Kauheata katsoa sivusta kun kaverin 5kk ikäinen vauva on aina nälissään.
Vauva siis täysimetyksellä mutta on vaatinut maitoa tunnin välein myös öisin jo kuukauden ainakin. Kaveri ei suostu missään tapauksessa antaa soseita/vellejä tai muuta vastaavaa lisäruokaa kun aikoo täysimettää suositusten mukaiset 6 kk. Samalla hän valittaa kun ei saa nukkua öisin kun vauva valvottaa ja vaatii maitoa koko ajan.
Ei voi muuta kun ihmetellä. Viimeksi suuttui minulle kun kysäisin että auttaisko vaikka velli tai korvikkeen antaminen imetyksen lisäksi vauvaa nukkumaan paremmin.
Kommentit (131)
on kausittaista. Lapsi voi lisäksi olla kivulias (allergiaa?), jolloin syö kipuihinsa (rinnan imeminen poistaa kipua vauvalta). On paljon muitakin syitä. Jos neuvolan mukaan lapsi kasvaa riittävästi niin sitten sinulla ei ole nokan koputtamista.
Minun 9kk kävi vielä kerran tunnissa rinnalla, oli oikea pikku-buddha, kun oli niin hulluna tissiin. Nälkä hänellä ei todellakaan ollut :)
Kerran viikossa jos otetaan uusi ruoka-aine ruokavalioon niin eipä voi olettaa, että 7-kuisen ruokavalio vielä kovin monipuolinen on. Allergiset etenee vielä hitaammin.
Jos vauva eikä äiti voi hyvin niin en tajua miksi ei voi niitä vellejä tmv antaa.
Neuvalakaan ei ihan heti puutu miinuskäyriin. Meilläkin lapsen painokäyrä oli pitkään -25% käyrillä ja itse sain tapella että saatiin lähete allergiatesteihin josta sitten paljastuikin maito- ja kotim. vilja-allergiat. t. ap
15, mulle taas lastenlääkäri just sanoi että lapsen pääasiallinen ruoka 1-vuotiaaksi asti on maito. Meillä kun syödään aika niukan puoleisesti niin olen ollut asiasta huolestunut.
Ja on se huvittavaa kun täällä taas eukot tietää kuinka usein toiset äidit lapsiaan imettää, ja kuinka toisten lapset on nälissään.
Ja se korvike/velli ei todellakaan ole mikään oikotie onneen, meillä ei ainakaan mitenkään vaikuttanut kumpikaan. Ja kuten joku sanoikin energiaa äidinmaidossa on enemmän kuin korvikkeissa.
oot sitten seurannu viimeset 5kk ko. lapsen rinnan imemistiheyttä? Ootko ihan muistiin merkinnyt syöttövälien pituudet. Kuuleppa kyllä ne neuvolassa puuttuu jos on nälkiintynyt se lapsi.
piut paut annoin joillekin helvetin imetyssuosituksille. Kun lapsi oli tyytyväinen vain purkkimaidolla, niin aivan sama.
yössä vauva on sitten kypsä lisämaitoon ja soseisiin :D
Mielellään kyllä kuuntelen ja annan tukeni kaverilleni ja kerron omat mielipiteeni jos hän niitä kysyy. Tuntuu vaan kovin oudolta koko juttu. t. ap
kaikki lapset ei kasva millään ruualla. Minä annoin periksi 5,5 kk iässä neuvolantädille ja aloitin soseet ja puuron, vaan yhä kasvaa samalla miinuskäyrällä kuin täysimetykselläkin. Kyllä lapsi voi olla pienikokoinen ja silti voida hyvin. Nälkiintyneen lapsen kyllä tunnistaa. Kaikkien lasten ei tarvitse vauvaiästä asti kärsiä ylipainosta.
pitää nyt lasta nälässä... oikeesti lapset pois ja annetaan semmosille jotka siirtää syrjään omat halut ja ruokkii lasta tavalla tai toisella jotta tällä ei ole nälkä. Voi lapsi rukat.
t. pari nälkiintynyttä täysimetettyä nähnyt
No ap, miksi sitten et rohkaise ja kannusta ystävääsi tekemään asialle jotakin, jos 5kk olet " ystäväsi" valitusta kuunnellut? Ystäväsi siis vain haluaa suorittaa 6kk täysimetyksen vaikka itse kärsii ja vauva on nälkiintynyt? Alkaa kuulostaa imetyksen vastaiselle provolle koko juttu.
Vierailija:
No ap, miksi sitten et rohkaise ja kannusta ystävääsi tekemään asialle jotakin, jos 5kk olet " ystäväsi" valitusta kuunnellut? Ystäväsi siis vain haluaa suorittaa 6kk täysimetyksen vaikka itse kärsii ja vauva on nälkiintynyt? Alkaa kuulostaa imetyksen vastaiselle provolle koko juttu.
Kuten aiemmista teksteistäni olisit voinut lukea niin tämä äiti suuttuu kun ehdotan velliä tmv rintamaidon lisäksi.
Olisko sinulla vinkkiä miten muuten voisin tätä äitiä tukea? Itselläni on jo konstit vähissä. t. ap
Minulla on taipumus perfektionismiin ja etukäteen ajattelin imettäväni 6 kk. Mutta koskapa vauvani alkoi vaikuttaa nälkäiseltä vaikka kasvoikin hyvin oli minunkin tultava järkiini ja aloitettava soseet aiemmin. Vauvan hyvinvointi on ensisijaisen tärkeää, suosituksia pitää osata SOVELTAA omaan tilanteeseen sopivaksi.
Mitä velliin tulee, se ei todellakaan ole mikään ratkaisu. Korvikkeessa on saman verran energiaa kuin vellissä. Minä aloittaisin vauvalla soseet saman tien kertomasti perusteella (siis jos vauva muuten terve, ainoastaan nälkäinen).
velli ainakin auttaisi
Sillä jos kyseessä on 5kk vanha lapsi niin se voi vaatia jo kauheesti energiaa.
että mitä sellainen tiukkapipoinen pakko imetys auttaa lasta? Tai lähinnä sitä, että mistä tällainen tissillä roikkuja jää paitsi. (tarkoitan nyt niitä kenellä äiti ja vauva molemmat väsyneitä jatkuvaan tissittelyyn)
Minä ihan veikkaan, että tällaisissa tapauksissa äidin ja lapsen vuorovaikutus ei pääse kehittymään yhtä hyvin kuin normaalisti ruokailevissa perheissä. Sillä äidin ja lapsen kaikki yhteis toiminta on sitä samaa tissillä olemista ja sitten nukutaan välissä. Onhan tuollaiselle 5kk vanhalle vauvalle jo tärkeää saada virikkeitä ja nähdä äiti varmasti muunakin hahmona kuin tuttipullona. On taatusti tärkeää, että äiti leikittää, keinuttaa ja paijaa muutenkin kuin tissi ulos paidasta.
Ja ennenkaikkea väsynyt, huolestunut ja jopa huonotuulinen äiti ei varmasti ole hyvä esimerkki pienelle joka apinoi mielialoja suoraan vanhemmiltaan. Olisi mielenkiintoista nähdä tukimus niistä lapsista joita on hampaat irvessä väkisin imetetty, pidetty nälässä ja huudatettu, että millaisia taaperoita näistä mahtaa kasvaa? Ovatko kovin kärsimättömiä ja huonotuulisia?
Nämä vain siis omia typeriä mietteitäni :)
24 kertaa vuorokaudessa lapsentahtisesti? Lycka till. On hyvä muistaa sekin, että äidin pitäisi myös jaksaa hoitaa vauvaa. Lapsentahtisuudesta on pelkkä haittaa, jos muu perhe ei pysy lapsen tahdissa.
Minusta kuulostaa ennemminkin siltä, että lapsella on jokin erittäin hyvä syy herätä. Jos se ei ole nälkä, saattaa olla esimerkiksi kipua. Allerginen meilläkin heräili tuohon tahtiin ja aina vaan piti imettää ' lapsentahtisesti' , äidistä viis. Kunnes lääkäri kielsi koko imetyksen ja vauvan oireet loppuivat siihen.
Kaikilta naisilta sitä maitoa ei vain tule tarpeeksi. Se taas voi johtua vaikka mistä, mutta ei ole mitenkään äärettömän harvinaista. Joillekin ei ikinä edes nouse maito rintoihin. Onneksi näillä äideillä on nykyään muitakin hyviä tapoja ruokkia lapsensa, ettei lapsi aivan näänny. Kunhan äidit vain älyävät niin tehdä.
Kun sille tulee kouluiässä opimisongelmia niin voit sanoa, että johtuvat siitä että aivot ei kehittyneet kunnolla kun pidettiin nälässä ihmisen tärkeimpänä elinvuotena. Tyhmästä äidistä kärsii lapsetkin. Tosin tyhmä äiti ei sitä tajua.
korviketta pullosta iltaisin, että saatiin nukkuakin. 5kk iässä sitten neuvalassa huomattiin että pituuskasvu kääntynyt laskuun. Silloin aloitin soseet ja puurot. Vaikealta tuntui varsinkin se lisämaidon aloittaminen, kun halusin olla " täysimettäjä" , mutta järki onneksi voitti.
Ap:n aloituksen tapaukseen kantaa ottamatta (kun en tunne ko. vauvaa enkä esim. hänen kasvukäyriään) ei voi kuin ihmetellä tätä tietämättömyyden ja väärien luulojen määrää - ja sentään eletään 2000-luvun Suomessa!
Itsekin pöljäpäänä besser-wisserinä päätin esikoisen aikana uskoa ennemmin luuloja kuin tietoja ja aloin antaa kiinteitä jo 4,5kk iässä. Silloin suositus aloitusiäksi oli 4-6kk ja esikoinen oli tosi iso vauva (ts. kasvoi loistavasti pelkällä äidinmaidollakin, mutta enhän mä sitä niin tajunnut ajatella...). Nelikuisena oli alkanut yölevottomuus ja jatkuva tankkailu, siksi epäilin pienokaisen tarvitsevan (hyvästä kasvukäyrästä huolimatta) lisäravintoa. Koska maitoa kuitenkin tuli paljon ja tiesin sentään jo silloin äidinmaidon olevan koostumukseltaan parempaa kaikin puolin kuin korvike, päätin aloittaa kiinteät. Jo muutamassa viikossa esikoinen alkoikin taas nukkua paremmin yönsä ja vähensi imetyskertoja. Ja tietenkin ajattelin sen johtuneen kiinteistä ;P
MUTTA samoin kävi pikkukakkosenkin kanssa samaan aikaan, vaikka hänen kohdallaan jatkoin täysimetyksellä! Eli hänelle tuli sama kausi 4kk-5kk, joka ei todellakaan johtunut nälästä vaan ihan normaalista kehitysvaiheesta. Pikkukakkonen nukkui koko siihenastisen elämänsä parhaat yöunet itse asiassa n. 5-kuisesta sinne kiinteiden aloittamiseen eli 6kk asti, täysimetyksellä :) Eikä kiinteiden aloittamisen kanssakaan tullut mitään ongelmia, päinvastoin! Pienokainen hoksasi heti hyvin, mistä on kyse ja jäkersi tyytyväisenä niin maissinaksut kuin lusikalla annetut mössötkin hampaattomalla suullaan alusta asti sujuvasti. Eikä hän tarvinnut koskaan turhia lehmänmaitopohjaisia korvikkeita.
Äidinmaito on koostumukseltaan ylivoimaista ravintoa ihmisvauvalle. Se on tutkittu fakta, jota on mutulla ihan turha yrittää väheksyä. On käsittämätöntä, kuinka helposti kaikki käännetään edelleen imetyksen fanaattisuudeksi, vaikka kyse olisi terveen järjen käytöstä: suositusten noudattamisesta, jos muuhun ei ole
painavaa
syytä.
Just sanottiin mulle neuvolassa, että vauvalla PITÄÄ 7kuisena olla ruokavaliossa 1 kasvis, 1 liha ja 1 vilja. Ja nämä kuulema niiden samojen suositusten mukaan, että lasta pitää täysimettää 6kk.
No meillä on allerginen lapsi ja ekan sopivan ruuan löytäminen vei n kuukauden. Eli jos oltais alettu antaa soseita vasta 6kk jälkeen niin 7kuisena olisi ollut ruokana vain maito ja riisi...