Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa

Vierailija
30.05.2026 |

Eeva Roots, 38, kertoo tulleensa työpaikkakiusatuksi viidessä eri työpaikassa. Pahinta oli, että kiusaajana toimi aina oma lähiesihenkilö. Mitä työpaikkakiusattu voi tehdä ja miten selviytyä?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139e

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.

Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.

En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.

En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.

No ne roolit oli toisin päin.

Tajusin sen liian myöhään ja terveys on jo pilalla.

Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.

Noin se just menee. Ei kahta sanaa tässä.

Vierailija
62/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla tämä henkilö on? Teksti on maksumuurin takana.

Googleta nimi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää postailko näitä maksumuurin takana olevia artikkeleita. Homma menee siihen, että kommentoidaan lukematta juttua ja siinä nyt ei ole kauheasti järkeä.

Mutta itse en kyllä kovin helposti osta sellaisia tarinoita, joissa ihminen joutuu kiusatuksi joka paikassa, minne menee. Noissa tapauksissa tämä "kiusattu" on itse yleensä se hankala henkilö, joka ei tule kenenkään kanssa toimeen, mutta sen sijaan että osaisi peiliin katsoa, syyttelee muita kiusaajiksi.

Vierailija
64/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusattiin kolmessa eri työpaikassa. Yksi oli päiväkoti, kaksi vanhustyössä. Kiusaajina oli esihenkilöitä ja näiden suosimia työntekijöitä. Naisia kaikki.

Olitko ahkerampi kuin muut, osaavampi, ehtivämpi, empaattisempi? Nämä yleensä joutuu toisten hampaisiin. Vielä kun sanoudut irti kaikesta paskanpuhumisesta niin joudut piirin ulkopuolelle. Nuo luuserit saa voimaa kaltaisistaan, voivat porukalla hyökätä yhden kimppuun kun se yksi jaksaa ja viitsii enemmän eikä hauku pomoa ja työkavereita selän takana.

Siis omasta mielestään ahkerampi kuin muut, osaavampi, ehtivämpi, empaattisempi.. Muut näkee sitten totuuden..

Monissa työpaikoissa tuloksia mitataan ihan numeroilla ja minunkin kiusaajani (50v nainen) väänteli naamaansa kuin nelivuotias vällistelevä tenava kun selvisi että olen palkkani tienannut ja vielä voittoa talolle ja hän ei edes omaa palkkaansa. Otti koville kun uusi tulokas nosti oman osastonsa tulosta ensimmäisenä vuonna ja hän oli ollut talossa 27 vuotta. Työalueeni oli vieläpä kolminkertaistunut. Minä sain oppini muualla kun vaihdan säännöllisesti työpaikkaa ja kehitän itseäni enkä jämähdä samaan turvalliseen työpaikkaan vuosikymmeniksi. Hän ei osannut edes perusasioita omasta työstään eikä huolehtinut työaluettaan myyvään kuntoon.

Vierailija
65/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla naamalla voi monessa naisvaltaisessa paikassa saada aika tylyä kohtelua kateellisilta ja hännystelijöiltään, jos ei siis itse satu olemaan se jengin kuningatar.

En nyt usko, minulla on uskomattoman kauniita nuoria naisia työkavereina ja muutenkin ihania ihmisiä, miksi heitä kukaan olisi kiusannut ? Suomeksi niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan 

Vierailija
66/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla tämä henkilö on? Teksti on maksumuurin takana.

Googleta nimi. 

Eeva on huomioh u o r a ja koko juttu on tehty että saisi seuraajia. Kusetusta siis.

Vierailija
67/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin naisena sanoa että ihan taatusti hänen ulkonäkö ärsyttää joitakin ja ottavat hänet silmätikuksi. Inhon tuollaista käytöstä. Yleensä kyseessä vielä vanhemmat naiset. Olen itse 43v. nainen ja meillä töissä oman ikäisiä ja vanhempia jotka välillä ihan hirveitä. Puhuvat sontaa ja nälvivät etenkin nuorempia. Kesät ovat ihanaa aikaa kun tulee kesätyöntekijöitä joilla kiva asenne eivätkä lähde juorukerhoihin mukaan.

Vierailija
68/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajien mielestä vika onkin aina kiusatun vaikeassa luonteessa ja milloin missäkin. Ei koskaan kiusaajassa itsessään. Kyllä näitä työpaikkoja on jossa on aina joku kiusaamisen kohteena. Ihan lottovoitto on sellainen työpaikka jossa kaikki on suht normaaleja ja kykenevät toimimaan asiallisesti vaikka ei kaikki kaikista pitäisikään. 

Vierailija
69/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää postailko näitä maksumuurin takana olevia artikkeleita. Homma menee siihen, että kommentoidaan lukematta juttua ja siinä nyt ei ole kauheasti järkeä.

Mutta itse en kyllä kovin helposti osta sellaisia tarinoita, joissa ihminen joutuu kiusatuksi joka paikassa, minne menee. Noissa tapauksissa tämä "kiusattu" on itse yleensä se hankala henkilö, joka ei tule kenenkään kanssa toimeen, mutta sen sijaan että osaisi peiliin katsoa, syyttelee muita kiusaajiksi.

Esim. rauhallista, hiljaisempaa ihmistä saatetaan pitää jotenkin ylimielisenä. Tätäkin on kuultu... 

Ilmeisesti rauhallinen ymmärtää rauhallista. Rääväsuu rääväsuuta.

Vierailija
70/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Eeva otti vastuun omasta toiminnasta? Eeva on tässä ainoa yhdistävä tekijä.. Vika löytyy Eevan peilistä.

Hän oppi antamaan muillekin tilaa. Täytyyhän esihenkilön antaa johtaa ja olla esihenkilö.

Vierailija
71/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonevat naulat hakataan ensimmäisenä, vai miten se japanilainen sanonta menikään.

Kyllä voin kokemuksesta sanoa, että sitä kateellisuudesta kumpuavaa kiusaamista on Suomessa. Itse olen sairaaksi saakka kiusattu, ensin koulussa ja sitten lopuksi töissä.

En minä ollut mikään ylimielinen tai ilkeä. Olin ylitunnollinen ja liiankin ahkera kynnysmatto. Mitä enemmän kiusaajat olivat aggressiivisia, sitä enemmän yritin tehdä kaiken täydellisesti. Mitä parempi olin, sitä enemmän he vaan suuttuivat.

En minä ymmärtänyt sitä silloin nuorena. Minä luulin olevani kauhean ruma, tyhmä ja huono.

Teille jotka syyllistätte uhria ja sanotte, että uhrin vika koska monessa paikassa kiusataan, niin te olette alhaisia. Yhdistävä tekijä joka paikassa on kaltaisenne raukat. Luuserit, jotka ei osaa käyttäytyä, eikä muutakaan, ainoastaan kiusata osaatte. Surkimukset.

Mun työpaikka on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä ihmisiä. Kaikki hoitavat työnsä, eikä ketään kiusata. Koulussakaan ketään ei kiusattu edellä mainituista syistä. Enkä kyllä muutenkaan saa oikein tuollaisesta logiikasta kiinni, että ihminen joutuu kiusatuksi, jos on hyvä koulussa tai työssään. Itse en ole koskaan sellaista toimintaa todistanut ja olen kuitenkin 22 vuotta ollut täysin työelämässä, vielä pidempään jos lasketaan kesätyöt ja harjoittelut sekä osa-aikahonmat.

Ehkä joillain aloilla se työpaikan ilmapiiri on sitten toksisempi, mutta vaikeaa tuohon sinun hypoteesiin on siltikään uskoa. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä on kiinnostunut omista asioistaan, eikä haaskaa aikaansa muiden tallomiseen.

Vierailija
72/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin naisena sanoa että ihan taatusti hänen ulkonäkö ärsyttää joitakin ja ottavat hänet silmätikuksi. Inhon tuollaista käytöstä. Yleensä kyseessä vielä vanhemmat naiset. Olen itse 43v. nainen ja meillä töissä oman ikäisiä ja vanhempia jotka välillä ihan hirveitä. Puhuvat sontaa ja nälvivät etenkin nuorempia. Kesät ovat ihanaa aikaa kun tulee kesätyöntekijöitä joilla kiva asenne eivätkä lähde juorukerhoihin mukaan.

Tämä! Sama havainto minulla. Naiset nälvi ja pilkkasi harjoittelijoita ja kesätyöntekijöitä selän takana. Puolustin aina "hänhän on vasta 16-17v, ensimmäisessä työpaikassa!". Järkyttävän kuvan saivat työelämästä ne nuoret jotka siinä talossa oli. Itsekin keski-ikäinen ja hävetti miten oma ikäluokka kohteli nuoria ja nuoremmatkin naiset "kyllä tuon ikäisenä pitäisi jo osata". No ei tarvitse, me voimme opettaa.

Vierailija
73/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikka on täynnä ylitunnollisia ja kilttejä ihmisiä. Kaikki hoitavat työnsä, eikä ketään kiusata. Koulussakaan ketään ei kiusattu edellä mainituista syistä. Enkä kyllä muutenkaan saa oikein tuollaisesta logiikasta kiinni, että ihminen joutuu kiusatuksi, jos on hyvä koulussa tai työssään. Itse en ole koskaan sellaista toimintaa todistanut ja olen kuitenkin 22 vuotta ollut täysin työelämässä, vielä pidempään jos lasketaan kesätyöt ja harjoittelut sekä osa-aikahonmat.

Ehkä joillain aloilla se työpaikan ilmapiiri on sitten toksisempi, mutta vaikeaa tuohon sinun hypoteesiin on siltikään uskoa. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä on kiinnostunut omista asioistaan, eikä haaskaa aikaansa muiden tallomiseen.

Olet ollut työpaikassa jossa ihmiset ovat terveitä. Yksikin ahdistunut, mieleltään sairas jota ei voi laillisesti erottaa ja koko työilmapiiri on pilalla. Yleensä se on se pisimpään talossa ollut.

Vierailija
74/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa Suomalaisissa työpaikoissa on varmisti kiusaamista, mutta jos kokee olevansa kiusattu monessa työpaikassa niin olisi ehkä syytä miettiä myös omaa osuuttaan tilanteeseen.

Vierailija
75/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Eeva otti vastuun omasta toiminnasta? Eeva on tässä ainoa yhdistävä tekijä.. Vika löytyy Eevan peilistä.

Kiusaaja sanoo aina noin. Se kiusaaja voisi katsoa peiliinsä, mutta kun hänellä ei ole peiliä niin ei katso. Minua on kiusannut kaksi esihenkilöä (miehiä) ja muutama kollega ,noin kolmenkymmenen vuoden aikana. Ja esihenkilöitä on ollut noin kymmenen, kollegoita paljon enemmän. Kaupan ala.

Vierailija
76/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on aina väärin, mutta joskus tulee mieleen mikä on toisen puolen versio. Jos joka paikassa kiusataan ja aina esihenkilö, niin voisiko omassa käytöksessäkin olla jotain korjattavaa? 

Vierailija
77/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🧐🤨🤔 

Jopas! Siellä pousaa

kuin kauan kadoksissa 

ollut kaksoissiskoni! 

Tsemppiä kauniille 

E-kaimalle.

E

Vierailija
78/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. rauhallista, hiljaisempaa ihmistä saatetaan pitää jotenkin ylimielisenä. Tätäkin on kuultu... 

Ilmeisesti rauhallinen ymmärtää rauhallista. Rääväsuu rääväsuuta.

Minä törmäsin vuosia sitten väitteeseen että hiljainen ihminen on kuulemma itserakas ja itsekäs. Uskovaiset kuulemma näin ajattelee, siksi puhuvat usein paljon, ihan mitä sattuu. Kaipa siitä joku taivaspaikka menee jos on hiljaa.

Vierailija
79/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on aina väärin, mutta joskus tulee mieleen mikä on toisen puolen versio. Jos joka paikassa kiusataan ja aina esihenkilö, niin voisiko omassa käytöksessäkin olla jotain korjattavaa? 

Syy on varmaan siinä, että toisilla on TARVE kiusata ja arvostella. Empatia puuttuu ja sivistys. Juntti kiusaa.

Vierailija
80/91 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain heikko kiusaa. Tämä opetetaan jo peruskoulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän