Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyiset eläkeläiset maksoivat aikoinaan liian vähän veroja ja eläkemaksuja, vaikka tiesivät syntyvyyden laskevan?

Vierailija
29.05.2026 |

Nykyisille eläkeläisille ei ole ollut yllätys, että syntyvyys laskee. Siinä missä monissa 40-50-luvun perheissä oli useita lapsia, teki tuo sukupolvi sen 2 lasta (ja heidän lapsensa sitten vielä vähemmän). Eläkeläiset maksoivat vähän veroja ja eläkemaksuja siihen nähden, minkä verran heitä on. Tiesivät, että siirtävät eläkkeidensä maksun jälkipolvilleen kärsittäväksi. Tähän oli vuosikymmeniä aikaa puuttua. Nyt sitten valitetaan, miten "minun pitää saada laajat terveydenhuollon palvelut ja hyvä eläke, kun olen koko ikäni veroja maksanut".

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se äänestäjäkunta, mitä on lukumääräisesti eniten, voittaa. Siksi nykyiset eläkeläiset äänestivät itselleen edut työikäisinä ja nyt eläkeläisinä. Niitä ei haittaa jos jättävät jälkeensä läpimamutetun roskamaan.

Vierailija
42/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se äänestäjäkunta, mitä on lukumääräisesti eniten, voittaa. Siksi nykyiset eläkeläiset äänestivät itselleen edut työikäisinä ja nyt eläkeläisinä. Niitä ei haittaa jos jättävät jälkeensä läpimamutetun roskamaan.

Paljonko suomessa on äänestäjiä kaikkiaan? Eläkeläisiä on n 1, 6 milj eri ikäisiä 65 -100-vuotiaita.  Tuohon lukuun sisältyy myös  varhaiseläkeläiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AL kertoo äänioikeutettujen määräksi n  4,2 - 4, 5 miljoonaa. Kuntavaaleissahan on enemmän äänioikeutettuja.

Vierailija
44/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo jaksanut senttiäkään koskaan mitään veroja. Ei mun tartte. Mä oon saanut eläkettä JO 15-vuotiaana rippikoulun jälkeen kohta 35-v sitten. Repikääs siitä !!!!!!!!!!! Hähähähähäää !!!!!! 

Vierailija
45/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyinen eläkeläinen. Työurani ajoittuu välille 1979-2024 (45v). Siinä ohessa tein 5 lasta. Työntekijän eläkemaksua maksoin v 1993-2024. Siitä 10 korotettuna (korkeimmillaan 8,65%).

Terveydenhuollon palveluja tarvitsen vuosittaisen verenpainekontrollin verran.

Tee perässä ap ja lopeta vinkuminen.

Vierailija
46/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiennyt lapsia synnyttäessäni, kuka heistä aikuisena lisäntyy. Mistä sen olisi voinut tietää? Kaikki ovat lisääntyneet. 

Vierailija
47/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan tästä asiasta olleen puhetta ihan valtiollisella tasolla jo 60-luvulla.  Ei se meidän tavallisten ihmisten ja nykyisten eläkeläisten syy ole, jos mitään ei päättäjät tehneet.

Muistakaa nyt kumminkin tämä: nämä teidän tukirahanne, joita nykyään myönnetään siitä sun tästä, on teille tulevaa etua.  Me emme nuoruudessamme saaneet yhtään mitään.  Joku ne teidän tukenne maksaa.  Kukahan?  

Mitkä tuet? Nimimerkillä saadaan lapsilisää 94,88 e/kk, ei muuta. Kaikki muu maksetaan itse.

T. Töissäkäyvä keskituloinen

Vierailija
48/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset opettele arabiaa ja ryhdy hyvissä ajoin islaminuskoiseksi, vaikka tiedät sen kohta olevan pakollista?

Vierailija
49/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan tästä asiasta olleen puhetta ihan valtiollisella tasolla jo 60-luvulla.  Ei se meidän tavallisten ihmisten ja nykyisten eläkeläisten syy ole, jos mitään ei päättäjät tehneet.

Muistakaa nyt kumminkin tämä: nämä teidän tukirahanne, joita nykyään myönnetään siitä sun tästä, on teille tulevaa etua.  Me emme nuoruudessamme saaneet yhtään mitään.  Joku ne teidän tukenne maksaa.  Kukahan?  

Mitkä tuet? Nimimerkillä saadaan lapsilisää 94,88 e/kk, ei muuta. Kaikki muu maksetaan itse.

T. Töissäkäyvä keskituloinen

Päivähoito on sosiaalituki.

Vierailija
50/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi me elämme nyt yli varojemme ja teemme velkaa tulevien sukupolvien maksettavaksi?

Vierailija
51/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysetuudet ovat myös kelan kustantamia etuuksia.

Vierailija
52/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä verotetaan rankasti ja mammat ovat kateellisia eläkeläisille, jotka rakensivat tämän maan hyvinvoinnin sodan jälkeen ja te seen tuhositte. 

Ne jotka hyvinvoinnin sodan jälkeen rakensivat ovat jo 99% mullan alla.

Vierailija
53/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun ovat saatanan ahneita demarisyöpäläisiä.

Vierailija
54/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulta jo kysytty, kuinka paljon enemmän haluat maksaa veroja, koska lapsia on vähän?

Ei minultakaan ole. Outoa.

Vierailija
55/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakihan ne maksut määrää. Ajat muuttuvat. Ja me eläkeläiset osaamme myös säästää, ihan kaikest,  joten ei tässä mitään hätää ole kun on varallisuutta. Osaisittepa te nuoremmatkin!

Kyllähän me säästää osataan, moni nuori säästää jo omaa eläkettä varten kun ei usko, että sitä tulevaisuudessa enää maksetaan. Miksette te pystyneet samaan, vaan viette nuoremmilta sukupolvilta yhteensä 25 % eläkemaksua joka tilissä? 

Katso jos töissä käyt sitä tilinauhaasi lopulta.  Et maksa mitään 25 %. Jatkuvasti toistat samaa.

Työnantajat ovat suuri vaikuttaja eläkeasioissa  ja tiiätkö, nuo kulut ovat heille verovähennyksiä.

Kyllä siitä palkasta silti lähtee 25 % eläkemaksuja, vaikkei kaikki työntekijän palkkanauhassa näy. Nimenomaan tästä pitäisi enemmän puhua, osa ei tiedä tätä oikeaa prosenttilukua vaan tuijottaa sitä tilinauhan lukua.

Tämä kokonaiseläkemaksu pitäis näkyä palkkakuitilla. Kansaa kusetetaan kun sanotaan että työnantaja maksaa sen oman osansa, mutta kyllä se kaikki on osa palkkakuluja vaikka on piilotettu duunareilta.

Vierailija
56/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset eläkeläiset maksoivat sen aikaisten eläkeläisten eläkkeet (jotka eivät olleet maksaneet eläkemaksuja), sinun koulutuksesi, terveydenhuoltosi ja lapsilisäsi. Lisäksi omia eläkemaksujaan. Olehan poraamatta ja rupeapa tekemään lapsia. Rojut torveen.

Vierailija
57/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakihan ne maksut määrää. Ajat muuttuvat. Ja me eläkeläiset osaamme myös säästää, ihan kaikest,  joten ei tässä mitään hätää ole kun on varallisuutta. Osaisittepa te nuoremmatkin!

Kyllähän me säästää osataan, moni nuori säästää jo omaa eläkettä varten kun ei usko, että sitä tulevaisuudessa enää maksetaan. Miksette te pystyneet samaan, vaan viette nuoremmilta sukupolvilta yhteensä 25 % eläkemaksua joka tilissä? 

Katso jos töissä käyt sitä tilinauhaasi lopulta.  Et maksa mitään 25 %. Jatkuvasti toistat samaa.

Työnantajat ovat suuri vaikuttaja eläkeasioissa  ja tiiätkö, nuo kulut ovat heille verovähennyksiä.

Kyllä siitä palkasta silti lähtee 25 % eläkemaksuja, vaikkei kaikki työntekijän palkkanauhassa näy. Nimenomaan tästä pitäisi enemmän puhua, osa ei tiedä tätä oikeaa prosenttilukua vaan tuijottaa sitä tilinauhan lukua.

Oikeastiko tuo on palkkaa? Työnantajalle tuo ei ole palkkaa vaan palkan sivukuluja, joten voisiko palkkaasi lisätä vielä vaikka työnantajan tiloista maksaman vuokran osuuden ja työterveyspalvelujen hinnan ja sitten verottaa sinua koko potin mukaan?

Älä viisastele. Työnantajan maksama tyel-maksu on täsmälleen riippuvainen paljonko palkkaa maksetaan. Jos duunari saa palkankorotuksen pitää työnantajan maksaa samassa suhteessa enemmän eläkemaksua. Nuo muut mainitsemasi kulut eivät muutu henkilöstön palkan mukaan.

Vierailija
58/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä verotetaan rankasti ja mammat ovat kateellisia eläkeläisille, jotka rakensivat tämän maan hyvinvoinnin sodan jälkeen ja te seen tuhositte. 

Nämä maan sodan jälkeen rakentajat taitavat olla valtaosin haudassa. Käytännössä 1930-luvulla ja sitä ennen syntyneet.

Vierailija
59/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka hyvinvoinnin sodan jälkeen rakensivat ovat jo 99% mullan alla.

Nykyeläkeläiset maksoivat heidän eläkkeensä. Oletko hoksannut tämän itkua tuhertaessasi?

Vierailija
60/73 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Ap sinäkö päätät verojen ja eläkemaksujen määrästä ja prosenteista, syntyvyydenkin tiedöt etukäteen. 

Mitä sinä aiot tehdä nyt kun syntyvyys laskee ja tulevaisuudessa vielä vähemmän noita työllisiä sinun eläkettä maksamaan ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän