Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa
Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa. Pahinta oli, että kiusaajana toimi aina oma lähiesihenkilö. Mitä työpaikkakiusattu voi tehdä ja miten selviytyä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139e
Kommentit (98)
Tulee ekana mieleen että on lapsena lellitty ja tottunu saamaan tahtonsa läpi, nyt oikeassa elämässä joutuukin tekemään yhteisten sääntöjen mukaan niin sehän on kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vain heikko kiusaa. Tämä opetetaan jo peruskoulussa.
Ei se noin mene. Vahvemmat kiusaa, usein useampi henkilö. Tyhmät päät yhdistyy.
Olisi mukava tietää mitä on taustalla. Nythän on kyseessä vain toisen osapuolen versio.
Vierailija kirjoitti:
Tulee ekana mieleen että on lapsena lellitty ja tottunu saamaan tahtonsa läpi, nyt oikeassa elämässä joutuukin tekemään yhteisten sääntöjen mukaan niin sehän on kiusaamista.
Tämähän se oikea syy on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää postailko näitä maksumuurin takana olevia artikkeleita. Homma menee siihen, että kommentoidaan lukematta juttua ja siinä nyt ei ole kauheasti järkeä.
Mutta itse en kyllä kovin helposti osta sellaisia tarinoita, joissa ihminen joutuu kiusatuksi joka paikassa, minne menee. Noissa tapauksissa tämä "kiusattu" on itse yleensä se hankala henkilö, joka ei tule kenenkään kanssa toimeen, mutta sen sijaan että osaisi peiliin katsoa, syyttelee muita kiusaajiksi.
Esim. rauhallista, hiljaisempaa ihmistä saatetaan pitää jotenkin ylimielisenä. Tätäkin on kuultu...
Ilmeisesti rauhallinen ymmärtää rauhallista. Rääväsuu rääväsuuta.
Ei tarvitse aina olla rauhallinen ja hiljainen, jotta joutuu kiusaajien silmätikuksi. Myös reipas ekstrovertti voi joutua uhriksi, jos ei negaile ja puhu pahaa toisista tai jos on sattunut sellaiseen työyhteisöön, jossa on paljon kyräileviä, alemmuudentuntoisia ja sosiaalisesti taitamattomia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on aina väärin, mutta joskus tulee mieleen mikä on toisen puolen versio. Jos joka paikassa kiusataan ja aina esihenkilö, niin voisiko omassa käytöksessäkin olla jotain korjattavaa?
Syy on varmaan siinä, että toisilla on TARVE kiusata ja arvostella. Empatia puuttuu ja sivistys. Juntti kiusaa.
Ja joillakin on myös jokin tarve tai taipumus kokea kiusaamisena ihan normaalit, työelämään kuuluvat asiat, kuten saatu palaute tai epämieluisat työvuorot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on aina väärin, mutta joskus tulee mieleen mikä on toisen puolen versio. Jos joka paikassa kiusataan ja aina esihenkilö, niin voisiko omassa käytöksessäkin olla jotain korjattavaa?
Syy on varmaan siinä, että toisilla on TARVE kiusata ja arvostella. Empatia puuttuu ja sivistys. Juntti kiusaa.
Ja aina se oma esihenkilö on tämä kiusaaja. Miksi?
Ollut nuorempana seksikäs ja siksi joutunut rumien naisten kiusaamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aina se oma esihenkilö on tämä kiusaaja. Miksi?
Varmaan samoja kokemuksia kuin hänellä. Johtoon hakeutuu narsistisia ihmisiä, joilla ei ole tunteita ja empatiaa. V-mäisiä?
https://munavaikana.fi/blog/tyopaikkakiusaaminen-on-suomessa-suurempi-t…
"Siksi tulen nyt itse kaapista asian suhteen:
Olen kahdesti kokenut pitkäkestoista ja helposti todennettavaa työpaikkakiusaamista lähiesimiehen taholta ja molemmilla kerroilla ainoana ratkaisuna oli pelastaa itsensä ja lähteä. Molemmissa tapauksissa ylin johto tiesi asiasta ja työterveysammattilaiset joutuivat puuttumaan asiaan.
Koska kohdalleni on osunut jo kaksi kiusaavaa esimiestä, en halunnut ottaa riskiä, että tulee kolmaskin. Lähdin yrittäjäksi. Kun on itse itsensä pomo, ei ole riskiä joutua kiusatuksi.
Olen nyt kuullut monelta yrittäjältä, että en ole ainoa, jonka suurin motivaattori itsensä työllistämiseen on ollut rankat työpaikkakiusaamiskokemukset. Tuntuu, että joka toisella on omakohtaisia kokemuksia työpaikkakiusaamisesta tai ainakin ovat joutuneet sellaista todistamaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain heikko kiusaa. Tämä opetetaan jo peruskoulussa.
Ei se noin mene. Vahvemmat kiusaa, usein useampi henkilö. Tyhmät päät yhdistyy.
Ei se silloin ole mitään vahvuutta, jos tarvitsee lauman kanssakiusaajia tuekseen. Vahva ihminen ei ylipäätään sorru kiusaamaan ketään. Ei hänen tarvitse varastaa vahvuutta muilta, koska hän tietää, että vahvuus on jo hänessä. Jos joku ei ole ihan omanhenkinen tyyppi, niin vahva ihminen kohauttaa olkiaan ja jatkaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joillakin on myös jokin tarve tai taipumus kokea kiusaamisena ihan normaalit, työelämään kuuluvat asiat, kuten saatu palaute tai epämieluisat työvuorot.
Tämäkin on totta. On kiusaamista jos ei saa valita parhaita vuoroja päältä ja pitäisi ymmärtää muidenkin menot.
Voisi tehdä aina rikosilmoituksen pahoinpitelystä ja ahdistelusta.
Saataisiin naiset tilastoissa heidän ansaitsemalle tasolle. Sama kun potilas kuolee hoitajan laiminlyönnin vuoksi.... tappo.
Kyllä yrittäjäkin voi tulla kiusatuksi. Nimittäin yritystä voi sabotoida ulkoa käsin niin, että yrittäjän tulot tippuu niin paljon että joutuu kortistoon. Sitten huudetaan, että mene töihin laiska vaikka huutaja on itse tahalleen sabotoinut yrityksen konkkaan.
Esimerkiksi kiusaaja voi jättää yrittäjän yrityksestä yhden tähden arvosteluita, varata vaikkapa esim. lounaspöydän, tekee ohareita ja jättää tulematta. Näin jää yrittäjältä tuloja saamatta. Tai vaikka kiusaaja katkoo netti ja puhelinyhteydet tai esiintyy hankalana asiakkaana ja tekaisee valituksia yrityksestä joka paikkaan.
Kiusaaja alkaa mustamaalaamaan yritystä netissä, vie tuotteista/palveluista päättäville tahoille nootttia että tämä palvelu tai tuote pitää kieltää kokonaan koko maailmassa tai vaikkapa kieltää aukaisemasta pankkitiliä yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.
Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.
En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.
En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.
No ne roolit oli toisin päin.
Tajusin sen liian myöhään ja terveys on jo pilalla.
Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.
Mun työpaikka on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä ihmisiä. Kaikki hoitavat työnsä, eikä ketään kiusata. Koulussakaan ketään ei kiusattu edellä mainituista syistä. Enkä kyllä muutenkaan saa oikein tuollaisesta logiikasta kiinni, että ihminen joutuu kiusatuksi, jos on hyvä koulussa tai työssään. Itse en ole koskaan sellaista toimintaa todistanut ja olen kuitenkin 22 vuotta ollut täysin työelämässä, vielä pidempään jos lasketaan kesätyöt ja harjoittelut sekä osa-aikahonmat.
Ehkä joillain aloilla se työpaikan ilmapiiri on sitten toksisempi, mutta vaikeaa tuohon sinun hypoteesiin on siltikään uskoa. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä on kiinnostunut omista asioistaan, eikä haaskaa aikaansa muiden tallomiseen.
Ei oikeasti millään pahalla, mutta olet oikeasti anteeksi nyt vaan, tosi tyhmä.
Taidat olla sosiaalisesti aika pöljä, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu, kun "olet vaan kiinnostunut omista asioistasi".
Sinä olet sitä sakkia, joka kädet taskussa möllöttää, kun toisia rääkätään ja kiusataan siinä nenäsi edessä.
Sinua ei kiinnosta. Vain oma napasi kiinnostaa.
Olet niin tollo, ettet ymmärrä henkisestä väkivallasta mitään.
Te ette ymmärrä miten helvetillistä se non-verbaalinen väkivalta, ulos sulkeminen, ostrakismi ja kaikki kiero "en minä ole mitään tehnyt" kiusaaminen on.
Kiusaajat yleensä esittää viatonta ja levittelee hölmistyneen näköisenä käsiään; EEEEEHEEEeeenhän minÄ ole mitään tehnyt, en ole mitään tehnyt, minähän vain tässä sössön sössön söö, kiusattu vaan tuhrasta itkee.
Ei kiusaaminen läheskään aina, ole suoraa solvaamista, fyysistä päälle käymistä, tavaroiden rikkomista tai sellaista josta "voisi jäädä selkeästi kiinni".
Se on sellaista pirullista, mistä voi sanoa, että mitään ei olla tehty.
Ilvehtimistä, syrjimistä, halveksuntaa, kieroilua, valehtelua, elein tehdään selväksi, että toinen on arvoton roska. Nälvimistä, piikittelyä, piilovattuilua.
Se kun sinä sanot, että et usko kateellisten ihmisten kiusaamisen, kertoo oikeasti että olet tosi tyhmä. Anteeksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukava tietää mitä on taustalla. Nythän on kyseessä vain toisen osapuolen versio.
Silloin ei saisi klikkiotsikoita.
Oikeassa maailmassa asiat eivät ole noin mustavalkoisia. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun käytös toisia kohtaan on ollut nuivaa ja ylimielistä. Sitten kun siitä sanotaan alkaa syyttely kiusaamisesta. Tai ei tehdä omia töitä vaan koetetaan teettää ne muilla ja kun asia otetaan esille alkaa syyttäminen kiusaamisesta. En vähättele kiusaamista sinällään vaan haluaisin tietää kaikkien osapuolien versiot aiheesta ennen syyttämistä.