Kauheata katsoa sivusta kun kaverin 5kk ikäinen vauva on aina nälissään.
Vauva siis täysimetyksellä mutta on vaatinut maitoa tunnin välein myös öisin jo kuukauden ainakin. Kaveri ei suostu missään tapauksessa antaa soseita/vellejä tai muuta vastaavaa lisäruokaa kun aikoo täysimettää suositusten mukaiset 6 kk. Samalla hän valittaa kun ei saa nukkua öisin kun vauva valvottaa ja vaatii maitoa koko ajan.
Ei voi muuta kun ihmetellä. Viimeksi suuttui minulle kun kysäisin että auttaisko vaikka velli tai korvikkeen antaminen imetyksen lisäksi vauvaa nukkumaan paremmin.
Kommentit (131)
Nyt minun täytyy ihan selvästi olla A) typerä B) matalasti koulutettu (eikös muuten akateemisuudenkin idea ole siinä, että opiskelijoita opetetaan omatoimiseen tiedon hakuun - ja kyseenalaistamiseen; eikös se juuri nimenomaan ole se " juttu" miten uutta tutkimustulosta saadaan? ;-D) Toki ymmärrän esim. empiirisen tutkimuksen ja niiden tutkimustulosten purkamisen idean - en ole missään vaiheessa väittänytkään omaavani absoluuttista totuutta; taisin vain sanoa, että MINÄ EN YMMÄRRÄ mihin nämä nykyiset tutkimustulokset oikein pohjaavat, kun en ole vastaavaa omassa lähipiirissäni nähnyt - ja perin juurin uteliaana ihmisenä tutustun helposti, juttelen ja kuuntelen paljon ja väitän seuranneeni sivusta todellakin aika montaa vauvaperhettä ;-).
Mutta hei, ihan tosissaan minun mielestäni on ollut oikein mukavaa täältä lukea ja huomata, että niin monella on ollut toisin - täysimetys 6 kk on onnistunut. Kuten sanoin what ever works ;-).. ihan mikä vaan toimii, ja on perusteltua.
88
Mistä päin olet kotoisin? Jospa tuo teoria alueellisesta imetysohjauksesta pitäisi paikkaansa. Eli eri puolilla suomea ohjataan ja neuvotaan imetysasioissa hyvinkin eri tavoin...
Ystävälliseen sävyyn käyty keskustelu on aina parempi.
huomaa koska on oikea aika aloittaa kiinteät. Kaikille vauvoille tulee herkkyyskausi, jolloin tämä on erityisen kiinnostunut ruuasta ja selkeästi ilmaisee haluavansa maistaa aikuisten ruokia. Tämä on optimiaika aloittaa kiinteät, ei mikään kiveenhakattu 6kk tai 4kk.
hyvin varhain vaikkei osaisi puhua, yleensä jo puolen vuoden iässä. Kaksivuotiaathan puhuvat jo useimmat...
Lähinnä tuossa parivuotiaana, kun alkoi ymmärtämään puhetta, ja hänelle sai selitettyä, että nyt nukutaan. Silti nukahtaminen voi kestää tunninkin
Vierailija:
Kiva että edes yksi täysjärkinen äiti linjoilla =)
Siis täysjärkinen on vain äiti, joka vastustaa imetystä jonka mielestä KAIKKIEN täytyisi antaa korviketta kun hänkin on antanut?
Vierailija:
86 ja muut joilla on näitä " herkkiä" vauvoja..
Ihan oikeastiko sinä uskot, että kaiken sen kaoottisuuden jälkeen (rintaa tunnin välein; äiti hätääntyy, vauva hätääntyy - koska on jo siinä vaiheessa ihan raivon partaalla NÄLÄSTÄ) on enää mahdollista noin vaan siirtyä normaaliin ns. rauhalliseen asiantilaan?
Sinä olet siinä vaiheessa jo itse omalla toiminnallasi totuttanut vauvasi siihen omaan hötkyilyysi, eikä hän siksi osaa rauhoittua enää, vaikka sitten LOPULTA saisikin lisämaitoa.
Rytmin, säännöllisyyden ja rauhallisuuden - sekä vauvan viestien lukemattomuuden puute sinun vauvaasi vaivasi - ei se, että hän olisi ollut yhtään sen herkempi vauva, kuin kukaan muukaan vauva.
Jos lainaat minulta sanoja, niin älä lisäile niihin mitään lainausmerkkejä. Minulla on oikeasti herkkä lapsi riippumatta siitä miellyttääkö asia sinua vai ei. Lapseni on myös ujo, kovaääninen, vaaleatukkainen ja ties mitä. Vai väitätkö, ettei ole niitäkään!
Älä myöskään muuten laita sanoja suuhuni ja muuntele kertomaani. Jos haluat kertoa omista lapsistasi, niin siitä vaan, mutta jätä sitten viittaukset minuun pois.
Meillä ei ollut kaoottista, hätääntynyttä, rytmittömyyttä tai rauhatonta. En ole hötkyilevä äiti, vaan päinvastoin varsin rauhallinen. Vauvaa ei kidutettu nälässä, vaan lisäruokaa annettiin jo synnytyssairaalassa. Vaan eipä se vauvaa rauhoittanut silloin eikä myöhemmin. Joten ihmettelen, mikä on se LOPULTA, jolloin vauvalle on annettu lisämaitoa. En minä ainakaan niin mielikuvitukseton äiti ole, etten keksisi tarjota lisämaitoa heti, kun vauva ei rinnan jälkeen ole rauhoittunut.
Meidän lapsi ola vauvana levoton. Väittämäsi mukaan se johtuu siitä, etten osannut lukea hänen viestejään. Minua todella kiinnostaa mistä tällainen teoria on peräisin. Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun sellaisesta tällä palstalla puhutaan. Haluaisin tuolle näkemykselle muitakin lähteitä kuin nimettömän kirjoittajan.
En nimittäin todellakaan ole asiassa samaa mieltä. Ihmiset ovat jo vauvasta lähtien eri luoneisia. Joku sitten vaan on levottomampi kuin toinen. En mitenkään ymmärrä miten joku voi väittää, ettei kukaan vauva ole yhtään sen herkempi kuin toinenkaan. Saman logiikan mukaan lapsilla ei pitäisi olla muitakaan luonne-eroja: kukaan ei siis ole toistansa vilkkaampi, ujompi, sosiaalisempi, nauravaisempi, runsasunisempi, puheliaampi, jne. Vaan kaikki vauvat olisivat samanlaisia, samalla tavalla toimivia robotteja, jos kaikki äidit vain olisivat yhtä taitavia viestimään vauvansa kanssa. Voiko joku todellakin väittää näin?
Ja kun vielä kuulisin, miten tähän teoriaan istuu ne äiti-vauva-suhteet, joissa äidin kolmas vauva on se itkuinen, tiheään syövä ja vähäuninen. Mihin äidin viestienlukutaito on kadonnut siinä toisen ja kolmannen lapsen välillä?
Ihan oikeasti - akateemiset pitävät vauvojaan nälässä (koska imetyssuositukset " vaativat" niin; ja tokihan niitä tutkimustuloksia tulee uskoa yli sen maalaisjärjen). Oma ajattelu ja vaistojen käyttö ei ole sallittua.
Akateemiset alentavat muita, jotta näyttäisivät itse paremmilta - sokeasti unohtaen sen tosiseikan, että juuri näitä " taviksia" he tarvitsevat tutkimuksissaan ja juuri siihen " ruohonjuuritason" elämään heidänkin työnsä perustuu. Onko duunarin tapoja tutkiva henkilö itse duunari; vai onko hän duunarin yläpuolella? Jos hän on yläpuolella, kuinka hän voi objektiivisesti ylipäätään todeta toisen elämästä yhtään mitään?
Ihan vain ohi aiheen pienenä huomautuksena.
Vierailija:
Ihan oikeasti - akateemiset pitävät vauvojaan nälässä (koska imetyssuositukset " vaativat" niin; ja tokihan niitä tutkimustuloksia tulee uskoa yli sen maalaisjärjen). Oma ajattelu ja vaistojen käyttö ei ole sallittua.
Voisitko vielä tarkentaa, mitä on nälässä pitäminen? Amisäitien mukaan ilmeisesti jokainen, joka ei anna korviketta tai aloita kiinteitä 3kk iässä on nälkiinnyttäjä?
Minulla on pullero vauva, joka syö todella tiheästi, vieläkin (8kk) vaikka kiinteitäkin uppoaa valtavia määriä. Hänellä oli myös vaiheita jolloin hereillä ollessaan halusi tunninkin välein rintaa. Ja minä annoin sitä. Lapsi on kasvanut hienosti, ensimmäiset 6kk pelkän äidinmaidon voimin. Korviketta ei ole tarvittu kertaakaan. Olenko nälkiinnyttäjä?
Vierailija:
Jos sinä et ymmärrä mihin nykysuositukset perustuu, niin varmaan kannattaisi otaa selvää. Ei tosin tältä palstalta...