Lapseni häpeää vanhaa isäänsä - mitä tehdä?
Lapseni on päiväkodissa. Lapselta kysytään toistuvasti, että miksi "vaari" hakee hänet päivähoidosta. Lapseni ikätovereiden isät ovat jotain 20-40 -vuotiaita. Lapseni isä on varsin vanhan näköinen ja harmaahiuksinen 55-vuotias. Hän on ilmeisesti yhtä vanhan näköinen (ja ikäinen), kuin mitä päiväkotikavereiden isovanhemmat normaalisti ovat, joten tämä aiheuttanee ne mielikuvaongelmat.
Lapsi on sanonut monta kertaa, ettei halua isänsä hakevan tai vievän häntä päiväkotiin. En ole tästä isälle sanonut, koska todennäköisesti saisin asian kertomisen seurauksena itse vain vihahyökkäyksen päälleni. Tilanne on lapselle ikävä ja häntä kiusataan "pappa-isästään". Miten tilanteesta saisi lapselle helpomman?
Kommentit (82)
Miehelle botoksia, hyvä kasvovoide ja hiusväri, jot a näyttää nuoremmalta. Vaadi myös että kuntoilee niin ei ole lässähtänyt.
En nyt tiedä kiinnittääkö päiväkoti-ikäiset lapset lopulta hirveästi huomiota siihen miltä ja minkä ikäiseltä muiden vanhemmat vaikuttavat ja kuinka relevanttia heidän arvionsa on.
Itse olin päiväkotiharjoittelussa 17-vuotiaana ja jotain lasten iästä keskustellessa kysyin sitten lapsilta (5-6v.), että minkä ikäisenä minua pitivät niin vastaukset oli jotain 40:n ja 50:n väliltä. Olihan se aika huvittavaa. Toisaalta ei kyllä papereita koskaan kysytty siihen aikaan kaupassa 20 vuotta sitten. Että ehkä näytin sitten vähän vahemmalta ikäisekseni. T. N nyt 36 v.
Oma 6-vee skidi saa sit kuulla vuorostaan kamuiltaan, et "miksi sun isi ei koskaan hae sua, vaan isoveli?" Tasan ei mee nämä jutskat. 😄
M27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapseni ikätovereiden isät ovat jotain 20-40 -vuotiaita".
Älä suolla paskaa, tuskin on kakskymppisiä isiä.
En tiedä teistä lisääntyvistä down-lapsia tuottavista mummoista ja papoista, mutta itse sain esikoisen 20-vuotiaana ja puoliso on vuoden vanhempi.
Eli miehesi ei ollut kakskymppinen kun lapsenne meni päiväkotiin saati että heti osaisi kertoa asioista kuten ap:n oletettu lapsi.
Sellaista se on kun tekee papan kanssa vauvan, saa koulussakin sanoa että isä on eikä isoisä. Häpeää koululaisena qettä oma isä eläkkeellä kun saman ikäisiä on muiden papat eikä isät. Ei voi mitään asialle kuin vaan tehdä siitä normaalin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tästä isälle sanonut, koska todennäköisesti saisin asian kertomisen seurauksena itse vain vihahyökkäyksen päälleni.
Tosi kiva isä lapsellasi...
Vaarilla on vaihdevuodet.
Perus narsku.
Kertoisin asiasta lapsen isälle ja pyytäisin että jutellaan yhdessä lapsen kanssa asiasta. Selittäisin lapselle että vanhemmassa isässä ei ole mitään vikaa ja että asiasta nälvivät lapset ovat vaan hölmöjä.
Tuollaiset ovat hyviä kasvatuksellisia tilaisuuksia. Lapselle tulee vahva itsetunto kun hänelle opettaa jo varhain ettei omaa perhettään kuulu hävetä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Aina voi vaihtaa nuorempaan isäpuoleen. Tänään on ollut muuten epäilyttävän paljon ikäeroaloituksia, joissa vanhoilla papoilla on tarhaikäisiä lapsia, onko ap kenties vauvakuumeinen papparainen?
Keksitty juttu. Olimme synnytysvalmennuksessa 23-vuotiaana ainoat alle kolmekymppiset. Päiväkoti-ikäisenä kaikkien kavereiden vanhemmat olivat vähintään vuosikymmenen vanhempia kuin me. Nyt ala-asteella lapsemme on kaveripiirinsä ainoa joka muistaa isänsä 30-vuotissynttärit. Usealla on viisikymppinen, tai lähes viisikymppinen isä. En usko hetkeäkään että kukaan ihmettelee isän ikää, jos ei nyt sentään rollattoria tarvitse. Ensisynnyttäjien keski-ikä on reilusti yli kolmenkymmenen ja isät keskimäärin vähän vanhempia, ja silloin tällöin paljon vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö päiväkoti-ikäisten mielestä jo 20-vuotiaat ole vanhoja ja 40 on jo haudan partaalla, eihän ne hirveän hyvin osaa hahmottaa aikuisten ikiä?
Ja vanhemmat nyt on noloja ja niitä saa hävetä, yleensä se kyllä alkaa vähän myöhemmin. Ongelmahan tuossa on ne muut lapset, jotka kiusaa, siihen pitää puuttua, kun et varmaan ole vaihtamassa miestä nuorempaan.
Mistäs tiedät vaikka vaihtaakin?
Päiväkoti-ikäiset lapset eivät tee tuollaista AP:lla ei ole omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Keksitty juttu. Olimme synnytysvalmennuksessa 23-vuotiaana ainoat alle kolmekymppiset. Päiväkoti-ikäisenä kaikkien kavereiden vanhemmat olivat vähintään vuosikymmenen vanhempia kuin me. Nyt ala-asteella lapsemme on kaveripiirinsä ainoa joka muistaa isänsä 30-vuotissynttärit. Usealla on viisikymppinen, tai lähes viisikymppinen isä. En usko hetkeäkään että kukaan ihmettelee isän ikää, jos ei nyt sentään rollattoria tarvitse. Ensisynnyttäjien keski-ikä on reilusti yli kolmenkymmenen ja isät keskimäärin vähän vanhempia, ja silloin tällöin paljon vanhempia.
Ei todellakaan ole hyvä suuntaus
Vierailija kirjoitti:
Tarinsn opetus: vanhat isät näyttää vaarille ja on kiukkuisia.
Ei kaikki ole kiukkuisia?
Vaihda nuorempaan...on niitä muitakin miehiä..ja nuorekkaita..
Vierailija kirjoitti:
Pikkuserkun lastenlapset kutsuivat minua papaksi kun olin 54 v. Hyvä vaan kun, koska eivät sitten tienneet että kävin säännöllisesti vetämässä kelloa äitinsä 23 v pikkusiskon luona.
Hyi🤮 !
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset 3 kpl on jo kaikki melkein täysikäisiä, nuorin 16v ja itse olen 50 vuotias.
On se aika vanha isäksi, itse en enään jaksaisi.
ENÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarina on tosi, niin eihän siinä muuta kuin hyväksyä asia.
Ei sun lapsi ole maailman ainoa ihminen, jonka elämässä ja perheessä on jotain normista poikkeavaa. Sen kanssa vaan eletään, ja ollaan itsevarmasti sitä mitä ollaan. Eikä vanhempiaan voi valita, joten niistä on turha murehtia.Eli koska vanhempiaan ei voi valita, niin on vain hyväksyttävä pienille lapsille heistä aiheutuva kiusaaminen? Just joo...
Just joo. Keksit sitten taas tällaisen lapsialoituksen. Mikä sulla hullu on ????🐖
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti-ikäiset lapset eivät tee tuollaista AP:lla ei ole omia lapsia.
Ei olekaan... keksin näitä paskajuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa isääni luultiin isoisäksi synnytyslaitoksella hoitajien toimesta kun oli tuolloin vähän alle viisikymppinen, mutta täysin harmaapäinen.
Tuohan on ihan luonnollista. Sellasta se vaan on, jos saa normaalin iän ulkopuolella lapsia.
Suurin osa lisääntyjistä on jotain 20-43v väliltä, joten alle sen tai yli sen herättää potentiaalisesti huomiota.
Vuonna 2025 naisten ikä ensimmäisen lapsen syntyessä oli keskimäärin 30,5 vuotta, kun kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 32,0 vuotta. Yleisimmin äiti oli 30 - 34-vuotias lapsen syntyessä.
Pikkuserkun lastenlapset kutsuivat minua papaksi kun olin 54 v. Hyvä vaan kun, koska eivät sitten tienneet että kävin säännöllisesti vetämässä kelloa äitinsä 23 v pikkusiskon luona.