Sekasyöjä, eikö sinua häiritse eläinten kaltoinkohtelu?
Kommentit (720)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Toivon että teuraaksi päätyviä eläimiä kohdellaan hyvin ja eettisesti. En vaan voi sitä tietää varmasti mitenkään.
Eikä minua haittaa yhtään vaihtaa kasvisvaihtoehtoihin vaikka saman tien. Valintani ei vaan vaikuttaisi mihinkään.
Siksi syön myös lihaa niin kauan kun sitä on tarjolla / se ei ole liian kallista / löytyy varteenotettava kasvisvaihtoehto korvaamaan lihan
"Toivon" :D
Luomulihaa kohdellaan hieman inhimillisemmin, mutta ei sekään mikään huippuelämä ole. Toisaalta laitoksessa on turvallisempaa ja pidempi elämä, kuin villinä, joten mielestäni tuo luomu on ihan ok, jos on ihan pakko syödä näitä. Mutta pakko ei ole, proteiinit saa muualtakin ja ihmisen proteiinitarve on tieteessä muutenkin eläintuotantotalouden vuoksi ihan liioteltu.
Raudanpuute tulee ilman lihaa monille. Lihassa oleva hemirauta imeytyy paremmin kuin muu rauta ja tämä on fakta. Naisilla on monilla muutoinkin raudanpuutetta kuukautisten/synnytysten takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran pragmaatikko, että koen liian kaukaa haetuksi ajatuksen, että muut kohtelisivat eläimiä paremmin jos vaan muutan ruokailutottumukseni. Minusta koko kuvio haiskahtaa vain hyvesignaloinnilta ja tekosyyltä asettaa itsensä jotenkin muiden yläpuolelle.
Idea onkin siinä, että et anna rahaa sille, joka kohtelee paskasti eläimiä.
Vähentääkö se muka lihan yms ostoa jos joku ei osta tiettyä tuotetta?
Tai tuotteen kulutusta muuten ja lopettaako se tuotteen valmistuksen vain sen takia että muutama ihminen nyt ei osta sitä tiettyä tuotetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran pragmaatikko, että koen liian kaukaa haetuksi ajatuksen, että muut kohtelisivat eläimiä paremmin jos vaan muutan ruokailutottumukseni. Minusta koko kuvio haiskahtaa vain hyvesignaloinnilta ja tekosyyltä asettaa itsensä jotenkin muiden yläpuolelle.
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse.
Vegaani: eikö sinua häiritse ilmastomuutos jota nopeuttaa tofun ja avokadojen viljely kaukomaissa länsimaisten vegaanien mieltymysten täyttämiseksi.
Eikö sinua häiritse kasvisten rahtaus suomeen
Eikö sinua häiritse kasvihuoneiden energiakulutus jotta saat mauttomia tomaatteja?
Eikö sinua häiritse työläisten hyväksikäyttö?
Tässä viestissäpä tuli paljon väärää tietoa.
Kasvisten rahtaus Suomeen muuten on yllättävän harmitonta ympäristövaikutusten kannalta, se lisää hiilijalanjälkeä varsin vähän. Useimpia niitä kun ei lennätetä, vaan tulevat isoissa laivarahdeissa.
Tomaatit taas, en usko että kasvissyöjät syövät niitä enempää kuin sekasyöjät. Itse en talviaikaan juurikaan syö muuta kuin tölkkitomaatteja. En edes ympäristösyistä, vaan koska en tykkää talvisista tomaateista.
Soijan (tofun) viljely ei ole erityisen ilmastonmuutosta aiheuttavaa, paitsi siltä osin että jos soijapeltoja varten kaadetaan esim. Amazonin sademetsää. Mutta ei sitä soijaa siellä ihmisten tofuun viljellä sellaisia määriä, vaan karjan rehua varten. Esim. suomalaisten syömät soijat usein tulee Euroopasta, esim. Jalotofun tuotteissa käytetään Euroopassa viljeltyä soijapapua. Avokadon suhteen ongelma on lähinnä veden puute tietyillä alueilla kuten Perussa, jossa viljelmien kasteluun käytetään muutenkin vähiä vesivaroja. Tämän ongelman voi välttää välttämällä ko. alueelta tulevia avokadoja. Eikä muutenkaan avokadot kuulu juuri vegaanin tai kasvissyöjän ruokavalioon sen enempää kuin sekasyöjänkään - jotkut syö ja tykkää, jotkut ei.
Työläisten hyväksikäyttö taas on ongelma, joka valitettavasti tietyillä alueilla riivaa koko maataloutta, ei vain kasvintuotantoa.
Ei sitä kyllä millään saa niin päin, että vegaani oikeasti olisikin ilmastopahis, ja sekasyöjä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Usein ne suuret lihan tehotuottajat kohtelevat eläimiä julmasti. Heille vain rahalla on merkitystä, ja siksi he menestyvät, valtaavat markkinoita ja pystyvät laajentamaan toimintaansa. Samalla ne inhimillisemmät tilat menettävät asiakkaita. Parempien olojen ylläpitäminen ja eläinten huolellisempi hoitaminen maksaa enemmän, ja asiakkaalle myytävä liha on kalliimpaa kuin julmasti tehotuotettu.
Mitä enemmän ihmiset ostavat tehotuotettua lihaa, sitä enemmän tehotuottajat laajentavat tilojaan ja sitä useampi eläin kärsii.
Ei ole hyvesignalointia ostaa eettisesti tuotettua lihaa.
Sen ymmärrän, että etenkin nykyään moni joutuu ostamaan halvinta mahdollista ruokaa, enkä syyllistä heitä. He kärsivät itsekin yhteiskunnan inhimillisyyden puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Toivon että teuraaksi päätyviä eläimiä kohdellaan hyvin ja eettisesti. En vaan voi sitä tietää varmasti mitenkään.
Eikä minua haittaa yhtään vaihtaa kasvisvaihtoehtoihin vaikka saman tien. Valintani ei vaan vaikuttaisi mihinkään.
Siksi syön myös lihaa niin kauan kun sitä on tarjolla / se ei ole liian kallista / löytyy varteenotettava kasvisvaihtoehto korvaamaan lihan
Luomulihaa kohdellaan hieman inhimillisemmin, mutta ei sekään mikään huippuelämä ole. Toisaalta laitoksessa on turvallisempaa ja pidempi elämä, kuin villinä, joten mielestäni tuo luomu on ihan ok, jos on ihan pakko syödä näitä. Mutta pakko ei ole, proteiinit saa muualtakin ja ihmisen proteiinitarve on tieteessä muutenkin eläintuotantotalouden vuoksi ihan liioteltu.
Raudanpuute tulee ilman lihaa monille. Lihassa oleva hemirauta imeytyy paremmin kuin muu rauta ja tämä on fakta. Naisilla on monilla muutoinkin raudanpuutetta kuukautisten/synnytysten takia
"Monille" on tässä vähän epämääräinen juttu. On totta, että joillekin tulee helposti raudanpuutetta. Mutta myös kasvisruoan raudan imeytymistä voi parantaa sillä, mitä syö sen rautaa sisältävän ruoka-aineen kanssa. Kyllä se on aika pieni vähemmistö, jolla oikeasti on pakko syödä lihaa siksi että muuten on raudanpuute.
Itse olen ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta asti, nyt ikää 51, eikä ole ollut raudanpuutetta koskaan, vaikka oli runsaat kuukautisetkin niin kauan kuin semmoisia vielä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen rehellisesti sitä mieltä, että videoita eläinteollisuuden rumista puolista pitäisi näyttää kaikkialla. Kouluissa, televisioissa ja vaikka kauppojen mainosnäytöillä. Siten voisi ihmiset sisäistää, miten julmasti eläimiä kohdellaan rahan takia.
Olen täysin samaa mieltä. Jo kouluissa pitäisi opettaa rehellisesti peittelemättä, että mistä ja miten se ruoka siihen lautaselle on tullut, ja mitä kaikkea se eläin on joutunut kokemaan. Ihan alusta loppuun saakka kaikki lihat, kanamunat, maitotuotteet. Ihmisten pitäisi tietää mitä syö. Sen jälkeen varmasti aika moni päättäisi syödä toisin.
Todellakin, katsoin aiheesta dokumentin ja olin erittäin järkyttynyt. Luulin että eläinten olot olisi paljon paremmat. Joku vapaan kanan munakin on täysin kusetusta. Tästä syystä syön nykyään kasvispainotteisesti, voin syödä kalaa ja riistaa. Toki kalassakin katson tarkkaan, että on sentään eettistä. Koirat ja eläinten tehotuotanto on kaksi täysin eri maailmaa. Eläinten oloja pitäisi ehdottomasti kohentaa ja ihmisten herätä tähän! Ovat sentään eläviä ja tuntevia olentoja.
Se onkin kiva traumatisoida pikkulapsia tuleeko hyvä mieli? 😇
Huoh, kuinkahan moni pikkulapsi täällä on lukemassa tätä? paitsi ehkä henkisellä tasolla pikkulapsi aikuinen joka haluaa elää pumpulissa ja ummistaa silmät maailman faktoilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Monille" on tässä vähän epämääräinen juttu. On totta, että joillekin tulee helposti raudanpuutetta. Mutta myös kasvisruoan raudan imeytymistä voi parantaa sillä, mitä syö sen rautaa sisältävän ruoka-aineen kanssa. Kyllä se on aika pieni vähemmistö, jolla oikeasti on pakko syödä lihaa siksi että muuten on raudanpuute.
Itse olen ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta asti, nyt ikää 51, eikä ole ollut raudanpuutetta koskaan, vaikka oli runsaat kuukautisetkin niin kauan kuin semmoisia vielä oli.
Rautaa saa muustakin kuin lihasta ja on apteekissakin rautavalmisteita.. Linssit, pavut, pähkinä, herneet ja kikherneet...
Olen nelikymppinen mies.
Nyt puolisen vuotta ollut syömätät lihaa. Tiedostin asian jo vuosia, söin paljon lihatonta ruokaa, mutta kun grillimakkarakin jäi kesken koska alkoi maistua "sairaalta", totesin että pakkoko täsäs on itseä kiusata. Lautasellani ei ole mikään pakko olla kuolleen elukan persettä.
Ei ole ollut ikävä. Ja hyvin tuo rauta nousee salilla edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen rehellisesti sitä mieltä, että videoita eläinteollisuuden rumista puolista pitäisi näyttää kaikkialla. Kouluissa, televisioissa ja vaikka kauppojen mainosnäytöillä. Siten voisi ihmiset sisäistää, miten julmasti eläimiä kohdellaan rahan takia.
Olen täysin samaa mieltä. Jo kouluissa pitäisi opettaa rehellisesti peittelemättä, että mistä ja miten se ruoka siihen lautaselle on tullut, ja mitä kaikkea se eläin on joutunut kokemaan. Ihan alusta loppuun saakka kaikki lihat, kanamunat, maitotuotteet. Ihmisten pitäisi tietää mitä syö. Sen jälkeen varmasti aika moni päättäisi syödä toisin.
Todellakin, katsoin aiheesta dokumentin ja olin erittäin järkyttynyt. Luulin että eläinten olot olisi paljon paremmat. Joku vapaan kanan munakin on täysin kusetusta. Tästä syystä syön nykyään kasvispainotteisesti, voin syödä kalaa ja riistaa. Toki kalassakin katson tarkkaan, että on sentään eettistä. Koirat ja eläinten tehotuotanto on kaksi täysin eri maailmaa. Eläinten oloja pitäisi ehdottomasti kohentaa ja ihmisten herätä tähän! Ovat sentään eläviä ja tuntevia olentoja.
On myös asiallisia ja eläimiä kunnioittavia tiloja. Kaikki eivät kohtele eläimiä julmasti, eivätkä pidä "vapaan kanan" tmv. lupauksia vain silmänlumeena tai huijaamalla hanki sertifikaatteja.
Itse tunnen lihakarjatilallisia, jotka oikeasti välittävät eläimistään ja ihan tosissaan panostavat niiden hyvinvointiin.
Kiva juttu jos näin, olisi kiva saada listaa näistä karjatiloista? Niin voisi jatkossa syödä heidän tuottamaansa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä annakaan, joku muu antaa. Se oli viestini pointti: liian kaukaa haettua = liian paljon välikäsiä. Jos eläimiä halutaan kohdeltavan paremmin, tarvitaan suorempia keinoa saada järkeviä tuloksia aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen mies.
Nyt puolisen vuotta ollut syömätät lihaa. Tiedostin asian jo vuosia, söin paljon lihatonta ruokaa, mutta kun grillimakkarakin jäi kesken koska alkoi maistua "sairaalta", totesin että pakkoko täsäs on itseä kiusata. Lautasellani ei ole mikään pakko olla kuolleen elukan persettä.
Ei ole ollut ikävä. Ja hyvin tuo rauta nousee salilla edelleen.
Mä katsoin animalian videoita ja jotain videoita ihan suomalaisilta tiloilta, missä oli kanoja erittäin huonoissa oloissa. Kanoja kuolee valtavia määriä ihan vaan nälkään ja tilan puutteeseen. Kanat munivat liikaa yms.
Tietääkö kukaan minkälaista porojen hoito on? Kannattaako poron lihaa syödä?
Kalkkunoilla vissiin asiat myös huonosti, liian ahtaasti jo kuljetetaankin. Samoin siat ja naudat..
Rehellisesti sanottuna en oikeasti edes ajattele asiaa lainkaan. Eli se on vastattava että ei, ei häiritse. Syön jatkossakin lihaa koska siitä pidän ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ihminen on lihansyöjä ja tuollaiset hyvesignalisoijat jotka tuomitsee ihmisiä ja ovat muka eläinystäviä samalla ovat sairaita päästää, jokaisen oma asia mitä syö.
Voihan se noinkin ajatella. Mutta eikö yhtään sinua kiinnosta syömäsi ruoan terveellisyys, eettisyys, alkuperä tai miten eläintä on kohdeltu?
Oletteko te tuomitsijat käyneet vierailulla navetoilla vai mihin mielipiteenne perustuu? Huonosti hoidettu eläin ei ole tuottava kun kyseessä on maanviljelijöiden elannonsaanti niin mitä luulette kannattaako heidän hoitaa eläimensä hyvin vai huonosti? Ja uskon kyllä että broilerikanakoissa voi olla järkky meno mutta esimerkiksi maitotiloilla ja mullinavetoilta minulla on vain hyvää sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te tuomitsijat käyneet vierailulla navetoilla vai mihin mielipiteenne perustuu? Huonosti hoidettu eläin ei ole tuottava kun kyseessä on maanviljelijöiden elannonsaanti niin mitä luulette kannattaako heidän hoitaa eläimensä hyvin vai huonosti? Ja uskon kyllä että broilerikanakoissa voi olla järkky meno mutta esimerkiksi maitotiloilla ja mullinavetoilta minulla on vain hyvää sanottavaa.
Vietin kaikki kesänä maitotilalla sukulaisen luona. Näin sen huutamisen, potkimisen ja tönimisen. Parressa olivat kiinni tiukasti, kovettunutta ulostetta peräpäässä ja vatsassa, epätoivoinen katse jokaisella. Lapsena en tajunnut miten sairasta tuo oli mutta nyt tajuan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietin kaikki kesänä maitotilalla sukulaisen luona. Näin sen huutamisen, potkimisen ja tönimisen. Parressa olivat kiinni tiukasti, kovettunutta ulostetta peräpäässä ja vatsassa, epätoivoinen katse jokaisella. Lapsena en tajunnut miten sairasta tuo oli mutta nyt tajuan.
Eli näit tavallisten lehmien käytöksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse.
Vegaani: eikö sinua häiritse ilmastomuutos jota nopeuttaa tofun ja avokadojen viljely kaukomaissa länsimaisten vegaanien mieltymysten täyttämiseksi.
Eikö sinua häiritse kasvisten rahtaus suomeen
Eikö sinua häiritse kasvihuoneiden energiakulutus jotta saat mauttomia tomaatteja?
Eikö sinua häiritse työläisten hyväksikäyttö?
Tässä viestissäpä tuli paljon väärää tietoa.
Kasvisten rahtaus Suomeen muuten on yllättävän harmitonta ympäristövaikutusten kannalta, se lisää hiilijalanjälkeä varsin vähän. Useimpia niitä kun ei lennätetä, vaan tulevat isoissa laivarahdeissa.
Tomaatit taas, en usko että kasvissyöjät syövät niitä enempää kuin sekasyöjät. Itse en talviaikaan juurikaan syö muuta kuin tölkkitomaatteja. En edes ympäristösyistä, vaan koska en tykkää talvisista tomaateista.
Soijan (tofun) viljely ei ole erityisen ilmastonmuutosta aiheuttavaa, paitsi siltä osin että jos soijapeltoja varten kaadetaan esim. Amazonin sademetsää. Mutta ei sitä soijaa siellä ihmisten tofuun viljellä sellaisia määriä, vaan karjan rehua varten. Esim. suomalaisten syömät soijat usein tulee Euroopasta, esim. Jalotofun tuotteissa käytetään Euroopassa viljeltyä soijapapua. Avokadon suhteen ongelma on lähinnä veden puute tietyillä alueilla kuten Perussa, jossa viljelmien kasteluun käytetään muutenkin vähiä vesivaroja. Tämän ongelman voi välttää välttämällä ko. alueelta tulevia avokadoja. Eikä muutenkaan avokadot kuulu juuri vegaanin tai kasvissyöjän ruokavalioon sen enempää kuin sekasyöjänkään - jotkut syö ja tykkää, jotkut ei.
Työläisten hyväksikäyttö taas on ongelma, joka valitettavasti tietyillä alueilla riivaa koko maataloutta, ei vain kasvintuotantoa.
Ei sitä kyllä millään saa niin päin, että vegaani oikeasti olisikin ilmastopahis, ja sekasyöjä parempi.
Tuossa on paljon muuttujia.
Ajatellaanpa että iso osa suomalaisista eläisi pientiloilla joissa kasvattaisi omat ruuat, osin ehkä muidenkin. Lantaa levitettäisiin pelloille kuten iät ja ajat on tehty. Keinolannoitteita hillittäisiin tai viljeltäisiin luomusti.
Kaupunkilaiset eivät tajua että maatalous on ensin teollistettu mahdollisimman luonnottomaksi jotta joku keksii demonisoida sen. Kukahan? Varmaankin se joka tajuaa miten keskeinen väline nälkä ja jano on ihmismassojen alistamisessa. On tätä nähty ennenkin mm Kiinassa ja Ukrainassa, miksei nähtäisi vieläkin? Ei tätä nykyistä maailmaa mikään ihmisrakas eliitti ohjaa. Sitä vasten kannattaa miettiä hyvin huolella mitä lähtee antamaan pois. Ei mitään pahaa saada aikaan avoimesesti vaan kyllä se etenkin nykyään myydään niin että ihmiset sumutetaan. Vedotaan vaikka heidän turhamaisuuteensa (tunne edistyksestä). Hölmö maksaa aina kovan hinnan tyhmyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli näit tavallisten lehmien käytöksen
Se lehmien "hoitaja" oli se joka huusi, kirosi, potki, hakkasi kepillä, töni jne. Eläimiä jotka olivat kaulastaan kytkettyinä. Sairasta.