Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauheata katsoa sivusta kun kaverin 5kk ikäinen vauva on aina nälissään.

Vierailija
14.05.2007 |

Vauva siis täysimetyksellä mutta on vaatinut maitoa tunnin välein myös öisin jo kuukauden ainakin. Kaveri ei suostu missään tapauksessa antaa soseita/vellejä tai muuta vastaavaa lisäruokaa kun aikoo täysimettää suositusten mukaiset 6 kk. Samalla hän valittaa kun ei saa nukkua öisin kun vauva valvottaa ja vaatii maitoa koko ajan.

Ei voi muuta kun ihmetellä. Viimeksi suuttui minulle kun kysäisin että auttaisko vaikka velli tai korvikkeen antaminen imetyksen lisäksi vauvaa nukkumaan paremmin.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa imettää ennen vastaanotolle menoa niin silloin välttyy tuollaiselta.

Imetin minäkin vaikka puistonpenkillä, en sentään virastoissa asioidessani samaan aikaan imettänyt.

Täti tai ei mutta olette hukassa. Normaali äiti tajuaa milloin lapsi on nälkäinen ja ruokkii häntä, jos ei omat eväät riitä niin silloin lisäruokaa tuttelia, nania ja tarvittaessa soseita ja niitä aloitellaan tarpeen mukaan 3-4 kk ikäisenä tai 5-6 kk ikäisenä.

Ne jotka pitävät lapsiaan täysimetyksellä liian kauan ovat hankaluuksissa kun lapsi ei ota muuta ruokaa kuin tissiä

Vierailija
62/131 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin vieroitus onnistunut muutamassa päivässä mitä kauemmin imettänyt, äkkiä lapsi tottuu varsinkin, jos saanut aina turvansa tissistä eikä kylmästä pullosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos antaa alle 6kk lle lapselle rintamaidon lisäksi jotain muuta kun äidinmaitoa suuhun niin lapsesta tulee korvikelapsi ja maidon teho heikkenee?

Vierailija
64/131 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kannattaa imettää ennen vastaanotolle menoa niin silloin välttyy tuollaiselta.

Imetin minäkin vaikka puistonpenkillä, en sentään virastoissa asioidessani samaan aikaan imettänyt.

Täti tai ei mutta olette hukassa. Normaali äiti tajuaa milloin lapsi on nälkäinen ja ruokkii häntä, jos ei omat eväät riitä niin silloin lisäruokaa tuttelia, nania ja tarvittaessa soseita ja niitä aloitellaan tarpeen mukaan 3-4 kk ikäisenä tai 5-6 kk ikäisenä.

Ne jotka pitävät lapsiaan täysimetyksellä liian kauan ovat hankaluuksissa kun lapsi ei ota muuta ruokaa kuin tissiä

Lääkäri ei ole = virasto, tosin olen kyllä virastossakin imettänyt. Ja kas kun minulla ei ollut edes tavoitteena " välttyä" siltä. Tämän lapseni kanssa, josta kerroin, oli hänen elämänsä alkutaival sellainen, että hän pelkäsi hysteerisesti lääkäriä. (Täysin imetykseen liittymättömistä syistä.) Joten en aivan varmasti (tutittomalta) lapselta hänen turvaansa kys. tilanteissa kieltänyt.

Onko sinulla mitään muuta kuin " mutu" perusteluita viimeiselle väittämälläsi (" Ne jotka pitävät lapsiaan täysimetyksellä liian kauan ovat hankaluuksissa kun lapsi ei ota muuta ruokaa kuin tissiä" )? Tulee mieleen klassinen vitsi " Tomppa 30 vee: syön vain tissiä" ;-).

Minäkin olen sitä mieltä, että lapsen ravinnon saanti on numero ykkönen asioita mietittäessä. Mutta olen samalla kannalla kuin osa täällä vastanneista: nykyään on saatavilla aivan liian vähän tietoa, ohjausta jne imetysongelmien ratkomiseksi, äidin niin halutessa. Monesta tilanteesta päästäisiin yli, jos olisi oikeaa apua saatavilla (ja joskus se oikea apu on lisämaito, sen laadusta riippumatta).

Tosin yleistä tilannetta, eli yhteiskunnan saattamista imetysmyönteisemmäksi, ei todellakaan auta juuri tällainen " dorka kun imetät lääkärissä, kyllä sitä pitää osata rytmittää" -asennoituminen. Jaa: miksi pitäisi? Siksi, että sinun kirjoittamattomissasi säännöissä " virastoissa" ei saa imettää?

Kannattaa kurkata sieltä asenteen takaa tarkemmin: elämä tosiaan on harmaan eri sävyjä, jos vain vaivautuu katsomaan.

terv

54, joka muuten on myös " täti" -ikäluokkaa

Vierailija
65/131 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen alkuvaiheessa, ts. jo muutenkin haasteellinen ote (korkea kitalaki yhdistettynä suippoon otteeseen) huononi. Tästä johtuen tutti ei ollut aluksi käytössä ja sitttemmin lapsi ei tuttia huolinut. Hän ei myöskään koskaan tajunnut, kuinka tuttipullosta saisi maitoa ulos :), vaikka sitä isänsä seurassa saikin (oli ihan tyytyväinen kun lutskutti pulloa, vaikka maitoa ei tullutkaan..).

t. se lääkärissä imettänyt

Vierailija
66/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tutti ole kelvannut. Ennemmin annan ruokaa kuin huudatan, siitä tulisi sitten vain sanomista. Eikä meillä ainakaan ole onnistunut, että imetän ennen kuin menen lääkäriin tai mihin tahansa jos vauvalla ei ole ollut nälkä. Meillä ei muutenkaan nuo ole olleet mitään tissitakiaisia joten ihan huvikseen ne ei sitä rintaa ime.

Vierailija
67/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on taitolaji jonka hallitsin lapsen olematta siltikään nälässä. Lasta voi ohjailla ruokailujen suhteen samoin kasvatuksessa tällainen ohjailu on jopa toivottavaa.

Nyt uskonkin että johtuu tuosta imetyksen onnistumisesta etä lapseni ovat hyväkäytöksisiä ja -tapaisia.

Terveisin se äiti joka ei imettänyt vastaanottotilanteissa mutta imetti kuitenkin 11 kk, josta täysimetystä 4 kk jolloin lapsi sai ainoastaan rintamaitoa ja 4 kk iässä omatekoiset soseet joihin lisäsin nesteeksi rintamaitoa. Soseet tein itse.

Vierailija
68/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imetysvälien pidentäminen voi olla ihan järkevääkin joissain tapauksissa. jos vauva syö jatkuvasti, yhtenään pieniä määriä kerrallaan, määrät helposti pysyvätkn pieninä, kun mahalaukku ei kertakaikkiaan vedä enempää kerralla.

kun imetysväli on pidempi, rinnoissa on enempi maitoa (minulla ainakin!), vauva syö isomman annoksen kerrallaan ja jaksaa pidempään. jatkuva syöminen voi myös aiheuttaa mahavaivoja, kun suolisto joutuu työskentelemään tauotta. jotenkin näin se meni. eli ihan käsittääkseni myönnetään imetyspiireissäkin nykyään tämä juttu :)

tietysti on selvää, ettei imetysvälit saa kovin pitkiksi mennä, muuten maitomäärä vähenee. tuskin kuitenkaan jatkuva/tunnin välein imettäminen on välttämätöntä, jotta maidontuotanto ei loppuisi silloin, kun lapsi on jo esim. 2kk ikäinen.

Vierailija
69/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja lapsi puetaan 6kk. sena saumoista liimattuihin sukelluspuku reimateckeihin ja survotaan toppavaunuihin kahden (!) kuomun alle)

Vierailija
70/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Imetys on taitolaji jonka hallitsin lapsen olematta siltikään nälässä. Lasta voi ohjailla ruokailujen suhteen samoin kasvatuksessa tällainen ohjailu on jopa toivottavaa.

Nyt uskonkin että johtuu tuosta imetyksen onnistumisesta etä lapseni ovat hyväkäytöksisiä ja -tapaisia.

Terveisin se äiti joka ei imettänyt vastaanottotilanteissa mutta imetti kuitenkin 11 kk, josta täysimetystä 4 kk jolloin lapsi sai ainoastaan rintamaitoa ja 4 kk iässä omatekoiset soseet joihin lisäsin nesteeksi rintamaitoa. Soseet tein itse.

Imetys on ilman muuta taitolaji. Sinä et voi kuitenkaan toisen lapsen " taipumuksista" ja hänen " ohjailtavuudestaan" tietää, vain omistasi.

Mukava, että koet onnistuneesi lastesi kasvatuksessa. Minunkin (lukuisat) lapseni ovat mielestäni hyväkäytöksiä ja -tapaisia, ainakin osan ajasta =). Minä puolestani koen ajatuksen lapsen ruokailujen ohjailemisesta hänen ollessan vielä rinnalla hyvin vieraana enkä koe sen mitenkään liittyvän ns. " kasvatukseen" .

Toisin sanoen: vaikka sinun mielestäsi en osaa hommaani äitinä, jos en " pystynyt" lasta " rytmittämään" siten, etten häntä imetä " ei-toivottavissa" tilanteissa, niin tiedän että osaan :). Minulla osa äitiyttäni on myös ollut se, että olen imettänyt lastani _hänen_ tarpeidensa mukaan, en naapurin tädin, kummin kaiman tai sinun ajatustesi mukaisesti. Eikä omissa pyrkimyksissäni tosiaan ole ollut edes yritystä siihen, että pitäisin huolta siitä, että pieni imeväinen ei ottaisi rintaa tietyissä tilanteissa. Sekin tulee ajan kanssa ja iän myötä lapsen kasvaessa - minäkin olen isommalle pienelle ihmiselle kyllä kertonut, että nyt ei saa maitoa, mutta sitten hetken päästä (kun äiti on xyz tai kun ollaan siellä sun täällä) saat.

Vierailija
71/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kys. lapsukainen kellisi toki kantoliinassa nelivuotiaaksi ;-), ekovillaiseen asuun puettuna.

:-)

Vierailija
72/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ap kertoa tarkemmin mitä ystäväsi on sanonut sinulle? Ei näillä tiedoilla osaa sanoa juuta eikä jaata.

Vierailija
73/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että imetysvälien pidentäminen voi olla ihan järkevääkin joissain tapauksissa. jos vauva syö jatkuvasti, yhtenään pieniä määriä kerrallaan, määrät helposti pysyvätkn pieninä, kun mahalaukku ei kertakaikkiaan vedä enempää kerralla.

kun imetysväli on pidempi, rinnoissa on enempi maitoa (minulla ainakin!), vauva syö isomman annoksen kerrallaan ja jaksaa pidempään. jatkuva syöminen voi myös aiheuttaa mahavaivoja, kun suolisto joutuu työskentelemään tauotta. jotenkin näin se meni. eli ihan käsittääkseni myönnetään imetyspiireissäkin nykyään tämä juttu :)

Pari nyrkkisääntöä imetysasioihin:

vauvat ovat yksilöitä

äidit ovat yksilöitä

kukin vauva-äiti pari on yksilöllinen

Imetystuen pääasiallinen tehtävä on kaksi asiaa:

tukea äitiä imetyksessä, ts. ei neuvoa vaan auttaa häntä itse pohtimaan ratkaisu tilanteeseensa tarjoamalla tietoa ja tukea

ja samalla pitää huolta, että lapsi saa riittävästä ravintoa

Koska jokainen vauva on yksilö, samoin kuin jokainen äiti-vauva pari, olisi väärin :) sanoa, että imetysvälien pidentäminen olisi aina kategorisesti huono ratkaisu. MUTTA: yleisesti ottaen paras tapa taata vauvan maidonsaanti on olla ryhtymättä pidentämään imetysvälejä, varsinkaan jos maidon riittävyyden kanssa on ongelmia. Jos vauva on rinnalla " jatkuvasti" , voi hänen imuotteessaan olla hitusen ongelmia. Toisinaan taas sitten ei :).

Jos imetystukihenkilö esim. juttelisi alkuperäisen kirjoittajan kuvaileman äidin kanssa hänen tilanteestaan, kyselisi hän reilusti enemmän lisätietoja kuin mitä ap tässä keskustelussa antoi.

Kasvun seurannassa jne neuvola on se paikka, jossa asia tulisi huomioida ja jossa tulisi tukea äitiä riittävästi joko imetyksessä tai sitten tarvittavan lisämaidon antamisessa, jos sellaiselle on tarvetta. Mutta vauvaa näkemättä, kasvua tietämättä (on esim. eroa sillä, kasvaako vauva liian vähän vai muuten vaan tasaisesti mutta hintsusti), äidin kanssa juttelematta, ei voi edes ryhtyä arvailemaan, tarvitsisiko imetys tehostamista tms.

terv imetystukihenkilö, mikä varmaan oli tekstistä arvattavissakin :)

Vierailija
74/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka taidat omasta mielestäsi olla varsinainen sankariäiti. Alle vuoden ikäistä ruokitaan lapsentahtisesti ja tietysti mieluiten rinnasta mutta toki pullokin käy. Kunhan lapsi saa turva ja ruokaa kun sitä tarvitsee. Virastossa, puistossa, kotona tai lääkärissä. Tämän ymmärtävä äiti on onnistunut ja taitava -- kunnioitetaan lapsen tarpeita eikä " virastoa" ...

Vierailija:

Vierailija
75/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eet kaaressa pellolle. antoi sen rinnan päälle tai ilman rintaa. sitten veti himoissaan hirveet määrät rintamaitoa tilalle. ja tuo on kuulemma tavallista.

Vierailija:

15, mulle taas lastenlääkäri just sanoi että lapsen pääasiallinen ruoka 1-vuotiaaksi asti on maito. Meillä kun syödään aika niukan puoleisesti niin olen ollut asiasta huolestunut.

Ja on se huvittavaa kun täällä taas eukot tietää kuinka usein toiset äidit lapsiaan imettää, ja kuinka toisten lapset on nälissään.

Ja se korvike/velli ei todellakaan ole mikään oikotie onneen, meillä ei ainakaan mitenkään vaikuttanut kumpikaan. Ja kuten joku sanoikin energiaa äidinmaidossa on enemmän kuin korvikkeissa.

Vierailija
76/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla. kyllä syitä löytyy montakin kun tarpeeksi pitkään miettii.

Vierailija:

Miten täysimetetty vauva voisi olla nälkiintynyt, jos sitä imetetään lapsentahtisesti?

Vierailija
77/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla on taipumus perfektionismiin ja etukäteen ajattelin imettäväni 6 kk. Mutta koskapa vauvani alkoi vaikuttaa nälkäiseltä vaikka kasvoikin hyvin oli minunkin tultava järkiini ja aloitettava soseet aiemmin. Vauvan hyvinvointi on ensisijaisen tärkeää, suosituksia pitää osata SOVELTAA omaan tilanteeseen sopivaksi.

Mitä velliin tulee, se ei todellakaan ole mikään ratkaisu. Korvikkeessa on saman verran energiaa kuin vellissä. Minä aloittaisin vauvalla soseet saman tien kertomasti perusteella (siis jos vauva muuten terve, ainoastaan nälkäinen).

velli ainakin auttaisi

Sillä jos kyseessä on 5kk vanha lapsi niin se voi vaatia jo kauheesti energiaa.

Vierailija
78/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 10 vuotta sitten kun minä tulin äidiksi suositeltiin vauvojen lisäruokinnan aloittamista 3 kk iässä. Varovasti piti aloittaa perunalla ja vain yhtä ainetta kerrallaa. Jos minä joutuisin imettämään lastani puolen tunnin välein vielä melkein puoli vuotiaana, käyttäisin jo ihan maalaisjärkeä. Tottakai äidinmaito on pienen lapsen ensisijainen ravinto mutta jos se ei selkeästi ruoki lasta kenen etua ajetaan seuraamalla orjallisesti suosituksia?

Vain täysin todellisuudesta vieraantunut ja epävarma ihminen lukee ohjekirjaa kun vauva huutaa vieressä!

Vierailija
79/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduimme viemään 5kk poikamme tutkimuksiin koska hän ei kasvanut kunnolla. Lääkärimme kirjoitti keskussairaalan lähetteeseen että aliravittu lapsi. Keskussairaalan kommentti oli että pieni mutta terve ja hyvinvoiva lapsi.

Vauva on aina ollut kova syömään. Parhaimmillaan/pahimmillaan söi viisituntia putkeen. Puolentunnin välein puolituntia kerrallaan. Nyt 10kk saattaa pärjätä jopa 2 tuntia ilman rintaa.

Kiinteät aloitettiin 5kk lääkärien painostuksesta. ja tadaa, tästä ei ollut yhtään mitään hyötyä. Vauva ei alkanut kasvaa yhtään sen paremmin, ei syönyt rintaa yhtään sen harvemmin.

Lastenpolilla tehtiin tutkimukset, vauvalla ei ole mitään sairautta, ei allergioita, ei imeytymishäiriöitä. Ei yhtään mitään vikaa.

Hän on vain yksinkertaisesti pieni. Siihen ei auta mitkään syömiset.

Hän on tällä hetkellä 10kk Aamupalaksi syö 9aikoihin aikuisten annoksen puuroa, jälkkäriksi tissiä. Välipalaksi tissiä 11 aikoihin paridesiä lämmintäruokaa+leipää tissiä sitten unet, unien päälle tissiä sitten välipalaksi pari banaania parin tunni päästä lämminruoka sitä pari desiä+leipää + tissiä

seitsämän aikoihin taas hedelmää + jugurttia välipalaksi + tissiä ja tuossa välissä otti vielä tissiä

Iltapuuro 9 aikoihin ja taas aikuisten annos kaurapuuroa ja jälkkäriksi tissiä

Yöllä syö rintaa vielä 3-4 kertaa

Ja vauva painaa 7kg ja ikää siis 10kk kaikesta tuosta syömisestä huolimatta. Ja aivan terve, normaalisti kehittynyt vauva.

Hän on vain pieni. Rintaa on syönyt aina tiheästi. Varsinkin vieraissa paikoissa ja jännittyneenä. Hän on herkkä lapsi ja tarvitsee tuota tissiä turvakseen helposti.

Vauva on aina nautiskellut tuosta syömisestä. Häntä ei häiritse mitään meteli, silloin kun syödään niin syödään. Poika syö hitaasti ja nautiskellen, tunteella. Ei vain imaise nopsaan tissiä tyhjäksi ja häivy leikkeihinsä.

Joten älkää tuomitko, pyydän.

P. s en ole mikään imetysfanaatikko. Tälle lapselle on kyllä tarjottu pulloa, mutta kun ei huoli sitä. Esikoinen oli täysin korvikelapsi, ja pieni hänkin on siitä huolimatta.

Vierailija
80/131 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kuopuksella pysyi tahti samana vaikka kiinteitä yritin antaa :( Helpommalla pääsin kun lykkkäsin aina vaan tissin suuhun.

Sitten vasta alkoi syömään kunnolla ja nukkumaan yöt paremmin kun imettämisen lopetin kokonaan.

1v2kk oli aivan mahdotonta imetysrumbaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi