Miksi taiteilijat käyttäytyvät kuin he olisivat oikeutettuja rahaan
Vain siksi että ovat taitelijoita? Olen itse taiteilija ja minulla on myös kokopäivätyö jolla rahoitan elämäni.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista harrastamista on sekin että tehdään taidetta 12 tuntia päivässä mutta siitä ei ikinä maksa kukaan mitään.
Eihän ole. Silloin kehittyy ja syntyy taidetta entistä enemmän! Siksi olisi myös kiva saada siitä korvaus palkkana, että sitä kovaa työtä arvostettaisiin, koska ihmiset kuitenkin tarvitsevat ja kuluttavat sitä. Maailma olisi niin erilainen jos tämä tajuttaisiin.
Yhteiskunta ei ole velvollinen maksamaan kenenkään harrastelusta yhtään mitään.
Mutta luonnon tuhoamisesta on? Tai rikkaiden elämisestä? Eikä se ole harrastelua vaan työtä ja taitoa on kehitetty vuosia. Se että sinä et kuluta taidetta (eli et siis katso myöskään koskaan elokuvia tai kuuntele musiikkia yms) tarkoita että muut ei sitä halua. Taide on terapiaa, hyvinvointia ja viihdettä kaiken harmauden keskellä. Unohtamatta myös yhteiskunnallisia asioita millä taide ottaa kantaa jne. kulttuuriperintö ja kansan identiteetti on meilläkin taltioituna taiteeseen.
Täällä Tampereella kadut siivotaan ja sähkökaapeissa on taiteilijoiden luomia kuvia. Molemmat piristävät minua, kun tuolla kävelen.