Kela: 289,22 euroa riittää Suomessa elämiseen
Toimeentulotukea alennettiin noin 5 500 tuensaajalta. Tuen perusosan leikkaamisen peruste oli lähes kaikilla sama.
https://www.voice.fi/ilmiot/28922-euroa-pitaisi-riittaa-toimeentulotuke…
Kommentit (266)
Siis eikö tuolla rahalla makseta myös asuminen? Eli eihän tuota voi käyttää pelkkään ruokaan.
Kerran kun olin 2 viikkoa työtön, tulivat paikalliset työttömät hetioitis neuvomaan mitä kaikkia tukiaisia minun pitää ruveta hakemaan. Olivat hyvin perehtyneitä mitä minun KUULUU saada. Tympi niin, että menin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan se nyt liikaa vaadittu, että edes vähäisintäkään vaivaa pitäisi itse nähdä yhtään minkään eteen. Ehkä nälkä opettaa.
Osa heistä ei pysty. Esim. vaikea masennus aiheuttaa aloitekyvyttömyyttä. Se ehkä näyttää laiskuudelta, mutta johtuu masennuksesta. Samaten ADHD tai jotkut muut neurologiset ongelmat hankaloittavat asioiden selvittämistä. Nyt sitten näistä ongelmista kärsiviä ihmisiä rankaistaan ottamalla perustoimeentulo pois. Ikään kuin masennus tai synnynnäiset häiriöt häviäisivät sillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat valtion (=työtä tekevien kansalaisten verotulot) elättävän kaikkia työtä karttavia sossupummeja. Lasten, vanhusten ja vaikeasti sairaiden/vammaisten avustamisen ymmärrän, mutta miksi on niin paljon yhteiskunnalta rahaa kerjääviä, työhaluttomia ihmisiä?
Olen tehnyt koko aikuisikäni pienipalkkaisia työtä, elättänyt sillä perheeni.
Hyvinvointivaltion tarkoituksena on tukea lapsia, vanhuksia, vammaisia, sairaita. Sen tarkoituksena ei ole se että terve tai melko terve aikuinen heittäytyy muiden elätettäväksi kun ei muu kiinnosta.
Eli työnanantajat pitää pakottaa ottamaan kaikki työttömät töihin? Kuka säätäisi tällaisen lain?
Jos ihminen hakee satoja työpaikkoja eikä kukaan ota töihin, niin kenellä on tästä vastuu? Yksilö ei voi väkisin mennä mihinkään töihin.
Vai otetaanko vaihtoehdoksi varastamisen salliminen/laillistaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on todnäk katsonu tuon niin, että tuo riittää ruokaa aivan hyvin. Se on totta, ruokaahan tuo riittäisikin. Ei ne ota huomioon, että puhelinlaskut on 35e, mahdolliset velat, hygieniatuotteet ja tälläset arjen edellytyksiin perus asiat, pankkimaksut jne, uudet kengät/vaate jne. Siitä voi vetää samantien sen ainakin 100e pois vähintään. Jäljelle jää se 150e ruokaan ja kukaan ei elä alle 5eurolla päivä.
Laskin, että mulla jää laskujen jälkeen ensi kuussa 30e ruokaan. Pakko keksiä jotain pimeää tuloa, näin sitä Suomessa kannustetaan.
Haluaisin nähdä kun joku päättäjä elää sillä summalla mitä se laittaa yhteen kahvilakäyntiin päivässä.
Mitä ihmettä taas on nämä laskut? Jotain osamaksuja ilmeisestikin?
Kotivakuutus, hammaslääkärikäynti yms.
Mistä ihmeestä sinä tuon keksit?
Ja tuossahan sanotaan, että komitea katsoo sosiaaliturvaetuuden tason liian alhaiseksi, jos se jää alle 50 %:n mediaanitulosta. Jos etuus alittaa tämän rajan, mutta on kuitenkin yli 40 % mediaanitulosta, voidaan arviossa ottaa huomioon myös täydentäviä etuuksia. "
Eli esim. Kelan maksaman työttömyysetuuden pitäisi olla vähintään 40 % mediaanitulosta, jotta asumistuki ja toimeentulotuki huomioitaisiin täydentävinä tukina. Se on kuitenkin vain n. 23 % mediaanitulosta, eli se jää reilusti komitean edellyttämän rajan alle. Siksi komitea ei tarkastele tukien määrää kokonaisuutena.