Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasyöjä, eikö sinua häiritse eläinten kaltoinkohtelu?

Vierailija
29.05.2026 |

Ihan vilpittömästi kysyn.

Kommentit (709)

Vierailija
621/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen ihan rehellinen itselleni, niin kyllä häiritsee.

Kun syön sian-, naudan- tai kananlihaa, tiedostan syöväni elänyttä ja tuntenutta olentoa, jonka olemassaolon ainoa tarkoitus on ollut tuottaa lihaa. Ne ovat syntyneet teurastettaviksi.

On jossain määrin eri asia syödä merestä tai järvestä, ei siis kalanviljelylaitoksesta, pyydettyä kalaa. Sama koskee riistaa ja pitkälti myös poronlihaa. Ne ovat saaneet elää vapaasti ja lajityypillisesti.

En ole edelleen lopettamassa lihansyöntiä, vaikka syyt siihen päätökseen ovat olemassa. Olen kuitenkin vähentänyt sitä. Kun olen tehnyt liharuokaa lapsilleni, olen opettanut että ainakin liha pitää syödä lautaselta pois, koska jos sen heittää roskiin, eläimen kuolema olisi ollut turha.

Kannatan kuitenkin eettisesti ulkona liikkuvan karjan tuottamaa maitoa, sillä monet kasvit ja eläimet ovat riippuvaisia siitä että täällä on laiduntavia eläimiä. Karjatalouden vähentyminen on iso menetys niittyjen lajirikkaudelle.

Vierailija
622/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskin grillillä naapuria muovilusikalla poskeen ja aloin tanssia ripaskaa huutane Jeesuksen nimeä.

Olen sekosyöjä.

T: Urpo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te tuomitsijat käyneet vierailulla navetoilla vai mihin mielipiteenne perustuu? Huonosti hoidettu eläin ei ole tuottava kun kyseessä on maanviljelijöiden elannonsaanti niin mitä luulette kannattaako heidän hoitaa eläimensä hyvin vai huonosti? Ja uskon kyllä että broilerikanakoissa voi olla järkky meno mutta esimerkiksi maitotiloilla ja mullinavetoilta minulla on vain hyvää sanottavaa.

Ei tuota tuomitsijaa kiinnosta edes se eläinten kaltoinkohtelu. Haluaa vaan syyllistää ja manipuloida ihmisiä. Saada muut pomppimaan oman tahtonsa mukaan.

Varmaankin tekee kohta toisen ketjun, jossa syyttää kasvissyöjiä saatananpalvonnasta

Vierailija
624/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te tuomitsijat käyneet vierailulla navetoilla vai mihin mielipiteenne perustuu? Huonosti hoidettu eläin ei ole tuottava kun kyseessä on maanviljelijöiden elannonsaanti niin mitä luulette kannattaako heidän hoitaa eläimensä hyvin vai huonosti? Ja uskon kyllä että broilerikanakoissa voi olla järkky meno mutta esimerkiksi maitotiloilla ja mullinavetoilta minulla on vain hyvää sanottavaa.

Vietin kaikki kesänä maitotilalla sukulaisen luona. Näin sen huutamisen, potkimisen ja tönimisen. Parressa olivat kiinni tiukasti, kovettunutta ulostetta peräpäässä ja vatsassa, epätoivoinen katse jokaisella. Lapsena en tajunnut miten sairasta tuo oli mutta nyt tajuan.

Yhden tapauksen perusteella voidaan yleistää että kaikki. Suomessa lapsia kääritään maton sisään ja sinne tukehtuu. Yksi tällainen on todistetusti ollut joten voidaan yleistää että kaikki.

Vierailija
625/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan lehmän maito. Vapaan lehmän piimä. Vapaan kanan munat. 

Lihan ostan hinnan mukaan koska elimistöni tarvitsee proteiinia. En lopeta lihansyöntiä, tunnen syyllisyyttä mutta olen syntynyt ihmiseksi ja luonnon kiertokulku ON JULMA, KAIKILLE LAJEILLE. Muurahainen syö punkin, hämähäkki syö muurahaisen, lintu syö hämähäkin, ilves syö linnun. Luonnossa on paljon kauneutta ja myös vahvemman oikeutta, julmuutta. En tule toimeen ilman lihaa = olen ihminen.

Vierailija
626/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaltoinkohtelu tietysti häiritsee, muttei se liity syömisiini mitenkään.

Sinun syömisiesi tähden niitä kaltoinkohdellaan.

Ai mun syömisten takia naapuri potkii koiraansa ja norsuilta viedään hampaat? Ok. Enpä ollut tajunnutkaan.

Vierailija
627/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse, tänäänkin olen syönyt sikaa ja nautaa. Tuollahan ne ulkona tallustaa ja syö heinää, lehmät siis. Nauttivat kesästä.

Vierailija
628/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihan ostan hinnan mukaan koska elimistöni tarvitsee proteiinia. En lopeta lihansyöntiä, tunnen syyllisyyttä mutta olen syntynyt ihmiseksi ja luonnon kiertokulku ON JULMA, KAIKILLE LAJEILLE. Muurahainen syö punkin, hämähäkki syö muurahaisen, lintu syö hämähäkin, ilves syö linnun. Luonnossa on paljon kauneutta ja myös vahvemman oikeutta, julmuutta. En tule toimeen ilman lihaa = olen ihminen.

Luontoa tai luonnon kiertokulkua ei voi mitenkään verrata nykymuotoiseen tehotuotantoon, jossa eläimet on erotettu luonnosta, niiden luonnollisesta ympäristöstä koville lattioille ja häkkeihin, ja estetty niille tärkeä lajityypillinen toiminta. Ja terurastuksesta puhumattakaan. Yksikään muu lajityypillistä ei ole niin hirveä uhrilleen kuin ihminen. Ota esim selvää mitä siat ja kanat joutuvat kärsimään, kun ne hitaasti tuhkehdutetaan ahtaassa hississä kaasuun, joka aiheuttaa uhrissaan paniikkia ja polttaa kuin tuli limakalvoilla ja hengitysteissä.

Vierailija
629/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo vapaa sitä ja vapaa tätä on vain pelkkiä MARKKINATERMEJÄ teille hölmöille kuluttajille, jotka naiivisti uskotte kaikkiin mainospuheisiin. 

"Vapaa" kana on niitä lattiakanalakanoja, jotka ei koskaan pääse ulos ja joilla on vain 2 paperiarkin verran tilaa liikkua, ja yhdessä hallissa voi olla tuhansia kanoja. 

"Vapaa" lehmä on lehmä, joka asuu pihattonavetassa ja ei sekään pääse välttämättä koskaan ulos, koska laki ei velvoita sellaiseen. 

"Vapaat" kanat ja lehmät kärsivät lisäksi ihan samoista ylijalostuksen aiheuttamista kivuista ja terveysongelmista kuin muutkin tehotuotantoon alistetut lajikumppaninsa.

https://www.viralvegans.fi/artikkeli/elaintuotannossa-vapaus-on-vain-ma…

Vierailija
630/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietin kaikki kesänä maitotilalla sukulaisen luona. Näin sen huutamisen, potkimisen ja tönimisen. Parressa olivat kiinni tiukasti, kovettunutta ulostetta peräpäässä ja vatsassa, epätoivoinen katse jokaisella. Lapsena en tajunnut miten sairasta tuo oli mutta nyt tajuan.

Yhden tapauksen perusteella voidaan yleistää että kaikki. Suomessa lapsia kääritään maton sisään ja sinne tukehtuu. Yksi tällainen on todistetusti ollut joten voidaan yleistää että kaikki.

Tuota tuotantoeläinten kaltoinkohtelua on kylläkin monessa paikassa ja moni siitä on kertonut. Ei se ole vain yksi tapaus. Ja sitä samaa menoa ne jatkaa siellä teurastamollakin, siitäkin on ihan videokuvia. Se vasta onkin hirveää katsottavaa, kun eläimet on jo muutenkin kauhusta kankeina ja peloissaan. Jonkinlaista sadistin vikaa pitää ihmisessä olla, jotta siellä ylipäätään työskentelee. 

T. Eri 

Vierailija
631/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee ja uskon, että monia häiritsee. Mutta syystä tai toisesta kaikki eivät välttämättä pysty ryhtymään vegaaneiksi juuri samalla sekunnilla. Itse boikotoin broileria ja sikaa. Niitä ei ole pakko syödä, mutta jos meinaa pitää maitotuotteet ruokavaliossa, on aika tekopyhää olla syömättä nautaa, koska sen liha on maitotuotteiden sivutuote. 

Mielestäni saarnaaminen ei johda mihinkään. Faktoja tulee tuoda julki, mutta tärkeintä olisi keskittyä eläinten olojen parantamiseen. Lihan pitäisi maksaa enemmän kuin kasvisruuan. 

Vierailija
632/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tule toimeen ilman lihaa = olen ihminen."

Nyt on joku reputtanut peruskoulun biologian ihan perusteellisesti 😂🤣🤣😂. Liha ei todellakaan ole ihmiselle mikään välttämättömyys. 

Vierailija
633/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luontoa tai luonnon kiertokulkua ei voi mitenkään verrata nykymuotoiseen tehotuotantoon, jossa eläimet on erotettu luonnosta, niiden luonnollisesta ympäristöstä koville lattioille ja häkkeihin, ja estetty niille tärkeä lajityypillinen toiminta. Ja terurastuksesta puhumattakaan. Yksikään muu lajityypillistä ei ole niin hirveä uhrilleen kuin ihminen. Ota esim selvää mitä siat ja kanat joutuvat kärsimään, kun ne hitaasti tuhkehdutetaan ahtaassa hississä kaasuun, joka aiheuttaa uhrissaan paniikkia ja polttaa kuin tuli limakalvoilla ja hengitysteissä.

Ai vain ihmiset ovat hirveitä? Et vissiin ole koskaan kuullut muurahaisista.

Vierailija
634/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En tule toimeen ilman lihaa = olen ihminen."

Nyt on joku reputtanut peruskoulun biologian ihan perusteellisesti 😂🤣🤣😂. Liha ei todellakaan ole ihmiselle mikään välttämättömyys. 

Ei mutta on paljon lääkäreitä jotka sanovat eläinproteiinin olevan ylivoimaista ravintoa. Tietysti voi aina miettiä että jos enemmistöstä ihmisiä halutaan tyhmiä ja voimattomia (naisia) heille varmaan haluta syöttää eläinkunnan tuotteita.

Vierailija
635/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoitteleni, mutta liha on yksinkertaisesti liian hyvää ja ravitsevaa osana sekaruokavaliota, eikä kasviskorvikkeet ole päässeet vielä(kään) riittävälle tasolle. Ei sillä ettei kasviksillakin olisi oma yhtä tärkeä paikkansa.

Odotan toki laboratorioissa soluista kasvatettavaa lihaa massatuotantoon, niin päästään kerralla eroon tästä moraalisesta ikuisuuskysymyksestä.

Vierailija
636/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ryhtyä vegaaniksi, luomulihaakin on saatavana.

Jos eläimet hoidetaan hyvin ja niistä aidosti pidetään hyvää huolta, niin miksi en niiden tai villiriistan lihaa söisi?

Ihminen on sekasyöjä ja pysyy terveenä luontaisella ravinnolla.

Vierailija
637/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota tuotantoeläinten kaltoinkohtelua on kylläkin monessa paikassa ja moni siitä on kertonut. Ei se ole vain yksi tapaus. Ja sitä samaa menoa ne jatkaa siellä teurastamollakin, siitäkin on ihan videokuvia. Se vasta onkin hirveää katsottavaa, kun eläimet on jo muutenkin kauhusta kankeina ja peloissaan. Jonkinlaista sadistin vikaa pitää ihmisessä olla, jotta siellä ylipäätään työskentelee. 

T. Eri 

Teurastajan virkaa pitäisi laittaa hoitamaan susilauma, niin eläimet saisivat luonnollisen lopun. Kun sudet ovat saaneet raadeltua eläimen hengiltä niin vasta sitten saisi ihminen puuttua peliin. Näin olisi parempi.

Vierailija
638/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän häiritsee luonnon tuhoaminen kasvisten, vihannesten, hedelmien kasvatuksen vaatiman maankäytön, kastelun jne. takia.

Puhumattakaan niiden rahtaamisesta kesät, talvet puolen maailman halki eri kulkuneuvoilla.

Ja mikä määrä (bio)jätettä vegaaneilta jääkään. Sitä sitten taas kuljetellaan sinne tänne.

Vierailija
639/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään kumottiin porsaiden kastraatiokielto. Porsaille kastraatio on hyvin kivulias ja traumaattinen toimenpide, jonka erityisesti Atria vaati jälleen sallituksi. Atriaa saa boikotoida nyt ihan jokainen!

Vierailija
640/709 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän häiritsee luonnon tuhoaminen kasvisten, vihannesten, hedelmien kasvatuksen vaatiman maankäytön, kastelun jne. takia.

Puhumattakaan niiden rahtaamisesta kesät, talvet puolen maailman halki eri kulkuneuvoilla.

Ja mikä määrä (bio)jätettä vegaaneilta jääkään. Sitä sitten taas kuljetellaan sinne tänne.

Miksi se häiritsee (enemmän)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi