Lapseni häpeää vanhaa isäänsä - mitä tehdä?
Lapseni on päiväkodissa. Lapselta kysytään toistuvasti, että miksi "vaari" hakee hänet päivähoidosta. Lapseni ikätovereiden isät ovat jotain 20-40 -vuotiaita. Lapseni isä on varsin vanhan näköinen ja harmaahiuksinen 55-vuotias. Hän on ilmeisesti yhtä vanhan näköinen (ja ikäinen), kuin mitä päiväkotikavereiden isovanhemmat normaalisti ovat, joten tämä aiheuttanee ne mielikuvaongelmat.
Lapsi on sanonut monta kertaa, ettei halua isänsä hakevan tai vievän häntä päiväkotiin. En ole tästä isälle sanonut, koska todennäköisesti saisin asian kertomisen seurauksena itse vain vihahyökkäyksen päälleni. Tilanne on lapselle ikävä ja häntä kiusataan "pappa-isästään". Miten tilanteesta saisi lapselle helpomman?
Kommentit (88)
Oma puolisoni oli melko lähellä 50v, kun kaksi lastamme syntyivät. Ei kyllä kukaan päiväkodissa tuommoisia puhunut. Eiväthän lapset tuommoista tajua. Toki mieheni on hyväkuntoinen ollut aina. Nyt nämä hienot ja fiksut lapset jo aikuisia. Puoliso yhä työelämässä ja edelleen terve ja hyväkuntoinen. Iloinen, että valitsin puolisokseni viisaan, hyvägeenisen ja varakkaan miehen.
Alapeukkuja satelee, vaikka on ihan tolkkuja vastauksia. 😘
Vierailija kirjoitti:
"Lapseni ikätovereiden isät ovat jotain 20-40 -vuotiaita".
Älä suolla paskaa, tuskin on kakskymppisiä isiä.
Miksei olisi ? Osa vanhemmista on nuoria, ei kaikki ole edes täysikäisiä.
Aloittajalle puhu siellä päiväkodilla, että lapsesi ei tykkää kun hänen isäänsä kutsutaan vaariksi. Toki jos jonkun isä on 40 vuotias, niin tuskin on isänisä 55
Olen syntynyt 1955. Äitini oli toista kertaa naimisissa sodassa kuolleen puolison vuoksi. Sisarpuoleni äitini edellisestä avioliitosta laitettiin koulukoteihin. Minä ja neljä "uutta" sisarustani synnyttiin, kun äiti oli 38-45 -vuotias ja isäni 43-50-vuotias.
Ja voin sanoa, että jouduimme häpeämään mummo- ja pappa-ikäisiä vanhempiamme niin paljon, ettette te nuoret voi ymmärtääkään. Se kiusaamisen ja haukkumisen määrä oli loputon.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle botoksia, hyvä kasvovoide ja hiusväri, jot a näyttää nuoremmalta. Vaadi myös että kuntoilee niin ei ole lässähtänyt.
Miehet rupsahtaa nuorina. Onneksi meistä naisista tulee puumia. Ei pelkoa kaljuuntumisesta, impotenssista ja rumentumisesta kuten miehillä.
N57
Miksi et sano asiasta isälle? Törkeää. Minä olen vanha äiti ja sain kuulla olevani mummo. Juteltiin asia lapsen kanssa ja sanoin, että kohta unohtavat mummo- ongelman. Tulee uudet ongelmat. Ja niin on käynyt. Tuo salailu ällöttää. Minä ainakin halusin tietää. Eipä sille iälle mitään voi. Ollaan siis rohkeasti sitä, mitä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1955. Äitini oli toista kertaa naimisissa sodassa kuolleen puolison vuoksi. Sisarpuoleni äitini edellisestä avioliitosta laitettiin koulukoteihin. Minä ja neljä "uutta" sisarustani synnyttiin, kun äiti oli 38-45 -vuotias ja isäni 43-50-vuotias.
Ja voin sanoa, että jouduimme häpeämään mummo- ja pappa-ikäisiä vanhempiamme niin paljon, ettette te nuoret voi ymmärtääkään. Se kiusaamisen ja haukkumisen määrä oli loputon.
Mä synnyin 1977, eikä kukaan koskaan kiusannut mua vanhoista vanhemmistani. Monista muista asioista kyllä. Toivon, ettei kukaan käyttäisi entisajan kiusaamiskäyttäytymistä ainakaan argumenttina asioiden tekemiseksi tietyllä tavalla.
Lapseni ikätovereiden isät ovat jotain 20-40 -vuotiaita. Lapseni isä on 55-vuotias.
No silloinhan hän ihan oikeasti on vanhempi kuin ne muut isät. Kyllä se nyt kannattaa lapsellekin selväksi tehdä, että hänen isänsä on iältään muita isiä vanhempi, joten ei hän voi sen takia mitenkään näyttää saman ikäiseltä kuin muut.
Päiväkoti-iässä osataan naureskella monelle asialle, koska ei sen ikäisillä ole vielä mitään tajua asioista, varsinkaan jostain ikäasiasta. He tuijottavat jotain piirrettä ihmisessä ja pitävät sitten sen perusteella jotakuta vanhana tai nuorena, pelottavana tai kilttinä jne.