Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasyöjä, eikö sinua häiritse eläinten kaltoinkohtelu?

Vierailija
29.05.2026 |

Ihan vilpittömästi kysyn.

Kommentit (720)

Vierailija
581/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei!

Vilpitön vastaus.

Sattuuko sinulla olemaan lemmikkejä?

Tuskin se lemmikkejään syö.

Mutta laittaisiko koiransa kokemaan sen, mitä esimerkiksi siat kokevat? Niin ahtaat tilat, ettei mahdu liikkua. Kivesten pois leikkaaminen. Kivulias hiilidioksiditainnutus.

Paljonko koira mahtuu liikkumaan tavallisessa asunnossa? Saako juoksennella vapaasti silliin kuin haluaa? Mitä virikkeellistä tekee sillä välin, kun isäntäväli on töissä? Onko luonnollista, että koira joutuu pidättämään tarpeitaan, kunnes joku lähtee mukaan ulkoilemaan? Kävisitkö sinä vessassa vain silloin kun vanhemmat tai puoliso antaa luvan? 

Koiria kieltämättä kohdellaan julmasti, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että myös niitä sikoja kohdellaan julmasti. Jokainen kuluttaja voi itse päättää, tukeeko sitä julmaa kohtelua omalla rahallaan.

Vierailija
582/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse.

Vegaani: eikö sinua häiritse ilmastomuutos jota nopeuttaa tofun ja avokadojen viljely kaukomaissa länsimaisten vegaanien mieltymysten täyttämiseksi. 

Eikö sinua häiritse kasvisten rahtaus suomeen

Eikö sinua häiritse kasvihuoneiden energiakulutus jotta saat mauttomia tomaatteja?

Eikö sinua häiritse työläisten hyväksikäyttö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sen takia syön nykyään enemmän kalaruokia ja kasviksia. Ihan täysin kasvisruokaan en ole kääntynyt, mutta siipikarjan ja punaisen lihan syönnin lopetin. Harmittaa miten vähän tilaa eläimillä on liikkua, niitä kuolee nälkään ja murtumiin, saattavat purra toisiaan, niiden eteen ei tehdä asioita yms. Järkyttävää että eläimillä niin huonot oltavat nykyään. Katselin muutaman dokumentin aiheesta mikä kyllä pisti miettimään asioita. Mikäli eläimet voisivat paremmin, voisin syödäkin lihaa. Eri juttu sitten riistaruoat. Kannattaa perehtyä aiheeseen, eläimet ovat todellakin sen ansainneet.

Vierailija
584/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei!

Vilpitön vastaus.

Sattuuko sinulla olemaan lemmikkejä?

Tuskin se lemmikkejään syö.

Mutta laittaisiko koiransa kokemaan sen, mitä esimerkiksi siat kokevat? Niin ahtaat tilat, ettei mahdu liikkua. Kivesten pois leikkaaminen. Kivulias hiilidioksiditainnutus.

Paljonko koira mahtuu liikkumaan tavallisessa asunnossa? Saako juoksennella vapaasti silliin kuin haluaa? Mitä virikkeellistä tekee sillä välin, kun isäntäväli on töissä? Onko luonnollista, että koira joutuu pidättämään tarpeitaan, kunnes joku lähtee mukaan ulkoilemaan? Kävisitkö sinä vessassa vain silloin kun vanhemmat tai puoliso antaa luvan? 

Koiria kieltämättä kohdellaan julmasti, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että myös niitä sikoja kohdellaan julmasti. Jokainen kuluttaja voi itse päättää, tukeeko sitä julmaa kohtelua omalla rahallaan.

Koiran elämä on täysin erilaista kuin esim. siipikarjan. Kanat ovat ahdettu vieriviereen, ne vaan heitetään aitauksiin päällekkäin, niillä ei ole tilaa kunnolla liikkua, tulee murtumia ja nokkivat toisiaan. Kaikille ei edes riitä ruokaa ja eläimiä kuolee nälkään. 

Koira pääsee asunnolla liikkumaan, se viihtyy ihmisen seurassa, pääsee ulos omistajan kanssa, saa ruokaa ja vettä, sen tarpeista tavallisesti huolehditaan yms. Kanojen vointi ei kiinnosta ketään, ovat vain käyttöhyödykkeitä ja kuolleet kanat vaan kerätään pois. Kanalla ei ole muuta arvoa kuin se että niitä saa lautaselle. Todella surullista. Lue aiheesta, ennen kuin kirjoitat tänne soopaa jostain koirista. Kaksi täysin eri asiaa.

Vierailija
585/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse.

Vegaani: eikö sinua häiritse ilmastomuutos jota nopeuttaa tofun ja avokadojen viljely kaukomaissa länsimaisten vegaanien mieltymysten täyttämiseksi. 

Eikö sinua häiritse kasvisten rahtaus suomeen

Eikö sinua häiritse kasvihuoneiden energiakulutus jotta saat mauttomia tomaatteja?

Eikö sinua häiritse työläisten hyväksikäyttö?

Suurin osa maailman soijasta viljellään eläintuotannon rehuksi. Luku taisi olla yli 85 %. Tämä rehusoija on äärimmäisen harvoin luomua toisin kuin monet tofut on Euroopassa kasvatettua luomusoijaa. Avokadoja ei ole kenenkään pakko syödä. Minä en muun muassa syö avokadoa.

Suomeenkin tuodusta soijasta 95 % menee eläinrehuksi.

Vierailija
586/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee todella paljon. Siksi en osta lainkaan esim norjalaista altaissa kasvatettua lohta.

Vierailija
587/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse, syön mitä haluan ja mulle ihan sama kuka syö ja mitäkin

Vierailija
588/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rehellisesti sitä mieltä, että videoita eläinteollisuuden rumista puolista pitäisi näyttää kaikkialla. Kouluissa, televisioissa ja vaikka kauppojen mainosnäytöillä. Siten voisi ihmiset sisäistää, miten julmasti eläimiä kohdellaan rahan takia.

Olen täysin samaa mieltä. Jo kouluissa pitäisi opettaa rehellisesti peittelemättä, että mistä ja miten se ruoka siihen lautaselle on tullut, ja mitä kaikkea se eläin on joutunut kokemaan. Ihan alusta loppuun saakka kaikki lihat, kanamunat, maitotuotteet. Ihmisten pitäisi tietää mitä syö. Sen jälkeen varmasti aika moni päättäisi syödä toisin. 

Todellakin, katsoin aiheesta dokumentin ja olin erittäin järkyttynyt. Luulin että eläinten olot olisi paljon paremmat. Joku vapaan kanan munakin on täysin kusetusta. Tästä syystä syön nykyään kasvispainotteisesti, voin syödä kalaa ja riistaa. Toki kalassakin katson tarkkaan, että on sentään eettistä. Koirat ja eläinten tehotuotanto on kaksi täysin eri maailmaa. Eläinten oloja pitäisi ehdottomasti kohentaa ja ihmisten herätä tähän! Ovat sentään eläviä ja tuntevia olentoja.

Vierailija
589/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, sen takia syön nykyään enemmän kalaruokia ja kasviksia. Ihan täysin kasvisruokaan en ole kääntynyt, mutta siipikarjan ja punaisen lihan syönnin lopetin. Harmittaa miten vähän tilaa eläimillä on liikkua, niitä kuolee nälkään ja murtumiin, saattavat purra toisiaan, niiden eteen ei tehdä asioita yms. Järkyttävää että eläimillä niin huonot oltavat nykyään. Katselin muutaman dokumentin aiheesta mikä kyllä pisti miettimään asioita. Mikäli eläimet voisivat paremmin, voisin syödäkin lihaa. Eri juttu sitten riistaruoat. Kannattaa perehtyä aiheeseen, eläimet ovat todellakin sen ansainneet.

Kannattaa selvittää millaisissa oloissa kala on kasvanut. Itse lopetin norjalaisen lohen syömisen kun sain tietää niiden järkyttävistä olosuhteista.

Syön edelleen kalaa ja siipikarjaakin, mutta selvitän millä tavalla eläimet on kasvatettu ja miten niitä on kohdeltu ja valitsen eettisimmän vaihtoehdon.

MOT:n poikkeuksellinen kuvamateriaali paljastaa, millaisissa oloissa Norjan lohi kasvaa – suomalaisten suosikkikala kärsii sydänoireista ja stressistä | MOT | Yle https://share.google/OpsroogIFVqMkQYGT

Vierailija
590/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten häiritsee ne hyvesignaaja vegaanit ja kasvissyöjät jotka mukamas niiin huolissaan eläimistä ja niiden kärsimyksistä mut samalla haukkuvat muita ihmisiä ja korottavat itseänsä muiden yläpuolelle, onneksi kaikki ei ole tällaisia, ihan samalla tavalla ärsyttäisi jos joku korostaisi lihansyöntiään jatkuvasti, jokainen syö sitä mitä itse haluaa. 

Vierailija
591/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ryhdyin kasvissyöjäksi kun alkoi häiritsemään, toki sitä tsekin sulki silmänsä kaikelle kärsimykselle ennen tuota. Moni ei varmaan edes tiedä miten huonosti noita eläimiä kohdellaan. Vegaaniksi ryhtymistä olen myös harkinnut, mutta mulla on aika paljon muitakin ruokarajoituksia ja muutenkin vaikea elämäntilanne, joten vaikea lähteä toteuttamaan tuota.

Ei ne eläinten kaltoinkohtelut saatika teurastukset lopu vaikka vekaaneja ois kuin.

Ei varmasti, mutta olisi hyvä että eläinten olot kohenisivat. Itse voisin syödä lihaa, jos tietäisin että eläimillä olisi olot paremmin. 

Vierailija
592/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rehellisesti sitä mieltä, että videoita eläinteollisuuden rumista puolista pitäisi näyttää kaikkialla. Kouluissa, televisioissa ja vaikka kauppojen mainosnäytöillä. Siten voisi ihmiset sisäistää, miten julmasti eläimiä kohdellaan rahan takia.

Olen täysin samaa mieltä. Jo kouluissa pitäisi opettaa rehellisesti peittelemättä, että mistä ja miten se ruoka siihen lautaselle on tullut, ja mitä kaikkea se eläin on joutunut kokemaan. Ihan alusta loppuun saakka kaikki lihat, kanamunat, maitotuotteet. Ihmisten pitäisi tietää mitä syö. Sen jälkeen varmasti aika moni päättäisi syödä toisin. 

Todellakin, katsoin aiheesta dokumentin ja olin erittäin järkyttynyt. Luulin että eläinten olot olisi paljon paremmat. Joku vapaan kanan munakin on täysin kusetusta. Tästä syystä syön nykyään kasvispainotteisesti, voin syödä kalaa ja riistaa. Toki kalassakin katson tarkkaan, että on sentään eettistä. Koirat ja eläinten tehotuotanto on kaksi täysin eri maailmaa. Eläinten oloja pitäisi ehdottomasti kohentaa ja ihmisten herätä tähän! Ovat sentään eläviä ja tuntevia olentoja.

Se onkin kiva traumatisoida pikkulapsia tuleeko hyvä mieli? 😇

Vierailija
593/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa selvittää millaisissa oloissa kala on kasvanut. Itse lopetin norjalaisen lohen syömisen kun sain tietää niiden järkyttävistä olosuhteista.

Syön edelleen kalaa ja siipikarjaakin, mutta selvitän millä tavalla eläimet on kasvatettu ja miten niitä on kohdeltu ja valitsen eettisimmän vaihtoehdon.

MOT:n poikkeuksellinen kuvamateriaali paljastaa, millaisissa oloissa Norjan lohi kasvaa – suomalaisten suosikkikala kärsii sydänoireista ja stressistä | MOT | Yle https://share.google/OpsroogIFVqMkQYGT

Joo, näin koitan tehdäkin. Etten syö just norjalaista lohta ja vaan eettistä tonnikalaa. Tai just voin syödä suomalaisia järvikaloja yms.. 

Vierailija
594/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös asiallisia ja eläimiä kunnioittavia tiloja. Kaikki eivät kohtele eläimiä julmasti, eivätkä pidä "vapaan kanan" tmv. lupauksia  vain silmänlumeena tai huijaamalla hanki sertifikaatteja.

Itse tunnen lihakarjatilallisia, jotka oikeasti välittävät eläimistään ja ihan tosissaan panostavat niiden hyvinvointiin.

Vierailija
595/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Haluaisin kuitenkin esittää vastakysymyksen: 
Kuvitteletko, että sinulle kasvatettu soija, riisi tai maissi on tuotettu sinun ruokapöytääsi eettisesti? Kukaan ei ole kärsinyt? Mielummin syön suomalaista lihaa. Meillä on eläintenpidossa hyvin tarkat kriteerit ja niitä valvotaan. Samaa en voi sanoa jonkun kasviproteiinia tuottavan maan arvoista.

Vierailija
596/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Haluaisin kuitenkin esittää vastakysymyksen: 
Kuvitteletko, että sinulle kasvatettu soija, riisi tai maissi on tuotettu sinun ruokapöytääsi eettisesti? Kukaan ei ole kärsinyt? Mielummin syön suomalaista lihaa. Meillä on eläintenpidossa hyvin tarkat kriteerit ja niitä valvotaan. Samaa en voi sanoa jonkun kasviproteiinia tuottavan maan arvoista.

95 % Suomeen tuodusta soijasta menee eläinrehuksi. Sekasyöjät käyttävät soijaa välillisesti aivan hillittömiä määriä. Riisiä ja maissia syövät myös sekasyöjät.

Vierailija
597/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran pragmaatikko, että koen liian kaukaa haetuksi ajatuksen, että muut kohtelisivat eläimiä paremmin jos vaan muutan ruokailutottumukseni. Minusta koko kuvio haiskahtaa vain hyvesignaloinnilta ja tekosyyltä asettaa itsensä jotenkin muiden yläpuolelle.

Vierailija
598/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen vastaus suoraan kysymykseen: Eipä juuri.

Vierailija
599/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onkin kiva traumatisoida pikkulapsia tuleeko hyvä mieli? 😇

Jos lapsi ahdistuu, tiedät itsekin, että eläimiä kohdellaan julmasti ja se on väärin.

Vierailija
600/720 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sen verran pragmaatikko, että koen liian kaukaa haetuksi ajatuksen, että muut kohtelisivat eläimiä paremmin jos vaan muutan ruokailutottumukseni. Minusta koko kuvio haiskahtaa vain hyvesignaloinnilta ja tekosyyltä asettaa itsensä jotenkin muiden yläpuolelle.

Idea onkin siinä, että et anna rahaa sille, joka kohtelee paskasti eläimiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän