Onko muilla ongelma ettei löydä vaatteita koska ne ovat rumia tai ouidonmallisia?
Olen alkanut harkita että alan tehdä omat vaatteeni kohta!!
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Ei meinaa löytyä kivoja t-paitoja. On sellaisia tylsiä peruspaitoja ja sitten lyhyitä. Mitä voi keski-ikäinen käyttää, jos ei halua räikeää tunikaa, nirunarutoppeja tai tylsää peruspaitaa?
Usein käy niin että näkee kivan värisen ja mallisen t-paidan joka olisi just täydellinen tylsän tavallisena, mutta se on pilattu jollain typerällä painatuksella.
Mä ostan aina lomamatkoilta pellavavaatteita. Viimeksi Kreikasta. Usein ovat yhtä kokoa, mutta leikkaus on sellainen, että istuu mukavasti ja imartelee vartaloa. Olen yrittänyt Suomesta löytää pellavavaatteita, mutta mitoitukset ja istuvuus ovat aina aika huonoja. Puhumattakaan hinnoista.
Vaikea on löytää kauniisti istuvia vaatteita. Varsinkin mekot ovat hirvittäviä kaapuja, joissa leikkauksen huonous on yritetty häivyttää jollain hirvittävällä sekovärisellä printtikuosilla. Olen edelleen tiimalasivartalolla varustettu vanhempi tyyppi, ja haluaisin edes joskus korostaa hyviä puoliani. Arkisin kuljen urheilutamineissa, koska teen kaikki matkani pyöräillen/kävellen. Juhliin olisi kiva pukeutua kauniisti, mutta onpa vaikea löytää hyvin istuvia vaatteita laadukkaasta kankaasta tehtynä. En ole mikään kroisos, joten överikalliit merkit eivät ole ratkaisu. Tarkoitan siis, että keskituloiselle tarkoitettuja kauniita vaatteita puuttuu kaupoista.
Mulla olisi vartalo muuten juurikin sellainen, kenelle vaatteet on tehty, eli tasapaksu pötkylä, vyötärö vain 15 cm ohuempi kuin lantio ja ry, mutta lahkeet ja hihat tahtoo olla mulle liian pitkiä. Eikä tosiaan napa vilku vaan päin vastoin paidat liian pitkiä kun ovat lantiolle eli asu ns katkeaa väärästä kohti. Vyötärölle osuva helma on harvinaisuus mutta sopisi minulle parhaiten enkä näyttöisi niin pätkäjalalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan aina lomamatkoilta pellavavaatteita. Viimeksi Kreikasta. Usein ovat yhtä kokoa, mutta leikkaus on sellainen, että istuu mukavasti ja imartelee vartaloa. Olen yrittänyt Suomesta löytää pellavavaatteita, mutta mitoitukset ja istuvuus ovat aina aika huonoja. Puhumattakaan hinnoista.
Toi on jännä, että muualla on noita yhdenkoon vaatteita jotka sopii tosi monelle vartalotyypille eli sellaisia on mahdollista tehdä mutta Suomessa ei osata tehdä kuin noita kauheita kauhtanoita jollain vauvanoksennus-kuvioinnilla jotka ei imartele kenenkään vartalotyyppiä. Tänne ei saada myöskään saada ostetuksi noita kivasti suunniteltuja ja leikattuja vaatteita ulkomailta. Noissahan on monesti kaksi kokoa eli pienempi ja isompi "onesize" ja siinä missä se pienempi näyttää hyvältä pienikokoisen/hoikan päällä niin se isompi näyttää yhtälailla hyvältä vähän isompikokoisen/lihavan päällä.
Jotenkin nuo tuolla maailmalla osaa ratkaista mitoitusongelman ja yhdenkoon vaate sopiikin useammalle vartalotyypille useammassa koossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meinaa löytyä kivoja t-paitoja. On sellaisia tylsiä peruspaitoja ja sitten lyhyitä. Mitä voi keski-ikäinen käyttää, jos ei halua räikeää tunikaa, nirunarutoppeja tai tylsää peruspaitaa?
Ja noissa perusteeppareissakin on sellainen vika että joko niissä on melko ahdas o-aukko tai sitten v-aukko joka on turhankin avara. Miksi ei voi tehdä vähän laajemmalla o-aukolla tai jopa niin ettei ole sitä resoria ollenkaan? Samoin nuo v-aukkoiset voisi olla hieman maltillisempia ettei rintavako paista siitä v:n kärjestä ja kumartuessa näkyy sitten vähän enemmänkin.
Ei sen v-aukon paljon pienempi tarvitsisi olla ja ihan jo sentti-kaksi tekisi isoja ihmeitä. Sama juttu tietenkin mekoissakin eli jos on napitus edessä tai tuollainen v-aukko niin se on liian alas auki ja sitten pitäisi alkaa itse tekemään jotain viritelmiä vaikka ei edes mitään nunnakaapua kaipaakaan.
Mun ongelmani on päin vastainen ainakin jos yritän jotain Nansolta ostaa. Niillä on t-paidoissa, topeissa ja yöpaidoissa aina liian isot kaula-aukot. Sellainen ei asetu hyvin neuleen eikä jakun kanssa eikä näytä kivalle selaisenaankaan. Ja yöpaidoissa on myös liian suuret kaula-aukot. Mä palelen sellaisissa yölläkin kun puhaltaa kylmää ilmaa suoraan niskaan. Sopusuhtainen O -aukko on minulle paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa on omaan makuuni liian kirkkaita värejä. Uskon et suurin osa suomalaista tykkää enemmän murretuista, maanläheisistä sävyistä.
Murretut maanläheiset sävyt sopivat syksyn värityypille. Meitä ei kuitenkaan taida olla enemmistönä suomalaisista vaan usein suomalaiset ovat enemmän vaaleita ja kuulaita sekä hieman viileäsävyisempiä. Huom. eivät tietenkään kaikki ole. Mustan, murrettujen sävyjen, beigen ja puhtaan valkoisen tyrkyttäminen täällä on hassua.
Uupuu myös lämpimiä sävyjä. Kylmää kesälle ja talvelle sopivia kyllä löytyy ja syksylle lämpimiä mutta kevät jää välistä pois jopa nyt keväällä. Beigekin on koko ajan kylmää sävyä. Ärsyttää suunnattomasti, ettei edes keväällä löydy vaaleita ja heleän värisiä yläosia.
Varsinkin näin vanhemmiten, ei enää viitsisi käyttää ihan väärää värisävyä kun sitten näyttää entistäkin vanhemmalle ja surkeammalle.
Kaupathan on nyt täynnä vaaleita ja heleän värisiä vaatteita.
Olen nähnyt kaupoissa niitä kauniin heleän ja vaalean värisiä vaatteita. Mutta ne mallit, ou nou! Pilattu täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tätä tällaista mallia tosi paljon tarjolla. Outoa on että sitä ei näy kuitenkaan kukaan käyttävän. Mihin nämä paidat heitetään kun kukaan ei osta vaikka kuinka tyrkytetään:
https://www.zalando.fi/we-fashion-we-fashion-paitapusero-olive-green-wf…
Ihan ok paita mutta liian leveä. Miksi kaiken pitää olla leveää, niin housujen kuin paitojen?
Ja paidat ovat liian lyhyitäkin nykyään. Leveitä ja lyhyitä. Itse olen hoikka ja pitkä nainen, jolla on myös pitkä selkä. Onko kaikki vaatteet tarkoitettu pullukoille lyhyille naisille? Outoa tosiaan.
Ei ne lyhyet paidat käy pullukoille. Iso maha (ja/tai uhkea povi) vie paljon tilaa ja paidan helmaa pitäisi kiskoa alas jatkuvasti.
Nuo paidat näyttävät hyvältä vain hyvin hoikan päällä, heistäkään kaikki eivät halua kulkea napa pitkällä.
Jep. Isot rinnat saa paidan lyhenemään entisestään ja sitten vilkkuu maha sieltä jättilaajan helman alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ongelmia löytää oikeanlaisia nättejä vaatteita Suomesta. Kateellisena katson amerikkalaisten vaatekauppojen nettisivuja. Siellä olisi jokaiselle sieviä, hyvinistuvia vaatteita.
Aika monesta jenkkikaupasta voi tilata Suomeen, toki tullit nostaa hintoja. Samaten voi tilata vaikka UK, Ranska tai Italia.
Luulisi tosiaan, että akselilta Saksa, Ranska ja Italia löytyy eri tyyliä kuin Suomesta. Jos ei muodin huippumaista (Ranska, Italia) löydy, kannattaa kokeilla Saksaa. Siellä ollaan aika konservatiiveja. Briteistä tilaamisen ongelma ovat tullit, kun eivät enää kuulu EU:hun. Brittikaupoissa voi olla myös yllättävän kalliit postimaksut. Monessa maassa tietyn eurorajan ylittävistä ostoksista ei tule postimaksua ollenkaan.
Miksi normaalin pituisia hameita on niin vähän tarjolla enää? Joko minipituus tai sitten nilkkoihin asti. Moniko sellaisia käyttää?