Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa

Vierailija
30.05.2026 |

Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa. Pahinta oli, että kiusaajana toimi aina oma lähiesihenkilö. Mitä työpaikkakiusattu voi tehdä ja miten selviytyä?

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139e

Kommentit (313)

Vierailija
101/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi varmaan peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
102/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että en jaksanut lukea juttua. Kiusaaminen on aina väärin. Miten tällainen kiusaaminen työpaikalla tapahtuu? Olen ollut monessa työpaikassa enkä ikinä ole onneksi joutunut kiusatuksi. Tai ehkä en itse ole huomannut sitä. Ihmisissä on myös temperamentti eroja, jotkut ovat herkempiä kuin toiset. Jos työpaikoilla pysytään asialinjalla, kiusaaminen on helpompi tunnistaa kuin paikoissa, joissa joutuu osallistumaan muutenkin kuin vain tekemällä sen oman työpanoksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla naamalla voi monessa naisvaltaisessa paikassa saada aika tylyä kohtelua kateellisilta ja hännystelijöiltään, jos ei siis itse satu olemaan se jengin kuningatar.

Minulta ei, koska uskoisin, että itse tulisin kiusatuksi 😅

Vierailija
104/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi varmaan peiliin katsomisen paikka.

Kyllä, kaikilla työntekijöillä kaikissa työpaikoissa! Opetelkaa hillitsemään itsenne ja suunne ettei sieltä tule rumaa tekstiä. Naaman ilmeet peruslukemille ja keskittykää työntekoon eikä pureta pahaa oloa työkavereihin. Jos ei näihin kykene niin pois työpaikalta ja terapiaan asioita setvimään. Kiusaaminen on mielenterveysongelma, suuri sellainen.

Vierailija
105/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin naisena sanoa että ihan taatusti hänen ulkonäkö ärsyttää joitakin ja ottavat hänet silmätikuksi. Inhon tuollaista käytöstä. Yleensä kyseessä vielä vanhemmat naiset. Olen itse 43v. nainen ja meillä töissä oman ikäisiä ja vanhempia jotka välillä ihan hirveitä. Puhuvat sontaa ja nälvivät etenkin nuorempia. Kesät ovat ihanaa aikaa kun tulee kesätyöntekijöitä joilla kiva asenne eivätkä lähde juorukerhoihin mukaan.

Mutta miksi ulkonäkö ärsyttää joitain? Tuleeko joillekin alemmuudentunne?

Vierailija
106/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi varmaan peiliin katsomisen paikka.

Kyllä, kaikilla työntekijöillä kaikissa työpaikoissa! Opetelkaa hillitsemään itsenne ja suunne ettei sieltä tule rumaa tekstiä. Naaman ilmeet peruslukemille ja keskittykää työntekoon eikä pureta pahaa oloa työkavereihin. Jos ei näihin kykene niin pois työpaikalta ja terapiaan asioita setvimään. Kiusaaminen on mielenterveysongelma, suuri sellainen.

Tismalleen näin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusattiin kolmessa eri työpaikassa. Yksi oli päiväkoti, kaksi vanhustyössä. Kiusaajina oli esihenkilöitä ja näiden suosimia työntekijöitä. Naisia kaikki.

Olitko ahkerampi kuin muut, osaavampi, ehtivämpi, empaattisempi? Nämä yleensä joutuu toisten hampaisiin. Vielä kun sanoudut irti kaikesta paskanpuhumisesta niin joudut piirin ulkopuolelle. Nuo luuserit saa voimaa kaltaisistaan, voivat porukalla hyökätä yhden kimppuun kun se yksi jaksaa ja viitsii enemmän eikä hauku pomoa ja työkavereita selän takana.

Siis omasta mielestään ahkerampi kuin muut, osaavampi, ehtivämpi, empaattisempi.. Muut näkee sitten totuuden..

Tavallaan ymmärrän kommenttisi. Työpaikalleni on tullut henkilö, joka on mukava, mutta empatia päälle liimattua ja omasta mielestään osaava, mutta oikeasti muut joutuvat tekemään hänen töitään, kun valmista ei tule. Kiusaamista en silti hyväksy. 

Vierailija
108/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusattiin kolmessa eri työpaikassa. Yksi oli päiväkoti, kaksi vanhustyössä. Kiusaajina oli esihenkilöitä ja näiden suosimia työntekijöitä. Naisia kaikki.

Olitko ahkerampi kuin muut, osaavampi, ehtivämpi, empaattisempi? Nämä yleensä joutuu toisten hampaisiin. Vielä kun sanoudut irti kaikesta paskanpuhumisesta niin joudut piirin ulkopuolelle. Nuo luuserit saa voimaa kaltaisistaan, voivat porukalla hyökätä yhden kimppuun kun se yksi jaksaa ja viitsii enemmän eikä hauku pomoa ja työkavereita selän takana.

Siis omasta mielestään ahkerampi kuin muut, osaavampi, ehtivämpi, empaattisempi.. Muut näkee sitten totuuden..

Tavallaan ymmärrän kommenttisi. Työpaikalleni on tullut henkilö, joka on mukava, mutta empatia päälle liimattua ja omasta mielestään osaava, mutta oikeasti muut joutuvat tekemään hänen töitään, kun valmista ei tule. Kiusaamista en silti hyväksy. 

"Empatia päälle liimattua". Tartun tähän. Mun mielestä työpaikalla ei tarvitse kenenkään miettiä onko jonkun empatia päälle liimattua vai ei. Eikö se riitä, että ihminen osoittaa empatiaa, jos jostain syystä sitä tarvitsee työpaikan kaltaisessa paikassa osoittaa? Nämä tunneasiat voisi muutenkin jättää pois työpaikoilta, ellei siihen työnkuvan tai vastaavan asian takia ole syytä.

 

Toki on väärin, että muut joutuvat tekemään toisen työt. Tähän kuitenkin on varmaan ihan virallisetkin ratkaisut olemassa: ilmoitus esihenkilölle esimerkiksi. Ehkä henkilö ei ole suoranaisesti laiska, mutta ei esimerkiksi tunnista kaikkea omaan työnkuvaansa liittyviä tehtäviä. Usein ihmiset työpaikalla eivät uskalla ottaa asioita puheeksi ja sitten kyräillään taustalla, kun joku on sellainen ja tällainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että neito hakee vai  julkisuutta. Kiusatulla ei ole noin vahva itsetunto että hyppäisi julkisuuteen! Saa varmasti tuhansia työtarjouksia nyt monelta alalta😄

Vierailija
110/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ihmisen naamasta jo näkee, ettei tule kenenkään kanssa toimeen.

Voi olla, että joku on saman kommentin jo ketjussa esittänyt, en jaksanut lukea aiempia kommentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Eeva otti vastuun omasta toiminnasta? Eeva on tässä ainoa yhdistävä tekijä.. Vika löytyy Eevan peilistä.

Tyypillinen kiusaajan ajatuspökäle.  Kannattais katsoa peiliin.  Yleensä näille kiusatuille ollaan kateellisia ja he halutaan murtaa oman uran tieltä. 

Vierailija
112/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jutusa olisi voinut avata vähän enemmän sitä, että mitä se kiusaaminen on. Ylityökielto ja avun evääminen ovat tietysti väärin, jos muille tällaisia suodaan. Jutun perusteella kyseessä on henkilö, joka on kokouksissa "avannut suunsa ja kehottanut siihen muitakin". Ei ole ikinä hyvä, jos työyhteisössä ei voi ottaa esille vaikeitakin asioita. Mutta aina pitäisi myös kunnioittaa toisten rajoja ja olla asiallinen. Onko näin menetelty tässä tapauksessa? Vähän vaikeaa ottaa kantaa, kun tässä on julkaistu ainoastaan yhden osapuolen subjektiivinen näkemys. Kiusaamisen ja kaikenlainen syrjintä on aina väärin. Toisaalta jotkut voivat kokea kiusaamiseksi sen, jos työnantaja odottaa jotain tiettyä käytöstä ja tämä ei sovi työntekijälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin naisena sanoa että ihan taatusti hänen ulkonäkö ärsyttää joitakin ja ottavat hänet silmätikuksi. Inhon tuollaista käytöstä. Yleensä kyseessä vielä vanhemmat naiset. Olen itse 43v. nainen ja meillä töissä oman ikäisiä ja vanhempia jotka välillä ihan hirveitä. Puhuvat sontaa ja nälvivät etenkin nuorempia. Kesät ovat ihanaa aikaa kun tulee kesätyöntekijöitä joilla kiva asenne eivätkä lähde juorukerhoihin mukaan.

Mutta miksi ulkonäkö ärsyttää joitain? Tuleeko joillekin alemmuudentunne?

Olen vuosikymmeniä työskennellyt naisvoittoisissa työpaikoissa ja täytyy sanoa, että en tunnista tätä kateutta ulkonäöstä. Tosin vastaan on tullut ihmisiä, jotka olettavat, että heidän ulkonäköään kadehditaan. Jos on kiusaamista, se usein johtuu jostain muusta, mutta tämä, että vanhat naiset kadehtisivat nuorten kauneutta on aika absurdia. 

Vierailija
114/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on monessa asiassa pirullinen maa mutta kaikki koitetaan peitellä ettei teatteri onnellisesta maasta romahda...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää aina tiedostaa mikä tai mitä on yksityisen firman tai kunnan työpaikan taustalla. Mistä raha tulee myös ja mikä tehtävä. Onko työ suorittavaa vai joustavaa jne. Ja mikä on työpaikalla muiden tavoite. Mitä porukkaa töissä tai jos vaihtuu. Jos toteat että joku pielessä, sopiiko se paikka sulle, korjataan vai ei mene niihin. Moni työtön todennut ettei voimat riitä vaatimustasoon nähden. Ja joku voi kiusata. Ympäristön vaikutus ja kiireen?

Vierailija
116/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän tapauksen pimpo hiutale jota ei työt kiinnostaneet käskyistä vallan kimmastui. kahvi huoneen prinsessa. onkohan seuraavassa paikassakaan 2viikkoa pidempää varokaa.

Vierailija
117/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei saa kiusata, mutta hyvää työntekijää ei koskaan kiusata. Ei ainakaan esihenkilö. 

Siis asiahan on juuri päinvastoin. Kiusaaja on todella usein esihenkilö ja hyvä työntekijä saa esihenkilön näyttämään huonolta/koetaan uhkana, joten...

Vierailija
118/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin naisena sanoa että ihan taatusti hänen ulkonäkö ärsyttää joitakin ja ottavat hänet silmätikuksi. Inhon tuollaista käytöstä. Yleensä kyseessä vielä vanhemmat naiset. Olen itse 43v. nainen ja meillä töissä oman ikäisiä ja vanhempia jotka välillä ihan hirveitä. Puhuvat sontaa ja nälvivät etenkin nuorempia. Kesät ovat ihanaa aikaa kun tulee kesätyöntekijöitä joilla kiva asenne eivätkä lähde juorukerhoihin mukaan.

Mutta miksi ulkonäkö ärsyttää joitain? Tuleeko joillekin alemmuudentunne?

Olen vuosikymmeniä työskennellyt naisvoittoisissa työpaikoissa ja täytyy sanoa, että en tunnista tätä kateutta ulkonäöstä. Tosin vastaan on tullut ihmisiä, jotka olettavat, että heidän ulkonäköään kadehditaan. Jos on kiusaamista, se usein johtuu jostain muusta, mutta tämä, että vanhat naiset kadehtisivat nuorten kauneutta on aika absurdia. 

Juurikin näin. Varsinkin kun nämä nykyajan kauniit naiset ovat pääasiassa kauniita vain pakkelin, räpsyripsien yms. ansiosta. Sen sijaan voin näin vanhana naisena sanoa että meitä ärsyttää se jos jollakin kynsien varominen, hiuksien sukiminen, peilailu ja ulkonäön kohentelu menee työtehtävien edelle.

Vierailija
119/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eevan ex-kollegat luettuaan uutisen:

 

Vierailija
120/313 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikoinaan työkaveri, joka kertoili, kuinka häntä on kiusattu monissa työpaikoissa, työhaastatteluissa jne. Kiusaaja aina häntä ylemmässä virassa oleva henkilö.

Työpaikoissakin asiakkaat tiuskivat hänelle ja sanoivat rumasti.

Kovin vakuuttavasti kertoili näitä juttuja ja täytyy sanoa, että uskoinkin niihin, vaikka välillä ihmettelin, että miten aina yhdelle ja samalle sattuu ja tapahtuu.

Sitten alkoi pikku hiljaa käytös muuttumaan minua kohtaan ja kuulin esihenkilöltä, että tämä oli valittanut minusta. Teetin kuulemma vaikeimmat työt hänellä, kyykytin ym. Itse tiesin, ettei nämä pitäneet missään muodossa paikkansa, joten aloin epäilemään hänen kaikkia puheitaan. Sitten selvisikin, että hän itse kiusasi yhtä työkaveriaan, jutut oli liki kaikki perättömiä, mitä meidän työpaikalla puhui. Todella narsistisia piirteitä tuli ilmi. Onneksi päästiin lopulta eroon hänestä. Säälin vain niitä, kenen työkaveriksi seuraavaksi menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi