Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?

Vierailija
30.05.2026 |

Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.

Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi. 

Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.

Kommentit (2877)

Vierailija
2321/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kristinuskon totuus on totuus jonka ihmiset tietävät alitajuisestikin - maailma ei makaa ihmisen varassa. Ja ilmoitus, se on ihmisille annettu. Sitä kerrottakoon kaikkeen maailmaan."

 

Tämä on totta ja tämän tiedon saattaminen ihmisille on ollut tärkeä osa jumaltietoutta ja turvallisuudentunteen tuomista (kuolemanpelkoisille) ihmisille elämään.

Jos päättää uskoa vain sen takia, ettei enää pelkäisi kuolemaa, on kuin alkaisi uskoa joulupukkiin, että varmasti saisi lahjoja.

Eikä kuolemanpelko ole mikään sellainen asia, mikä hallitsisi kaikkien ihmisten elämää.

Tiedän, ei kuolemanpelko ole minunkaan elämääni hallinnut koskaan.

 

Tieto on kuitenkin aina hyväksi ja tarpeellista joten en kieltäydy siitä.

 

Ennaltaehkäisylläkin on suuri vaikutus hyvinvointiin.

 

En uskonut Jumalaan varsinaisesti mutta nyt minun on uskottava koska olen saanut tätä tietoa henkilökohtaisesti, enää minulla ei ole syytä olla uskomatta.

Vierailija
2322/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on minä-uskonto. Siinä kaikki lepää itsen varassa. Niin on esim. buddhalaisuuskin.

 

Kristinuskon totuus on totuus jonka ihmiset tietävät alitajuisestikin - maailma ei makaa ihmisen varassa. Ja ilmoitus, se on ihmisille annettu. Sitä kerrottakoon kaikkeen maailmaan.

 

Jumala tuli ihmisen luo ja on valmis ottamaan vastaan jokaisen, joka häntä avukseen huutaa. Toivottomia tapauksia ei ole, ihmisten näkökulmasta kyllä, Jumalan - ei koskaan!

Minusta tämä kristinuskon sanoma (tai käännytyspuhe) on psykologista manipulaatiota, jossa ihmisestä ensin tehdään paha ja syntinen, jonka kuitenkin armollinen Jumala hyvyyttään pelastaa (jos uskoo häneen, tai pikemminkin pappien tulkintaan Jumalan ilmoituksesta.

 

Ensin heikennetään ihmisen psyykeä, ja sitten tarjotaan parantavaa lääkettä, jonka voi saada vain tietyllä ehdolla.

Ihmisestä ei tarvitse tehdä pahaa ja syntistä. Ihminen on sitä. Katso ympärillesi, näet siitä vääjäämättömät todisteet. Rehellinen ihminen tunistaa myös itsessään sen, että hän on taipuvainen pahaan 

Ymmärrän että ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ihminen on taipuvainen ja kykenevä pahaan ja tämän voin tottakai tunnustaa mutta samaan aikaan minun on saatava sanoa että ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠minä en ole taipuvainen pahaan enkä halua olla ja tämäkin on totta. Sivusta

Voit joutua elämässä tilanteeseen jossa huomaat, että juuri sinä olitkin se joka valitsi pahan, meni pahan puolelle, oli itsekäs, ei kyennyt hyvään, oli epärehellinen, pakeni totuutta, ei halunnut astua valoon, valitsi vihan, valitsi valheen, sai aikaan pahaa muille, oli pahan puolella vaikka halusi hyvää

Silloin on hyvä tietää, että on yksi joka on täydellinen ja johon voi turvata tuolloinkin. Joka hyväksyy sen joka hänen luokseen tulee., ei sen pahan tähden vaan oman uskollisuutensa ja rakkautensa tähden. Ja hänellä on apu.

Valitettavasti minä en ole se henkilö joka havahtuu omaan pahaansa kuten jo edellisessä kommentissa mainitsin. Tunnen itseni läpikotaisin enkä koe tarvetta peitellä itseäni muiltakaan. Olen avoin, vilpitön ja rehellinen ihminen. Näin se vain on ja tulee olemaan aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2323/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme sivukaupalla odottaneet Arvoisan Ateistin todistelmia. 

Odotamme edelleen mutta muistutamme: pinnamme ei ole loputon.

Jatka toki jos sieluasi sillä kasvatat; mutta ne todistelmasi - niitä edelleen odotamme.

Todisteita mistä? Olematonta on edelleenkin mahdoton todistaa olemattomaksi. Jumalan tarvitsee vain näyttäytyä.

Jumala = Totuus 

Totuuden pelko on viisauden alku. Ps. 111:10 

Totuutta on mahdoton todistaa. Totuuden pitää vain näyttäytyä.

Joh. 1:1 - 2

Joh. 14:6 

Joh. 10:30

Joh. 17:17

Joh. 18:37

1. Joh. 4:12

Ihminen "himoitsee" totuutta. Nainen "miehetär" on totuus. 1. Moos. 2:23

Totuus synnyttää valheen ja valhe häpeän. Häpeä pelon ja pelko kuoleman.

1. Moos. 2:25

1. Moos. 2:17

1. Moos. 3:8

1. Moos. 3:10

Jaak. 1:14 - 15

Vierailija
2324/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme sivukaupalla odottaneet Arvoisan Ateistin todistelmia. 

Odotamme edelleen mutta muistutamme: pinnamme ei ole loputon.

Jatka toki jos sieluasi sillä kasvatat; mutta ne todistelmasi - niitä edelleen odotamme.

Todisteita mistä? Olematonta on edelleenkin mahdoton todistaa olemattomaksi. Jumalan tarvitsee vain näyttäytyä.

Odotat turhaa näyttöä.

Emme odota olemattoman näyttäytyvän. 

Vierailija
2325/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on minä-uskonto. Siinä kaikki lepää itsen varassa. Niin on esim. buddhalaisuuskin.

 

Kristinuskon totuus on totuus jonka ihmiset tietävät alitajuisestikin - maailma ei makaa ihmisen varassa. Ja ilmoitus, se on ihmisille annettu. Sitä kerrottakoon kaikkeen maailmaan.

 

Jumala tuli ihmisen luo ja on valmis ottamaan vastaan jokaisen, joka häntä avukseen huutaa. Toivottomia tapauksia ei ole, ihmisten näkökulmasta kyllä, Jumalan - ei koskaan!

Ota lääkkeesi. 

Vierailija
2326/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on minä-uskonto. Siinä kaikki lepää itsen varassa. Niin on esim. buddhalaisuuskin.

 

Kristinuskon totuus on totuus jonka ihmiset tietävät alitajuisestikin - maailma ei makaa ihmisen varassa. Ja ilmoitus, se on ihmisille annettu. Sitä kerrottakoon kaikkeen maailmaan.

 

Jumala tuli ihmisen luo ja on valmis ottamaan vastaan jokaisen, joka häntä avukseen huutaa. Toivottomia tapauksia ei ole, ihmisten näkökulmasta kyllä, Jumalan - ei koskaan!

Ota lääkkeesi. 

Otan, Jeesus on lääke, minulle, myös sinulle jos sallit  . Hän on parantaja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2327/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nautraali. Ei kai tässäkään keskustelussa muuten olisi yli kahtatuhatta kommenttia.

Vierailija
2328/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähimmäksi totuutta pääsee kokeellisen tieteen avulla. Siinä väite, että jotain on, on osoitettava kokeellisesti paikkansa pitäväksi.

Uskonnot väittävät kaikenlaista, ja niiden edustajat vielä enemmän, mutta näyttöä ei ole. 

Näyttövelvollisuus on aina sillä, joka esittää väitteen, että jotain. Ilman näyttöä totena on pidettävä väitettä "ei ole olemassa".

Kyllähän tiedekin käyttää milrjardeja ja miljardeja teoreettisten oletusten todistamiseen, muun muassa Cernissä. Jos jotain ei tutkita voidaan väittää että sitä ei ole olemassa.

Eikös ollut hyvä teesi, yritä kumota tuo.

No, yritäpä sinä sitten tutkia jumalaa. Mistä aloittaisit? 

Täytyy kuule olla jokin havainto lähtökohtana. Eipä ole sellaista näkynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2329/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun ei tarvitse ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠uskoa Jumalaan ymmärtääksesi häntä. Sinun tarvitsee vain kyetä ajattelemaan asioita ja haluta ymmärtää niitä.

Ajattelulla ja ymmärryksen halullakaan jumalakonsepti ei muutu järkeväksi.

Vierailija
2330/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi ettei sinun tarvits uskoa Jumalaan. Olen täysin eri mieltä. Sillä nimenomaan usko on se, minkä kautta Jumalan kanssa pääsee yhteyteen.

 

Ja yhteyteen pääseminen on se tärkein juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2331/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi ettei sinun tarvits uskoa Jumalaan. Olen täysin eri mieltä. Sillä nimenomaan usko on se, minkä kautta Jumalan kanssa pääsee yhteyteen.

 

Ja yhteyteen pääseminen on se tärkein juttu.

Kuulostaa LSD:ltä.

Vierailija
2332/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi ettei sinun tarvits uskoa Jumalaan. Olen täysin eri mieltä. Sillä nimenomaan usko on se, minkä kautta Jumalan kanssa pääsee yhteyteen.

 

Ja yhteyteen pääseminen on se tärkein juttu.

Kuulostaa LSD:ltä.

Paitsi että on paljon parempaa kuin huumeet. On kestävää, ei krapulaa, kankkusia, kalkkunoita tai laskuja .

"Minä annan elämän ja yltäkylläisyyden."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2333/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi ettei sinun tarvits uskoa Jumalaan. Olen täysin eri mieltä. Sillä nimenomaan usko on se, minkä kautta Jumalan kanssa pääsee yhteyteen.

 

Ja yhteyteen pääseminen on se tärkein juttu.

Kuulostaa LSD:ltä.

Paitsi että on paljon parempaa kuin huumeet. On kestävää, ei krapulaa, kankkusia, kalkkunoita tai laskuja .

"Minä annan elämän ja yltäkylläisyyden."

Itsepetos voi tuntua hyvältä, mutta ei siitä ole mitään hyötyä pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
2334/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi ettei sinun tarvits uskoa Jumalaan. Olen täysin eri mieltä. Sillä nimenomaan usko on se, minkä kautta Jumalan kanssa pääsee yhteyteen.

 

Ja yhteyteen pääseminen on se tärkein juttu.

Ei auta uskoa, ei tapahdu välttämättä yhtään mitään koskaan. Uskolla ei siis ole väliä, halu yhteyteen ja kiinnostus auttavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2335/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ateismi on uskomusjärjestelmä, niin sitten kalju on hiustyyli.

Vierailija
2336/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi ettei sinun tarvits uskoa Jumalaan. Olen täysin eri mieltä. Sillä nimenomaan usko on se, minkä kautta Jumalan kanssa pääsee yhteyteen.

 

Ja yhteyteen pääseminen on se tärkein juttu.

Kuulostaa LSD:ltä.

Paitsi että on paljon parempaa kuin huumeet. On kestävää, ei krapulaa, kankkusia, kalkkunoita tai laskuja .

"Minä annan elämän ja yltäkylläisyyden."

LSD:stä ei tule krapulaa, kankkusia, kalkkunoita tai laskuja 

Vierailija
2337/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on minä-uskonto. Siinä kaikki lepää itsen varassa. Niin on esim. buddhalaisuuskin.

 

Kristinuskon totuus on totuus jonka ihmiset tietävät alitajuisestikin - maailma ei makaa ihmisen varassa. Ja ilmoitus, se on ihmisille annettu. Sitä kerrottakoon kaikkeen maailmaan.

 

Jumala tuli ihmisen luo ja on valmis ottamaan vastaan jokaisen, joka häntä avukseen huutaa. Toivottomia tapauksia ei ole, ihmisten näkökulmasta kyllä, Jumalan - ei koskaan!

Mutta nimenomaan kristinuskohan on aivan älyttömän ihmiskeskeistä. Muu luonto on siinä annettu ihmisen alistettavaksi, ihminen on Jumalan kuva, muulla "luomakunnalla" ei ole mitään väliä eikä muuta funktiota kuin olla olemassa ihmistä varten. 

Koko ääretön maailmankaikkeus triljoonine galakseineenkin on yhdentekevää, vain yhden pikkuplaneetan yksi laji - ihminen - on tärkeä. 

Suurempaa minä-uskontoa ei olekaan. 

Vierailija
2338/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähimmäksi totuutta pääsee kokeellisen tieteen avulla. Siinä väite, että jotain on, on osoitettava kokeellisesti paikkansa pitäväksi.

Uskonnot väittävät kaikenlaista, ja niiden edustajat vielä enemmän, mutta näyttöä ei ole. 

Näyttövelvollisuus on aina sillä, joka esittää väitteen, että jotain. Ilman näyttöä totena on pidettävä väitettä "ei ole olemassa".

Kyllähän tiedekin käyttää milrjardeja ja miljardeja teoreettisten oletusten todistamiseen, muun muassa Cernissä. Jos jotain ei tutkita voidaan väittää että sitä ei ole olemassa.

Uskontojen parissa taas ei oikeasti tutkita mitään, vaan oletus on se, että pyhät kirjoitukset todistavat itse itsensä.

Tiede voisi tuota tutkia, mutta kun ei tutki, miksi? Luulisi että tiede suhtautuisi asioihin ennakkoluulottomasti!

Mikään uskontojen ydinsanomaan liittyvä ei ole tieteellisesti tutkittavissa. Objektiiviset havainnot puuttuvat, eikä "ihmetekojen" osalta ole tietoa, miten niitä voisi laboratorio-oloissa toistaa.

Cernissä myös etsivät valtavalla budjetilla pimeää ainetta ja muita olettettuja hiukkasia, vaikka edes evoluutiouskon mukaista apinan ja ihmisen välistä puuttuvaa rengasta ole vielä löydetty.

Eihän nyt kukaan nykyaikana enää puhu "puuttuvasta renkaasta" 😃. Niitähän on löydetty jo ties vaikka kuinka monta. 

Entä kuinka selität alkuräjähdyksen, jota ennen ei kosmologien mukaan ollut mitään? Ei siis mitään, mikä olisi voinut räjähtää.

Koska siinä ei mikään räjähtänyt, niin missä ongelma?

Linkkiä tähän tietoon.

Kaipaat linkkiä siihen, että alkuräjähdys ei ollut räjähdys? Oletko tosissasi? 

Vierailija
2339/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhden väitteen perusteella et voi tietää miten toimii järjestelmä joka muodostaa tämän väitteen."

 

Mikä järjestelmä muodostaa väitteen "en usko jumaliin"?

Ihmisen sisäinen uskomusjärjestelmä. Kyseessä on mielipide joka on muodostunut sisäisesti.

Kyseessä ei ole mielipide, vaan synnynnäinen ominaisuus, jota ei ole pilattu uskonnollisella indoktrinaatiolla (iskostamisella). Sinäkin olit syntyessäsi ateisti. Et syntynyt jeesus suussa. Jos väität toisin, niin olet halveksittava valehtelija.

Höpönlöpö.

Heh, et voinut kieltää.

Vierailija
2340/2877 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi on minä-uskonto. Siinä kaikki lepää itsen varassa. Niin on esim. buddhalaisuuskin.

 

Kristinuskon totuus on totuus jonka ihmiset tietävät alitajuisestikin - maailma ei makaa ihmisen varassa. Ja ilmoitus, se on ihmisille annettu. Sitä kerrottakoon kaikkeen maailmaan.

 

Jumala tuli ihmisen luo ja on valmis ottamaan vastaan jokaisen, joka häntä avukseen huutaa. Toivottomia tapauksia ei ole, ihmisten näkökulmasta kyllä, Jumalan - ei koskaan!

Mutta nimenomaan kristinuskohan on aivan älyttömän ihmiskeskeistä. Muu luonto on siinä annettu ihmisen alistettavaksi, ihminen on Jumalan kuva, muulla "luomakunnalla" ei ole mitään väliä eikä muuta funktiota kuin olla olemassa ihmistä varten. 

Koko ääretön maailmankaikkeus triljoonine galakseineenkin on yhdentekevää, vain yhden pikkuplaneetan yksi laji - ihminen - on tärkeä. 

Suurempaa minä-uskontoa ei olekaan. 

Kaikki on Jumalaa varten. Hän on meille alku ja loppu. Ihminen ja koko luomakunta on Jumalan. Siksi kristinusko ei ole ihmiskeskeinen. Keskiössä ei ole ihminen. Jumala itse on keskiössä. Hän ei kunniaansa jaa muille. 

Mutta ihminen on rakkautensa kohde. Hän lunasti ihmise ja koko luomakunnan synnin vallasta. Koko luomakunta huokaa ja odottaa hänen ilmestymistä.

Se tapahtuu kun tämän maailman aika päättyy. Ne tapahtumat on kerrottu Raamatun profetioissa. Jerusalem on näiden tapahtumien pääpaikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan