Kauheata katsoa sivusta kun kaverin 5kk ikäinen vauva on aina nälissään.
Vauva siis täysimetyksellä mutta on vaatinut maitoa tunnin välein myös öisin jo kuukauden ainakin. Kaveri ei suostu missään tapauksessa antaa soseita/vellejä tai muuta vastaavaa lisäruokaa kun aikoo täysimettää suositusten mukaiset 6 kk. Samalla hän valittaa kun ei saa nukkua öisin kun vauva valvottaa ja vaatii maitoa koko ajan.
Ei voi muuta kun ihmetellä. Viimeksi suuttui minulle kun kysäisin että auttaisko vaikka velli tai korvikkeen antaminen imetyksen lisäksi vauvaa nukkumaan paremmin.
Kommentit (131)
koska käyrät ovat keskiarvoja ja niissä näkyy korvikeruokinnan vaikutus
Alle vuoden vanha saa ison osan proteiineistaan äidinmaidosta. Ihminen ei tarvitse niin paljoa proteiinia kuin esim. lehmän maidossa on.
Valitettavasti toistakin ääripäätä voi löytyä, mutta marginaalissa taatusti ovat sellaiset äidit, jotka lastaan oikeasti nälässä pitävät! Sitä vastoin todella moni aloittaa lisäruokien antamisen ilman järkevää, vauvan oikeisiin tarpeisiin liittyvää syytä. On totta, ettei
kaikille
vauvoille riitä pelkkä äidinmaito edes puoleksi vuodeksi, mutta valtaosalle se kyllä riittäisi, jos äidit luottaisivat itseensä (tai edes luotettavaan tutkimustietoon). Esim. naapurimaassamme Ruotsissa imetysluvut ovat ihan toista luokkaa kuin diabeteksen luvatussa maassa Suomessa...
mukaan. Syynä on nuo tankeroiksi korvikkeella ruokitut muksut. Kun lapsi pissaa, kakkaa, nukkuu ja kasvaa normaalisti, niin ei ole mitään hätää :) JA tosiaan n. 5 kk. kieppeillä on tiheänimemisenkausi.
Imetyksestä vouhkaus on mennyt jo nin pitkälle, etteivät äidit uskalla käyttää järkeä ollenkaan vaan imettävät silloinkin, kun olisi parempi luovuttaa. 6kk IMETYSSUOSITUS EI SUINKAAN OLE KAIKISSA TILANTEISSA PARAS RATKAISU.
Mitä ihmettä muuten tarkoitat painavilla syillä? Kukas sen arvioi, mitlkä syyt ovat kenenkin kohdalla painavat? Sinäkö? Pystytkö arvioimaan, milloin äiti on tarpeeksi väsynyt? Milloin äiti tarvitsee lääkityksen, jota ei voi käyttää imettäessä? Entä kun äiti päätyy tiukalle dieetille lapsen allergioiden takia? Kun lapsen paino ei nouse? Kun lapsi on itkuinen ja tyytymätön koko ajan? Kerro nyt ihmeessä, mitä ne painavat syyt ovat.
Mitä tulee omiin lapsiisi ja ap:n kuvailuun, niin tässä ei käsittääkseni olla kyse mistään vaiheesta vaan on ollut hankalaa alusta asti.
Vielä semmonenkin pointti tuli mieleen että jos mitenkään saisi pidennettyä tuota imetysväliä niin rinnat ehtisivät täyttyä paremmin ja vauva olisi kylläinen pidemmän aikaa.
Toisaalta kaverin olisi syytä tarkastella omaa ruokavaliotaan: syökö monipuolisesti ja ennen kaikkea juoko tarpeeksi. Imettävän äidin pitää syödä myös herkkuja sopivassa määrin ;)
koska pitkä imetysväli ei juurikaan " täytä" rintoja, maitoa muodostuu pääasiassa sitä mukaa kun vauva imee. Eli tiheä imetys lisää maidontuotantoa, sen takia imetysvälejä ei pidä pyrkiä pidentämään että maitoa muka tulisi enemmän.
Mutta kyllä vauva voi nälkiintyä vaikka kuinka imettäisi lapsentahtisesti, tällöin kyse on useammin vääränlaisesta imuotteesta kuin siitä että rinnoissa olisi jotain vikaa.
Vierailija:
Vielä semmonenkin pointti tuli mieleen että jos mitenkään saisi pidennettyä tuota imetysväliä niin rinnat ehtisivät täyttyä paremmin ja vauva olisi kylläinen pidemmän aikaa.
En ole enää edes viitsinyt paljastaa, etten ole toiselle ja kolmannelle lapsellemme koskaan korvikkeita edes maistiaisiksi antanut, kun ei ole kerran tarvinnut. Siitäkin kun saa helposti imetysfanaatikon maineen ja liudan imetyksessä epäonnistuneita äitejä pahoittamaan mielensä... Ehkä tämäkin äiti tässä purkaa mieltään edelleen, ja se kyllä on tosi surullista - siis että ilmeisesti yhä syyllistytään :( Ei se ole sinulta pois, jos joku pystyy ongelmitta noudattamaan suosituksia. Etkä sinä ole huono äiti, vaikka et pystyisikään.
Vierailija:
Imetyksestä vouhkaus on mennyt jo nin pitkälle, etteivät äidit uskalla käyttää järkeä ollenkaan vaan imettävät silloinkin, kun olisi parempi luovuttaa.
Vierailija:
Vielä semmonenkin pointti tuli mieleen että jos mitenkään saisi pidennettyä tuota imetysväliä niin rinnat ehtisivät täyttyä paremmin ja vauva olisi kylläinen pidemmän aikaa.Toisaalta kaverin olisi syytä tarkastella omaa ruokavaliotaan: syökö monipuolisesti ja ennen kaikkea juoko tarpeeksi. Imettävän äidin pitää syödä myös herkkuja sopivassa määrin ;)
Kuten tuossa jo joku totesikin, imetysvälin pidennys ei lisää maidon määrä tai anna rinnoille " mahdollisuutta täyttyä paremmin" . Päinvastoin, imetysvälien keinotekoinen pidentäminen voi olla riski imetykselle. Rintojen varastointikapasiteetti on erilainen, ts. eri äideillä " mahtuu" rintaa erilainen määrä maitoa ja jokainen äiti-lapsi pari on yksilöllinen sen suhteen, kuinka usein vauvan tulee syödä saadakseen riittävästi ravintoa.
Tunnin imetysväli ei sano lapsen maidon saannista yhtikäs mitään. Rinta on muutakin kuin ruokaa, se on myös lohtua, unihuikkaa, heräämishuikkaa, pikahörppyä janoon jne. Meillä lapset ovat syöneet selkeästi enemmän mm. kylässä ollessa, kun ovat tunteneet olonsa hitusen " oudoksi" kotiin verrattuna. Samoin esim. kylvyn / vauvauinnin jälkeen on selkeästi ollut jano, mihin on kaivattu pientä määrää maitoa.
Seuratkaapa huviksenne osaa jo useampaa lasta imettänyttä äitiä -- hän tarjoaa vauvalle todennäköisesti tämän hereillä ollessa rintaa hyvinkin usein, jos asiaa katsotaan " 3-4 tunnin syöttöväli" näkökulmasta. Jos taas asiaa katsoo lapsentahtisesti vauvaansa imettävän ihmisen näkökulmasta ei hän välttämättä edes hahmota syöttävänsä " tosi usein" tai " jatkuvasti" -- tarjoaapa vain rintaa, kun vauva tuntuu sitä tarvitsevan.
Edellä olevalla en viitannut ap:n ystävään ja hänen imetysväliensä pituuteen. Ne tosin eivät mielestäni kyllä ap:lle edes kuulu :).
Itse katselin tänään junassa noin 8-10 kuista pikkuista, joka oli liikkeellä isänsä kanssa. Vauvaa vähän hermostutti ja isä viihdytti häntä sujuvasti. Tajusin, että vastaavassa tilanteessa olisin itse melko alkunitinöistä sujuvasti laittanut rinnan suuhun -- se kun oli meillä melko pitkään hyvä " matkapuuha" , oli varsinaisesti nälkä tai ei.
Palatakseni neuvoihin: Tällaiset " pidennä imetysvälejä, niin vauva saa mahansa paremmin täyteen" neuvot ovat taasen hyvä osoitus siitä, miten vähän ihmiset, äiditkin, loppujen lopuksi tietävät imetyksestä.
terv monta lasta imettänyt äiti
Vierailija:
Mitä ihmettä muuten tarkoitat painavilla syillä? Kukas sen arvioi, mitlkä syyt ovat kenenkin kohdalla painavat? Sinäkö? Pystytkö arvioimaan, milloin äiti on tarpeeksi väsynyt? Milloin äiti tarvitsee lääkityksen, jota ei voi käyttää imettäessä? Entä kun äiti päätyy tiukalle dieetille lapsen allergioiden takia? Kun lapsen paino ei nouse? Kun lapsi on itkuinen ja tyytymätön koko ajan? Kerro nyt ihmeessä, mitä ne painavat syyt ovat.
Painavat syyt ovat sellaisia, jolloin äiti tiedostaa korvikeruokinnan ja rintaruokinnan erot, mutta siitä huolimatta valitsee ensimmäisen. Aika harva vain edelleenkään tuntuu tietävän tai ainakaan uskovan noita tutkimustuloksia, joiden mukaan äidinmaito on lähtökohtaisesti parasta ravintoa alle 1-vuotiaalle ja pelkkä altistuskin korvikkeelle
voi olla
vauvalle tosi huonosta. Jokainen saa tehdä toki itse valintansa esim. omaan jaksamiseensa tai terveyteensä niitä heijastaen. Lapsilähtöinen ajatus on, että äidinmaito riittää, jos vauva kasvaa normaalisti ja pissii riittävästi. Lisäksi pitää tietenkin huomioida koko perheen hyvinvointi, ja siinä on taatusti tilanteissa eroa.
Edelleenkin painotan sitä, että ihmettelen surullisena Suomen alhaisia imetyslukuja, koska uskon niiden johtuvan enemmän tiedon ja tuen puutteesta kuin geneettisistä syistä (esim. ruotsalainen / suomalainen nainen tuskin eroavat imetysKYVYN puolesta). On varmasti kipeä asia, jos ei pysty imettämään toiveidensa mukaisesti. Yhtä ikävältä minusta kuitenkin kuulostaa vouhkaaminen siitäkin, että automaattisesti kaikki imetyssuosituksia noudattavat leimataan fanaatikoiksi ja suorastaan vauvojaan nälässä pitäviksi äideiksi... Itse en (onneksi) tunne yhtään nälkiinnytystaktiikkaa käyttävää äitiä, sitä vastoin tunnen montakin äitiä (ikävä kyllä), jotka olisivat pystyneet imettämään (ja myös itse halunneet imettää!) pidempään, jos tukea olisi ollut saatavilla.
Mitä tulee omiin lapsiisi ja ap:n kuvailuun, niin tässä ei käsittääkseni olla kyse mistään vaiheesta vaan on ollut hankalaa alusta asti.
Tein heti alussa selväksi, etten aio ottaa kantaa ap:n ystävän tapaukseen, koska en tiedä heidän taustojaan tarkemmin. En tee johtopäätöksiä vieläkään, se homma kuuluu neuvolalle.
En oikein ymmärtänyt miten tuo liittyi aiheeseen. En ole puhunut omasta imetyksestäni mitään enkä puhukaan, koska se ei anna aiheeseen mitään uutta. Olen nähnyt molempia ääripäitä elävässä elämässä ja se on kamalaa katsottavaa kun äiti osaa antaa periksi, vaikka se olisi lapsellekin parempi.
Sen sijaan että vaahdotaan miten 6kk täysimetys ei toteudu, imetyksestä pitäisi antaa asiallista tietoa. Kertoa vaikeuksista ja neuvoja, miten niistä kannattaa yrittää eteenpäin. Ja tsempata äitejä tajuamaan, ettei imetys ole autuaaksitekevä vaan on myös tilanteita, jolloin korvikkeet ja soseet ovat paikallaan. Tällä hetkellä tietoa ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa riittäväksi tai asialliseksi.
Samoin sen tyypin joka kertoi vauvauinti juttuaan niin siitäkin olis pitänyt ilmoittaa.
paikassa ihan sen takia usein, kun vauva tuntee turvattomuutta ja hakee tissistä turvaa. Mäkin huomasin, jos menen johonkin ja olen itsekin hermona niin vauva on koko ajan tissillä. Kotona taas imetysvälit olivat jopa 4-5 tuntia.
Ekaa täysimetin 5kk ja tokaa 6kk ja kolmatta aion ainakin saman.
Ja vaiks neuvolassa suosittas kiinteiden alkamista, en aloita, jos vauvan vauvat täynnä ja itse vaan jaksan :)
Luulen, että moni leimaa minutkin kaupungilla tai vauvauinnissa nähdessään " vauvan nälkiinnyttäväksi täysimettäjäksi" koska imetän usein kun en ole kotona!! HEH ;)
Vierailija:
paikassa ihan sen takia usein, kun vauva tuntee turvattomuutta ja hakee tissistä turvaa. Mäkin huomasin, jos menen johonkin ja olen itsekin hermona niin vauva on koko ajan tissillä. Kotona taas imetysvälit olivat jopa 4-5 tuntia.
Ekaa täysimetin 5kk ja tokaa 6kk ja kolmatta aion ainakin saman.
Ja vaiks neuvolassa suosittas kiinteiden alkamista, en aloita, jos vauvan vauvat täynnä ja itse vaan jaksan :)Luulen, että moni leimaa minutkin kaupungilla tai vauvauinnissa nähdessään " vauvan nälkiinnyttäväksi täysimettäjäksi" koska imetän usein kun en ole kotona!! HEH ;)
:-) samaa minäkin olen miettinyt. Meillä vielä lapsi oli hentoinen allergioiden jne vuoksi. Lisäksi hän oli melko arka ja esim. lääkärissä käynnit sujuivatkin sitten rinta suussa ;) (oli kyse sitten hänen itsensä, äidin tai isomman sisaruksen lääkärikäynnistä). Samoin toki neuvolakäynnit jne.
Tosin lapsukaisella aloitettiin muukin kuin äidinmaito noin 5 kk:n kohdalla :), mutta sitäkään kun ei reissussa huomannut (söi kerran päivässä aluksi muuta kuin rintaa)....
En tajua tätä usemman lapsen äitinä ja lapsia imettäneenä.
Ruokailut pysyy rytmittämään ettei sentään vastaanotolla imetetä.
Kyllä lapsen täytyy oppia olemaan vieraiden lähellä ilman tissiä.
Mielikuvitus laukkaa, lääkäri tutkii vauvaa tutkimuspöydällä ja äiti kontillaan imettää sitä muksuaan. APUA
Oikeasti ENEMMISTÖ vauvoista kyllä pärjäisi vallan mainiosti täysimetyksellä elämänsä ensimmäiset 6kk, mutta Suomessa VÄHEMMISTÖÄ vauvoista täysimetetään suosituksen mukaan. Kumpikohan siis on oikeasti isompi ongelma täällä: " väkisin" imettämiinen vai turhankin herkästi lisäravintoon turvautuminen... Jokainen tietää aika helposti maitonsa riittävyyden: tuleeko pissavaippoja riittävästi ja kasvaako vauva riittävän tasaisesti (punnituksessa voi käydä vaikka joka päivä, jos on epävarma). Imetysongelmiin saa apua kuka tahansa suomalainen esim. imetystukihenkilöiltä, mutta aika harva niitä taitaa hyödyntää :( Päinvastoin moni leimaa heidätkin fanaatikoiksi ja kyseenalaistaa tutkitun tiedon mutullaan kevyesti.
Jokainen saa vapaasti olla itse imettämättä, jos niin haluaa valita, mutta tällainen imetysvastaisuuden lietsominen ja väärien tietojen antaminen uhkaa jo kansanterveyttäkin, siksi paasaan ;)
Vierailija:
En tajua tätä usemman lapsen äitinä ja lapsia imettäneenä.Ruokailut pysyy rytmittämään ettei sentään vastaanotolla imetetä.
Kyllä lapsen täytyy oppia olemaan vieraiden lähellä ilman tissiä.Mielikuvitus laukkaa, lääkäri tutkii vauvaa tutkimuspöydällä ja äiti kontillaan imettää sitä muksuaan. APUA
:)
Olipas miellyttävä tämä vastauksesi.
Meillä lasten ei ole tarvinnut " oppia olemaan" vieraiden lähellä ilman tissiä, ovat oppineet ihan itsestään. Varsinkin 17-vuotiaani on jo kohta kaksikymmentä vuotta pärjännyt ihan ilman tissiä vieraiden lähelläkin. Vau.
Useamman lapsen äitinä varmasti tiedätkin saman kuin minäkin useamman lapsen äitinä tiedän: lapset kasvavat ja aika kuluu, tilanteet muuttuvat. Meillä kuvailemani pieni pelokas ihminen on tätä nykyä reipas lääkärissä kävijä. Ihan ilman tissiä.
Sivuhuomatuksena mainittakoon, että itse lääkärien asenteet siellä lääkärissä imettämiseen ovat olleet aina myönteisiä -- ihanin oli minua hoitava vanhempi lääkäri, joka kommentoi kollegalleen " niin, rintahan on muutakin kuin ruokaa" :-).
hyppisi päällään ja imettäisi samalla. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Sitä paitsi te, jotka viljelette tuota " dorka" -sanaa av:lla...
...eipä sitä taida enää käyttää kuin 40 v. tädit, joilta maailma hieman jo ajanut ohi... ;-)
Ihan sama missä olen. Eipä ole vielä keneltäkään negatiivista kommenttia tullut.
silloin täysimetystä pitää täydentää lisämaidolla neuvolan ohjeiden mukaan. Vaarana liian vähäisestä ravinnosta on vauvan kuivuminen. Jos vauva ei pissaa päivittäin useita märkiä vaippoja, nestettä on liian vähän.
Mutta juuri 5kk iässä vauvalla on tiheän imun kausi, jolloin hän on paljon rinnalla saadakseen maidontuotannon uudelle tasolle. Onko kaveri saanut apua koulutetulta imetystukihenkilöltä?
Terveisin 5,5kk täysimettänyt äiti