Miksi nykyiset eläkeläiset maksoivat aikoinaan liian vähän veroja ja eläkemaksuja, vaikka tiesivät syntyvyyden laskevan?
Nykyisille eläkeläisille ei ole ollut yllätys, että syntyvyys laskee. Siinä missä monissa 40-50-luvun perheissä oli useita lapsia, teki tuo sukupolvi sen 2 lasta (ja heidän lapsensa sitten vielä vähemmän). Eläkeläiset maksoivat vähän veroja ja eläkemaksuja siihen nähden, minkä verran heitä on. Tiesivät, että siirtävät eläkkeidensä maksun jälkipolvilleen kärsittäväksi. Tähän oli vuosikymmeniä aikaa puuttua. Nyt sitten valitetaan, miten "minun pitää saada laajat terveydenhuollon palvelut ja hyvä eläke, kun olen koko ikäni veroja maksanut".
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne sadat miljardit tuli eläkekassoihin? Tiesitkö saavasi eläkemaksusi verovähennyksiin?
Ennen maksettiin korkeampaa tuloveroa.
Oli myös perheverotusta ja monissa asioissa sai verohelpotuksia/taloudellista tukea, jota ei enää ole saatavilla.
Tietoinen ratkaisu, ei ollut mikään vahinko.
Lakihan ne maksut määrää. Ajat muuttuvat. Ja me eläkeläiset osaamme myös säästää, ihan kaikest, joten ei tässä mitään hätää ole kun on varallisuutta. Osaisittepa te nuoremmatkin!
Olen eläkeläinen ja maksanut veroja ja eläkemksuja vähintään yhtäpaljon kuin nykyiset työssäkäyvät,alle 23 vuotiaana tehdystä työstä maksoin täydet eläkemaksut hyötymättä siitä yhtään mitään koska silloin eläke ei kertynyt maksut kyllä juoksi eli olen maksanut tavallaan ylimääräisiä eläkemaksuja kaikkien hyväksi ja nyt eläkkeellä ollessa verotus on paljon korkeampi kuin työssä ollessa.
t.55v eläkeläinen 32v työkokemuksella
Minä muistan tästä asiasta olleen puhetta ihan valtiollisella tasolla jo 60-luvulla. Ei se meidän tavallisten ihmisten ja nykyisten eläkeläisten syy ole, jos mitään ei päättäjät tehneet.
Muistakaa nyt kumminkin tämä: nämä teidän tukirahanne, joita nykyään myönnetään siitä sun tästä, on teille tulevaa etua. Me emme nuoruudessamme saaneet yhtään mitään. Joku ne teidän tukenne maksaa. Kukahan?
Eikös me sitten OLLA maksettu niitä veroja koko ikämme? Tyhjästäkö me valitamme?
Onneksi oma eläkeyhtiö sijoitti hyvin. Maksaa eläkkeitä sen mitä tuottaa.
Vierailija kirjoitti:
Lakihan ne maksut määrää. Ajat muuttuvat. Ja me eläkeläiset osaamme myös säästää, ihan kaikest, joten ei tässä mitään hätää ole kun on varallisuutta. Osaisittepa te nuoremmatkin!
Lainsäätäjät säätävät lakeja. Kun lainsäätäjiä äänestetään virkaan, tilanne on vinksahtanut siihen, että vähän lapsia tehneitä vanhempia on enemmän kuin töissä käyviä lapsia. Suomalaisista yksityisellä sektorilla työskentelee vain 1/4 kansasta ja kun julkinen sektori lisätään, palkannauttijoita on yhteensä reilu 1/3 kansasta. Vaaleissa enemmistö päättää, mitä kaikkien rahoilla tehdään. Verojen faktiset maksajat voivat vain seurata vierestä, kun heidän ansioidensa jaosta päätetään eläkeläisten, työttömien, opiskelijoiden ja työvoiman ulkopuolella olevien toimesta. Eräs tunnettu ja menestynyt suomalainen on kirjoittanut enemmistön tyranniasta, eikä turhaan. Tämän jälkeen kyseinen kirjoittaja muutti maasta, kuten moni muukin ryöstöön kyllästynyt, aivan jokainen päivä. Vastakkaiseen suuntaan tulee lisää ihmisiä päättämään töissä käyvien rahoista.
Verotus oli aikoinaan paljon korkeampi kuin nykyisin. Ja sinkut maksoi korkeampaa veroa.
Eikä ollut päivähoitoa eikä muita äitiysetuuksia.
Eläkkeitä verotetaan rankasti ja mammat ovat kateellisia eläkeläisille, jotka rakensivat tämän maan hyvinvoinnin sodan jälkeen ja te seen tuhositte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne sadat miljardit tuli eläkekassoihin? Tiesitkö saavasi eläkemaksusi verovähennyksiin?
Oli myös perheverotusta ja monissa asioissa sai verohelpotuksia/taloudellista tukea, jota ei enää ole saatavilla.
Nehän korvaa nykyinen ansiotulon vähennys. Matkat huomioidaan. Nyt kela korvaa monia asioita joita ei ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko ihan oikeasti palata 70-luvulle?
Kysypä tuota niiltä jotka olivat asioista päättämässä, ei tavis niihin voinut vaikuttaa, olet idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti ei ollut mitään mahdollisuutta elää vuosia toimeentulotuella ja tuki oli murto-osa nykyisestä (suhteessa keskipalkkaan laskettuna). Päivähoito subjektiivisena oikeutena tuli vasta 1980-luvulla, siihen asti naisen palkka meni usein lastenhoitoon.
AP maksaa vaan niin paljon maksuja kun haluaa, anna vaikka kaikki rahasi tuleville sukupolville kun nyt tiedät tilanteen. Eikös juu? Kyllä lainsäätäjä määrää nämä asiat eivätkä palkkatyöläiset itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoppa joku taloudellinen tuki jika oli 70-luvulla eikä nyt. Heh. Et pysty sanomaan koska liki kaikki saavat tukia nykyisin, jo päuvähoito on tuki nykyisin. Ennen maksettiin itse mukuloitten hoito.
Olen maksanut vuoden 1993 jälkeen eläkevakuutusmaksuja sen verran, että siellä on korkoa korolle -mallilla laskettuna noin 600 000 euron potti odottamassa, että se voidaan maksaa minulle. Olen valmis ottamaan sen vastaan kertasuorituksena ja sijoittamaan itse, jos haluatte lopettaa eläkkeenmaksuni. Samalla tosin oletan, että toimeentulotuki ja sen saannin ehdot lasketaan vuoden 1993 tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me säästää osataan, moni nuori säästää jo omaa eläkettä varten kun ei usko, että sitä tulevaisuudessa enää maksetaan. Miksette te pystyneet samaan, vaan viette nuoremmilta sukupolvilta yhteensä 25 % eläkemaksua joka tilissä?