Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa
Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa. Pahinta oli, että kiusaajana toimi aina oma lähiesihenkilö. Mitä työpaikkakiusattu voi tehdä ja miten selviytyä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139e
Kommentit (314)
Juu esihenkilön työ on vahtia että duunit uätulef tehttäyä ja yrityksen edellyttämällä tavalla
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä todella oudolta. Jos ei tee itsestään numeroa, hoitaa hommansa moitteettomasti ja lähtee kotiin niin tokkopa se pitäisi liikaa tunteita herättää kenessäkään.
Joku tässä ei nyt täsmää.
Kyllä se herättää. Pelkkä olemassaolo herättää joissakin suuren kateuden ja voimakkaan halun kiusata. Ei tarvitse itse sanoa tai tehdä mitään erikoista. Kiusaamiseen riittää pelkkä olemassaolo.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla naamalla voi monessa naisvaltaisessa paikassa saada aika tylyä kohtelua kateellisilta ja hännystelijöiltään, jos ei siis itse satu olemaan se jengin kuningatar.
Tämä. Niin totta vaikkei ulkonäön pitäisi vaikuttaa mihinkään (jos on edustava yms.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä todella oudolta. Jos ei tee itsestään numeroa, hoitaa hommansa moitteettomasti ja lähtee kotiin niin tokkopa se pitäisi liikaa tunteita herättää kenessäkään.
Joku tässä ei nyt täsmää.Kyllä se herättää. Pelkkä olemassaolo herättää joissakin suuren kateuden ja voimakkaan halun kiusata. Ei tarvitse itse sanoa tai tehdä mitään erikoista. Kiusaamiseen riittää pelkkä olemassaolo.
Jos on nätti ja hoikka niin siinäpä jo aihetta monelle …
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää postailko näitä maksumuurin takana olevia artikkeleita. Homma menee siihen, että kommentoidaan lukematta juttua ja siinä nyt ei ole kauheasti järkeä.
Mutta itse en kyllä kovin helposti osta sellaisia tarinoita, joissa ihminen joutuu kiusatuksi joka paikassa, minne menee. Noissa tapauksissa tämä "kiusattu" on itse yleensä se hankala henkilö, joka ei tule kenenkään kanssa toimeen, mutta sen sijaan että osaisi peiliin katsoa, syyttelee muita kiusaajiksi.
Esim. rauhallista, hiljaisempaa ihmistä saatetaan pitää jotenkin ylimielisenä. Tätäkin on kuultu...
Ilmeisesti rauhallinen ymmärtää rauhallista. Rääväsuu rääväsuuta.
Minä törmäsin vuosia sitten väitteeseen että hiljainen ihminen on kuulemma itserakas ja itsekäs. Uskovaiset kuulemma näin ajattelee, siksi puhuvat usein paljon, ihan mitä sattuu. Kaipa siitä joku taivaspaikka menee jos on hiljaa.
Mä olen hiljainen ja arka ja ujo. Ihan lapsuuskokemuksien takia kun isä pakotti olemaan hiljaa jos ei halunnut persettään punaiseksi. Ei saanut näkyä eikä varsinkaan kuulua. Siksipä en ole mikään puheliain yksilö ja koulussa kiusattiin ja myös töissä koska olen hiljainen. Luulivatkohan ylimieliseksi.
Kiltteys ja ujous tulkitaan joskus väärin ylimieliseksi, jos olet hiljainen
Hmmh. Siinä ei ole periaatteessa mitään epäuskottavaa, että sama lapsi joutuu kiusatuksi useammassa koulussa, yleensä arka ja/tai neuroepätyypillinen lapsi, jolla on vaikeuksia tutustua muihin ihmisiin. Ja samanlaiset lapset ajautuvat aikuisina hyvin herkästi esimerkiksi alistaviin parisuhteisiin, eivätkä välttämättä osaa pitää puoliaan juurikin vaikka työpaikalla.
En saa tätä juttua auki, mutta Googlen kautta näin jutun naisesta paljon valokuvia, ja ainakin näiden perusteella hänen ulkonäössään, pukeutumistyylissään, eikä varsinkaan ilmeessään näy MINKÄÄNLAISTA itsevarmuuden puutetta. Itse asiassa mielikuva tuli välittömästi kahdesta tytöstä, jotka kiusasivat meitä nörttejä yläasteella :D Mikä on tietysti epäreilua sekin, kun en tiedä tästä naisesta mitään - hän voi olla vaikka kuinka mukava. Mutta mielikuva on mielikuva, minkäs sille voi. Liian silmillekäyvä itsevarmuus voi tietysti myös ärsyttää vähemmän itsevarmoja ihmisiä, tai saada tällaisia mielikuvia aikaan muissakin.
Mutta joo, en tiedä onko ketjussa jo mainittu, millä alalla hän on ylipäätään työskennellyt. Ravintola-ala oli ainakin minun kokemukseni mukaan ihan p*skaa, eikä kyseessä ollut mitkään "kateelliset muijat vihaavat nuoria naisia" vaan ylipäätään vakkarityöntekijät helposti savustivat ulos uusia työntekijöitä, jotka näkivät uhaksi omille työvuoroilleen. Akateemisella alalla sen sijaan tuli vastaan yksi äärimmäisen kilpailuhenkinen ihminen, joka piilov*ttuili itse muille, päällepäsmäröi ja puhui esihenkilöidenkin päälle, teki oman päänsä mukaan kaiken ja sabotoi hienovaraisilla tavoilla muiden työmenestystä, mutta väitti tulleensa työpaikkakiusatuksi ja syrjityksi. Joten tiedä näistä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän Virosta
Pakko olla kun on nätti.
Vierailija kirjoitti:
Sama laulu 3v sitten
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139e
Hetkinen, eikö tämä ole sama juttu kuin aloituksessa? Miksi ihmeessä ap on kaivanut esille kolme vuotta vanhan jutun.
eevaroots
Your Photographer & Sister 🦅
Digital creator
🤍 Valokuvaaja & Somesisko
🦅 40+ vuotta kokemuksia, kasvua & oivalluksia
📍Costa del Sol / Helsinki
Kyllä pitää olla tyhmiä ihmisiä.
"Kun minä minä en ole huomannut kiusaamista, niin en siihen usko "
"Kun minä minän työpaikassa saa olla rauhassa"
"Kun tuota on useassa paikassa kiusattu niin oma syy"
"Ai höö on kiusattu" "no höö minäpä kuvittelen, että kaikki on kiusannut" "ja nyt selitän tyhmille että ei kaikki kiusaa höö"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.
Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.
En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.
En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.
No ne roolit oli toisin päin.
Tajusin sen liian myöhään ja terveys on jo pilalla.
Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.
Mun työpaikka on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä ihmisiä. Kaikki hoitavat työnsä, eikä ketään kiusata. Koulussakaan ketään ei kiusattu edellä mainituista syistä. Enkä kyllä muutenkaan saa oikein tuollaisesta logiikasta kiinni, että ihminen joutuu kiusatuksi, jos on hyvä koulussa tai työssään. Itse en ole koskaan sellaista toimintaa todistanut ja olen kuitenkin 22 vuotta ollut täysin työelämässä, vielä pidempään jos lasketaan kesätyöt ja harjoittelut sekä osa-aikahonmat.
Ehkä joillain aloilla se työpaikan ilmapiiri on sitten toksisempi, mutta vaikeaa tuohon sinun hypoteesiin on siltikään uskoa. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä on kiinnostunut omista asioistaan, eikä haaskaa aikaansa muiden tallomiseen.
Ei oikeasti millään pahalla, mutta olet oikeasti anteeksi nyt vaan, tosi tyhmä.
Taidat olla sosiaalisesti aika pöljä, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu, kun "olet vaan kiinnostunut omista asioistasi".
Sinä olet sitä sakkia, joka kädet taskussa möllöttää, kun toisia rääkätään ja kiusataan siinä nenäsi edessä.
Sinua ei kiinnosta. Vain oma napasi kiinnostaa.
Olet niin tollo, ettet ymmärrä henkisestä väkivallasta mitään.
Te ette ymmärrä miten helvetillistä se non-verbaalinen väkivalta, ulos sulkeminen, ostrakismi ja kaikki kiero "en minä ole mitään tehnyt" kiusaaminen on.
Kiusaajat yleensä esittää viatonta ja levittelee hölmistyneen näköisenä käsiään; EEEEEHEEEeeenhän minÄ ole mitään tehnyt, en ole mitään tehnyt, minähän vain tässä sössön sössön söö, kiusattu vaan tuhrasta itkee.
Ei kiusaaminen läheskään aina, ole suoraa solvaamista, fyysistä päälle käymistä, tavaroiden rikkomista tai sellaista josta "voisi jäädä selkeästi kiinni".
Se on sellaista pirullista, mistä voi sanoa, että mitään ei olla tehty.
Ilvehtimistä, syrjimistä, halveksuntaa, kieroilua, valehtelua, elein tehdään selväksi, että toinen on arvoton roska. Nälvimistä, piikittelyä, piilovattuilua.
Se kun sinä sanot, että et usko kateellisten ihmisten kiusaamisen, kertoo oikeasti että olet tosi tyhmä. Anteeksi vaan.
Nyt kuulostat itse kiusaajalta tässä viestissä. Teet loukkaavia johtopäätöksiä kirjoittajasta, jota et tunne ja kielenkäyttösi on halventavaa.
Siinä olet ihan oikeassa, että aikuisten välinen kiusaaminen on juuri sellaista pirullista ja näennäishuomaamatonta silmien pyörittelyä, eristämistä, piikittelyä ja sabotointia. Olen sekä joutunut itse sellaisen kohteeksi että myös nähnyt toisten saavan sitä osakseen. Olen edelleen silti sitä mieltä, että valtaosa ihmisistä haluaa hoitaa omat hommansa ja antaa toisten tehdä samoin. Valitettavasti esimerkiksi työpaikalla riittää vain yksi luonteeltaan häiriintynyt ihminen, joka voi myrkyttää koko ilmapiirin. Harva työyhteisö on vielä niin valveutunut, että tunnistaa myrkyllisen käytöksen heti ja uskaltaa käydä yhdessä tuumin sitä vastaan. Moni sortuu kiusaajan hännystelijäksi tai mahdollistajaksi silkkaa epävarmuuttaan.
Silti ratkaisu ei ole se, että omaa pahaa oloa puretaan menemällä henkilökohtaisuuksiin joko keskustelupalstoilla/somessa tai kasvotusten. Kiusaamisen aiheuttama viha pitää tunnistaa ja hyväksyä, koska vasta sitten sen pääsee valjastamaan hyötykäyttöön. Hyötykäyttö ei kuitenkaan ole sitä, että tilanteeseen syyttömien ihmisten kimppuun käydään verbaalisesti ja revitään nämä puolestaan hajalle. Silloin olet itse osa ongelmaa.
Kalikka kalahti sinuun nyt kyllä aika imakasti.
Pyysin jo kyllä anteeksi, mutta en oikein nätimminkään osaa kertoa, että olet vähän hölmö.
Sano sinä, miten ihmiselle kivasti kerrotaan, että tämä on itsekeskeinen ja piittaamaton toope?
Olen eri kirjoittaja kuin hän, jota alunperin lainasit.
Kenellekään ei tarvitse kertoa, että hän on itsekeskeinen ja piittaamaton toope. Voi kertoa myös asiallisesti olevansa eri mieltä asiasta ja esittää perusteluja sille, kuten omia tai työkavereiden kokemuksia. Sinut otetaan näin paljon vakavammin ja asiallinen tyyli auttaa myös keskustelun pysymistä aiheessa ja asiallisena. Nimittely ja raivoaminen saa sen sijaan ihmiset vain kääntymään sinua vastaan, vaikka asiasi olisi tärkeä. "Anteeksi"-sanalla ei myöskään ole merkitystä, jos heti sen jälkeen haukut ihmisen pataluhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.
Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.
En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.
En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.
No ne roolit oli toisin päin.
Tajusin sen liian myöhään ja terveys on jo pilalla.
Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.
Mun työpaikka on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä ihmisiä. Kaikki hoitavat työnsä, eikä ketään kiusata. Koulussakaan ketään ei kiusattu edellä mainituista syistä. Enkä kyllä muutenkaan saa oikein tuollaisesta logiikasta kiinni, että ihminen joutuu kiusatuksi, jos on hyvä koulussa tai työssään. Itse en ole koskaan sellaista toimintaa todistanut ja olen kuitenkin 22 vuotta ollut täysin työelämässä, vielä pidempään jos lasketaan kesätyöt ja harjoittelut sekä osa-aikahonmat.
Ehkä joillain aloilla se työpaikan ilmapiiri on sitten toksisempi, mutta vaikeaa tuohon sinun hypoteesiin on siltikään uskoa. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä on kiinnostunut omista asioistaan, eikä haaskaa aikaansa muiden tallomiseen.
Ei oikeasti millään pahalla, mutta olet oikeasti anteeksi nyt vaan, tosi tyhmä.
Taidat olla sosiaalisesti aika pöljä, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu, kun "olet vaan kiinnostunut omista asioistasi".
Sinä olet sitä sakkia, joka kädet taskussa möllöttää, kun toisia rääkätään ja kiusataan siinä nenäsi edessä.
Sinua ei kiinnosta. Vain oma napasi kiinnostaa.
Olet niin tollo, ettet ymmärrä henkisestä väkivallasta mitään.
Te ette ymmärrä miten helvetillistä se non-verbaalinen väkivalta, ulos sulkeminen, ostrakismi ja kaikki kiero "en minä ole mitään tehnyt" kiusaaminen on.
Kiusaajat yleensä esittää viatonta ja levittelee hölmistyneen näköisenä käsiään; EEEEEHEEEeeenhän minÄ ole mitään tehnyt, en ole mitään tehnyt, minähän vain tässä sössön sössön söö, kiusattu vaan tuhrasta itkee.
Ei kiusaaminen läheskään aina, ole suoraa solvaamista, fyysistä päälle käymistä, tavaroiden rikkomista tai sellaista josta "voisi jäädä selkeästi kiinni".
Se on sellaista pirullista, mistä voi sanoa, että mitään ei olla tehty.
Ilvehtimistä, syrjimistä, halveksuntaa, kieroilua, valehtelua, elein tehdään selväksi, että toinen on arvoton roska. Nälvimistä, piikittelyä, piilovattuilua.
Se kun sinä sanot, että et usko kateellisten ihmisten kiusaamisen, kertoo oikeasti että olet tosi tyhmä. Anteeksi vaan.
Nyt kuulostat itse kiusaajalta tässä viestissä. Teet loukkaavia johtopäätöksiä kirjoittajasta, jota et tunne ja kielenkäyttösi on halventavaa.
Siinä olet ihan oikeassa, että aikuisten välinen kiusaaminen on juuri sellaista pirullista ja näennäishuomaamatonta silmien pyörittelyä, eristämistä, piikittelyä ja sabotointia. Olen sekä joutunut itse sellaisen kohteeksi että myös nähnyt toisten saavan sitä osakseen. Olen edelleen silti sitä mieltä, että valtaosa ihmisistä haluaa hoitaa omat hommansa ja antaa toisten tehdä samoin. Valitettavasti esimerkiksi työpaikalla riittää vain yksi luonteeltaan häiriintynyt ihminen, joka voi myrkyttää koko ilmapiirin. Harva työyhteisö on vielä niin valveutunut, että tunnistaa myrkyllisen käytöksen heti ja uskaltaa käydä yhdessä tuumin sitä vastaan. Moni sortuu kiusaajan hännystelijäksi tai mahdollistajaksi silkkaa epävarmuuttaan.
Silti ratkaisu ei ole se, että omaa pahaa oloa puretaan menemällä henkilökohtaisuuksiin joko keskustelupalstoilla/somessa tai kasvotusten. Kiusaamisen aiheuttama viha pitää tunnistaa ja hyväksyä, koska vasta sitten sen pääsee valjastamaan hyötykäyttöön. Hyötykäyttö ei kuitenkaan ole sitä, että tilanteeseen syyttömien ihmisten kimppuun käydään verbaalisesti ja revitään nämä puolestaan hajalle. Silloin olet itse osa ongelmaa.
Kalikka kalahti sinuun nyt kyllä aika imakasti.
Pyysin jo kyllä anteeksi, mutta en oikein nätimminkään osaa kertoa, että olet vähän hölmö.
Sano sinä, miten ihmiselle kivasti kerrotaan, että tämä on itsekeskeinen ja piittaamaton toope?
Olen eri kirjoittaja kuin hän, jota alunperin lainasit.
Kenellekään ei tarvitse kertoa, että hän on itsekeskeinen ja piittaamaton toope. Voi kertoa myös asiallisesti olevansa eri mieltä asiasta ja esittää perusteluja sille, kuten omia tai työkavereiden kokemuksia. Sinut otetaan näin paljon vakavammin ja asiallinen tyyli auttaa myös keskustelun pysymistä aiheessa ja asiallisena. Nimittely ja raivoaminen saa sen sijaan ihmiset vain kääntymään sinua vastaan, vaikka asiasi olisi tärkeä. "Anteeksi"-sanalla ei myöskään ole merkitystä, jos heti sen jälkeen haukut ihmisen pataluhaksi.
Olen sitä mieltä, että monestikin ihmiselle on tarpeen kertoa, että tämä on "vähän ymmärrysrajoitteinen".
Ihminen jos on oikeasti ihan pihalla ja sönköttää tosi typerää skeidaa, on hänelle itsellekin hyödyksi, saada rehellistä palautetta.
Ei ihminen voi muuten kehittyä ja tulla järkiinsä, jos tälle ei kerrota, miten tomppeli hän on.
On kaikille vahingoksi ja haitallista, kun tyhmiä ihmisiä ei auteta tajuamaan, milloin ovat tyhmiä.
Jos heille nätistä lässyttää ja ei tee selväksi, että ovat tyhmiä, niin he luulee olevansa fiksuja, ja jatkavat tyhmää toimintaansa.
Siksi tässä maailmassa asiat onkin niin ihanasti p3rseellään, kun tyhmät ihmiset ovat autaassa uskossaan, että ovat fiksujakin.
On karhunpalvelus antaa tyhmän kuvitella olevansa fiksu.
Käsi sydämellä olen tätä mieltä ja tarkoitan joka sanaa.
Mitä pyhiä lehmiä tyhmät ihmiset on? Mitä haittaa siitä on, jos joku tyhmä saa tietää olevansa tyhmä?
Meneekö tyhmä ihminen rikki, jos hänelle totuuden kertoo?
Tuossa nyt kyllä jokin haiskahtaa. Jos ihan joka paikassa kiusataan, niin vika löytyy kyllä useimmiten peilistä.
Kiusaajat ovat yleensä matalapalkkaisia ja matalankoulutustason omaavia. Sosiaalinen kanssakäyminen heillä on kivikautista tasoa eli kiusaamista. He eivät ole ikinä oppineet toisen ihmisen asemaan asettumisesta tai empaattisuudesta.
nössöjen ongelma. me nornmaalit annetaan vain yksi mahdollisuus aukoa päätään, ja seuraavalla kerralla kolahtaa pataan niin, ettei leuat loksu kuukauteen. näin mieheni minulle opetti. on tehonnut hienosti. kertaakaan ei ole tarvinnut ryhtyä toimeen kun varoitus on mennyt perille.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nyt kyllä jokin haiskahtaa. Jos ihan joka paikassa kiusataan, niin vika löytyy kyllä useimmiten peilistä.
Housussas haiskahtaa.
MONESSA PAIKASSA VOI TULLA KIUSATUKSI!
SE EI TARKOITA ETTÄ JOKA PAIKASSA KAIKKI KIUSAA!
SE TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ KIUSAAJIA ON MONESSA PAIKASSA!
YKSIKIN KIUSAAJA RIITTÄÄ.
EI KAIKKIEN TARVITSE KIUSATA, VAAN YKSI KIUSAAJA RIITTÄÄ
NIITÄ KIUSAAJIA RIITTÄÄ MONEEN PAIKKAAN!
Toivon oikeasti, että teidän lapset joutuu pahasti kiusatuksi, ketkä ette usko kiusaamiseen ja suljette siltä silmänne. Te ketkä syytätte uhria.
Oikeasti toivon sydämestäni, että saatte katsoa vierestä kun teidän lasta kiusataan.
Joo, olen paha, joo on ilkeää.
Vihaan kuitenkin teitä niin paljon, että en voi tälle toiveelleni mitään.
Olette mielestäni vaan niin halveksittavia ihmisiä.
Millä tavalla tuo kiusaaminen on ilmennyt? Vähän erikoiselta vaikuttaa, että joka paikassa olisi kiusattu. Tulkitaankohan tässä nyt varsin laveasti erilaista kritiikkiä kiusaamiseksi?
Mä annoin joskus ihan sivistyneesti, mutta suorasanaisesti palautetta kun työkaveri oli hidas, saamaton ja asiakaspalveluhengetön. Oli kuulemma kiusaamista sekin.
Ihan kuin mun näppikseltä. Ei niitä naisia lapset kiinnosta kuin syksyllä ekana päivä ja kesäloman alussa, jolloin pistetään juhlahymy päälle.