Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela: 289,22 euroa riittää Suomessa elämiseen

Vierailija
29.05.2026 |

Toimeentulotukea alennettiin noin 5 500 tuensaajalta. Tuen perusosan leikkaamisen peruste oli lähes kaikilla sama.

https://www.voice.fi/ilmiot/28922-euroa-pitaisi-riittaa-toimeentulotuke…

Kommentit (319)

Vierailija
261/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi syyttää itseään, eikä kelaa huonoista ansioista, kun työt ei maistu.

Vierailija
262/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi syyttää itseään, eikä kelaa huonoista ansioista, kun työt ei maistu.

On monia jotka vieroksuvat oikeita töitä. 

Riehuvat päivät netissä haukkuen ja solvaten normaaleja työssäkäyviä ahkeria ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet ovat hyvät siinä vaiheessa kun riittää rahat ryypiskelyyn ja tupakkaan sellaisilta ihmisiltä saakin våhentää tuet, päivittäin kaupaunkialueilla samat juoppoköörit mesoaa ja juopottelee, rantautunut myös kerrostalopihoihin ryypiskelemään ja huutelemaan omiaan random juttujaan. 

Saattaapi kyllä olla, että nää ihmiset ei paljon ruokaa ostele ja siksi rahat riittää viinaksiin. Eikä se kaikkien kohdalla ole mikään valinta, että varsinaisesti haluaa elää elämäänsä juomalla ja hengaamalla muiden juoppojen kanssa kadulla.

Vierailija
264/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toooooooooooooomeen tulotuki, en ole ikinä hakenut, säästän ne muka köyhille., itse ole erittäin köyhä, kävelen käsillä kun ei ole kenkiä.

Vierailija
265/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minä ihmettelen ihmisten saamattomuutta hakea ensisijaisia tukia! Tuohan on täysin omaa syytä. Samalla tavalla niitä ensisijaisia tukiakin Kelasta haetaan. Ilmeisesti ymmärryksessä vika.

No niimhän heillä on. Ymmärryksessä tai kykenemisessä.

Ja siksi on järkyttävää, että heiltä leikataan. Eivät osaa, pysty, kykene, älyä.

Heille pitäisi järjestää usein apua päivittäisestä elämästäkin selviämiseenkin, mutta ei - viedään loputkin rahat.

Minä kylläkin ihmettelen, miten he osaavat täyttää toimeentulotukihakemuksen kuukausittain, mutta paljon yksinkertaisempi työttömäksi-ilmoittautumislomake tuottaa vaikeuksia.

Vierailija
266/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusia lakanoita, pyyhkeitä tarvitsee ostaa joskus, eivät ne kestä loputtomiin. Huonekaluja, kodinkoneitakin. Siivousvälineitä, siivousaineita, julkisen liikenteen lippuja. 

Liinavaatteet, huonekalut, kodinkoneet ovat todella kalliita uusina. Onneksi niitä kaikkia saa käytettyinä pikkurahalla. 

Eihän ne huonekalut miksikään mene. Ja tekstiilit kestävät todella pitkään. Kylpypyyhkeitä ja astiapyyhkeitä minulla on lapsuuskodista asti ja ehjiä vieläkin. Lakanat samoin.

Jospa työttömän huonekalut särkyvät herkemmin ja kodintekstiilit reikiintyvät huomattavasti muita nopeammin? 

Myös käyttövaatteet kuluvat herkemmin. Astiatkin särkyvät ja aina pitää ostaa uutta Citymarketista. 

Totta, CityMarket on niin kallis kauppa, etten varakkaana viitsi käydä siellä ollenkaan. Minun itsetuntoni ei kärsi, jos haen samat tavarat halpakaupoista.

Vierailija
267/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis jos on nuori ja on asunto tai opiskelee ilmaiseksi niin sitten riittää ruokaan kun nuoret ei enää syö niin paljon kuin teinit. Tolla saa villasukat ja ruuan sekä penaalin ja yhden koulukirjan käytettynä. Kuin pari Kukkapurkin missä kasvattaa minttua ja tilliä. 

Vierailija
268/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinipullo maksaa 4-8€ joten kyllä kerran kuussa sen voi ostaa. Johan se kuuluu ruokailu tapoihin lasi viiniä. Pihvi. 

Vierailija
269/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin matkoilla ja Eestin löytää aina edulliset alusvaatteet kuin juomat ja tupakat .  Karkit puoleen hintaan. Rintaliivit puoleen hintaan suomen hinnoista.  Samoin kenkiä. Juustot on Ruotsissa ja Eestissä halvempia. Samoin pyyhkeet ja lakanat. 

Vierailija
270/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eestissä on puolet halvempaa lähes kaikki ja Latviassa. Asuminen myös . 

Vierailija
271/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minä ihmettelen ihmisten saamattomuutta hakea ensisijaisia tukia! Tuohan on täysin omaa syytä. Samalla tavalla niitä ensisijaisia tukiakin Kelasta haetaan. Ilmeisesti ymmärryksessä vika.

Ja siksi on järkyttävää, että heiltä leikataan. Eivät osaa, pysty, kykene, älyä.

Heille pitäisi järjestää usein apua päivittäisestä elämästäkin selviämiseenkin, mutta ei - viedään loputkin rahat.

Minä kylläkin ihmettelen, miten he osaavat täyttää toimeentulotukihakemuksen kuukausittain, mutta paljon yksinkertaisempi työttömäksi-ilmoittautumislomake tuottaa vaikeuksia.

Kyse ei ole yhden lomakkeen täyttämisestä, joka sekin voi tosin tuottaa vaikeuksia. Kyse on siitä, että sinun pitää ilmoittautua johonkin ja et tiedä, mitä siitä seuraa. Työttömäksi ilmottautuminen ei ole sama kuin yhden lomakkeen täyttäminen kuukausittain.

Vierailija
272/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole yhden lomakkeen täyttämisestä, joka sekin voi tosin tuottaa vaikeuksia. Kyse on siitä, että sinun pitää ilmoittautua johonkin ja et tiedä, mitä siitä seuraa. Työttömäksi ilmottautuminen ei ole sama kuin yhden lomakkeen täyttäminen kuukausittain.

Se on sitten Voivoi jos ei halua ilmoittautua työttömäksi.. Sitten eletään alennetulla toimeentulotuella, miten vaikeaa, voi olla lompsia työkkäriin ja ilmoittaa hakevansa töitä. Samalla voi kysyä, mitä tästä nyt seuraa, kun ilmoittaudun työnhakijaksi. Siitä seuraa se, että saa työttömyyspäivärahan/ yleistuen täytenä ja lisäksi vielä toimeentulotuen. 

Vierailija
273/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt miten tuo on käytännössä mahdollista jos me saadaan jo nyt noottia isommilta tahoilta että sosiaaliturva on liian pieni eikä riitä elämiseen.

Ja mitä tää puolet leikkaaminen käytännössä tarkoittaa kun turvan pitäisi kattaa lääkkeet, terveydenhuolto, sähköt ja asuminen. Puolet niistä pois ja perintään? 

Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että ensin pitää hakea niitä muita tukia?

Olen hakenut, mutta ei myönnetä, joten en viitsi enää täyttää turhia hakemuksia joka kuukausi, kun rahat riittävät perusosan leikkauksen jälkeenkin. Sosiaalityöntekijä sanoi, että ei pitäisi leikata, kun muiden tukien päätökset ovat kielteisiä ja perustelut ovat keskenään ristiriitaisia, mutta elämä on. Voisin kuulema väkertää leikkauksen sisältävästä päätöksestä valituksen, jossa kokoan kaiken yhteen, mutta tuskinpa sekään johtaa mihinkään, kun Kela ei ole tähänkään mennessä osannut sanoa, mikä on se ensisijainen tuki, jota voin saada. 

"Olen hakenut, mutta ei myönnetä", tässä nyt jokin ei täsmää, siis miksi ei mukamas myönnetä työttömyyspäivärahaa, jos olet hakenut? J

Vierailija
274/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan omaa syytähän tuo on, kun ei ole hakenut työttömyyskorvausta.

Tajuatko pässi että kaikki työttömätkään eivät saa työttömyyskorvausta?

Tajuatko pässi että jos et ole oikeutettu tukeen x ei sen hakemattomuus/saamattomuus ole peruste tt-tuen leikkaamiselle?

Hakemattomuus on peruste, mutta saamattomuus ei. Toisin sanoen, tt-tuen saajan pitää hakea ensin ensisijaista tukea, mutta tähän hakemukseen saatu kielteinen päätös ei ole peruste leikata tukea.

Vierailija
275/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt miten tuo on käytännössä mahdollista jos me saadaan jo nyt noottia isommilta tahoilta että sosiaaliturva on liian pieni eikä riitä elämiseen.

Ja mitä tää puolet leikkaaminen käytännössä tarkoittaa kun turvan pitäisi kattaa lääkkeet, terveydenhuolto, sähköt ja asuminen. Puolet niistä pois ja perintään? 

Olen hakenut, mutta ei myönnetä, joten en viitsi enää täyttää turhia hakemuksia joka kuukausi, kun rahat riittävät perusosan leikkauksen jälkeenkin. Sosiaalityöntekijä sanoi, että ei pitäisi leikata, kun muiden tukien päätökset ovat kielteisiä ja perustelut ovat keskenään ristiriitaisia, mutta elämä on. Voisin kuulema väkertää leikkauksen sisältävästä päätöksestä valituksen, jossa kokoan kaiken yhteen, mutta tuskinpa sekään johtaa mihinkään, kun Kela ei ole tähänkään mennessä osannut sanoa, mikä on se ensisijainen tuki, jota voin saada. 

"Olen hakenut, mutta ei myönnetä", tässä nyt jokin ei täsmää, siis miksi ei mukamas myönnetä työttömyyspäivärahaa, jos olet hakenut? J

"kun Kela ei ole tähänkään mennessä osannut sanoa, mikä on se ensisijainen tuki, jota voin saada". Kerroit että olet hakenut, mutta ei myönnetä. Mitä tukea olet hakenut, mutta sitä ei myönnetä. Mistä syystä ei myönnetä. Käsittääkseni myös toimeentulotukipäätöksessä mainitaan ne ensisijaiset tuet, mitä on haettava. Kyllä Kelassa osataan sanoa, mikä on se ensisijainen tuki, jota sinun pitäisi hakea. 

Jotensakin ristiriitaisia nuo sinun kirjoituksesi. 

Vierailija
276/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a . 5000-6000€ bruttona tienaavana olen tiukilla . Tosin yksin maksan lasten elämisen , asumisen sekä auton . Ei kai kukaan muutamalla satasella voi pärjätä . 

Tuleeko yllätyksenä, että yksinhuoltaja, jolla on kaksi yli 13-vuotiasta lasta saa toimeentulotukea pääkaupunkiseudulla 2652,02€/kk. Sen lisäksi hänelle maksetaan perheenjäsenten terveydenhuollon asiakasmaksut ja matkakulut, suun ja hampaiden hoito, silmälasit ja reseptilääkkeet.

Vertailun vuoksi 5000€/kk bruttopalkkaa saavalle vastaavalle yksinhuoltajalle jää verojen jälkeen keskimäärin 3347€/kk, ja siitä maksetaan ihan kaikki kulut.

Vierailija
277/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kun Kela ei ole tähänkään mennessä osannut sanoa, mikä on se ensisijainen tuki, jota voin saada". Kerroit että olet hakenut, mutta ei myönnetä. Mitä tukea olet hakenut, mutta sitä ei myönnetä. Mistä syystä ei myönnetä. Käsittääkseni myös toimeentulotukipäätöksessä mainitaan ne ensisijaiset tuet, mitä on haettava. Kyllä Kelassa osataan sanoa, mikä on se ensisijainen tuki, jota sinun pitäisi hakea. 

Jotensakin ristiriitaisia nuo sinun kirjoituksesi. 

Olen hakenut jokaikisen tuen, jota Kela on käskenyt hakea, mutta eivät myönnä minulle yhtäkään niistä. Kun kysyn Kelasta, mitäs nyt, kun hylkäsivät tämän tuen x, vastaus on hae tukea y, mutta sitten toteavat tuen y hylkäyksen jälkeen, että pitää hakea tukea x ja sitten kun haen tukea x, sanovat että pitää hakea tukea z ja hylkäävät sitten senkin. Sitten kun kysyn mitäs nyt, kun on x, y ja z hylätty, vastaus on en tiedä ja laittaa asian eteenpäin ja joskus viikkojen päästä joku soittaa ja sanoo en minäkään tiedä. Päätöksistä valittamista on pähkäilty, mutta miten, kun ovat ottaneet vähintään kolme eri kantaa siihen, mille tuelle kuuluisin.

Vierailija
278/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asumistuki ei riitä kattamaan koko vuokraa vaan jonkun 70-80% siitä niin kannattaa muuttaa sellaiseen jalvempaan asuntoon jonka vuokrat ei mene yli sen teille maksetun asumistuen määrään.

Asumistuki ei KOSKAAN kata koko vuokraa. Se on AINA max 70 % hyväksyttävistä asumismenoista (ei siis edes todellisesta vuokrasta). TT-tuki on sitten asia erikseen.

Tässä ketjussa puhutaan toimeentulotuesta, ei muista, joten muiden tukien sotkeminen tähän ketjuun vain hämää keskustelijoita.

Vierailija
279/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi rikkoo kansainvälistä sopimusta. Tällaista politiikkaa ei ole ennen nähty. Pitää mennä 1930-luvulle, että alkaa olemaan samanlaista äärioikeiston politiikkaa. 

Kerrotko mitä sopimusta? Tämä ns. komitean lausunto on täyttä höpöä, sama kuin Putler puhuisi rauhasta.

Olen eri, mutta kyllä tuo leikattu summa on niin pieni, että siinä kyllä ainakin ollaan niillä rajoilla, että kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia rikotaan. Tuolla summalla ei pysty elämään ihmisarvoista elämää näin korkeiden elinkustannusten maassa.

Asiasta pitäisi ehkä jonkun tahon tehdä kantelu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen?

Suomi ei ole koskaan mihinkään tuollaisiin sopimuksiin tukien määristä sitoutunut joten lakatkaa ulisemasta.

Olet väärässä. Suomi on sitoutunut mm. YK:n yleissopimuksiin ja Euroopan neuvoston sopimuksiin. 

Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus (TSS-sopimus) tuli Suomen osalta voimaan 3.1.1976; asetus taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen voimaansaattamisesta (Sops 6/1976). TSS-sopimus kattaa muun muassa oikeuden terveyteen, koulutukseen, työhön sekä oikeudenmukaisiin ja suotuisiin työoloihin, oikeuden tyydyttävään elintasoon sekä oikeuden nauttia tieteestä, taiteesta ja kulttuurielämästä. 

https://um.fi/yk-n-voimassa-olevat-ihmisoikeussopimukset/-/asset_publis…

Uudistettu Euroopan sosiaalinen peruskirja on vuonna 1999 voimaan tullut sitova ihmisoikeussopimus. Se velvoittaa sopimusmaat, mukaan lukien Suomen, takaamaan jokaiselle riittävän sosiaaliturvan, terveydenhuollon sekä kohtuullisen elintason. Peruskirjan noudattamista valvoo puolueeton Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea.

Sosiaaliturva peruskirjassa

Sosiaaliturvaan liittyvät periaatteet on kirjattu peruskirjan keskeisiin artikloihin, joista merkittävimmät ovat:

12 artikla (oikeus sosiaaliturvaan): Varmistaa oikeuden sosiaaliturvaetuuksiin, niiden ylläpitämiseen ja kehittämiseen riittävälle tasolle.

13 artikla (oikeus sosiaali- ja terveydenhuoltoon): Velvoittaa takaamaan riittävän avun sitä tarvitseville ja ilman riittäviä varoja oleville.

14 artikla (oikeus sosiaalipalveluihin): Turvaa sosiaalipalvelujen saatavuuden.

Suomen sosiaaliturva on täysin riittävä ja Euroopan mittakaavassa jopa hyvä, mutta sen rakenne ei sovellu yhteen Euroopan neuvoston käyttämän laskukaavan kanssa. Siksi tätä moninaista sosiaalitukien viidakkoa nyt karsitaan, ja lopulta siirrytään yhteen yleistukeen. Silloin Euroopan neuvosto ei enää huomauttele Suomea liian alhaisesta sosiaaliturvasta.

Kärjistäen voisi sanoa, että tämän kaikkien rakastaman yleistukisuunnitelman saivat aikaan Suomen sosiaaliturvasta Euroopan neuvostoon valittavat. Pitää myös paikkansa, että Suomi on niitä harvoja maita, jossa tällaisen valituksen tekeminen yleensä on mahdollista. Ihan tarkkaan en muista, onko Suomi peräti ainoa, vai löytyykö EU:sta toinenkin maa, jossa valituksen tekeminen on mahdollista.

Vierailija
280/319 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasiko tämä itse kysymykseen mitenkään? Etkö ihan ymmärtänyt? 

Etkö itse ihan ymmärtänyt. Jos tyyppi on toimeentulotuella, sen saamisen edellytys on, että hän on hakenut kaikki muut tuet, joihin on oikeus, esim. työttömyyspäiväraha, asumistuki. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jota voi saada, kun on tutkittu, onko hakenut muut tuet. Näitä pelkällä toimeentulotuella loisijoita on hyysätty vuosikymmenet, hyvä, että nyt velvoitetaan hakemaan ensin ne muutkin tuet, ja esim. ilmoittautumaan työnhakijaksi. 

Oon aina ymmärtänyt ja tehnytkin niin. Kysyin kuinka ne muut sit pärjää ja kuinka tää vähennys käytännössä toteutetaan. 

Urpo. 

Ja nää velvoitukset on olleet jo aiemminkin. 

Näillä ilmeisesti on oikeita ongelmia, jonka takia ei osaa tai pysty ja tarviisivat jonkun auttamaan virallisissa asioissa. 

En mäkään omilleni muuttaessa tiennyt ja tajunnut tuista mitään. Olin sit myös syömättä ja vuokria alkoi jäämään rästiin kun en tiennyt,taisin sentään asumistuen saada ja alaikäisenä omat lapsilisät. 

Sossu kutsui paikalle, maksoi yhden rästivuokran ja selvitti ja auttoi tukien hakemisessa. 

Sen jälkeen olen ollut hyvin tunnollinen ja täsmällinen laskujen kanssa ja olen kyllä ikuisesti kiitollinen tuosta. Se kituuttaminen todellakin masentaa pahasti ja mäkin olin jo epätoivoinen. 

Heidät pitäisi kutsua käymään jossain jossa opastetaan mitä pitää tehdä ja mahdollisesti seurata, että nää oppii ja pitää siitä kiinni. Mullakin on lukihäiriö enkä todellakaan meinaa aina tajuta, mitä kela nyt taas haluaa ja miten on laskenut. Täytyy lukea useaan otteeseen tai joskus ihan kysyä että mitä tää nyt meinaa. 

Kaipa noissa voi olla ihan lukihäiriöisiä, oppimishäiriöisiä, kodittomia, pankkitunnuksettomia jne kenellä ei ole ketään kuka auttaa hakemuksissa ja postikin tuo kirjeet miten haluaa. Itseasiassa kelan postista taitaa nykyään tulla ilmoitukset suomi.fihin. Miten tosiaan ne jotka ei mitään muistutuksia edes saa? 

Mut on se kiva että  jossain ees pääset potemaan ylemmyyttä, oot selkeästi ystävällinen ja kultainen ihminen :=

Mut on se kiva, kun nämä ihan lukihäiriöiset, oppimishäiriöiset, kodittomat, pankkitunnuksettomat jne.. osaavat kuitenkin toimeentulotuen hakea, monet jopa netissä pankkitunnuksia käyttämällä, miten ei muita tukia osata hakea, jos niistä rautalangalla vääntäen mainitaan toimeentulotukipäätöksessä. 

En minä ainakaan lue päätöksistä muuta kuin mistä alkaen seuraava tiliote pitää laittaa. Joskus en viitsi lukea sitäkään vaan laitan tiliotteen alkamisajan niin kauas, että on varmasti tarvittavat päivämäärät mukana.