Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla ongelma ettei löydä vaatteita koska ne ovat rumia tai ouidonmallisia?

Vierailija
30.05.2026 |

Olen alkanut harkita että alan tehdä omat vaatteeni kohta!!

Kommentit (189)

Vierailija
141/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojen tyttöjen kauppoja on, mutta entäs me pienet? Olen 158cm/48kg ja lasten vaateosastolta löytyisi kokoja, vaan ei malleja. 

En ilennyt ostaa koulun päättäjäisiin samanlaista mekkoa, joka saattaisi olla jonkun koululaisen päällä. Lisätkää valikoimaa pliis! 

t.pieni äiti

Vierailija
142/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on outoa, että naisille tehdään lantiosta pötkylöitä housuja ja takkejakan ei saa kiinni jos on vähänkään leveämpi vyötärö?? Olen siis itse päärynä/x-mallia, ja vyötärö tosiaan on, sekä lantio ja näiden suhde ei mene mihinkään vaatteeseen nykyään.  Pukeudun kesät talvet erilaisiin mekkoihin..

Jos lohduttaa niin ei mene ompulle yhtään paremmin nämä nykyvaatteet. Mä en tiedä kenelle nämä suunnitellaan koska päärynälle luulisi sellaisten vaatteiden istuvan jotka ei käy ompulle, mutta kun ei ne päärynälle ihan vääränlaiset ole yhtään oikeanlaisia ompullekaan. 

Ei myöskään Y-malliselle. Miesten puolelta voi löytyä tarpeeksi leveä hartioista, mutta niissä on harvemmin tisseille tilaa tai sitten on suunniteltu lihaville vatsakkaille. Silloin tulee sama ongelma kuin naistenmalleissa: alaosan teltta.

Tuunaus on kova sana. Kannattaa investoida vähintään neulaan, lankaan ja saksiin, niin jotain voi korjata nappeja siirtelemällä, tai peräti ompelukoneeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Long Tall Sally on muuten ihan hyvä merkki! Olen vain 167 cm, mutta olen löytänyt ko. merkiltä parikin kivasti istuvaa mekkoa. Ei yhtään laatikkomaisia!

Vierailija
144/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan vuosikymmenen pukeutunut jo collegehuppareihin ja legginseihin ja miettinyt, että pitäisi vähän panostaa. Ketjua luettuani mietin, että nääh ja voisi jatkossakin tilata Torista jotain käytettyjä rytkyjä. 

Vierailija
145/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 160cm, pienikokoinen ja töistä johtuen toispuoleinen. Joitain trikoovaatteita löydän kaupasta, mutta teen suurimman osan vaatteistani itse. Tulee oikean kokoista, väristä ja tyylistä vaatetta.

Vierailija
146/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa on omaan makuuni liian kirkkaita värejä. Uskon et suurin osa suomalaista tykkää enemmän murretuista, maanläheisistä sävyistä. 

Kyllä, mutta heleitä kauniita värejä ei tummia ja synkkiä mustan kanssa sotkettuja 

Vierailija
147/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä vaatteista jotka vievät huomion itse ihmisestä. Räikeät, kuviolliset yms. Kesällä pidän esim. leveälahkeista keveistä valkoisista housuista, yläosassa esim. tummaa turkoosia, vedenvihreää. 

En mäkään. ja koruilla ja asusteilla saa myös huomiota

Vierailija
148/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta se olen minä joka olen ruma ja oudonmallinen, ei ne vaatteet.

Jahas,no siinä tapauksessa me kaikki ollaan rumia ja oudonmallisia, mutta niin ovat kaikki vaatteetkin joita Suomen kaupoissa myydään!

Vierailija
149/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on tätä tällaista mallia tosi paljon tarjolla. Outoa on että sitä ei näy kuitenkaan kukaan käyttävän. Mihin nämä paidat heitetään kun kukaan ei osta vaikka kuinka tyrkytetään:

https://www.zalando.fi/we-fashion-we-fashion-paitapusero-olive-green-wf…

Ihan ok paita mutta liian leveä. Miksi kaiken pitää olla leveää, niin housujen kuin paitojen?

Ja paidat ovat liian lyhyitäkin nykyään. Leveitä ja lyhyitä. Itse olen hoikka ja pitkä nainen, jolla on myös pitkä selkä. Onko kaikki vaatteet tarkoitettu pullukoille lyhyille naisille? Outoa tosiaan. 

Vierailija
150/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää stekata se long tall sally :) T. Se 180pitunen

Vierailija
151/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa on omaan makuuni liian kirkkaita värejä. Uskon et suurin osa suomalaista tykkää enemmän murretuista, maanläheisistä sävyistä. 

Murretut maanläheiset sävyt sopivat syksyn värityypille. Meitä ei kuitenkaan taida olla enemmistönä suomalaisista vaan usein suomalaiset ovat enemmän vaaleita ja kuulaita sekä hieman viileäsävyisempiä. Huom. eivät tietenkään kaikki ole. Mustan, murrettujen sävyjen, beigen ja puhtaan valkoisen tyrkyttäminen täällä on hassua. 

Vierailija
152/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta heleitä kauniita värejä ei tummia ja synkkiä mustan kanssa sotkettuja 

Jotenkin näin keväällä ja kesällä tosiaan kaipaa heleitä, raikkaita ja vaaleita värejä.

Syksyllä sitten vähän tummempaa ja niitä murrettuja sävyjä.

Vierailija
153/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä löydän nykyään kaupoista vaikka miten paljon hienoja vaatteita ja ne istuvat melkein kaikki päälleni hyvin nyt, kun olen pudottanut ylimääräiset kilot pois ja olen myös kiinteyttänyt vartaloani kuntosalilla. Olen onnellinen, koska minun ei tarvise enää hankkia kesäksi vartalon muodot peittäviä telttamekkoja. Jos aloitat jo maanantaina maltillisen kilojen pudottamisen (2 kg/kuukausi), niin olet elokuun loppuun mennessä 6 kg hoikempi ja saat pienentää vaatekokoasi ja jos jatkat painonpudotusta vielä tästä, niin joulukuun loppuun mennessä painat 14 kg vähemmän kuin nyt ja se on jo melkoinen saavutus ja sitä eivät voi muutkaan olla huomaamatta.

Salitreeni se vasta istuvien vaatteiden löytämisen hankalaksi tekeekin. Jos päärynävartalo on ongelma jo sinänsä niin treenattu eli vieläkin isompi takamus ja reidet pahentaa ongelmaa entisestään. Ei mitään toivoa löytää sopivia housuja tai hameita.

Vierailija
154/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään kaikki paidat joko crop top tai seuraava malli on tunika/mekko?

Vierailija
155/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luovutin jo vaatteiden suhteen Suomessa ja satsaan mieluummin vaikka asusteisiin/koruihin. Virkkaan myös itte juttuja, esim kesäksi kaunis virkattu kassi, päähuivi, kaulahuivi. Kenkiä olen löytänyt ihan kivoja.

Vierailija
156/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaupat ovat taas täynnä hempeitä pastelleja ja beigeä, jotka eivät ole värejäni ollenkaan. Kirkkaat värit puuttuvat melkein kokonaan.

Vierailija
157/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isojen tyttöjen kauppoja on, mutta entäs me pienet? Olen 158cm/48kg ja lasten vaateosastolta löytyisi kokoja, vaan ei malleja. 

En ilennyt ostaa koulun päättäjäisiin samanlaista mekkoa, joka saattaisi olla jonkun koululaisen päällä. Lisätkää valikoimaa pliis! 

t.pieni äiti

Onhan se kiva näyttää naiselliselta, olipa sitten pieni tai iso. Tämän päivän vaatteet ovat vaan sitä samalla sapluunalla tehtyä krääsää. 

Olen kuullut, että kauden lopussa niihin tehdään viiltoja ja viedään johonkin ulkomaan kaatikselle. 

Hirvittävää tuhlausta, kun samalla vaivalla voisi tehdä kauniin mallisia vaatteita kaikille.

Vierailija
158/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompelijan ammatin luulisi työllistävän. Hintojen vaan tulisi olla kohtuulliset, että naisilla olisi varaa teettää kaunis mekko omien mittojen mukaan. Ennen noin olikin, mutta nyt tarjotaan vain kaupan valmissäkkejä kaikille.

Käsityö vie aikaa, etenkin ensimmäisillä kerroilla, kun pitää ottaa mittoja ja muokata kaavoja. Jos sillä meinaa elättää itsensä, on pakko pyytää aika hyvää hintaa. Yrittäjän tuntiveloitushan ei ole suoraan verrattavissa siihen, mitä käytännössä jää tuntipalkaksi. 

Eivät vaatteet ennenkään olleet halpoja. Luin juuri erään suvun historiaa käsittelevästä kirjasta, että kun sisarusten perukirjoja vertailtiin, vaatteet olivat arvokkaampia kuin hevoskärryt. Rikkaillakin oli varsin vaatimaton määrä vaatteita verrattuna siihen, mihin tahtiin vaatteita ostellaan nykyään. Jos ihmiset nykyään tyytyisivät samanlaiseen vaatevarastoon, aika monella olisi varaa vaatteiden teettämiseen. 

Vierailija
159/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnostaisi keijukaistyyli. T. Iso pitkä nainen

Vierailija
160/189 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Murretut maanläheiset sävyt sopivat syksyn värityypille. Meitä ei kuitenkaan taida olla enemmistönä suomalaisista vaan usein suomalaiset ovat enemmän vaaleita ja kuulaita sekä hieman viileäsävyisempiä. Huom. eivät tietenkään kaikki ole. Mustan, murrettujen sävyjen, beigen ja puhtaan valkoisen tyrkyttäminen täällä on hassua. 

Uupuu myös lämpimiä sävyjä. Kylmää kesälle ja talvelle sopivia kyllä löytyy ja syksylle lämpimiä mutta kevät jää välistä pois jopa nyt keväällä. Beigekin on koko ajan kylmää sävyä. Ärsyttää suunnattomasti, ettei edes keväällä löydy vaaleita ja heleän värisiä yläosia. 

Varsinkin näin vanhemmiten, ei enää viitsisi käyttää ihan väärää värisävyä kun sitten näyttää entistäkin vanhemmalle ja surkeammalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän