Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?
Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.
Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi.
Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.
Kommentit (1945)
”En ole sanonut etten ole kiinnostunut raamatusta”
Sanoit itse että et tunne sen kaikkia tarinoita etkä kertaakaan ole sanonut että olisit niitä lukemassakaan kun kerroin että siellä on rakkaudellisuuden kanssa pahasti ristiriidassa olevia osia.
Vierailija kirjoitti:
”Kuule, olen ateisti mutta varmasti hyvä Jumala kuuluu kristinuskoonkin.”
Kristinusko väittää jumalaansa hyväksi mutta lukemalla Raamattua ei välttämättä päädy samaan johtopäätökseen.
Kyllä minä olen päätynyt. Olen myös itse joutunut elämässäni kärsimään ihan sadismistakin hyvin paljon joten kaikki kokemukseni vahvistaa sitä totuutta että elämässä voi tapahtua hyvin pahoja asioita ihmistenkin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Olen kyllä tutustunut ihan itse”
Mutta et tunne esim. VT:n kaikkia uskomattomia julmuuksia, naisvihamielisyyttä ja jumalan herkkähipiäisyyttä?Mistään rakkaudesta on turha puhua.
Minä puhun Jumalasta ja itse asioista, en tunne kaikkia tarinoita joita kirjoista löytyy.
Se jumala, josta sinä puhut, ei taida olla kristinuskon Jumala.
Kuule, olen ateisti mutta varmasti hyvä Jumala kuuluu kristinuskoonkin. Jos kuitenkin puhun jotakin joka ei sovi kristinuskoon, olen pahoillani siitä mutta kerron kuitenkin asiat Jumalaan liittyen rehellisesti kuten olen ne on minulle kerrottu ja kuten ne olen ymmärtänyt. Asioista voi aina keskustella jos siltä tuntuu. Tarkoitukseni ei ole puhua uskovien näkökulmasta tai kenenkään muunkaan näkökulmasta vaan puhun ihan täysin itsestäni ja omasta ymmärryksestäni käsin. Kenenkään ei tarvitse olla kanssani samaa mieltä tai uskoa samoihin asioihin.
Miten ihmeessä sä muka olet ateisti, etkös sä nimenomaan usko jumalaan?
No uskoni Jumalaan on muodostunut nyt oppaideni vuoksi kun he ovat kertoneet minulle miten asiat oikeasti ovat. En kuitenkaan sopisi minnekään, olen vain itsenäinen ihminen.
”Kyllä minä olen päätynyt.”
Miten? Ovatko kansanmurhat, raiskaukset, lasten surmat, tuhansia tappavat vitsaukset ja ikuinen kidutus sinusta rakkautta?
” joten kaikki kokemukseni vahvistaa sitä totuutta että elämässä voi tapahtua hyvin pahoja asioita ihmistenkin toimesta.”
Jumalanhan pitäisi olla paljon parempi kuin ihminen, ei yhtä huono tai vielä huonompi.
”No uskoni Jumalaan on muodostunut nyt oppaideni vuoksi kun he ovat kertoneet minulle miten asiat oikeasti ovat.”
Eli uskot ihan oman uskosi mukaan, et Raamatun. Sitähän minä yritän sanoa.
Vierailija kirjoitti:
”En ole sanonut etten ole kiinnostunut raamatusta”
Sanoit itse että et tunne sen kaikkia tarinoita etkä kertaakaan ole sanonut että olisit niitä lukemassakaan kun kerroin että siellä on rakkaudellisuuden kanssa pahasti ristiriidassa olevia osia.
Kyllä minä olen lukenut raamattua jo lapsesta asti. Olen käynyt ihan normaalisti koulussakin uskonnon tunneilla ja olen itse asiassa lapsena myös kuunnellut eri seurakuntien ihmisiä kuten muitakin. Kaikkeen en valitettavasti ole ehtinyt paneutumaan vielä tähän mennessä koska elämässä on ollut aika paljon muitakin asioita ja velvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
”Kyllä minä olen päätynyt.”
Miten? Ovatko kansanmurhat, raiskaukset, lasten surmat, tuhansia tappavat vitsaukset ja ikuinen kidutus sinusta rakkautta?
” joten kaikki kokemukseni vahvistaa sitä totuutta että elämässä voi tapahtua hyvin pahoja asioita ihmistenkin toimesta.”
Jumalanhan pitäisi olla paljon parempi kuin ihminen, ei yhtä huono tai vielä huonompi.
Mainitsemasi asiat kuuluvat elämän luontoon. Jokainen saa itse päättää miten nämä asiat käsittelee ja mitä niistä ajattelee.
”Kyllä minä olen lukenut raamattua jo lapsesta asti. Olen käynyt ihan normaalisti koulussakin uskonnon tunneilla ja olen itse asiassa lapsena myös kuunnellut eri seurakuntien ihmisiä kuten muitakin”
Valitettavasti noissa kuulee lähinnä ne ”kivat” kohdat, ei niitä ongelmallisia. Niitä ei ihan ymmärrettävästi kauheasti tuoda esiin eikä varsinkaan käsitellä siinä mielessä että mitä ne kertovat oikeastaan jumalasta.
VT:ssä jumala määrää kansanmurhia, raiskauksia, rankaisee viattomia ja surmattaa lapsia ja eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et tunne esim. VT:n kaikkia uskomattomia julmuuksia, naisvihamielisyyttä ja jumalan herkkähipiäisyyttä?Mistään rakkaudesta on turha puhua.
Minä puhun Jumalasta ja itse asioista, en tunne kaikkia tarinoita joita kirjoista löytyy.
Kuule, olen ateisti mutta varmasti hyvä Jumala kuuluu kristinuskoonkin. Jos kuitenkin puhun jotakin joka ei sovi kristinuskoon, olen pahoillani siitä mutta kerron kuitenkin asiat Jumalaan liittyen rehellisesti kuten olen ne on minulle kerrottu ja kuten ne olen ymmärtänyt. Asioista voi aina keskustella jos siltä tuntuu. Tarkoitukseni ei ole puhua uskovien näkökulmasta tai kenenkään muunkaan näkökulmasta vaan puhun ihan täysin itsestäni ja omasta ymmärryksestäni käsin. Kenenkään ei tarvitse olla kanssani samaa mieltä tai uskoa samoihin asioihin.
No uskoni Jumalaan on muodostunut nyt oppaideni vuoksi kun he ovat kertoneet minulle miten asiat oikeasti ovat. En kuitenkaan sopisi minnekään, olen vain itsenäinen ihminen.
Ethän sä nyt hyvänen aika sentään ole ateisti, jos uskot johonkin jumalaan. Ihan sama onko se usko muodostunut joidenkin psykoosissa koettujen oppaiden tms. vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
”Kyllä minä olen lukenut raamattua jo lapsesta asti. Olen käynyt ihan normaalisti koulussakin uskonnon tunneilla ja olen itse asiassa lapsena myös kuunnellut eri seurakuntien ihmisiä kuten muitakin”
Valitettavasti noissa kuulee lähinnä ne ”kivat” kohdat, ei niitä ongelmallisia. Niitä ei ihan ymmärrettävästi kauheasti tuoda esiin eikä varsinkaan käsitellä siinä mielessä että mitä ne kertovat oikeastaan jumalasta.VT:ssä jumala määrää kansanmurhia, raiskauksia, rankaisee viattomia ja surmattaa lapsia ja eläimiä.
Olen osannut itsekin onkia tietoa ja lisäksi olen joutunut kokemaan henkistä, psyykkistä ja fyysistä väkivaltaa elämässäni joten minulla on varsin realistinen kuva elämästä.
”Mainitsemasi asiat kuuluvat elämän luontoon”
Ne eivät kuulu sellaiseen jumalaan joka määritellään hyväksi ja rakastavaksi. Jos kuuluvat, nuo sanat menettävät kokonaan merkityksensä.
Ilman mitään jumalaa maailma on tietenkin julma ja sattumanvarainen mutta jos vastaavaa erikseen määrää joku jumala, hän on vain julma sadisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä nyt hyvänen aika sentään ole ateisti, jos uskot johonkin jumalaan. Ihan sama onko se usko muodostunut joidenkin psykoosissa koettujen oppaiden tms. vuoksi.
Minulla ei ole psyykkisiä ongelmia. Olen ajatellut olevani ateisti mutta ei minua haittaa jos näin ei voi olla. Asiat ratkaisevat, eivät nimikkeet tai tittelit.
”Olen osannut itsekin onkia tietoa ja lisäksi olen joutunut kokemaan henkistä, psyykkistä ja fyysistä väkivaltaa elämässäni joten minulla on varsin realistinen kuva elämästä”
Ei nyt puhuta sattumaan perustuvasta ihmisen elämästä vaan täysin tietoisesti jumalan käskemästä ja haluamasta julmasta väkivallasta viattomia kohtaan. Siis sen jumalan jota kuvataan hyväksi ja rakastavaksi.
Vierailija kirjoitti:
”Mainitsemasi asiat kuuluvat elämän luontoon”
Ne eivät kuulu sellaiseen jumalaan joka määritellään hyväksi ja rakastavaksi. Jos kuuluvat, nuo sanat menettävät kokonaan merkityksensä.Ilman mitään jumalaa maailma on tietenkin julma ja sattumanvarainen mutta jos vastaavaa erikseen määrää joku jumala, hän on vain julma sadisti.
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Kun kasvat oikein aikuiseksi niin ymmärrät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
”Olen osannut itsekin onkia tietoa ja lisäksi olen joutunut kokemaan henkistä, psyykkistä ja fyysistä väkivaltaa elämässäni joten minulla on varsin realistinen kuva elämästä”
Ei nyt puhuta sattumaan perustuvasta ihmisen elämästä vaan täysin tietoisesti jumalan käskemästä ja haluamasta julmasta väkivallasta viattomia kohtaan. Siis sen jumalan jota kuvataan hyväksi ja rakastavaksi.
Kyllä, juuri näin.
”Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Kun kasvat oikein aikuiseksi niin ymmärrät paremmin”
Tuoko on ainoa mitä pystyt aiheesta sanomaan? Melko heppoiset eväät sinulla.
Toki tiedän että näitä asioita vastaan on vaikea puolustautua koska ne on niin selkeästi Raamatusta kenen vain luettavissa. Eikä niissä ole mitään epäselvää tai selitettävää. Jumala määrää hirveitä ja julmia asioita eikä vaikuta lainkaan rakastavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole psyykkisiä ongelmia. Olen ajatellut olevani ateisti mutta ei minua haittaa jos näin ei voi olla. Asiat ratkaisevat, eivät nimikkeet tai tittelit.
Ateismi kirjaimellisesti tarkoittaa jumaluskon puutetta. Jos uskot johonkin jumalaan, et ole ateisti.
Vierailija kirjoitti:
”Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Kun kasvat oikein aikuiseksi niin ymmärrät paremmin”
Tuoko on ainoa mitä pystyt aiheesta sanomaan? Melko heppoiset eväät sinulla.Toki tiedän että näitä asioita vastaan on vaikea puolustautua koska ne on niin selkeästi Raamatusta kenen vain luettavissa. Eikä niissä ole mitään epäselvää tai selitettävää. Jumala määrää hirveitä ja julmia asioita eikä vaikuta lainkaan rakastavalta.
Kaikkea hyvää sinulle. Kiitos esityksestäsi.
”Kyllä, juuri näin”
Hyväksyt siis että rakastavaksi kuvattu jumala onkin julma sadisti koska ”elämä nyt vain on sellaista”?