisen värin antava kovakalvo ja valoa taittava, kirkas sarveiskalvo. [1, 2]
Keskikerros: Sisältää suonikalvon, joka huolehtii silmän verenkierrosta, sekä värikalvon (silmän värillisen osan). Värikalvon keskellä oleva mustuainen (pupilli) säätelee silmään pääsevän valon määrää. [1, 2]
Sisin kerros: Valolle herkkä verkkokalvo, joka sisältää miljoonia valoa aistivia sauva- ja tappisoluja. Verkkokalvon keltatäplä mahdollistaa tarkan näön. [1, 2]
Tarkennus ja nesteet: Mykiö tarkentaa kuvan. Sitä ympäröivät ripustinsäikeet ja sädekehälihas, jotka muuttavat mykiön kuperuutta. Sisempi silmä on täytetty kirkkaalla lasi- ja kammiovesteellä. [1, 2, 3, 4]
Yhteys aivoihin: Näköhermo, joka kuljettaa tiedon sähköisenä impulssina aivojen takaraivossa sijaitsevalle näköalueelle. [1]
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+ koko ihminen soluineen dnan tietoisuuden, eläinkunnan, kasvit, planeetat auringon ja kuun oikean suhteeseen maasta jne?
Melkoinen vitsi: "auringon ja kuun oikean suhteen maaha". Miten päättelit että se on oikea? Ja milloin? Luuletko että maassa asutiin silloin kun muilla planeetoilla oli vielä elää ? Kesti aika todella kauan että maapallosta tuli elinkelpoinen. Samalla toisista planeetoista tuli elinkelvottomia.
Ylen tiedeartikkeli kelpaa varmaan sinulle?
"Voimme kiittää olemassaolostamme Kuuta! Kuu tasapainottaa Maan ilmastoa. Kuu toimii kuten gyroskooppi ja hillitsee Maan pyörimisliikettä. Ilman Kuun vaikutusta Maassa olisi superjääkausia ja sietämättömän kuumia jaksoja. Sellaisissa olosuhteissa maapallolle ei olisi kehittynyt elämää."
Niin, mitä sitten? Luuletko tampioisuudessasi, että joku asetti kuun paikalleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma kuin silmän monimutkaisuus koskee polven rakennetta. Se toimii vain kun kaikki osat ovat koossa. Vain ehjä, täydellinen polvi edistää yksilön selviämistä eloonjäämistaistelussa, keskeneräisellä polvella ontuva olisi tullut syödyksi aika nopeasti, ei olisi päässyt pakoon nääs. Eikä olisi jäänyt jatkamaan sukua, jotta seuraava sukupolvi olisi voinut kehittää polvea eteen päin. :)
Esitin tämän kysymyksen eräälle biologian opelle, ja hän sanoi, että tämä on ratkaisematon kysymys. Niitä on evoluutioteoriassa muitakin. Sen perimmäinen tehtävä oli murtaa kirkon valta, vaikka teoria ei ihan kriittistä tarkastelua kestäkään. Sama Freudilla.
Siis minkä kysymyksen?? Jos kysyit miksi evoluutio VAHINGOSSA keksi polven, niin koko kysymys oli väärä ja biologian ope olisi korjannut sua eikä koko juttua tapahtunutkaan.
Mutta cool story bro. Nousiko kaikki luokassa sen jälkeen seisomaan ja taputtamaan raikuvin ablodeihin sulle?
Kysymykseni biologian opelle oli: Miten keskeneräinen polvi voisi edistää yksilön selviämistä eloonjäämistaistelussa, jossa on lihansyöjiä uhkaamassa.
Myös niillä lihansyöjillä oli keskeneräinen polvi. Inasen keskeneräisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet perimään vaikuttavat omianisuudethan ovat evoluution tulosta. Esimerkiksi silmien ja hiusten eri värit. Nykyihmisen kehossa on myös jäänteitä evoluutiosta, sellaisista ominaisuuksista mitä emme nykyihmisinä tarvitse. Vaikka nyt häntäluu tai miehen nännit.
Erikoista ajattelua.
Samankaltaisuus jatkuu, kuuluu suvun jatkumoon mutta täysin suvun geeneistä poikkeaviakin yksilöitä syntyy. Koko suvun jatkumo saattaa käytännössä loppua ja alkaa uusi suku uusine geeneineenkin.
Ihan tosi?😂
Kyllä.
Kerro lisää. Miltä henki näyttää? Onko Jumala siis jakautunut?
Olen monesti ketjuissa jo kertonutkin.
Jumalan kuva on jo meillä tiedossa, se on meille annettu ja se on tarkoituksella kulkenut elämässämme mukana kuten kaikki olennainen tietokin Jumalasta.
Jumala kuvastaa kaikkivaltiasta joka huolehtii koko elämästämme.
Jumala on siis kaikki henki energiatasolla.
Millä tavalla se jumala tai kaikkivaltias huolehtii elämästämme?
Hän hallitsee meitä kuolemaamme saakka eikä jätä meitä koskaan yksin. Hän on antanut jokaiselle oman enkelin suojelukseksi.
Tosi huonosti hoitavat hommiaan. Melkoisia tunareita.
Ihmisillä voi olla kokemuksia jotka poikkeavat todellisuudesta.
Totta, subjektiiviset kokemukset voivat poiketa todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
evoluutio loi vahingossa koko universumin ja eloonjäämistaistelunkin ja kun kaikki oli suhteellisen tyydyttävää ja virheet oli korjattu vahingossa ja kaikki lajit saatiin vahingossa pyrkimään lisääntymäänkin niin evoluutio lopetti luomisensa ja päätti että nyt on kaikki ok ja tasapainossa. sen pituinen satu se,
Voi halvattu, miten joku voi olla noin tietämätön ja rationaalisesti rajoitteinen. Miten teille lapsille mitään selittää, kun kyky omaksua asioita on kuin apukoululaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän se evoluutio on. Kehittymistä. Se kehittyy, mikä parhaiten toimii.
Mutta mikä se on mikä milloinkin toimii parhaiten?
Se, mikä auttaa selviytymään lisääntymiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
mutta hindulaisuudessa evoluutio oli vielä parempi se on kehittänyt siinä ihmiselle ns "kolmannen silmän", jonka vain henkioppaiden kautta saa avattua chakravoimilla! ihmeellistä!
Sitten kun tiedelehdessä lukee että kolmas silmä ei ole taikauskoa, vaan tiedemiehet ovat todistaneet sen olemassaolon kvanttikokeissa. Kaikki sanovat kyllähän tuon nyt jo jokainen tiesi!
Vierailija kirjoitti:
Jumala loi evoluution.
Ahaa, miksi luulevaiset sitä sitten vihaavat?
Vierailija kirjoitti:
Silmän evoluutio on hyvinkin tarkasti tutkittu. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Silmän kehitys alkoi valoa aistivista soluista ja kehittyi sitten alueellisiksi silmiksi jne. Kaikki kehitysvaiheet ovat vielä löydettävissä luonnossa, koska kaikissa ekologisissa lokeroissa eläimet eivät ole hyötyneet kehittyneemmissä silmistä.
Kun osasit kysyä AI:lta silmän rakenteesta, älyllisesti järkevää ja rehellinen jatko olisi ollut kysyä siltä myös silmän evoluutiosta mutta tarkoituksesi oli hakea vain vahvistusta omille uskomuksillesi, eikä koittaa oppia uutta.
Aamu koittaa. Haluatko koettaa oppia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet perimään vaikuttavat omianisuudethan ovat evoluution tulosta. Esimerkiksi silmien ja hiusten eri värit. Nykyihmisen kehossa on myös jäänteitä evoluutiosta, sellaisista ominaisuuksista mitä emme nykyihmisinä tarvitse. Vaikka nyt häntäluu tai miehen nännit.
Erikoista ajattelua.
Samankaltaisuus jatkuu, kuuluu suvun jatkumoon mutta täysin suvun geeneistä poikkeaviakin yksilöitä syntyy. Koko suvun jatkumo saattaa käytännössä loppua ja alkaa uusi suku uusine geeneineenkin.
Ihan tosi?😂
Kyllä.
Kerro lisää. Miltä henki näyttää? Onko Jumala siis jakautunut?
Olen monesti ketjuissa jo kertonutkin.
Jumalan kuva on jo meillä tiedossa, se on meille annettu ja se on tarkoituksella kulkenut elämässämme mukana kuten kaikki olennainen tietokin Jumalasta.
Jumala kuvastaa kaikkivaltiasta joka huolehtii koko elämästämme.
Jumala on siis kaikki henki energiatasolla.
Millä tavalla se jumala tai kaikkivaltias huolehtii elämästämme?
Hän hallitsee meitä kuolemaamme saakka eikä jätä meitä koskaan yksin. Hän on antanut jokaiselle oman enkelin suojelukseksi.
Tosi huonosti hoitavat hommiaan. Melkoisia tunareita.
Ihmisillä voi olla kokemuksia jotka poikkeavat todellisuudesta.
Totta, subjektiiviset kokemukset voivat poiketa todellisuudesta.
Toisaalta todellisuuksia on myriadeja.
Ihmisen suorittama jalostus on muutamassa tuhannessa vuodessa tehnyt sudesta mäyräkoiran. Korvaa tuossa ihminen luonnonolosuhteilla ja muuta aikajänne sadoiksi miljooniksi vuosiksi, niin asia ei ehkä ole kovin ihmeellinen.
Ap on 1800-luvulta?!
Nämä jutut on jo kuule juteltu selviksi yli sata vuotta sitten.
Vaihda kalenterin sivua, ap.
Jos ap osaa hakea netistä ai:llä tekstiä niin toki hän osaa hakea wikipediasta faktat silmän kehityksestä? Ai mitä, eikö?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
evoluutio loi vahingossa koko universumin ja eloonjäämistaistelunkin ja kun kaikki oli suhteellisen tyydyttävää ja virheet oli korjattu vahingossa ja kaikki lajit saatiin vahingossa pyrkimään lisääntymäänkin niin evoluutio lopetti luomisensa ja päätti että nyt on kaikki ok ja tasapainossa. sen pituinen satu se,
Voi halvattu, miten joku voi olla noin tietämätön ja rationaalisesti rajoitteinen. Miten teille lapsille mitään selittää, kun kyky omaksua asioita on kuin apukoululaisella.
En ole tuo jota kommentoit, mutta ihmettelen, mihin arroganssisi perustuu. Ainakaan huumorintajua jaettaessa et ollut jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on 1800-luvulta?!
Nämä jutut on jo kuule juteltu selviksi yli sata vuotta sitten.
Vaihda kalenterin sivua, ap.
Tämä on logiikkaa, ei biologiaa. t. ap
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio on pelkkää kusetusta.
Mutta vanhat paimentolaiskansan sadut mitä totisinta totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+ koko ihminen soluineen dnan tietoisuuden, eläinkunnan, kasvit, planeetat auringon ja kuun oikean suhteeseen maasta jne?
Melkoinen vitsi: "auringon ja kuun oikean suhteen maaha". Miten päättelit että se on oikea? Ja milloin? Luuletko että maassa asutiin silloin kun muilla planeetoilla oli vielä elää ? Kesti aika todella kauan että maapallosta tuli elinkelpoinen. Samalla toisista planeetoista tuli elinkelvottomia.
Ylen tiedeartikkeli kelpaa varmaan sinulle?
"Voimme kiittää olemassaolostamme Kuuta! Kuu tasapainottaa Maan ilmastoa. Kuu toimii kuten gyroskooppi ja hillitsee Maan pyörimisliikettä. Ilman Kuun vaikutusta Maassa olisi superjääkausia ja sietämättömän kuumia jaksoja. Sellaisissa olosuhteissa maapallolle ei olisi kehittynyt elämää."
Niin, mitä sitten? Luuletko tampioisuudessasi, että joku asetti kuun paikalleen?
Vastasin vain kysymykseesi: "Miten päättelit että se on oikea? Ja milloin? Luuletko että maassa asutiin silloin.." Selvästikään et tuntenut kuun merkitystä Maalle.
Toisekseen, Intelligent Design -aatesuunta lähtee juuri siitä, minkä mainitset:
että aurinkokunta on Maan kannalta täynnä sellaisia reunaehtoja, että yliluonnollinen älykkyys suunnittelijana näyttää sen mielestä aika välttämättömältä. Liikaa sattumia muuten.
Kolmanneksi, onko sinulle aivan tuntematonta pohtiva keskustelu, jossa puntaroidaan rauhallisesti eri näkökohtia ja suhtaudutaan kunnioittavasti vastapuoleen? Miksi nimität minua tampioksi? Varsinkin kun kyse on sellaisesta asiasta, johon kumpikaan ei voi esittää lopullista todistetta. Tämä on maailmankatsomuksellinen kysymys.
Nimittely ei tuo mitään lisää tähän keskusteluun, t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio on pelkkää kusetusta.
Mutta vanhat paimentolaiskansan sadut mitä totisinta totta?
Miksi täällä takerrutaan koko ajan kristinuskoon!? Maailmassa on paljon muitakin henkisiä traditioita, paljon kiinnostavampia kuin kristinusko, joka on menettänyt tajunta laajentavan ominaisuutensa jo kauan sitten.
Luterilaista kristinuskoa vastaan taisteleminen on kuolleen hevosen piiskaamista. Ei se enää siitä nouse. t. ap
Miten niin vahingossa? Evoluutio tähtää johonkin ja kehittää tarvittavia asioita. Ennemmin se olis ollut Jumalalta vahinko, kun kerrasta heitti lonkalta jotain.
Evoluutiosta on todisteita vaikka ja miten, jumalasta ei tietääkseni vielä yhtäkään.
Varhaiskristityt eivät koskaan yleisesti uskoneet litteään Maahan, vaan he syntyivät hellenistis-roomalaiseen kulttuuripiiriin, jossa tieto Maan pallonmuotoisuudesta oli jo itsestäänselvyys ja oppineiden yleisesti hyväksymä tosiasia.
100–200-luvut (Varhainen hyväksyntä): Ensimmäiset merkittävät kristilliset teologit ja kirkkoisät, kuten Justinos Marttyyri (110–165 jaa.), Klemens Aleksandrialainen (n. 150–215 jaa.) ja Origenes (185–254 jaa.), viittasivat kirjoituksissaan Maan pyöreyteen luonnollisena asiana.
300–400-luvut (Konsensus ja poikkeukset): Suuret ja vaikutusvaltaiset kirkkoisät, kuten Augustinus, Hieronymus ja Ambrosius, puolustivat kreikkalaista tiedekäsitystä Maan pallonmuotoisuudesta. Augustinus jopa nuhteli niitä kristittyjä, jotka tulkitsivat Raamattua liian kirjaimellisesti ja asettuivat näin naurunalaisiksi pakanallisten tieteilijöiden silmissä.
Yksittäiset poikkeukset: Vain hyvin harva kristillinen kirjoittaja vastusti ajatusta. Tunnetuimmat poikkeukset olivat Lactantius (n. 240–320 jaa.) ja myöhemmin Kosmas Indikopleustes (500-luvulla jaa.), jotka hylkäsivät pyöreyden mieltäessään sen pakanalliseksi kosmetologiaksi. Heidän litteän Maan näkemyksensä jäivät kuitenkin omana aikanaan täysin marginaalisiksi, ja kirkko piti heidän tekstejään jopa harhaoppisina.
Käsitys siitä, että kristillinen kirkko tai keskiajan ihmiset olisivat uskoneet litteään Maahan, on pääosin 1800-luvulla syntynyt moderni myytti, jolla pyrittiin historiankirjoituksessa luomaan keinotekoista vastakkainasettelua uskonnon ja tieteen välille.