Sekasyöjä, eikö sinua häiritse eläinten kaltoinkohtelu?
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Pahoitteleni, mutta liha on yksinkertaisesti liian hyvää ja ravitsevaa osana sekaruokavaliota, eikä kasviskorvikkeet ole päässeet vielä(kään) riittävälle tasolle. Ei sillä ettei kasviksillakin olisi oma yhtä tärkeä paikkansa.
Odotan toki laboratorioissa soluista kasvatettavaa lihaa massatuotantoon, niin päästään kerralla eroon tästä moraalisesta ikuisuuskysymyksestä.
Harva kasvissyöjä/vegaani lihan makua inhoaa, mutta he silti tekevät päätöksen olla ostamatta ja syömättä lihaa. Se on ihan omasta tahdosta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän häiritsee luonnon tuhoaminen kasvisten, vihannesten, hedelmien kasvatuksen vaatiman maankäytön, kastelun jne. takia.
Puhumattakaan niiden rahtaamisesta kesät, talvet puolen maailman halki eri kulkuneuvoilla.
Ja mikä määrä (bio)jätettä vegaaneilta jääkään. Sitä sitten taas kuljetellaan sinne tänne.
Jos luonnon tuhoaminen ja jätteiden määrä häiritsee, niin siinäpä sulla onkin oiva syy ryhtyä vegaaniksi! Nimittäin se eläintuotanto tuhoaa luontoa moninkertaisesti enemmän. Jos ne samat alat, mitä menee eläintuotannossa viljelyyn ja laidunmaaksi ym, käytettäisiin suoraan ihmisravinnon kasvattamiseen, niin saataisiin ruokittua paljoa useampi ihminen kuin niillä eläintelihoilla ym.
Eläinten rehusoija on myös se, jota rahdataan valtavat määrät valtameren yli tänne jonka vuoksi kaadetaan paljon sademetsää. Se kaikki tehdään eläintuontannon vuoksi. Ruokasoija eli ihmiset syö sen sijaan tulee meille pääasiassa aina Euroopasta eli on ns lähituotantoa, ja sen vuoksi ei ole yhtäkään sademetsää kaadettu. Tuotantoeläimiin ja niiden rehuihin menee myös aivan tolkuttomat määrät vettä. Ihmisten ruoaksi viljeltävät kasvit jäävät vedenkulutuksessa kauas kauas taakse.
Lihaa myös menee jätteeksi paljon. Ja eläintuotanto myös rehevöittää Suomen järviä, mistä on haittaa monille kala-, kasvi- ja eläinlajeille.
Luonnonkin kannalta järkevin valinta on siis vegaanius.
Luin: seksityöläinen. Häiritsee joidenkin eläinten kohtelu, narttukissojen nääs.
Häiritsee, mutta ei ole oikein muita vaihtoehtoja allergioiden ja muiden ruokarajoitteiden vuoksi.
Haluan syödä terveellisesti.
Siksi olen sekasyöjä. Syön enimmäkseen kalaa ja muita mereneläimiä.
Sairasta, että näin moni hyväksyy eläinten kaltoinkohtelun.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta, että näin moni hyväksyy eläinten kaltoinkohtelun.
Ei ihmisten kaltoinkohtelu ketään sen enempää kiinnosta. Miksi eläinten kaltoinkohtelu kiinnostaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Toivon että teuraaksi päätyviä eläimiä kohdellaan hyvin ja eettisesti. En vaan voi sitä tietää varmasti mitenkään.
Eikä minua haittaa yhtään vaihtaa kasvisvaihtoehtoihin vaikka saman tien. Valintani ei vaan vaikuttaisi mihinkään.
Siksi syön myös lihaa niin kauan kun sitä on tarjolla / se ei ole liian kallista / löytyy varteenotettava kasvisvaihtoehto korvaamaan lihan
"Toivon" :D
Luomulihaa kohdellaan hieman inhimillisemmin, mutta ei sekään mikään huippuelämä ole. Toisaalta laitoksessa on turvallisempaa ja pidempi elämä, kuin villinä, joten mielestäni tuo luomu on ihan ok, jos on ihan pakko syödä näitä. Mutta pakko ei ole, proteiinit saa muualtakin ja ihmisen proteiinitarve on tieteessä muutenkin eläintuotantotalouden vuoksi ihan liioteltu.
Raudanpuute tulee ilman lihaa monille. Lihassa oleva hemirauta imeytyy paremmin kuin muu rauta ja tämä on fakta. Naisilla on monilla muutoinkin raudanpuutetta kuukautisten/synnytysten takia
Rautaa saa myös lisäravinteena. Ja jos on oikeasti raudanpuute, niin ei sen korjaamiseen muutenkaan pelkkä ruokavalio riitä. Sitten kun arvot on saatu asianmukaisesti hoidettua kuntoon, riittää niiden ylläpitämiseksi ihan se kasvisruokavaliokin. Tärkeintä onkin kiinnittää huomiota siihen mitä syö sen rautapitoisen ruoan kanssa oli kyse mistä tahansa ruokavaliosta. Ei se rauta lihastakaan imeydy, jos esim samalla vetelee pari lasia maitoa palan painikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran pragmaatikko, että koen liian kaukaa haetuksi ajatuksen, että muut kohtelisivat eläimiä paremmin jos vaan muutan ruokailutottumukseni. Minusta koko kuvio haiskahtaa vain hyvesignaloinnilta ja tekosyyltä asettaa itsensä jotenkin muiden yläpuolelle.
Usein ne suuret lihan tehotuottajat kohtelevat eläimiä julmasti. Heille vain rahalla on merkitystä, ja siksi he menestyvät, valtaavat markkinoita ja pystyvät laajentamaan toimintaansa. Samalla ne inhimillisemmät tilat menettävät asiakkaita. Parempien olojen ylläpitäminen ja eläinten huolellisempi hoitaminen maksaa enemmän, ja asiakkaalle myytävä liha on kalliimpaa kuin julmasti tehotuotettu.
Mitä enemmän ihmiset ostavat tehotuotettua lihaa, sitä enemmän tehotuottajat laajentavat tilojaan ja sitä useampi eläin kärsii.
Ei ole hyvesignalointia ostaa eettisesti tuotettua lihaa.
Sen ymmärrän, että etenkin nykyään moni joutuu ostamaan halvinta mahdollista ruokaa, enkä syyllistä heitä. He kärsivät itsekin yhteiskunnan inhimillisyyden puutteesta.
Jos haluaa ostaa halvinta mahdollista ruokaa, niin kannattaa suosia kasvisruokia. Linssit, pavut, herneet, soija, tofut tulee helposti halvemmaksi kuin liha tai kala.
Häiritsee ja siksi en syö ollenkaan sianlihaa. Muita eläinperäisiä tuotteita käytän mutta pyrin syömään mahdollisimman kasvispainotteisesti.
Jos on ihan pakko saada eläinperäisiä tuotteita, ostakaa ne luomuna. Luomutuotannossa eläimiä ei saa kohdella niin huonosti kuin ei-luomutuotannossa.
Häiritsee tietenkin, se on normaali osa ihmisyyttä, että kaiken elollisen vahingoittaminen tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee ja uskon, että monia häiritsee. Mutta syystä tai toisesta kaikki eivät välttämättä pysty ryhtymään vegaaneiksi juuri samalla sekunnilla. Itse boikotoin broileria ja sikaa. Niitä ei ole pakko syödä, mutta jos meinaa pitää maitotuotteet ruokavaliossa, on aika tekopyhää olla syömättä nautaa, koska sen liha on maitotuotteiden sivutuote.
Mielestäni saarnaaminen ei johda mihinkään. Faktoja tulee tuoda julki, mutta tärkeintä olisi keskittyä eläinten olojen parantamiseen. Lihan pitäisi maksaa enemmän kuin kasvisruuan.
Ai on muka tekopyhää olla syömättä lihaa, jos käyttää maitotuotteita? Mietihän nyt vähän itsekin. Sama kuin sotilas sanoisi sodasta, että on tekopyhää olla tappamatta lapsia, jos tappaa miehiä. Ihmisiähän ne molemmat ovat. Tai sama kuin sanoisi, että on tekopyhää olla tekemättä rikosta y, jos tekee jo rikoksia x.
Tuo tekopyhyys väite on todella huono tekosyy syödä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee ja siksi en syö ollenkaan sianlihaa. Muita eläinperäisiä tuotteita käytän mutta pyrin syömään mahdollisimman kasvispainotteisesti.
Miksi syöt muita eläimiä ja eläimistä tehtyjä tuotteita?
Ei haittaa vähääkään koska minulla on kulmahampaat, eli olen sekasyöjä. Harkitsen avausta uudelleen jos opin märehtimään. Pystyykö avauksen tehnyt vegaani märehtiä - epäilen. Olisin suorestaan ihmeissäni jos osaisi...
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa vähääkään koska minulla on kulmahampaat, eli olen sekasyöjä. Harkitsen avausta uudelleen jos opin märehtimään. Pystyykö avauksen tehnyt vegaani märehtiä - epäilen. Olisin suorestaan ihmeissäni jos osaisi...
Pystykö sinä niillä kulmahampaillasi raatelemaan saaliisi? Läpäisemään niillä sen nahkan ja repimään tuoreesta lihasta paloja? Epäilen.
Sinä kuolisit nälkään. Et siis ole mikään petoeläin, joten lakkaa uskomasta mielikuvitusleikkeihisi.
Enemmän mua häiritsee ihmisten huonosti kohteleminen.
Olen sekasyöjä, syön mitä vaan.
Tuotantoeläimet saa hyvän kohtelun mutta luonnossa eläimet repii toisensa hengiltä raakasti ilman tainnutuksia.
Sekasyöjät eivät yksinkertaisesti tee juuri mitään, jotta eläinten olot paranisivat, vaikka juuri heidän mielipiteensä vaikuttavat eniten lihatalojen yms. toimintaan.