Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä setä- tai tätitapoja sinulle tullut keski-iässä?

Vierailija
28.05.2026 |

Käytän pitkää kenkälusikkaa, villaa talvella ja imuroidessa sängyn alta pitää olla kropan alla pehmukkeet. Polvilla noustaan ylös pehmukkeen päällä. Toisaalta pitää olla viilentäviä t-paitoja vaihdevuosissa ja nastakengät. Miten siellä?

Kommentit (557)

Vierailija
261/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tänne kirjoittaa ettei tunnista itsessään mitään tätitapoja saa alanuolia. Miksi? Onko se niin vaikeaa ymmärtää että me olemme erilaisia? Mä olen eläkkeellä, mutta en kyllä ole sen kummempi kuin esim. 3-kymppisenä paitsi peilikuvaltani. 

Et hyväksy olevasi vanha 😂

No jlauta kai minä peilikuvani näen ja tiedän monta vuotta vanha olen eli en tosiaankaan ole nuori, mutta en kyllä itseäni vanhukseksi tunne, siis jos en katso peiliin. En yritä olla nuorekas vaan pukeudun ja olen juurikin sellainen mikä on juurikin minun juttuni. No joo, ne pillifarkut on tietty tätimäiset, mutta niitä olen käyttänyt siitä lähtien kun ne tuli muotiin kun muitakaan ei ollut saatavilla. Nykyisin on, mutta mitäs uusia ostamaan kun kaappi on täynnä vanhoja. 

"Nämä on ihan hyvät vielä" on todellista keski-ikää. Eikä siinä ole mitään noloa tai hävettävää.

Käsittääkseni olen jo yli keski-iän kun olen eläkkeellä vai miten se on? "Nämä on ihan hyvät vielä" no totta helvetissä ovat elleivät ole hajalla, värit kulahtaneet tai muoto ole muuttunut. Tunnustan, kaapissa on ihan iskemättömäkiäkin farkkuja eli tulipa joskus vähän shoppailtua. Sellaista sattuu. No joo, ne ylileveät farkut vähän närästää kun ne on sitä minun nuoruuttani eli näyttävät vanhanaikaisilta. Tulihan se tätimäisyyskin! 

Kun tarpeeksi kauan elää, saa monta muotikiertoa. Toisille lämpenee, toisille ei. Mua hiukan huvitti kun tytär kietaisi 2010-luvulla kaulaansa samanlaisen samettinauhan, joka mulla oli ysäreillä ja mummollaan 70-luvulla. Eiköhän sekin tule taas ensi vuosikymmenellä. Kauhean vähän mitään uutta tulee loppujen lopuksi. No, jos peruukit, kalukukkarot tai toogat palaisivat vuosisatojen takaa, voisi yllättyä.

Oi, mulla oli sellainen leveä musta samettinauha jossa koru. Harmi vaan että se kuristi kun äiti oli tehnyt siitä liian tiukan, eikä suostunut sitä korjaamaan. Oiskohan ollu joskus kansakouluaikoina. 

Toi choker tarkoittaa lupaa p*nna p*rseeseen. Lopetin heti käytön, kun sain kuulla korun merkityksen.

Vierailija
262/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tänne kirjoittaa ettei tunnista itsessään mitään tätitapoja saa alanuolia. Miksi? Onko se niin vaikeaa ymmärtää että me olemme erilaisia? Mä olen eläkkeellä, mutta en kyllä ole sen kummempi kuin esim. 3-kymppisenä paitsi peilikuvaltani. 

No jlauta kai minä peilikuvani näen ja tiedän monta vuotta vanha olen eli en tosiaankaan ole nuori, mutta en kyllä itseäni vanhukseksi tunne, siis jos en katso peiliin. En yritä olla nuorekas vaan pukeudun ja olen juurikin sellainen mikä on juurikin minun juttuni. No joo, ne pillifarkut on tietty tätimäiset, mutta niitä olen käyttänyt siitä lähtien kun ne tuli muotiin kun muitakaan ei ollut saatavilla. Nykyisin on, mutta mitäs uusia ostamaan kun kaappi on täynnä vanhoja. 

"Nämä on ihan hyvät vielä" on todellista keski-ikää. Eikä siinä ole mitään noloa tai hävettävää.

Käsittääkseni olen jo yli keski-iän kun olen eläkkeellä vai miten se on? "Nämä on ihan hyvät vielä" no totta helvetissä ovat elleivät ole hajalla, värit kulahtaneet tai muoto ole muuttunut. Tunnustan, kaapissa on ihan iskemättömäkiäkin farkkuja eli tulipa joskus vähän shoppailtua. Sellaista sattuu. No joo, ne ylileveät farkut vähän närästää kun ne on sitä minun nuoruuttani eli näyttävät vanhanaikaisilta. Tulihan se tätimäisyyskin! 

Kun tarpeeksi kauan elää, saa monta muotikiertoa. Toisille lämpenee, toisille ei. Mua hiukan huvitti kun tytär kietaisi 2010-luvulla kaulaansa samanlaisen samettinauhan, joka mulla oli ysäreillä ja mummollaan 70-luvulla. Eiköhän sekin tule taas ensi vuosikymmenellä. Kauhean vähän mitään uutta tulee loppujen lopuksi. No, jos peruukit, kalukukkarot tai toogat palaisivat vuosisatojen takaa, voisi yllättyä.

Oi, mulla oli sellainen leveä musta samettinauha jossa koru. Harmi vaan että se kuristi kun äiti oli tehnyt siitä liian tiukan, eikä suostunut sitä korjaamaan. Oiskohan ollu joskus kansakouluaikoina. 

Toi choker tarkoittaa lupaa p*nna p*rseeseen. Lopetin heti käytön, kun sain kuulla korun merkityksen.

Ilmeisesti tässä viimeisellä kierroksella, ysäreillä perseenronuajia ei ollut massoittain liikenteessä. Mummolta en ole kysynyt oliko seitsareilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tässä viimeisellä kierroksella, ysäreillä perseenronuajia ei ollut massoittain liikenteessä. Mummolta en ole kysynyt oliko seitsareilla.

Ja itse asiassa chikerin historia liittyy eanskan vallankumoukseen. Jälkeenpäin siihen on liitetty kaikenlaista hömppää, mutta uskottiinhan aikanaan siihenkin, että korvis väärässä korvassa tekee homon. Ja takataskun huivin väri on myös ratkaiseva. Näin jälkikäteen, niin varmaan joo. 

Vierailija
264/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peijooni vieköön olen puuskuttanut sitoessa kengänauhoja, istuallaan, juukelinmoiseen mahapölleröön pakosta puskeutuen.

Mies tälle tähdelle tipahtanut vuonna 1960

Tää on muuten sellainen juttu, että en edes muista, miten solmin kengännauhani 90-luvulla. Se ei ollut mikään "juttu", niin kuin nyt. Pitää päästä istumaan, että saan kengät jalkaan, käytän pitkää kenkälusikkaa (enkä vain omista sitä) ja nauhat pitää suunnitella tarkkaan, kuinka kireälle ne minäkin päivänä uskaltaa vetää. Ja bootseja ja korkokenkiä en mielellään enää jalkoihini laita, näytän ennemmin rumalta. Maha ei onneksi ole niin iso, että olisi tiellä, mutta jalat on kauheassa kunnossa. Mukavien kenkien ostaminen on haastavaa.

Nykyään tekevät niin lyhytjalkaisia istuimia, että on valmiiksi syöksylaskuasento a' la Häkä Häkkinen. Ja massaliikenne istuimet on niin kapeat, että samalla tiketin hinnalla saa setämies istua kahden edestä. Kansa paisuu ja tuolit kutistuu. Istuinsuunnittelijat voivat ottaa mittaa vanhemmistaan ja orvot tuolidesaunerit vaikkapa pikakelauksella baaritiskin taustoista. Joku laki ja tolkku tähän epäsuhtaa on saatava. Eduskunnassa näyttäisi istuinkoko per edustaja hyvällä tolalla. Sieltä nyt esimerkki täysistunnossa ammentamaan. 

Vierailija
265/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson pitkään jos asiakaspalvelija sinuttelee minua. En tykkää siitä yhtään. Haluan teitittelyä ja rouvittelua. Olen sen tässä iässä jo ansainnut.

Vierailija
266/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kuoriutunut aamuynisijä. Kun laitan aamukahvia ja teen muita aamutoimia, ähisen ja puhisen itsekseni. Aiemmin ihmettelin, miksi isosiskoni teki niin ja nyt olen huomaamattani aloittanut itse saman.

Toiseksi olen alkanut antaa asiakaspalautetta vähän joka paikkaan ihan livenä.  Sekä hyvää että huonoa.

Vierailija
267/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolestunut siitä, miten asepalvelustaan suorittavat näyttävät ihan lapsilta. Miten noille voidaan antaa aseita?

Vierailija
268/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvi on saatava aina samaan aikaan. Olen siis kaavoihini kangistunut. Ikää 48 v. 

Minä suunnittelen aina illalla, että huomenna en keitäkään kahvia heti aamusta vaan lähden ensin kävelylle kesäaamuun ja keittelen sumpit vasta sitten. 

No enkä lähde tietenkään. Kahvia on saatava aamusta ja liikkeelle lähteminen kestää monta tuntia. Ei mitään spontaaneja aamukävelyitä enää.

Liikkeelle ei voi lähteä ennen kuin suoli on toiminut. Suolen toiminta on merkittävä ja iloinen asia.

Ei suoli vaan vatsa. Puhutaan vatsan toiminnasta. Suolesta puhuminen on niin brutaalia eikä ollenkaan sivistynyttä.

Vierailija
269/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson pitkään jos asiakaspalvelija sinuttelee minua. En tykkää siitä yhtään. Haluan teitittelyä ja rouvittelua. Olen sen tässä iässä jo ansainnut.

Vaikutatte niin nuorekkaalta hyvä rouva!  Olemuksenne kiehtoo, herättää toivetta ystävystymiseen. Siksi sinuttelun vaara. No, kelpo ja viehättävä nainen on toki hän. Sen minäkin ymmärrän rouva. 

Vierailija
270/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittelen kuinka lääkärit näyttävät ihan lapsilta. Unohdan, että he näkevät minussa vain iankaikkisen vanhan sairaanhoitajan.

Vierailija
271/557 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kirkossa sunnuntaisin, vaikka en ole varsinaisesti uskonnollinen. Tykkään siitä sosiaalisena tapahtumana, kirkkokahveista jne. Tämä tosin taitaa olla jo mummotapa, ei niinkään tätitapa.

Toisaalta harrastan aktiivisesti juoksua, olen terve ja fyysisesti tikissä.

Vierailija
272/557 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin täti-iässä syömään leivoksia ja opettelin leipomaan Brita- ja Ellen Svinhufvud-kakkuja.

Selvitin myös mausteyrttien kasvatusta ja kaupan yrttien eliniän pidentämistä.

Vierailija
273/557 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin miettimään kompostia ja ostin kompostoriin.

Varsin ajat gynelle ja hammaslääkäriin, kun kuvittelin olevani pelätty keski-ikäinen. Samalla hommasin ylikalliin sairasvakuutuksen. Se nyt on ihan turha. Jo pelkällä vuosimaksulla ja omaosuudella kävisi monta kertaa vuodessa yksityisellä.

Vierailija
274/557 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä keski-ikäinen, mutta hyötykasvit, kauniit (itämaiset) astiastot ja villasukat ovat alkaneet kiinnostelemaan vakavasti. Ovatko nämä tätiytymisen ensiaskeleita? Osaisiko joku premium täti tai pidemmällä tätiydessä oleva kertoa? 

Premiumtäti mikä ihana sana 😍😍 

Täytän 50, ja kudon villasukkia monimutkaisilla malleilla suvun nuorien toiveiden mukaan. Käyn kukahatissa viljelypalstalla ihailemassa kaalien ja porkkanoiden kasvua. Haaveissa savenvalanta-kurssi kansalaisopistossa, vaan ne ovat niin täynnä ikäisiäni keraamikkoja. Kyllä sä olet hyvässä alussa, ehkä hapanjuurileivonta, kissat ja orkideat voisi olla  seuraava juttusi.

Vierailija
275/557 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän ristikoita. 

Ja kenkälusikka on tullut jäädäkseen. 

N 41v.

Tuota kenkälusikkaa olen ihmetellyt. Voiko 40v olla niin kankea vai onko vain vatsa tiellä. Pitäisi olla edelleen hyvässä kunnossa, ei mitään vanhuudenvaivoja.

Mä olen melkein 47v ja reilusti ylipainoinen enkä käytä kenkälusikkaa. Saan edelleen kengät jalkaan.

Saan minäkin, mutta helpompi k-lusikan kanssa, tai ne sketsers-kengät     ;)

Mä joogaan lähes päivittäin eli olen kyllä notkea, mutta kenkälusikkaa käytän silti. On helpompaa ja säästää kenkien kantapäitä, kun ei tarvi runnoa ja kantalappu asettuu aina nätisti.

Vierailija
276/557 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin hakemaan yöseuraa mummotunnelista. 

Vierailija
277/557 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän pitkää kenkälusikkaa jos saatavilla.

Miehet ärsyttää kaikki lukuunottamatta nuoria kolleja. 
Naisista ärsyttää noin puolet, ei niinkään ikäsidonnaista.

Olen 49v.

Vierailija
278/557 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata setäytyä tai tätiytyä vaan pysyä vetreänä niin ruumiin kuin mielen osalta.

Vierailija
279/557 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nastakenkiä on monenikäisillä.

Tämä. Itse käytän, koska harrastan juoksua ja juoksen myös talvella. Lenkitän ne jalassa myös koiraa liukkailla keleillä. Koiranomistajilla niitä näkee kaiken ikäisillä. 

Vierailija
280/557 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkanu nyppimään kaikki fraasit ja kaavoihin kangistumiset. 

"Minkälaista ilmaa se on tälle päivälle luvannu". "Ne on alkanu mustikatkin kypsymään".  "Käykääs selät vasten seisomaan". "On nämä niin suun makuisia perunoita".  "Mitähän takanatulijat meistä ajattelee". "Täytyy joutua pois rekan alta". "Se uskalsi päästää vaimonsa yksin matkalle". "Postiauto tuli". "Saitkos hyvän todistuksen". "Jokos on kaveri katottuna". "Tämä on suomalaiseen makuun". 

Tämä on ihan vain pieni pintaraapaisu.