Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita kokemattomia (kotimaan) matkalijoita palstalla? :)

Vierailija
24.06.2023 |

Voin tunnustaa, olen kohta nelikymppinen nainen, joka ei ole koskaan ollut junassa, lentokoneessa, enkä ulkomailla. Samoin Suomen suurimmat kaupungit Helsinki, Tampere, Turku on näkemättä. Olen kotoisin Pohjois-pohjanmaalta, ja isoin kaupunki missä olen käynyt on Oulu. Eteläisin paikka on varmaankin Power Park tai itseasiassa Jyväskylä, jossa oltiin ysiluokalla luokkaretkellä. Lapsuudenperheessä oli niukkaa, sillä 90-luvun lamaa, mutta laman aikana molemmista vanhemmista tuli pitkäaikaistyöttömiä. Lapsuudessa ja nuoruudessa "matkustelu" oli seurakunnan ja muiden järjestöjen kesäleirejä, takapihalla telttailua, uimarannalle pyöräilyä kotitekoisen mehun ja eväsleipien kanssa.En ikinä edes kaivannut mitään isompia reissuja, sillä nuo oli juuri sopivaa kesä/loma aktiviteetteja.

Omalla aikuisiällä oli opiskelua, työttömyyttä, pätkätöitä, uuden ammatin opiskelua, työharjoittelua, muuto miehen töiden perässä toiselle paikkakunnalle, äitiyslomaa, hoitovapaata, lisää pätkätöitä, jne. Ei rahaa miettiä sen kummempia reissuja. Lomaa oli, mutta aika samaa mitä omassa lapsuudessa eli retkiä lähiseudulle ja teltta takapihalle.Toki ollaan tehty muutamia kalliimpia retkiä, kuten Ranuan eläinpuistoon ja Oulun Edeniin, sekä miehen sukulaisten mökillä ollaan saatu lomailla ihan useampikin viikko mökin ollessa tyhjillään. Ei olla sen enempiä kaivattu.

Eilen iltaa istuessa mm. miesten sukulaisten kanssa tuli heille (tai yhdelle puolisoille) esiin, että minä en tosiaan ole aiemmin ollut junassa/lentokoneessa/ulkomailla/Helsingissä. Eivät he sitä suoraan sanoneet, mutta vaistosin hämmennyksen ja sen, että omia teini-ikäisiä lapsiani asia selvästi hävetti. En ole ikinä itse osannut edes asiaa ajatella, että pitäisi jotenkin hävetä tai edes ihmetellä, ettei ole matkustellut.

Nyt tässä aamusta ollaan kuitenkin teinien toiveesta ja aloitteesta lähdetty suunnittelemaan elämän ensimmäistä Helsingin reissua heinäkuulle kokoonpanolla minä + lapset. Katsotaan junalippuja ja ilmeisesti peräti kaksi junanvaihtoa tulisi, Oulussa ja Tampereella. Ne suoraan sanottuna vähän jännittää. Majoitus saataisiin ilmaiseksi miehen veljen vaimon siskon kautta, joka on itse heinä-elokuun pois Suomesta. Asunto ei tosin ole Helsingissä vaan Espoossa ja junalla kuljetaan. En edes tiennyt, että Espoossa on juna-asemaa, puhumattakaan että useita! Tuokin vähän mietityttää.

Mietitään lasten kanssa Helsigin nähtävyyksiä ja kohteita. Minulle tulee mieleen lähinnä Korkeasaari ja Linnanmäki, jotka varmasti ovat kivoja, mutta myös kalliita. Onneksi Linnanmäkeen ilmainen sisäänpääsy, mutta lapsille varmaan pitää ostaa rannekkeet. Mitä muita Helsinki-vinkkejä ja etenkin edullisia teillä palstalaisilla tulisi mieleen? Ja etenkin sellaisia pomminvarmoja, joista kokemattoman matkailijankin helppo selvitä ilman stressiä? Muutenkin olisi kiva kuulla vertaistukea teiltä muilta kokemattomilta (kotimaan) matkaajilta, että miten on reissu mennyt ekaa kertaa, jännittikö turhaan, mistä parhaat vinkit jne? Samalla huomaan, että vähän hassu tunne herää itselle, kun on kohta nelikymppisenä ekaa kertaa tilanteessa, missä moneet ovat varmaan 20 vuotta nuorempana.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Oulusta pääsee suoraan Tampere-Helsinki, ei tarvitse vaihtaa mitään.

Vierailija
2/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoiko ap, että asuu Oulussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu Oulussa, mutta Ouluun pitäisi tulla ensin junalla ja Oulussa pitäisi vaihtaa junaa. Pieni paikkakunta kyseessä missä asun, en tarkemmin en halua sanoa. Paikkakunnalla ei ole juna-asemaa mutta juna Ouluun on kuitenkin suhteellisen kätevä vaihtoehto. 

ap 

Vierailija
4/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No selvästihän tuossa lukee että aikoo mennä junalla Ouluun jossa vaihto Tampereelle, jossa vaihto Helsinkiin. Tuon viimeisen vaihdon pystyy skippaamaan ostamaan suoraan liput Rovaniemi-Helsinki -junaan välille Oulu-Helsinki. Vai mihin junaan ap meinasi Tampereella vaihtaa?

Vierailija
5/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten sukulaiset, teinit lasten kohteisiin ja miehen veljen vaimon sisko sekä muut launtain tarinat.

Vierailija
6/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaan vaan! Suomessa ollaan niin selviätte kysymällä, omalla äidinkielellä. Junanvaihdot sujuvat yleensä viereiseltä laiturilta, toki ei aina, jos tulee pidempi vaihto, mutta konnari neuvoo. Varaatte ajoissa, nykyisellä hinnoittelulla kai hinnat nousee lähempänä matkustusajankohtaa.

Minkä ikäisiä sun lapset on, kun puhut alussa teineistä? Pääsevätkö he lastenlipulla tai nuorten lipulla? Tai peräti perhelipulla? Jos ovat jo isompia, anna heidän itse suunnitella mitä haluavat tehdä.

Meilläkään ei lapsuuden perheessä matkusteltu kuin mökille. Mutta teininä aloin itse haluata matkustella, ja änkesin mukaan harrastusporukkaan, jossa pääsi ulkomaille.

Sitten matkusteltiin kavereiden kanssa.

Rahaa varmasti kuluu, mutta suuri säästö teillä tulee majoituksesta. Pystytte myös syömään normaalia kotiruokaa.

Mukavaa kesäreissua!

Vierailija
7/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No selvästihän tuossa lukee että aikoo mennä junalla Ouluun jossa vaihto Tampereelle, jossa vaihto Helsinkiin. Tuon viimeisen vaihdon pystyy skippaamaan ostamaan suoraan liput Rovaniemi-Helsinki -junaan välille Oulu-Helsinki. Vai mihin junaan ap meinasi Tampereella vaihtaa?

Itseasiassa näyttää siltä, että päästäisiin jopa suoralla junalla! Juuri välillä Rovaniemi-Helsinki mennään. Tai sitten vaihto Oulussa mutta yritän ilman muuta tuon suoran junan ottaa. Helpottaisi tosi paljon, jos ei tarvitsisi stressata junan vaihtoja. 

ap 

Vierailija
8/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika suloista minun mielestäni. Ihan oikeasti. Ja eihän sitä tuon kokoisessa maassa tarvitse joka paikassa olla käynyt. tuokin on jo paljon, että olet Jyväskylässä käynyt. En asu itse Suomessa, joskus siellä on vietetty aikaa sukulaisten luona. Suomi vaikuttaa ihan ok maalta matkustaa pitkin ja poikin. Etuna ja helppoutena on se, että on ilmeisesti äidinkielesi niin pystyt kommunikoimaan helposti ja pyytämään apua jos on tarve.

Linnanmäen, Korkeasaaren lisäksi saattaisin olla niin hurja, että ottaisin tuohon listaan vielä Suomenlinnan. En ole itse koskaan käynyt, mutta kuullut, että on käymisen arvoinen paikka. Toki siihen tulee ilmeisesti pieni venematka. Ottaisin kuitenkin eväät mukaan niin se päivän loppuhinta ei kirpaise niin paljon ja mikä onkaan kivampaa kuin istua siellä jossain puistossa ja syödä eväitä? Olisin myös varmaan niin outo, että kävisin ihan jossain todella prameassa kahvilassa lasten kanssa ja ihmeteltäisiin niitä kauniita yksityiskohta siellä. En ole tosin koskaan Helsingissä käynyt tai tiedä sitä, että onko siellä jotain sellaista kahvilaa, mutta ajatuksena. Tämä on toki vähän kallista.

Vierailija
9/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkaan vaan! Suomessa ollaan niin selviätte kysymällä, omalla äidinkielellä. Junanvaihdot sujuvat yleensä viereiseltä laiturilta, toki ei aina, jos tulee pidempi vaihto, mutta konnari neuvoo. Varaatte ajoissa, nykyisellä hinnoittelulla kai hinnat nousee lähempänä matkustusajankohtaa.

Minkä ikäisiä sun lapset on, kun puhut alussa teineistä? Pääsevätkö he lastenlipulla tai nuorten lipulla? Tai peräti perhelipulla? Jos ovat jo isompia, anna heidän itse suunnitella mitä haluavat tehdä.

Meilläkään ei lapsuuden perheessä matkusteltu kuin mökille. Mutta teininä aloin itse haluata matkustella, ja änkesin mukaan harrastusporukkaan, jossa pääsi ulkomaille.

Sitten matkusteltiin kavereiden kanssa.

Rahaa varmasti kuluu, mutta suuri säästö teillä tulee majoituksesta. Pystytte myös syömään normaalia kotiruokaa.

Mukavaa kesäreissua!

Kiitos :) Kyllä, iso plussa on että teineille Suomen reissut ainakin vielä kelpaavat. Toinen menossa ysille ja toinen seiskalle. Juuri katsoin, että -40% pitäisi saada alennusta. Mikäli oikein nyt katsoin vr:n sivuja, niin junanvaihtoja meille ei tulisi sittenkään välttmättä yhtään. Iso helpotus. 

ap 

Vierailija
10/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika suloista minun mielestäni. Ihan oikeasti. Ja eihän sitä tuon kokoisessa maassa tarvitse joka paikassa olla käynyt. tuokin on jo paljon, että olet Jyväskylässä käynyt. En asu itse Suomessa, joskus siellä on vietetty aikaa sukulaisten luona. Suomi vaikuttaa ihan ok maalta matkustaa pitkin ja poikin. Etuna ja helppoutena on se, että on ilmeisesti äidinkielesi niin pystyt kommunikoimaan helposti ja pyytämään apua jos on tarve.

Linnanmäen, Korkeasaaren lisäksi saattaisin olla niin hurja, että ottaisin tuohon listaan vielä Suomenlinnan. En ole itse koskaan käynyt, mutta kuullut, että on käymisen arvoinen paikka. Toki siihen tulee ilmeisesti pieni venematka. Ottaisin kuitenkin eväät mukaan niin se päivän loppuhinta ei kirpaise niin paljon ja mikä onkaan kivampaa kuin istua siellä jossain puistossa ja syödä eväitä? Olisin myös varmaan niin outo, että kävisin ihan jossain todella prameassa kahvilassa lasten kanssa ja ihmeteltäisiin niitä kauniita yksityiskohta siellä. En ole tosin koskaan Helsingissä käynyt tai tiedä sitä, että onko siellä jotain sellaista kahvilaa, mutta ajatuksena. Tämä on toki vähän kallista.

Kiitos vinkistä, olisi itseasiassa pitänyt muistaakin tuo Suomenlinna, sitä on aiemminkin kehuttu! Pitää vaan selvittää miten sinne mennään. Myös tuo hieno kahvila on hauska idea, jos sellainen jostain löydetään. Ja kyllä nyt minulla on sellainen asenne että tällä reissulla ei ihan hirveästi pihistellä. Nyt olen ollut viimeiset vuodet työelämässä eikä budjetti ole ihan tiukoilla onneksi. 

ap 

Vierailija
11/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ap:n ikäluokkaa. Suomessa olen matkustellut hyvinkin paljon automatkoilla aikanaan ex:n kanssa, mutta ikinä en ole ollut ulkomailla enkä myöskään lentokoneessa. Aikanaan ei ollut mahdollisuutta (kasvoin alkoholistiperheessä jossa mieluummin dokattiin kuin matkusteltiin), sitten itsellä ei ollut varaa, ja sitten kun olisi ollut varaa, ei ollutkaan enää uskallusta. Minulla ei myöskään ole ketään kaveria, kenen kanssa lähtisin ulkomaille. Olen sinkku ja kaverit perheellisiä. He ovat noin 10 vuotta sitten matkustelleet mutta parisuhteessa tai perheen kanssa, nyt taas viettävät lomat mökillä ja välttävät ilmastosyistä lentomatkustelua. Minäkin olen alkanut tehdä samaa, eli jos puhe tulee esim. töissä matkusteluun, sanon että vältän lentomatkustelua ilmastosyistä. Saan osakseni arvostusta, mutta oikeampi syy on se että en uskalla lähteä yksin. 

Vierailija
12/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu on nykyisin helppoa. Google maps kertoo millä metrolla/ratikalla/bussilla pääsee haluamaansa paikkaan tai kauanko matka vie kävellen. Osaatte varmasti. Helsingissä on kesällä mukavasti katsottavaa. Hyvällä ilmalla Suomenlinna on ehdoton ja Linnanmäellä menee päivä. Itse en lähtisi Korkeasaareen teinien kanssa. Kivaa reissua!

Vierailija
13/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Ateneumia voin suositella jos teinit yhtään kiinnostuneet. Aikuisten lippu 20 eur ja teinit maksutta. Näkemistä riittää. Hyvä vinkki esim sadepäiväksi.

Vierailija
14/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee junaan tai lentokoneeseen matkustajan ei tarvi kuin istua. Suomen kielellä pärjää Suomessa.

Helsinki on helppo mutta yöpaikkanne Espoossa voi olla vaikeampi löytää. Ehkä teinit osaa katsoa HSL reittioppaasta.

Ehkä HSL.fi eli Helsingin seudun liikenne oppaasta näet lippujen hinnat.

Helsingissä ja osassa Espoota on AB-vyöhyke, kauempaa Espoosta Helsinkiin tarvii ABC-vyöhykkeen lipun.

Vierailija
15/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä, olisi itseasiassa pitänyt muistaakin tuo Suomenlinna, sitä on aiemminkin kehuttu! Pitää vaan selvittää miten sinne mennään. Myös tuo hieno kahvila on hauska idea, jos sellainen jostain löydetään. Ja kyllä nyt minulla on sellainen asenne että tällä reissulla ei ihan hirveästi pihistellä. Nyt olen ollut viimeiset vuodet työelämässä eikä budjetti ole ihan tiukoilla onneksi. 

ap 

Helsingin perinteisiä ja hienoja kahviloita ovat  Ekberg Bulevardilla, Strindberg Pohjoisesplanadilla, Fazer  Kluuvikadulla. Noissa on historian havinaa ja voi kuvitella olevansa ulkomailla. 

Vierailija
16/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa Hsl:n vuorokausiliput ja ajelkaa ratikoilla, metrolla ja lautoilla. Ateneumissa on nyt hieno Edelfelt-näyttely. Käykää myös Oodissa, Seurasaaressa ja jollain uimarannalla. Saaristoristeilyt ovat kivoja ja suht halpoja. Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan pääsee. Hsl-lipulla.

Vierailija
17/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Ateneumia voin suositella jos teinit yhtään kiinnostuneet. Aikuisten lippu 20 eur ja teinit maksutta. Näkemistä riittää. Hyvä vinkki esim sadepäiväksi.

Kiitos vinkistä! Katsoin kuvat, ja ihan jo rakennus mielettömän hieno ja jo varmaan sellaisenakin näkemisen arvoinen vaikka ei niin taiteesta olla kiinnostuneita erityisemmin. 

ap 

Vierailija
18/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa Hsl:n vuorokausiliput ja ajelkaa ratikoilla, metrolla ja lautoilla. Ateneumissa on nyt hieno Edelfelt-näyttely. Käykää myös Oodissa, Seurasaaressa ja jollain uimarannalla. Saaristoristeilyt ovat kivoja ja suht halpoja. Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan pääsee. Hsl-lipulla.

Kiitos, pitää googletta nuo kohteet. Mikähän olisi helpoin uimaranta ensikertalaiselle? Entä onko metro-tai ratikkareiteissä eroa, mikä olisi paras? 

Sanoin juuri teineille, että voitaisiin lähteä metroajelulle, niin vastaus oli, että äidin pitäisi sitten olla hiljaa siellä, ettei käy ilmi että ollaan maalta! :D 

ap

Vierailija
19/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailu on nykyisin helppoa. Google maps kertoo millä metrolla/ratikalla/bussilla pääsee haluamaansa paikkaan tai kauanko matka vie kävellen. Osaatte varmasti. Helsingissä on kesällä mukavasti katsottavaa. Hyvällä ilmalla Suomenlinna on ehdoton ja Linnanmäellä menee päivä. Itse en lähtisi Korkeasaareen teinien kanssa. Kivaa reissua!

Tämä google maps-vinkki on ehdoton. Reissaan jonkinverran töiden puolesta Euroopassa ja Euroopan ulkopuolellakin välillä, ja on ihan älyttömän kätevä apuväline Google Maps. En enää ymmärrä, miten ennen pärjättiin ilman. 

Vierailija
20/49 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se asunto Espoossa ei kyllä ole kovin hyvä idea, ellei sitten satu olemaan jossain järkevällä sijainnilla hyvien kulkuyhteyksien päässä. Tuskin olette vieraiden ihmisten kotiin kuitenkaan täysin maksamatta majoittumassa, joten ennemmin käyttäisin sen rahan edulliseen hotelliin tai AirBnb:hen hyvällä sijainnilla Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi