Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa
Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa. Pahinta oli, että kiusaajana toimi aina oma lähiesihenkilö. Mitä työpaikkakiusattu voi tehdä ja miten selviytyä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139e
Kommentit (314)
Olen se 15 tusinassa, miksen saa tehdä työtäni rauhassa? No enpä tietenkään saa kun paska-aivojen pitää saada kaltaisiaan töihin joiden kanssa klikkiytyä ja pyörittää omaa seurapiiriä. Kun ei mahdu muottiin pitää savustaa ulos.
En enää tiedä minne hakea töihin kun näitä ääliöitä on joka paikassa. Mikä siinä on niin vaikeaa, että voisi vain tehdä työnsä ja lähteä työpäivän jälkeen kotiin? Mitä pahaa olen tehnyt? Synnyin varmaan jotenkin väärin ja hengitän väärin.
Menin työpaikkaan hieman ennen koronaa ja porukkaa oli vaihtunut ja vanhat klikit menneet uusiksi. Tuli korona ja etätyöt eikä klikkejä päässyt syntymään. Koronan jälkeen pakotettiin taas toimistolle ja kuinka ollakaan, taas on löydetty klikit ja uudet uhrit joita kiusata. Onko se vika suomalaisissa vai onko ihmiset näin perseestä joka maassa? Haluaisin vain tehdä työni ilman draamaa.
Voiko henkilö itse vaikuttaa siihen, että tulee kiusatuksi? Huonosti
Kuulostaa kyllä todella oudolta. Jos ei tee itsestään numeroa, hoitaa hommansa moitteettomasti ja lähtee kotiin niin tokkopa se pitäisi liikaa tunteita herättää kenessäkään.
Joku tässä ei nyt täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä todella oudolta. Jos ei tee itsestään numeroa, hoitaa hommansa moitteettomasti ja lähtee kotiin niin tokkopa se pitäisi liikaa tunteita herättää kenessäkään.
Joku tässä ei nyt täsmää.
Joskus juuri työhön keskittyvät ja työnsä hyvin tekevät ovat kiusaamisen uhreja.
1-2 kertaa menee jotenkin läpi mutta 5 kertaa kyllä kertoo jostain muusta ongelmasta kuin työpaikkakiusaamisesta.
Pitäis tietää miten Eeva tekee työnsä ja millainen olemus hänellä on, noissa haastatteluissa kun näkyy vain hänen versionsa tapahtumista. Onko itsekeskeinen, tukeeko muita, onko ajoissa?
Toki se ei kiusaamista oikeuta.
Se taas että on kahdenlaisia työntekijöitä jotka tekee työnsä hyvin: sosiaaliset työmyyrät ja erakommat työmyyrät. Jälkimmäiset joutuvat kiusatuksi, ensinmainitusta tykkäävät sekä asiakkaat että työporukka.
En tunne Eevaa että millainen on, mutta ei kaunis nainen automaattisesti tule kiusatuksi. Kauniita naisia on monenlaisia, sellaisia jotka tukee muita ja osaa olla muiden seurassa, ja sellaisia jotka menee kauneus edellä, kehittämättä persoonaansa.
Olen itse ollut ihan nätti, mutta ei se ole se syy miks jouduin kiusatuksi. Näin jälkikäteen olen huomannut että se oli sellaista rempseyden ja tasa-arvoisuuden puutetta käytöksessäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla tämä henkilö on? Teksti on maksumuurin takana.
Ensin oli kaupan alalla, sitten muoti tai stylisti alalla ja lopulta sitten perusti yrityksen ja toimii nykyään valokuvaajana ja vaikuttajana jos ymmärsin oikein
Kaupan ala on ihan hirveä. Siellä kiusattiin todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää postailko näitä maksumuurin takana olevia artikkeleita. Homma menee siihen, että kommentoidaan lukematta juttua ja siinä nyt ei ole kauheasti järkeä.
Mutta itse en kyllä kovin helposti osta sellaisia tarinoita, joissa ihminen joutuu kiusatuksi joka paikassa, minne menee. Noissa tapauksissa tämä "kiusattu" on itse yleensä se hankala henkilö, joka ei tule kenenkään kanssa toimeen, mutta sen sijaan että osaisi peiliin katsoa, syyttelee muita kiusaajiksi.
Esim. rauhallista, hiljaisempaa ihmistä saatetaan pitää jotenkin ylimielisenä. Tätäkin on kuultu...
Ilmeisesti rauhallinen ymmärtää rauhallista. Rääväsuu rääväsuuta.
Minä törmäsin vuosia sitten väitteeseen että hiljainen ihminen on kuulemma itserakas ja itsekäs. Uskovaiset kuulemma näin ajattelee, siksi puhuvat usein paljon, ihan mitä sattuu. Kaipa siitä joku taivaspaikka menee jos on hiljaa.
Mä olen hiljainen ja arka ja ujo. Ihan lapsuuskokemuksien takia kun isä pakotti olemaan hiljaa jos ei halunnut persettään punaiseksi. Ei saanut näkyä eikä varsinkaan kuulua. Siksipä en ole mikään puheliain yksilö ja koulussa kiusattiin ja myös töissä koska olen hiljainen. Luulivatkohan ylimieliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin kolmessa eri työpaikassa. Yksi oli päiväkoti, kaksi vanhustyössä. Kiusaajina oli esihenkilöitä ja näiden suosimia työntekijöitä. Naisia kaikki.
Päiväkodit on pahimpia paikkoja. Elämäänsä kyllästyneitä naisia täynnä. Ei ole koulutusta kuin hoitajaksi eikä pysty vaihtamaan alaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä todella oudolta. Jos ei tee itsestään numeroa, hoitaa hommansa moitteettomasti ja lähtee kotiin niin tokkopa se pitäisi liikaa tunteita herättää kenessäkään.
Joku tässä ei nyt täsmää.
Herättää niissä, jotka ei tee töitään moitteettomasti. Herättää niissä ketkä erittää toisten lusmujen kanssa sosiaalista liimaa, haukkumalla toisia selän takana.
On käynyt huono tuuri. Itse laskin että elämäni aikana ollut n 25-30 duunia eikä yhdessäkään kiusittu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.
Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.
En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.
En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.
No ne roolit oli toisin päin.
Tajusin sen liian myöhään ja terveys on jo pilalla.
Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.
Mun työpaikka on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä ihmisiä. Kaikki hoitavat työnsä, eikä ketään kiusata. Koulussakaan ketään ei kiusattu edellä mainituista syistä. Enkä kyllä muutenkaan saa oikein tuollaisesta logiikasta kiinni, että ihminen joutuu kiusatuksi, jos on hyvä koulussa tai työssään. Itse en ole koskaan sellaista toimintaa todistanut ja olen kuitenkin 22 vuotta ollut täysin työelämässä, vielä pidempään jos lasketaan kesätyöt ja harjoittelut sekä osa-aikahonmat.
Ehkä joillain aloilla se työpaikan ilmapiiri on sitten toksisempi, mutta vaikeaa tuohon sinun hypoteesiin on siltikään uskoa. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä on kiinnostunut omista asioistaan, eikä haaskaa aikaansa muiden tallomiseen.
Ei oikeasti millään pahalla, mutta olet oikeasti anteeksi nyt vaan, tosi tyhmä.
Taidat olla sosiaalisesti aika pöljä, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu, kun "olet vaan kiinnostunut omista asioistasi".
Sinä olet sitä sakkia, joka kädet taskussa möllöttää, kun toisia rääkätään ja kiusataan siinä nenäsi edessä.
Sinua ei kiinnosta. Vain oma napasi kiinnostaa.
Olet niin tollo, ettet ymmärrä henkisestä väkivallasta mitään.
Te ette ymmärrä miten helvetillistä se non-verbaalinen väkivalta, ulos sulkeminen, ostrakismi ja kaikki kiero "en minä ole mitään tehnyt" kiusaaminen on.
Kiusaajat yleensä esittää viatonta ja levittelee hölmistyneen näköisenä käsiään; EEEEEHEEEeeenhän minÄ ole mitään tehnyt, en ole mitään tehnyt, minähän vain tässä sössön sössön söö, kiusattu vaan tuhrasta itkee.
Ei kiusaaminen läheskään aina, ole suoraa solvaamista, fyysistä päälle käymistä, tavaroiden rikkomista tai sellaista josta "voisi jäädä selkeästi kiinni".
Se on sellaista pirullista, mistä voi sanoa, että mitään ei olla tehty.
Ilvehtimistä, syrjimistä, halveksuntaa, kieroilua, valehtelua, elein tehdään selväksi, että toinen on arvoton roska. Nälvimistä, piikittelyä, piilovattuilua.
Se kun sinä sanot, että et usko kateellisten ihmisten kiusaamisen, kertoo oikeasti että olet tosi tyhmä. Anteeksi vaan.
Nyt kuulostat itse kiusaajalta tässä viestissä. Teet loukkaavia johtopäätöksiä kirjoittajasta, jota et tunne ja kielenkäyttösi on halventavaa.
Siinä olet ihan oikeassa, että aikuisten välinen kiusaaminen on juuri sellaista pirullista ja näennäishuomaamatonta silmien pyörittelyä, eristämistä, piikittelyä ja sabotointia. Olen sekä joutunut itse sellaisen kohteeksi että myös nähnyt toisten saavan sitä osakseen. Olen edelleen silti sitä mieltä, että valtaosa ihmisistä haluaa hoitaa omat hommansa ja antaa toisten tehdä samoin. Valitettavasti esimerkiksi työpaikalla riittää vain yksi luonteeltaan häiriintynyt ihminen, joka voi myrkyttää koko ilmapiirin. Harva työyhteisö on vielä niin valveutunut, että tunnistaa myrkyllisen käytöksen heti ja uskaltaa käydä yhdessä tuumin sitä vastaan. Moni sortuu kiusaajan hännystelijäksi tai mahdollistajaksi silkkaa epävarmuuttaan.
Silti ratkaisu ei ole se, että omaa pahaa oloa puretaan menemällä henkilökohtaisuuksiin joko keskustelupalstoilla/somessa tai kasvotusten. Kiusaamisen aiheuttama viha pitää tunnistaa ja hyväksyä, koska vasta sitten sen pääsee valjastamaan hyötykäyttöön. Hyötykäyttö ei kuitenkaan ole sitä, että tilanteeseen syyttömien ihmisten kimppuun käydään verbaalisesti ja revitään nämä puolestaan hajalle. Silloin olet itse osa ongelmaa.
Kalikka kalahti sinuun nyt kyllä aika imakasti.
Pyysin jo kyllä anteeksi, mutta en oikein nätimminkään osaa kertoa, että olet vähän hölmö.
Sano sinä, miten ihmiselle kivasti kerrotaan, että tämä on itsekeskeinen ja piittaamaton toope?
Onko tuo työpaikkakiusaaminen jotenkin enemmän naisvaltaisten alojen juttu?
Vierailija kirjoitti:
On käynyt huono tuuri. Itse laskin että elämäni aikana ollut n 25-30 duunia eikä yhdessäkään kiusittu
Olitko itse kiusaaja?
Vierailija kirjoitti:
Eeva on aika hot
10 työpaikkakiusaajaa alapeukuttanut tätä jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin kolmessa eri työpaikassa. Yksi oli päiväkoti, kaksi vanhustyössä. Kiusaajina oli esihenkilöitä ja näiden suosimia työntekijöitä. Naisia kaikki.
Päiväkodit on pahimpia paikkoja. Elämäänsä kyllästyneitä naisia täynnä. Ei ole koulutusta kuin hoitajaksi eikä pysty vaihtamaan alaa.
Elämäni kamalin työvuosi oli juurikin päiväkodissa. Meitä oli kolme työntekijää. Itse olin vasta valmistunut nuori lastenhoitaja. Loput kaksi keski-ikäisiä, työhönsä kyllästyneitä naisia. Lapsille he tiuskivat ja huusivat. Koskaan ei ollut aikaa ottaa lapsia syliin tai leikkiä niiden kanssa. Itse yritin hoitaa työni kunnialla, vietin aikaa niiden lasten kanssa ja hoidin ristiriitatilanteet ilman huutamista. Totta kai ne lapset sitten kiintyivät minuun ja siitäkös nämä naiset suuttuivat. Eivät aamulla tervehtineet, alkoivat kommentoida minun ulkonäköä, ikää, kasvatustyyliä, ihan kaikkea. Valehtelivat päiväkodin johtajalle, että en osaa työtäni ja laiskottelen vain päivät pitkät ja räplään puhelinta. Onneksi pääsin muualle töihin.
Okei eli vatsanpaljastelijanaisen mukaan esihenkilö on kiusannut häntä VAHTIMALLA . Esihenkilöiden tehtävä on valvoa alaisten työskentelyä
Tämä on kyllä täyttä vale potaskaa, kaikki sen tietää perskannikoissaan että vahvat kiusaa heikompia. Kiusaaminen saa jatkua maailman loppuun asti kun kiusaajia säälitään heikkoina.