Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä setä- tai tätitapoja sinulle tullut keski-iässä?

Vierailija
28.05.2026 |

Käytän pitkää kenkälusikkaa, villaa talvella ja imuroidessa sängyn alta pitää olla kropan alla pehmukkeet. Polvilla noustaan ylös pehmukkeen päällä. Toisaalta pitää olla viilentäviä t-paitoja vaihdevuosissa ja nastakengät. Miten siellä?

Kommentit (557)

Vierailija
381/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istun suihkussa jakkaralla. Ennen kyykyssä tai seisaaltaan.

Miksi suihkussa kukaan olisi kyykyssä?

Minä 65 v. peseytyessä istuudun suihkun lattialle, ettei suihkunurkka kastu ylös asti. Pääsen vähemmällä seinien kuivauksella. Ylös lattialta nousen auttamatta käsillä. Sukat, kengät ja saappaat laitan jalkaan seisaallaan. Pyrin säilyttämään tasapainon ja jalkojen voiman, mitkä ovat vanhuudessa tärkeitä selviytymisessä itsenäisesti. Nuorempana en tällaista juuri ajatellut.

Meillä kyykitään myös suihkussa. Ei tarvitse kuivata koko vessan lattiaa ja seiniä ylös asti. On hyvää tasapainojumppaa ja venytystä alaselälle myös. Moni ikätoveri ei ikinä suoriutuisi moisesta. Haluan myös ylläpitää ja säilyttää liikkuvuutta. 

Vierailija
382/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon iltapäivisin mielellään kahvia kahvilassa. Muistutan perheellisiä työkavereita lempeästi siitä, että minullakin on lapsia, vaikka ovatkin jo aikuisia (eli olen loppujen lopuksi äiti, jopa nainen).

Viime vuosina olen huomannut kunnioittavan etäisyydenpidon uusilta työkavereilta, kunnes huomaavat, että olen vanhuudestani huolimatta ihan ok.

Töissä voin keskittyä asiaan, ei tarvitse flirttailla niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaahan että sanaa ikääntynyt/ikääntyminen käytetään vasta 65 vuotta täyttäneistä. 

Apua, siis musta! Nelikymppinen ei millään mittarilla ole vanha vain lievästi keski-ikäinen. 
Puuron syöminen on hyvää huolta itsestään pitämistä, samoin hyvin nukkuminen, villasukkia käytetään, kun sitä tuntuu.
Kohta kuusvitosena olen iloinen, että minun ei enää tarvitse ottaa paineita esimerkiksi Helsingin kaupungin liikennesuunnittelusta, se ei hirveän kauaa koske enää minua. Nuoret rakentavat kaupunkia itselleen. 

Minä tässä hämmästelen yli 70-v tätinä noita juttuja. Menoa ja liikuntaharrastuksia on eläkkeellä ja virkeyttä osallistua moneen. Lappi kohteena usein patikoinneissa ja luonto muutoin lähimetsissä. Kotona ehkä vähän jämähtää miellyttäviin juttuihin kuten löhötuoliin villasukissa ajankohtaisia nettiuutisia selailemaan..Nuo puuronsyönnit ym on terveysjuttuja kaikenikäisille.Myös rentouttavat hetket villasukissa!

Sosiaaliset järjestöjutut ja monessa vastuussa olo  pitävät elämää tässä hetkessä ja merkityksellisenä. En ole ajatellut usein ikääni että jo kahdeksattakymmentä!

Nuorekkaaksi koen ja muotivaatteet kiinnostaa, terveyteen panostaminen ja artikkelit terveellisistä ruuista ikääntymiseen liittyen luen innolla.

Vierailija
384/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eläkkeellä ollessa alan erakoitua. 

Vierailija
385/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjailen roskakatoksessa naapurien väärin kierrätettyjä jätteitä

Vierailija
386/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nukkumaan on ns pakko päästä noin klo.22 ei jaksa valvoa kun erittäin harvoin. Lisäksi olen ns unohtanut omat nuoruuden typeryyteni ja sivistän omia nuoriani olemaan ihmisiksi. En enää oleta että asiat menevät automaattisesti hyvin, aina on oltava vähäsen varuillaan. Nämä nyt tuli ensin mieleen

Vierailija
387/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisten käytös v@tuttaa entistä enemmän.... 

Vierailija
388/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän villasukkia. Tykkään pitkävartisista kenkälusikoista. Saatan käväistä crocseissa lähikaupassa. Pidän nuoria aikuisia jotenkin suloisina, koska voisivat olla omia lapsiani. Arvostan yöunia korkealle, enkä oikein osaa enkä jaksa käydä tapahtumissa, jotka kestävät myöhään, varsinkaan yli puolenyön. Kulutan musiikkia mieluiten konserttitaloissa tai kesätapahtumissa, jotka ovat inhimilliseen aikaan. 

Hermostun aika pienestäkin vääryydestä (huonosti ajavat kuskit, metelöivät tai roskaavat teinit, se kun joku ei noudata yhteisiä pelisääntöjä ja luistaa velvollisuuksistaan ym.) 

Vierailija
389/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. En jaksa välittää paskaakaan. Jos jokin ei siivoa jälkiään, miksi minun pitäisi hänen sotkunsa korjailla. 

Vierailija
390/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estoton seksielämä. Siinä ei haittaa haiseva helena ja lötisevä läski, kun meikäpoika alkaa peuhaamaan. Toista se oli nuorempana, sitä oli aivan liian kaino.

Vierailija
391/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estoton seksielämä. Siinä ei haittaa haiseva helena ja lötisevä läski, kun meikäpoika alkaa peuhaamaan. Toista se oli nuorempana, sitä oli aivan liian kaino.

Hyi.

Vierailija
392/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain hyvin harvat asiat enää innostavat. Suurin osa asioista ärsyttää, koska suurin osa on täysin turhaa. Esimerkiksi ihmisten loputon harrastaminen varustehifistelyineen. Kaiken maailman suppailua, kanootteja, vesijettejä ja ties mitä kun voisi vain kävellä rannassa ja jos haluaa, pulahtaa uimaan. Tai loputtomat meikkivinkit ja tyyleistä kiinnostumiset. Minä katson kaapista puhtaat vaatteet ennen ulos menoa ja se saisi riittää kaikille muillekin. Myös kauhea selittäminen ja puhe ylipäätään ärsyttää. Turhia asioita ihmiset puhuvat, 90 % voisi jättää sanomatta.

Mä haluaisin innostua asioista, mutta aika pitkälti ajattelen, kuten sinäkin. Tosi turhaa ja typerää on moni asia. Esim. mahdoton kuluttaminen. Kuluttaa pitäisi, että talous pyörii, mutta mitä järkeä, kun kaikki on niin huonosti tehtyä krääsää, että hajoaa saman tien. Kodinkoneet ei enää kestä. Laitteet rikkoutuu alta aikayksikön tai heti takuun loputtua. Mitään ei kannata enää korjata, koska uuden ostaminen on halvempaa. En tykkää tästä ajattelumallista. 

Muiden ihmisten rahan tuhlaus ja kuluttaminen ärsyttää myös, vaikkei edes ole minun rahojani. En haluaisi tietää, että joku heittää vaatteitaan roskiin, kun ne ovat likaisia, ostaa esim. 20 samanlaista halpaa t-paitaa, joita käyttää kutakin yhden kerran. Tai ostaa sähköauton, joka on uutena hieno, mutta jolla ei ole mitään jälleenmyyntiarvoa, vaan se on romutuskamaa muutamien vuosien päästä. 

Vierailija
393/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. En jaksa välittää paskaakaan. Jos jokin ei siivoa jälkiään, miksi minun pitäisi hänen sotkunsa korjailla. 

Kierrättämisessä ei ole mitään järkeä, jos osa p*rseilee ja ne loput ei jaksa välittää. Silloin kannattaisi heittää kaikki sekajätteeseen, jos on liian tyhmä tai laiska selvittääkseen, mikä kuuluu mihinkin laatikkoon. 

Vierailija
394/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrättämisessä ei ole mitään järkeä, jos osa p*rseilee ja ne loput ei jaksa välittää. Silloin kannattaisi heittää kaikki sekajätteeseen, jos on liian tyhmä tai laiska selvittääkseen, mikä kuuluu mihinkin laatikkoon. 

No mut muitten paskat ei oo mun ongelma. Oon jo liian vanha setvimään niitä.  

Vierailija
395/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taputtelen ihmisiä olkavarteen, kiva kun autoit! Eipä tullut nuorempana tehtyä.

Vierailija
396/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taputtelen ihmisiä olkavarteen, kiva kun autoit! Eipä tullut nuorempana tehtyä.

Tämä myös mulla! 

Vierailija
397/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä sitten yhtään nuorempien ikäluokkien musiikkia, se sukupolvien välinen kuilu on siinä ollut jo ainakin 15 vuotta. Onneksi en ole innostunut jääkiekosta ja "sankareista", se eilinen kansanjuhla olisi jäänyt telkkarista katsomatta niissä bileissä esiintyneiden "artistien" takia, vaikka olisinkin ollut.

Vierailija
398/557 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut muitten paskat ei oo mun ongelma. Oon jo liian vanha setvimään niitä.  

Ymmärrän, mutta toimimalla noin olet osa ongelmaa. Jos kierrätyslaatikoissa on jotain muuta kuin pitäisi, kaikki menee sekajätteeseen, koska on lajiteltu väärin. 

Vierailija
399/557 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkkarit ovat vaihtuneet mataliin kenkiin. Tosin enimmäkseen siksi, ettei enää ole juurikaan tilaisuuksia korkokenkiä käyttää ja arjessa ne ovat aivan liian epäkäytännölliset. 

Ihmissuhteet olen karsinut minimiin ja kaupoissakin asioin mieluiten pikakassan kanssa tai tilaan netistä tarvitsemani. 

Pipo on talvella ulkoillessa pakollinen varuste ja käytän sitä huomattavasti myöhemmälle kevääseen/aikaisemmin syksyllä kuin nuorempana. Kesällä en myöskään mene ulos ilman hattua kuin ihan lyhyen piipahduksen, tyyliin roskien viennin, ajaksi. 

'Ei' tulee sanottua nykyään useammin kuin 'kyllä',  eikä siitä jää potemaan syyllisyyttä, että kieltäytyy jostain vain siksi, ettei juuri nyt satu huvittamaan. 

Vierailija
400/557 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

399 jatkaa:

Tämä ei ole tapa, mutta maailmantuskaa en enää tunne. Nuorempana sitä vielä jaksoi surra, miten ihmiskunta sahaa omaa oksaansa ja pissii omiin muroihinsa jatkuvasti ja oppimatta yhtään mitään omista virheistään, nykyään ei enää kiinnosta. Asia ei minun sitä murehtimalla miksikään muutu, joten keskitän energiani siihen, mihin voin vaikuttaa, eli omaan jokapäiväiseen elooni ja olooni.