Kela: 289,22 euroa riittää Suomessa elämiseen
Toimeentulotukea alennettiin noin 5 500 tuensaajalta. Tuen perusosan leikkaamisen peruste oli lähes kaikilla sama.
https://www.voice.fi/ilmiot/28922-euroa-pitaisi-riittaa-toimeentulotuke…
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuri näyttää työttömyystuen olevan paljon suurempi kuin toimeentulotuki joten miksi kukaan jättäisi hakematta sitä työttömyystukea? 800€ palkka siitä että hakee pari työpaikkaa kuussa on mielestäni vähän liikaa.
Ei ei ei. 800e on vain sellanen laskennallinen määrä.. 744e on se josta vähennetään veroprosentti 20..
Outoa. Kun tienasin joku 700 euroa kuussa niin veroprosentti oli pyöreät nolla.
Etuuksilla on eri veroprosentti kuin palkkatuloilla, mutta muuten tuo aikaisempi kommentti on vähän metsässä. Vuonna 2026 etuuksien veroprosentti alle 10 000€:n vuosituloilla on 14%, ja se lasketaan yleistuen määrästä 37,21€/päivä x 5 päivää/viikko, yhteensä noin 800€/kk.
Tuo mainittu 744€ on neljän viikon brutto, joten kommentoija ei ilmeisesti ymmärrä, että kuukaudessa on yleensä enemmän kuin 28 päivää.
Etuustuloihinkin voi hakea veroprosentin muutosta. Jos on koko ajan Kelan työttömyysetuudella ja veroprosentti 20, tulee saamaan veronpalautusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on todnäk katsonu tuon niin, että tuo riittää ruokaa aivan hyvin. Se on totta, ruokaahan tuo riittäisikin. Ei ne ota huomioon, että puhelinlaskut on 35e, mahdolliset velat, hygieniatuotteet ja tälläset arjen edellytyksiin perus asiat, pankkimaksut jne, uudet kengät/vaate jne. Siitä voi vetää samantien sen ainakin 100e pois vähintään. Jäljelle jää se 150e ruokaan ja kukaan ei elä alle 5eurolla päivä.
Laskin, että mulla jää laskujen jälkeen ensi kuussa 30e ruokaan. Pakko keksiä jotain pimeää tuloa, näin sitä Suomessa kannustetaan.
Haluaisin nähdä kun joku päättäjä elää sillä summalla mitä se laittaa yhteen kahvilakäyntiin päivässä.
Mitä ihmettä taas on nämä laskut? Jotain osamaksuja ilmeisestikin?
Hammaslääkäri (kiirepoli) 86€. Maksukatto ei ole vielä läheskään täysi. Sähkölasku 20€, kotivakuutus (pakollinen, jos haluaa, että saa jatkossakin asua tässä kaupungin halvimmassa kämpässä) 28,60€, puhelinlasku sis. netin 29,95€. Vielä pitäis ostaa lääkkeet (ei oo täyskorvattavia nekään) ja polikäynti tulossa, 75€. Kun ei oo psyk.poli, niin menee maksu. Aumistuen ylittävä osuus vuokrasta 110€. Pitäis saada ostettua matkakortti taas vuodeksi, tulee paljon halvemmaksi kuin yksittäisten matkojen maksaminen, sekin olisi 320€. Saa nähdä, mitä kaikkea pitää siirtää seuraavalle kuulle, vaikka ei ostaisi yhtään ruokaa.
Älä sotke asioita. Tässä ketjussa keskustellaan toimeentulotuen leikatusta perusosasta. Toimeentulotuen leikatulla perusosalla oleva ei maksa itse hammaslääkäriä, sähkölaskua, kotivakuutusta, reseptilääkkeitä, polikäyntejä, ja toimeentulotuen asumisosakin korvaa asumistuen päälle sen verran, että pääkaupunkiseudulla asumistuen ja toimeentulotuen asumisosa ovat yhdelle henkilölle yhteensä 715€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellyt miten tuo on käytännössä mahdollista jos me saadaan jo nyt noottia isommilta tahoilta että sosiaaliturva on liian pieni eikä riitä elämiseen.
Ja mitä tää puolet leikkaaminen käytännössä tarkoittaa kun turvan pitäisi kattaa lääkkeet, terveydenhuolto, sähköt ja asuminen. Puolet niistä pois ja perintään?
Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että ensin pitää hakea niitä muita tukia?
Olen hakenut, mutta ei myönnetä, joten en viitsi enää täyttää turhia hakemuksia joka kuukausi, kun rahat riittävät perusosan leikkauksen jälkeenkin. Sosiaalityöntekijä sanoi, että ei pitäisi leikata, kun muiden tukien päätökset ovat kielteisiä ja perustelut ovat keskenään ristiriitaisia, mutta elämä on. Voisin kuulema väkertää leikkauksen sisältävästä päätöksestä valituksen, jossa kokoan kaiken yhteen, mutta tuskinpa sekään johtaa mihinkään, kun Kela ei ole tähänkään mennessä osannut sanoa, mikä on se ensisijainen tuki, jota voin saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on todnäk katsonu tuon niin, että tuo riittää ruokaa aivan hyvin. Se on totta, ruokaahan tuo riittäisikin. Ei ne ota huomioon, että puhelinlaskut on 35e, mahdolliset velat, hygieniatuotteet ja tälläset arjen edellytyksiin perus asiat, pankkimaksut jne, uudet kengät/vaate jne. Siitä voi vetää samantien sen ainakin 100e pois vähintään. Jäljelle jää se 150e ruokaan ja kukaan ei elä alle 5eurolla päivä.
Laskin, että mulla jää laskujen jälkeen ensi kuussa 30e ruokaan. Pakko keksiä jotain pimeää tuloa, näin sitä Suomessa kannustetaan.
Haluaisin nähdä kun joku päättäjä elää sillä summalla mitä se laittaa yhteen kahvilakäyntiin päivässä.
Mitä ihmettä taas on nämä laskut? Jotain osamaksuja ilmeisestikin?
Hammaslääkäri (kiirepoli) 86€. Maksukatto ei ole vielä läheskään täysi. Sähkölasku 20€, kotivakuutus (pakollinen, jos haluaa, että saa jatkossakin asua tässä kaupungin halvimmassa kämpässä) 28,60€, puhelinlasku sis. netin 29,95€. Vielä pitäis ostaa lääkkeet (ei oo täyskorvattavia nekään) ja polikäynti tulossa, 75€. Kun ei oo psyk.poli, niin menee maksu. Aumistuen ylittävä osuus vuokrasta 110€. Pitäis saada ostettua matkakortti taas vuodeksi, tulee paljon halvemmaksi kuin yksittäisten matkojen maksaminen, sekin olisi 320€. Saa nähdä, mitä kaikkea pitää siirtää seuraavalle kuulle, vaikka ei ostaisi yhtään ruokaa.
Älä sotke asioita. Tässä ketjussa keskustellaan toimeentulotuen leikatusta perusosasta. Toimeentulotuen leikatulla perusosalla oleva ei maksa itse hammaslääkäriä, sähkölaskua, kotivakuutusta, reseptilääkkeitä, polikäyntejä, ja toimeentulotuen asumisosakin korvaa asumistuen päälle sen verran, että pääkaupunkiseudulla asumistuen ja toimeentulotuen asumisosa ovat yhdelle henkilölle yhteensä 715€/kk.
Kysyttiin, että mitkä on niitä mystisiä laskuja.
Itse sekoitat.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen alentamistapahan on ihan lälly, ei pitäisi maksaa perusosaa lainkaan, tai vielä parempaa, kokonaan hylätä koko etuus jos ei edes työnhakijaksi mene muodollisesti roikkumaan. Ennen kuin joku tulee narisemaan, että toimeentulotukea ei ole ennenkään saanut ennen työnhakua tai etuuksien hakemista, niin kyllä tasan tarkkaan on saanut.
Laissa on aikaisemminkin ollut mahdollista vähentää 40% toimeentulotuen perusosasta, mikäli henkilö ei ole hakeutunut työttömäksi työnhakijaksi, mutta samalla leikkauksen edellytyksenä on ollut vaatimus ohjata tt-tuen saaja moniammatilliseen kuntoutukseen. Yhteiskunnan resurssit eivät kuitenkaan ole riittäneet kaikkien moniammatilliseen kuntoutukseen, joten käytännössä perustoimeentulotukea ei ole useimmiten leikattu.
Lakiuudistuksen yhteydessä vaatimus moniammatillisesta kuntoutuksesta poistettiin, ja leikkausprosentti nostettiin 40%:sta 50%:iin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellyt miten tuo on käytännössä mahdollista jos me saadaan jo nyt noottia isommilta tahoilta että sosiaaliturva on liian pieni eikä riitä elämiseen.
Ja mitä tää puolet leikkaaminen käytännössä tarkoittaa kun turvan pitäisi kattaa lääkkeet, terveydenhuolto, sähköt ja asuminen. Puolet niistä pois ja perintään?
Vastasiko tämä itse kysymykseen mitenkään? Etkö ihan ymmärtänyt?
Etkö itse ihan ymmärtänyt. Jos tyyppi on toimeentulotuella, sen saamisen edellytys on, että hän on hakenut kaikki muut tuet, joihin on oikeus, esim. työttömyyspäiväraha, asumistuki. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jota voi saada, kun on tutkittu, onko hakenut muut tuet. Näitä pelkällä toimeentulotuella loisijoita on hyysätty vuosikymmenet, hyvä, että nyt velvoitetaan hakemaan ensin ne muutkin tuet, ja esim. ilmoittautumaan työnhakijaksi.
Oon aina ymmärtänyt ja tehnytkin niin. Kysyin kuinka ne muut sit pärjää ja kuinka tää vähennys käytännössä toteutetaan.
Urpo.
Ja nää velvoitukset on olleet jo aiemminkin.
Näillä ilmeisesti on oikeita ongelmia, jonka takia ei osaa tai pysty ja tarviisivat jonkun auttamaan virallisissa asioissa.
En mäkään omilleni muuttaessa tiennyt ja tajunnut tuista mitään. Olin sit myös syömättä ja vuokria alkoi jäämään rästiin kun en tiennyt,taisin sentään asumistuen saada ja alaikäisenä omat lapsilisät.
Sossu kutsui paikalle, maksoi yhden rästivuokran ja selvitti ja auttoi tukien hakemisessa.
Sen jälkeen olen ollut hyvin tunnollinen ja täsmällinen laskujen kanssa ja olen kyllä ikuisesti kiitollinen tuosta. Se kituuttaminen todellakin masentaa pahasti ja mäkin olin jo epätoivoinen.
Heidät pitäisi kutsua käymään jossain jossa opastetaan mitä pitää tehdä ja mahdollisesti seurata, että nää oppii ja pitää siitä kiinni. Mullakin on lukihäiriö enkä todellakaan meinaa aina tajuta, mitä kela nyt taas haluaa ja miten on laskenut. Täytyy lukea useaan otteeseen tai joskus ihan kysyä että mitä tää nyt meinaa.
Kaipa noissa voi olla ihan lukihäiriöisiä, oppimishäiriöisiä, kodittomia, pankkitunnuksettomia jne kenellä ei ole ketään kuka auttaa hakemuksissa ja postikin tuo kirjeet miten haluaa. Itseasiassa kelan postista taitaa nykyään tulla ilmoitukset suomi.fihin. Miten tosiaan ne jotka ei mitään muistutuksia edes saa?
Mut on se kiva että jossain ees pääset potemaan ylemmyyttä, oot selkeästi ystävällinen ja kultainen ihminen :=
Mielenkiintoista olisi nähdä arviot siitä, kuinka paljon toimeentulotukea nostavat saavat myös läheisten ym. taholta käytännössä taloudellista apua. Jos esimerkiksi äiti tuo aina vieraillessaan mukanaan ruokakassin sun muuta tarpeellista arkeen, ei se tuen saamiseen mitenkään vaikuta, mutta rahat riittävät silloin varmasti paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista olisi nähdä arviot siitä, kuinka paljon toimeentulotukea nostavat saavat myös läheisten ym. taholta käytännössä taloudellista apua. Jos esimerkiksi äiti tuo aina vieraillessaan mukanaan ruokakassin sun muuta tarpeellista arkeen, ei se tuen saamiseen mitenkään vaikuta, mutta rahat riittävät silloin varmasti paremmin.
Miksi se olisi sinusta mielenkiintoista? Aistin, että haluaisit päästä sanomaan, että tuki on selvästi liian korkea ja pitäisi jotenkin valvoa, ettei kukaan vaan ikinä ja missään saa mitään ylimääräistä tai ainakin rahat pois heti.
Tuet ovat hyvät siinä vaiheessa kun riittää rahat ryypiskelyyn ja tupakkaan sellaisilta ihmisiltä saakin våhentää tuet, päivittäin kaupaunkialueilla samat juoppoköörit mesoaa ja juopottelee, rantautunut myös kerrostalopihoihin ryypiskelemään ja huutelemaan omiaan random juttujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo riittää hyvin joutilaille..juokoot vähemmän..
Montako päivää pärjää ilman vettä?
Minä juon parikolme litraa päivässä vettä, eipä tuo vesilaskussa näy.
Moni työtön tuhlaa vähät rahansa kaljaan ja siideriin. Se on kallista lystiä ja lihottaa hirveästi.
Sanopa milloin olet viimeksi käynyt suomalaisessa ruokakaupassa ostamassa peruselintarvikkeita kuten perunoita, makaronia, makkaraa, leipää, hedelmiä, kahvia tms. Kumma miten oletetaan kaikkien työttömien ja pienituloisten käyttävän rahansa lähinnä tupakkaan ja kaljaan. Osa työttömistä on hyvin koulutettuja ja noudattaa omassa elämässä erittäin terveellisiä elämäntapoja.
Olen eri, mutta käyn ruokakaupassa joka torstai ostamassa viikon ruoat. Olen myös niin varakas, että yksittäisten elintarvikkeiden hintoja en katsele ja ostan kaikkea sitä, mitä haluan. Ruokalasku henkeä kohden kuukaudessa on 150€-180€, ja syömme terveellistä ja maistuvaa ruokaa. Kaikki ateriat syödään myös kotona. Lisäksi kauppalaskuun sisältyy usein myös jotain vaatteita tai kodin tavaroita.
Vallan hyvin riittää tuo raha,makoileminen loppui r otat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan se nyt liikaa vaadittu, että edes vähäisintäkään vaivaa pitäisi itse nähdä yhtään minkään eteen. Ehkä nälkä opettaa.
Osa heistä ei pysty. Esim. vaikea masennus aiheuttaa aloitekyvyttömyyttä. Se ehkä näyttää laiskuudelta, mutta johtuu masennuksesta. Samaten ADHD tai jotkut muut neurologiset ongelmat hankaloittavat asioiden selvittämistä. Nyt sitten näistä ongelmista kärsiviä ihmisiä rankaistaan ottamalla perustoimeentulo pois. Ikään kuin masennus tai synnynnäiset häiriöt häviäisivät sillä!
Jos nyt "trendisairaudesta" ADHd:stä huolimatta ottaisi sen verran itseään niskasta kiinni, että ottaa yhteyttä vaikka Kunnan/ kaupungin sosiaalityöntekijään, ja jaksaisi muutamalla sanalla kertoa, että ei jaksa/ kykene hoitaa asioitaan, niin kyllä viranomainen ottaa huolehtiakseen etuuksien hakemisen. He ovat hyvin perillä, mitä tukia ja etuuksia voi saada. Myös Kelassa kyllä neuvotaan, jos vaikka jaksaisi sinne soittaa tai lähettää viestin ja pyytää apua. Kummasti vaan jaksavat nämä henkilöt kyllä toimeentulotuen joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö tuolla rahalla makseta myös asuminen? Eli eihän tuota voi käyttää pelkkään ruokaan.
Kyllä voi käyttää pelkkään ruokaan, jos asuu kohtuuhintaisessa asunnossa.
Kyllä se riittää, jos asumisesta ei tarvi maksaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän sulla olla jonkinlainen tietokone, millä hoidat kaikkia pankkiasiat, veroasiat ym. Nettiyhteys, puhelinliittymä, älypuhelin jne.
Niin nettiyhteys on pakollinen tänä päivänä. Älypuhelin on. Kannettava hyvin hyödyllinen viimeistään jos pääsee työelämään ja onhan se helpottava muutenkin.. Puhelimella voi toki maksaa ne laskut
Kytkekää läppäri nettiin älypuhelimen hotspotilla, niin erillisestä nettiyhteydestä ei tarvitse maksaa.
Terveisin mummeli 70+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ulkomaalaiset saavat 2000 euroa kuukaudessa tukia?
Yh-äidillä muutama muksu. Ja kantasuomalaiset saa Kelan tukia ihan saman verran ja samoilla kriteereillä.
Maahanmuuttajilla on ihan omat tuet, joita kantasuomlainen ei voi saada.
Tuohan kannustaa loisimiseeen. Kolmesataa kuussa välttämättömien menojen jälkeen.
Ei ihme että vieraista kulttuureista halutaan tulla tänne isolla joukolla loisimaan ja r a iskalemaan naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasiko tämä itse kysymykseen mitenkään? Etkö ihan ymmärtänyt?
Etkö itse ihan ymmärtänyt. Jos tyyppi on toimeentulotuella, sen saamisen edellytys on, että hän on hakenut kaikki muut tuet, joihin on oikeus, esim. työttömyyspäiväraha, asumistuki. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jota voi saada, kun on tutkittu, onko hakenut muut tuet. Näitä pelkällä toimeentulotuella loisijoita on hyysätty vuosikymmenet, hyvä, että nyt velvoitetaan hakemaan ensin ne muutkin tuet, ja esim. ilmoittautumaan työnhakijaksi.
Oon aina ymmärtänyt ja tehnytkin niin. Kysyin kuinka ne muut sit pärjää ja kuinka tää vähennys käytännössä toteutetaan.
Urpo.
Ja nää velvoitukset on olleet jo aiemminkin.
Näillä ilmeisesti on oikeita ongelmia, jonka takia ei osaa tai pysty ja tarviisivat jonkun auttamaan virallisissa asioissa.
En mäkään omilleni muuttaessa tiennyt ja tajunnut tuista mitään. Olin sit myös syömättä ja vuokria alkoi jäämään rästiin kun en tiennyt,taisin sentään asumistuen saada ja alaikäisenä omat lapsilisät.
Sossu kutsui paikalle, maksoi yhden rästivuokran ja selvitti ja auttoi tukien hakemisessa.
Sen jälkeen olen ollut hyvin tunnollinen ja täsmällinen laskujen kanssa ja olen kyllä ikuisesti kiitollinen tuosta. Se kituuttaminen todellakin masentaa pahasti ja mäkin olin jo epätoivoinen.
Heidät pitäisi kutsua käymään jossain jossa opastetaan mitä pitää tehdä ja mahdollisesti seurata, että nää oppii ja pitää siitä kiinni. Mullakin on lukihäiriö enkä todellakaan meinaa aina tajuta, mitä kela nyt taas haluaa ja miten on laskenut. Täytyy lukea useaan otteeseen tai joskus ihan kysyä että mitä tää nyt meinaa.
Kaipa noissa voi olla ihan lukihäiriöisiä, oppimishäiriöisiä, kodittomia, pankkitunnuksettomia jne kenellä ei ole ketään kuka auttaa hakemuksissa ja postikin tuo kirjeet miten haluaa. Itseasiassa kelan postista taitaa nykyään tulla ilmoitukset suomi.fihin. Miten tosiaan ne jotka ei mitään muistutuksia edes saa?
Mut on se kiva että jossain ees pääset potemaan ylemmyyttä, oot selkeästi ystävällinen ja kultainen ihminen :=
Mut on se kiva, kun nämä ihan lukihäiriöiset, oppimishäiriöiset, kodittomat, pankkitunnuksettomat jne.. osaavat kuitenkin toimeentulotuen hakea, monet jopa netissä pankkitunnuksia käyttämällä, miten ei muita tukia osata hakea, jos niistä rautalangalla vääntäen mainitaan toimeentulotukipäätöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi sinusta mielenkiintoista? Aistin, että haluaisit päästä sanomaan, että tuki on selvästi liian korkea ja pitäisi jotenkin valvoa, ettei kukaan vaan ikinä ja missään saa mitään ylimääräistä tai ainakin rahat pois heti.
Toisten pään sisään ei voi mennä joten jätä nuo ”aistimiset” muille sivustoille ja keskity itse asiaan.