Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?
Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.
Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi.
Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.
Kommentit (1945)
Ateismi kirjaimellisesti tarkoittaa jumaluskon puutetta. Jos uskot johonkin jumalaan, et ole ateisti.
No mielipiteitä saa aina olla, sinulla on nyt tuollainen tänään.
Vierailija kirjoitti:
”Kaikkea hyvää sinulle. Kiitos esityksestäsi”
Toivon että sinäkin joskus heräät siihen että uskot oikeasti julmaan massamurhaajaan.
Sinä saat toivoa mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
”Kyllä, juuri näin”
Hyväksyt siis että rakastavaksi kuvattu jumala onkin julma sadisti koska ”elämä nyt vain on sellaista”?
Se on pakko hyväksyä. Elämä on näin helpompaa. Ethän sinäkään halua haitata ja vaikeuttaa itseäsi ja elämääsi turhan takia.
”Sinä saat toivoa mitä haluat”
Ihminen joka pitää rakastavana julmaa jumalaa on vain yhden askeleen päässä siitä missä ISIS ja vastaavat ovat olleet. Kun pitää hyvyytenä ja oikeudenmukaisena julmuutta ja väkivaltaa, menettää moraalinsa kokonaan ja voi sortua kauheisiin tekoihin jos uskoo jumalan sellaisia haluavan. Siksi se on niin vaarallista.
”Se on pakko hyväksyä. Elämä on näin helpompaa. Ethän sinäkään halua haitata ja vaikeuttaa itseäsi ja elämääsi turhan takia”
Ei julmuutta ole silti pakko valehdella rakkaudeksi. Siinä menettää oman sielunsa ja moraalinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi kirjaimellisesti tarkoittaa jumaluskon puutetta. Jos uskot johonkin jumalaan, et ole ateisti.
No mielipiteitä saa aina olla, sinulla on nyt tuollainen tänään.
Kyseessä ei ole mielipidekysymys 😃.
Vierailija kirjoitti:
”Sinä saat toivoa mitä haluat”
Ihminen joka pitää rakastavana julmaa jumalaa on vain yhden askeleen päässä siitä missä ISIS ja vastaavat ovat olleet. Kun pitää hyvyytenä ja oikeudenmukaisena julmuutta ja väkivaltaa, menettää moraalinsa kokonaan ja voi sortua kauheisiin tekoihin jos uskoo jumalan sellaisia haluavan. Siksi se on niin vaarallista.
En ole sellainen ihminen etkä sinä kuuntele minua.
Vierailija kirjoitti:
”Se on pakko hyväksyä. Elämä on näin helpompaa. Ethän sinäkään halua haitata ja vaikeuttaa itseäsi ja elämääsi turhan takia”
Ei julmuutta ole silti pakko valehdella rakkaudeksi. Siinä menettää oman sielunsa ja moraalinsa.
Kylläpäs nyt vaivaa. Keskustelua on turha jatkaa yksipuolisessa ymmärryksessä.
”En ole sellainen ihminen etkä sinä kuuntele minua”
Jos ulkoistat moraalisi sellaiselle jumalalle joka tekee kauheuksia, voit ollakin.
Kenenkään ei pidä koskaan luopua omasta omantuntonsa äänestä ja alkaa hyväksyä tekoja jotka eivät tunnu syvällä sisimmässä oikeilta.
Vierailija kirjoitti:
”En ole sellainen ihminen etkä sinä kuuntele minua”
Jos ulkoistat moraalisi sellaiselle jumalalle joka tekee kauheuksia, voit ollakin.Kenenkään ei pidä koskaan luopua omasta omantuntonsa äänestä ja alkaa hyväksyä tekoja jotka eivät tunnu syvällä sisimmässä oikeilta.
En varmasti luovu hyvyydestäni ikipäivänä, älä ole huolissasi.
”Kylläpäs nyt vaivaa. Keskustelua on turha jatkaa yksipuolisessa ymmärryksessä”
Ihan vain kerran kannattaa ihan järjellä miettiä mitä se hyvyys ja rakkaus oikeasti merkitsevät ja pitääkö niitä elämässä tärkeinä vai seuraako vain tottelevaisesti jotain joka ei niitä edusta.
”En varmasti luovu hyvyydestäni ikipäivänä, älä ole huolissasi”
Jos hyväksyy julmuuksia on jo luopunut siitä. Jos kutsuu julmuuksia rakkaudeksi, on jo hyvin syvällä.
Vierailija kirjoitti:
”Kylläpäs nyt vaivaa. Keskustelua on turha jatkaa yksipuolisessa ymmärryksessä”
Ihan vain kerran kannattaa ihan järjellä miettiä mitä se hyvyys ja rakkaus oikeasti merkitsevät ja pitääkö niitä elämässä tärkeinä vai seuraako vain tottelevaisesti jotain joka ei niitä edusta.
Olen opettanut niitä rakkaudellisia arvoja myös täällä palstalla aika paljon. Rakastan ihmisten auttamista, opettamista ja ilon tuomista. Hienoa kuulla että sinäkin pidät siitä.
Vierailija kirjoitti:
”En varmasti luovu hyvyydestäni ikipäivänä, älä ole huolissasi”
Jos hyväksyy julmuuksia on jo luopunut siitä. Jos kutsuu julmuuksia rakkaudeksi, on jo hyvin syvällä.
En minä hyväksy pahoja tekoja mutta silti niitä tapahtuu. Ensisijaisesti meidän ihmisten tulisi lopettaa kaikki pahat tavat ja tehdä vain hyvää. Meidän tulisi elää rakkaudellista elämää ja antaa itsestämme myös muille, kaikesta itsekkyydestä tulisi luopua. Meidän tulisi olla onnellisempia ihmisiä ja arvostaa koko elämää.
”Olen opettanut niitä rakkaudellisia arvoja myös täällä palstalla aika paljon. Rakastan ihmisten auttamista, opettamista ja ilon tuomista. Hienoa kuulla että sinäkin pidät siitä”
Mitä kertoo se että sinäkin olet helposti parempi ja rakastavanpi kuin Raamatun jumala? Sinä et tekisi sellaisia julmuuksia ja kohtuuttomuuksia kuin hän mutta häntä sinä silti kutsut hyväksi. Miksi?
”En minä hyväksy pahoja tekoja mutta silti niitä tapahtuu. Ensisijaisesti meidän ihmisten tulisi lopettaa kaikki pahat tavat ja tehdä vain hyvää”
Nyt puhuttiin jumalan teoista, ei ihmisen. Miksi kutsut jumalan pahoja tekoja rakkaudeksi ja hyväksyt ne vaikka et ikinä tekisi niin ihmisen tekojen kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
”Olen opettanut niitä rakkaudellisia arvoja myös täällä palstalla aika paljon. Rakastan ihmisten auttamista, opettamista ja ilon tuomista. Hienoa kuulla että sinäkin pidät siitä”
Mitä kertoo se että sinäkin olet helposti parempi ja rakastavanpi kuin Raamatun jumala? Sinä et tekisi sellaisia julmuuksia ja kohtuuttomuuksia kuin hän mutta häntä sinä silti kutsut hyväksi. Miksi?
Olen hyväksynyt elämän luonteen, en minä pysty muuttamaan Jumalan toimia vaikka kuinka olisin täydellinen mutta omalla toiminnallani voin vaikuttaa tänne elämään. Jokainen hyvä ihminen on enemmän hyvää ja enemmän turvaa sekä onnellisuutta jokaiselle. Yhdessä luomme elämän planeetallemme.
Suuri osa kaikesta pahasta ja ikävästä johtuu ihmisistä.
Kasvattakaa rakkaat ihmiset taimenne rakkaudellisesti ja älykkäästi. Tulevaisuus tarvitsee viisaita enemmän viisaita ja vahvoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
”En minä hyväksy pahoja tekoja mutta silti niitä tapahtuu. Ensisijaisesti meidän ihmisten tulisi lopettaa kaikki pahat tavat ja tehdä vain hyvää”
Nyt puhuttiin jumalan teoista, ei ihmisen. Miksi kutsut jumalan pahoja tekoja rakkaudeksi ja hyväksyt ne vaikka et ikinä tekisi niin ihmisen tekojen kohdalla?
Jumala ei tee mitään pahaa meille vaikka meidän näkökulmastamme tapahtuukin hirveitäkin asioita Jumalan toimesta.
Me voisimme oppia ihmisinä ansaitsemaan enemmän hyvää.
Elämä on kuitenkin nyt tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kertoo se että sinäkin olet helposti parempi ja rakastavanpi kuin Raamatun jumala? Sinä et tekisi sellaisia julmuuksia ja kohtuuttomuuksia kuin hän mutta häntä sinä silti kutsut hyväksi. Miksi?Olen hyväksynyt elämän luonteen, en minä pysty muuttamaan Jumalan toimia vaikka kuinka olisin täydellinen mutta omalla toiminnallani voin vaikuttaa tänne elämään. Jokainen hyvä ihminen on enemmän hyvää ja enemmän turvaa sekä onnellisuutta jokaiselle. Yhdessä luomme elämän planeetallemme.
Suuri osa kaikesta pahasta ja ikävästä johtuu ihmisistä.
Kasvattakaa rakkaat ihmiset taimenne rakkaudellisesti ja älykkäästi. Tulevaisuus tarvitsee viisaita enemmän viisaita ja vahvoja ihmisiä.
Korjaan.
Tulevaisuus tarvitsee enemmän viisaita ja vahvoja ihmisiä.
Ajatukset sekaisin.
”Kaikkea hyvää sinulle. Kiitos esityksestäsi”
Toivon että sinäkin joskus heräät siihen että uskot oikeasti julmaan massamurhaajaan.