Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieti, miten Evoluutio pystyi vahingossa luomaan esim. ihmisen SILMÄN? tai sitten kaiken muun järjestyksen?

Vierailija
31.05.2026 |

AI-yhteenveto

 

 

Ihmisen silmä on yksi kehomme monimutkaisimmista elimistä. Se toimii kuin huippuluokan kamera, jossa on yli kaksi miljoonaa toimivaa osaa. Silmä muodostuu useista kerroksista, jotka taittavat valoa, tarkentavat kuvaa ja muuttavat sen sähköisiksi signaaleiksi aivoja varten. [1, 2, 3, 4, 5, 6]

Silmän rakenne jakautuu karkeasti seuraaviin kerroksiin ja osiin:

Uloin kerros: Silmälle sen valkoisen värin antava kovakalvo ja valoa taittava, kirkas sarveiskalvo. [1, 2]

Keskikerros: Sisältää suonikalvon, joka huolehtii silmän verenkierrosta, sekä värikalvon (silmän värillisen osan). Värikalvon keskellä oleva mustuainen (pupilli) säätelee silmään pääsevän valon määrää. [1, 2]

Sisin kerros: Valolle herkkä verkkokalvo, joka sisältää miljoonia valoa aistivia sauva- ja tappisoluja. Verkkokalvon keltatäplä mahdollistaa tarkan näön. [1, 2]

Tarkennus ja nesteet: Mykiö tarkentaa kuvan. Sitä ympäröivät ripustinsäikeet ja sädekehälihas, jotka muuttavat mykiön kuperuutta. Sisempi silmä on täytetty kirkkaalla lasi- ja kammiovesteellä. [1, 2, 3, 4]

Yhteys aivoihin: Näköhermo, joka kuljettaa tiedon sähköisenä impulssina aivojen takaraivossa sijaitsevalle näköalueelle. [1]

Kommentit (222)

Vierailija
201/222 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että jumala askarteli, piirsi ja muovaili ihmisen silmän, lykkäsi sen Aatamin kalloon ja painoi sitten copypastea että tämä kans Eevalle, paitsi että pistetään siihen vähän pahuutta ja viekkautta mukaan. Aika kuspää ukko, sanoisin. Ehkä sillä oli tylsää.

Mietippäs jumalaa suunnittelemassa peniksen, vaginan, klitoriksen, orgasmin jne toimintaa. Kuulostaa ihan naurettavalta 😅

Tulee mieleen Spede-sketsi "Maailman luominen"

Vierailija
202/222 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

d20 noppaa aivan helvetisti rollaamalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/222 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmä todella voi kehittyä. Kun tarkastelemme erilaisia eliöitä, näemme erilaisia silmän kehitysasteita.

 

Joillain otuksilla on vain valoherkät iholäikät. Helmiveneellä on neulanreikäkamera-tyyppinen silmä.  Kaloilla on nisäkästä yksinkertaisempi silmä.

Vierailija
204/222 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihhuliuskisten tavanomainen harhakäsitys on, että ihmisen ymmärryskyky jotenkin asettaisi ylärajoja sille, mihin evoluutio pystyy. 

Kuten nyt tämä aloituskin: "Silmä on hyvin monimutkainen elin näin ihmisen mielestä. Niinpä on oltava niin, että silmän on suunnitellut joku ihmistä viisaampi, eli Jumala. On ihan pakko, johan sen sanoo järkikin".

Vierailija
205/222 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa silmä on hyvä esimerkki evoluutiosta. Silmä on kehittynyt niin, että muutamat osat ovat erittäin epäkäytännöllisessä järjestyksessä. Ne ovat niin, evoluutioprosessin vuoksi. Jos silmä olisi suunniteltu, olisi se tehty paremmin ja toisin. 

Nyt esimerkiksi verkkokalvon (joka sisältää valoa aistivat solut) pinnalla kulkevat verisuonet ja näköhermolle menevät hermosolujen jonot. Nämä olisi ehdottomasti kannattanut kasvattaa verkkokalvon taakse, jolloin ne eivät olisi haitanneet näkemistä. Silmässä on tästä syystä myös sokea piste siinä kohtaa, jossa verisuonet ja hermot puhkaisevat verkkokalvon. Tuolla kohdalla emme näe mitään.

"Silmässä on tästä syystä myös sokea piste siinä kohtaa, jossa verisuonet ja hermot puhkaisevat verkkokalvon. Tuolla kohdalla emme näe mitään."

Jos tuota ei olisi niin meillä ei olisi hienoa sanontaa "sokea piste" 😁

Vierailija
206/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa tutkia lisää ihmisen kehitystä. Lapsena sai tietoa enemmän, johonkin on tietoa kadonnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
207/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Jumala olis sen luonut, niin miksi siinä on vikoja? 

Evoluutio on kehitysketju. Ihan looginen. 

Vierailija
208/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan täällä on jo mainittu mutta silmän evoluutio on kestänyt ainakin sen 540 miljoonaa vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
209/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se kovin hyvää työtä tehnyt, kun en näen pelkkiä sumeita väriläiskiä ilman silmälaseja. Jos jumala olisi luonut sen, niin kai se olisi täydellinen? Tai sitten jumala on melkoisen kädetön luomaan asioita.

Värejä ei tosin ole olemassa oikeassa fyysisessä universumissa. Ne ovat (paremman sanan puutteessa) eläinten "mielikuvituksen" aikaansaannosta. Tietyssä mielessä kyse on simulaatiosta kuten Matrixissäkin.

Vierailija
210/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se kovin hyvää työtä tehnyt, kun en näen pelkkiä sumeita väriläiskiä ilman silmälaseja. Jos jumala olisi luonut sen, niin kai se olisi täydellinen? Tai sitten jumala on melkoisen kädetön luomaan asioita.

 

 

Tiesitkö että ihminen on täydellinen juuri sellaisena kuin on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
211/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Jumala olis sen luonut, niin miksi siinä on vikoja? 

Evoluutio on kehitysketju. Ihan looginen. 

Miksi vikoja ei saisi olla? Kehityskin vaatii joskus sietämään vikoja ja ongelmiakin.

Vierailija
212/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluution seurauksena kehittynyt silmä on kertaluokkaa uskottavampi kuin tyhjyyden luoma Jumala, silmineen, sormineen kaikkineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
213/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evoluution seurauksena kehittynyt silmä on kertaluokkaa uskottavampi kuin tyhjyyden luoma Jumala, silmineen, sormineen kaikkineen.

Jumala ylläpitää evoluutiota ja kaikkea parannusta tai heikennystäkin.

Vierailija
214/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti miten pilvenreunalla istuva jeesus, jumala ja pyhä pieru loivat esim ihmisen silmän.

ai niin. jumalat loi ihmiset omiksi kuvikseen, mutta kuka loi jumalan silmän? loiko evoluutio jumalan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
215/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio on pelkkää kusetusta.

Evoluutio toimii mutaatioiden eli geenivirheiden kautta. Olemme kaikki siis kokoelma virheitä.

Vierailija
216/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Jumala olis sen luonut, niin miksi siinä on vikoja? 

Evoluutio on kehitysketju. Ihan looginen. 

Miksi vikoja ei saisi olla? Kehityskin vaatii joskus sietämään vikoja ja ongelmiakin.

Siksi että jos silmä on kaikkivoivan ja kaikkitietävän Jumalan älykkäästi suunnittelema, siinä ei pitäisi olla mitään vikaa.

Vierailija
217/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pystykään. En usko evoluutio-satuun. 

Vierailija
218/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pystykään. En usko evoluutio-satuun. 

jeesus-satu on paljon uskottavampi?

Vierailija
219/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pystykään. En usko evoluutio-satuun. 

Ei siinä mitään jos et vain ymmärrä. Myönnä pois.

Vierailija
220/222 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutio ei luo mitään vahingossa. Silmä on satojen miljoonien vuosien kehityksen tulos. Evoluutio tapahtuu pienten mutaatioiden ja luonnonvalinnan kautta. Evoluutio suosii niiden ominaisuuksien kehitystä mitkä auttavat selviytymään luonnossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme