Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela: 289,22 euroa riittää Suomessa elämiseen

Vierailija
29.05.2026 |

Toimeentulotukea alennettiin noin 5 500 tuensaajalta. Tuen perusosan leikkaamisen peruste oli lähes kaikilla sama.

https://www.voice.fi/ilmiot/28922-euroa-pitaisi-riittaa-toimeentulotuke…

Kommentit (319)

Vierailija
301/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen elämiseen vai? Vuokralla asuvat saavat kai lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea saavilla maksetaan lisäksi tarvittaessa lääkärikuluja, ehkä sähkölasku ym. Hirvittävän pieni summaha tuo alle 300 euroa on, mutta ihan pelkästään sillä ei kai sentään ole tarkoitus tulla toimeen.

Vierailija
302/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt miten tuo on käytännössä mahdollista jos me saadaan jo nyt noottia isommilta tahoilta että sosiaaliturva on liian pieni eikä riitä elämiseen.

Ja mitä tää puolet leikkaaminen käytännössä tarkoittaa kun turvan pitäisi kattaa lääkkeet, terveydenhuolto, sähköt ja asuminen. Puolet niistä pois ja perintään? 

Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että ensin pitää hakea niitä muita tukia?

Olen hakenut, mutta ei myönnetä, joten en viitsi enää täyttää turhia hakemuksia joka kuukausi, kun rahat riittävät perusosan leikkauksen jälkeenkin. Sosiaalityöntekijä sanoi, että ei pitäisi leikata, kun muiden tukien päätökset ovat kielteisiä ja perustelut ovat keskenään ristiriitaisia, mutta elämä on. Voisin kuulema väkertää leikkauksen sisältävästä päätöksestä valituksen, jossa kokoan kaiken yhteen, mutta tuskinpa sekään johtaa mihinkään, kun Kela ei ole tähänkään mennessä osannut sanoa, mikä on se ensisijainen tuki, jota voin saada. 

Kannattaa tehdä se valitus. Sosiaalityöntekijä voi varmasti auttaa sen tekemisessä, jos sinulla on kaikki hylkäävät päätökset tallessa. Jos ei ole, niin joudut valitettavasti hakemaan ensin kaikkia hylättyjä tukia uudelleen, jotta saat ne kielteiset päätökset.

Ja jos paikkakunnalla on kelan palveleva toimipiste, voi varata ajan ja täyttää virkailijan kanssa ne hakemukset. 

Eikä niitä päätöksiä tarvi edes olla itsellä tallessa. Ne löytyy kyllä Kelasta. Ja näkee kyllä itsekin, kun menee Kelan sivuille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se riittää - päiväksi.

Vierailija
304/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toooooooooooooomeen tulotuki, en ole ikinä hakenut, säästän ne muka köyhille., itse ole erittäin köyhä, kävelen käsillä kun ei ole kenkiä.

Tein itselleni koivusta tuohivirsut. 

Vierailija
305/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakuoppa on jo kaivettu. Lapset on laitettu kerjuulle. Maiccu on sikahyvä kerjäämään, kun keksi hyödyntää AI:tä. Keksimme myös kiristyskeinot.

Vierailija
306/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusia lakanoita, pyyhkeitä tarvitsee ostaa joskus, eivät ne kestä loputtomiin. Huonekaluja, kodinkoneitakin. Siivousvälineitä, siivousaineita, julkisen liikenteen lippuja. 

Liinavaatteet, huonekalut, kodinkoneet ovat todella kalliita uusina. Onneksi niitä kaikkia saa käytettyinä pikkurahalla. 

Eihän ne huonekalut miksikään mene. Ja tekstiilit kestävät todella pitkään. Kylpypyyhkeitä ja astiapyyhkeitä minulla on lapsuuskodista asti ja ehjiä vieläkin. Lakanat samoin.

Jospa työttömän huonekalut särkyvät herkemmin ja kodintekstiilit reikiintyvät huomattavasti muita nopeammin? 

Myös käyttövaatteet kuluvat herkemmin. Astiatkin särkyvät ja aina pitää ostaa uutta Citymarketista. 

Niin.. Ja kun uudet vaatteetkin pitää näköjään ostaa joka viikko, ja kodinkoneet + huonekalut. Minulla on ollut samat huonekalut 40 vuotta, no isovanhemmilta saadun sohvakaluston olen uusinut. Samacö pyykkikone on ollut ainakin 20 vuotta, Äidiltä saatuja  liinavaatteita on minullakin vielä jäljellä, eikä niitäkään tarvi ostaa kuin max kerran vuodessa.  Astioita on kaapit täynnä, ele tarvinnut ostella, mieluummin pitäis viedä johonkin kierrätyskeskukseen tms. 

Vierailija
307/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasta rikkaimmilta. Ei tässä muu auta. Toivottavasti hyvintoimeentulevilla on korkeat aidat omaisuutensa ympärillä...

Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa on oikein kivoja rantataloja, sinne vaan pakettiauton kanssa

Vierailija
308/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt miten tuo on käytännössä mahdollista jos me saadaan jo nyt noottia isommilta tahoilta että sosiaaliturva on liian pieni eikä riitä elämiseen.

Ja mitä tää puolet leikkaaminen käytännössä tarkoittaa kun turvan pitäisi kattaa lääkkeet, terveydenhuolto, sähköt ja asuminen. Puolet niistä pois ja perintään? 

Tuo on 280 euroa kuukausi käytännössä summa jonka maahanmuuttaja saa kuukaudessa, vaikka palstalla aina vouhotetaan 9000 euroa kuukaudessa summista. 

T:etuuskäsittelijä.

Nämä tukieurot ovat iltapäivälehtien laskennallisia ääriesimerkkejä kuten eläke-esimerkitkin. Kyllähän kaikkien mahdollisten tukien yhteissumma on melkoinen, jos perheessä on kymmenen lasta, joista muutama saa vielä korkeinta vammaistukea. Tosin sillä ei ole väliä, onko kaukaasialainen vai jotakin muuta.

Vierailija
309/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa Tanskaan työttömäksi niin pääsee risusavottaan töihin 2100 euron palkalla.

Vierailija
310/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut, mutta ei myönnetä, joten en viitsi enää täyttää turhia hakemuksia joka kuukausi, kun rahat riittävät perusosan leikkauksen jälkeenkin. Sosiaalityöntekijä sanoi, että ei pitäisi leikata, kun muiden tukien päätökset ovat kielteisiä ja perustelut ovat keskenään ristiriitaisia, mutta elämä on. Voisin kuulema väkertää leikkauksen sisältävästä päätöksestä valituksen, jossa kokoan kaiken yhteen, mutta tuskinpa sekään johtaa mihinkään, kun Kela ei ole tähänkään mennessä osannut sanoa, mikä on se ensisijainen tuki, jota voin saada. 

"Olen hakenut, mutta ei myönnetä", tässä nyt jokin ei täsmää, siis miksi ei mukamas myönnetä työttömyyspäivärahaa, jos olet hakenut? J

Työttömyyspäivärahan saamisessa on paljon erilaisia ehtoja. Ensinnäkin tarvitaan KEHA-keskuksen työvoimapoliittinen lausunto siitä, että on työtön työnhakija. Kaikki eivät sitä saa. Toiseksi työttömyyspäivärahan maksamisessakin on paljon erilaisia ehtoja työsuhteen pituuteen, palkkaan, työttömäksi ilmoittautumisen aikaan, ym. liittyen. Jos niitä ehtoja ei täytä, niin työttömyystukea ei saa.

Aina jokin selitys valmiina. Jos on hakenut työttömyyspäivärahaa, ja ilmoittautunut työnhakijaksi, Keha- keskuskyllä lähettää lausunnon Kelaan.  Sen lausunnon kyllä saa kaikki. Joko on tai ei ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan. Jos ei ole, voi saada toimeentulotuen täytenä. Pointti tässä on, että on edes hakenut sitä ensisijaista tukea ja ilmoittautunut työnhakijaksi. . 

Kysymys, johon vastasin oli: "miksi ei mukamas myönnetä työttömyyspäivärahaa, jos olet hakenut?".  Tähän kysymykseen oikea vastaus ei ole toimeentulotuki.

Vierailija
311/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi rikkoo kansainvälistä sopimusta. Tällaista politiikkaa ei ole ennen nähty. Pitää mennä 1930-luvulle, että alkaa olemaan samanlaista äärioikeiston politiikkaa. 

Nönnönöö.

Vierailija
312/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen hakenut, mutta ei myönnetä", tässä nyt jokin ei täsmää, siis miksi ei mukamas myönnetä työttömyyspäivärahaa, jos olet hakenut? J

Työttömyyspäivärahan saamisessa on paljon erilaisia ehtoja. Ensinnäkin tarvitaan KEHA-keskuksen työvoimapoliittinen lausunto siitä, että on työtön työnhakija. Kaikki eivät sitä saa. Toiseksi työttömyyspäivärahan maksamisessakin on paljon erilaisia ehtoja työsuhteen pituuteen, palkkaan, työttömäksi ilmoittautumisen aikaan, ym. liittyen. Jos niitä ehtoja ei täytä, niin työttömyystukea ei saa.

Aina jokin selitys valmiina. Jos on hakenut työttömyyspäivärahaa, ja ilmoittautunut työnhakijaksi, Keha- keskuskyllä lähettää lausunnon Kelaan.  Sen lausunnon kyllä saa kaikki. Joko on tai ei ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan. Jos ei ole, voi saada toimeentulotuen täytenä. Pointti tässä on, että on edes hakenut sitä ensisijaista tukea ja ilmoittautunut työnhakijaksi. . 

Kysymys, johon vastasin oli: "miksi ei mukamas myönnetä työttömyyspäivärahaa, jos olet hakenut?".  Tähän kysymykseen oikea vastaus ei ole toimeentulotuki.

Ai niin, jatkan vielä. Olen nauttinut täyttä työeläkettä yli 8 vuotta. Olisi myöskin mukavaa, jos kommunikointi pysyisi ystävällisenä ja kohteliaana.

Vierailija
313/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne on todnäk katsonu tuon niin, että tuo riittää ruokaa aivan hyvin. Se on totta, ruokaahan tuo riittäisikin. Ei ne ota huomioon, että puhelinlaskut on 35e, mahdolliset velat, hygieniatuotteet ja tälläset arjen edellytyksiin perus asiat, pankkimaksut jne, uudet kengät/vaate jne. Siitä voi vetää samantien sen ainakin 100e pois vähintään. Jäljelle jää se 150e ruokaan ja kukaan ei elä alle 5eurolla päivä. 

Laskin, että mulla jää laskujen jälkeen ensi kuussa 30e ruokaan.  Pakko keksiä jotain pimeää tuloa, näin sitä Suomessa kannustetaan. 

Haluaisin nähdä kun joku päättäjä elää sillä summalla mitä se laittaa yhteen kahvilakäyntiin päivässä. 

Sullahan on mahdollisuus käyttää ihan mihin haluat ne rahat, jotka on laskettu kattamaan sun syömiset. Ihan ona valinta.

Vierailija
314/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän en saa toimeentulotukea, koska olen työelämän aikana mennyt sijoittamaan. Minulla jää noin 110€ vuokran jälkeen rahaa, jolla makselen opintolainasta 46€, puhelin 14€, netti 14€, sähkö n.12€, iffi haluaa 3kk välein 99€, sähköverkon omistaja haluaa 50-60€ myös 3kk välein. Mites nämä sijoitukset? Yleistukeen saa alle 311€/kk nostaa pääomatuloja. Asumistuki taas lasketaan uudestaan, jos saan pääomatuloja 200€/kk. Eli en voi edes kunnolla myydä omaa omaisuutta ilman, että kela on heti puuttumassa. Nostaa reilummin, niin kohta entistä paskempi tilanne. Nyt on sitten pitänyt myydä kotoa melkeinpä vähän kaikkea pois, jotta saa laskuja maksaa ja jotain riisiä ostettua.

Vierailija
315/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen elämiseen vai? Vuokralla asuvat saavat kai lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea saavilla maksetaan lisäksi tarvittaessa lääkärikuluja, ehkä sähkölasku ym. Hirvittävän pieni summaha tuo alle 300 euroa on, mutta ihan pelkästään sillä ei kai sentään ole tarkoitus tulla toimeen.

Kyse on viimesijaisesta tuesta ja tuo on todellakin se summa, joka ihmiselle jää käyttöön. 

Vierailija
316/319 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kelalle töihin. Olisin saanut 500 e enemmän kk kuin nykyduunissa. Täysin sama homma.

Sitten LL palas otsikoihi eikä harmita enää.

Vois alentaa palkkoja siellä. Epäeettistä toimintaa.

Vierailija
317/319 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo riitä edes Sanna Marinin aamiaiseen.

Vierailija
318/319 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo riitä edes Sanna Marinin aamiaiseen.

aivan käsittämätön kommentti

Vierailija
319/319 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kolme vuotta Suomessa asunut mut ti saa liki tonnin sairaseläkkeen.