Miksi taiteilijat käyttäytyvät kuin he olisivat oikeutettuja rahaan
Vain siksi että ovat taitelijoita? Olen itse taiteilija ja minulla on myös kokopäivätyö jolla rahoitan elämäni.
Kommentit (204)
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä heille pitäisi opettaa yrittämistä tai markkinointia.
Miksi he eivät itse opiskele niitä? Tai maksa YEL-maksuja kuten muut yrittäjät? Olen itsekin ollut yrittäjä ja selvitin nuo asiat itse. Ei tullut kukaan opettamaan.
Öö, mitä? Tottakai YEL maksetaan ihan kuten muutkin yrittäjät jos YEL raja täyttyy, sama ALV:ien kanssa. Lisäksi apurahasta maksetaan MYEL jos saa tarpeeksi. Mistä olet saanut päähäsi että taiteilijat ei maksa veroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vahva vasemmistolaistausta selittää. Sellainen ajatus on aivan vieras, että aikaansaannoksen pitäisi olla sellainen, että joku on valmis maksamaan siitä. Oletusarvona on, että yhteisestä kassasta pitäisi rahoittaa joidenkin harrastelut.
Taide tuo iloa kaikille ja taide sivistää kansaa. Siksi taiteen ei tule olla sidottu vain kapitalismiin ja markkinatalouteen. Kun katsoo mitä taide tuottaa vs. Paljonko se vie valtiolta rahaa niin taide, ja kulttuuri yleensä, tuo enemmän kuin vie.
Apurahaa ei kannata kadehtia, sitä hakevat ja saavat todella harvat. Lisäksi rahareikiä taloudessa on aivan muut jutut kuin yksittäiset apurahat.No nyt tuli kyllä sellainen töräys jostain norsunluutornista ylhäältä, että!
Rahvaan päälle suorastaan sataa sitä haisevaa itseään eli kulttuurista ja sosiaalista pääomaa sekä sivistystä.
Kyllä minunkin kannattaa maksaa veroja, että sinä saat jotain taide-pärinöitä latteasta laitosteatterista! Todella mielelläni maksan osuuteni myös kötöstyksistä, joita joku "taiteilijaksi" itseään kutsuva on tuherrelut. Sellaisia vain hieman ala-asteen piirustuksia surkeampia ja epäluovempia töherryksiä. Tai Suomen kansallisbaletti, voi että kun on hienoa! Siis se tietenkin että köyhiä baletissä kävijöitä pitää tukea pikkuisen yhteiskunnan varoin.
Samalla kansa se vaan sivistyy ja lopulta ymmärtää äänestää vain vasemmistoliittoa!
Kuulostat melko katkeralta ja oletat toisesta paljon asioita anonyymipalstalla. Voitko hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vahva vasemmistolaistausta selittää. Sellainen ajatus on aivan vieras, että aikaansaannoksen pitäisi olla sellainen, että joku on valmis maksamaan siitä. Oletusarvona on, että yhteisestä kassasta pitäisi rahoittaa joidenkin harrastelut.
Taide tuo iloa kaikille ja taide sivistää kansaa. Siksi taiteen ei tule olla sidottu vain kapitalismiin ja markkinatalouteen. Kun katsoo mitä taide tuottaa vs. Paljonko se vie valtiolta rahaa niin taide, ja kulttuuri yleensä, tuo enemmän kuin vie.
Apurahaa ei kannata kadehtia, sitä hakevat ja saavat todella harvat. Lisäksi rahareikiä taloudessa on aivan muut jutut kuin yksittäiset apurahat.Luulenpa että tämä positiivinen ulkoisvaikutus on arvioitu pahasti yläkanttiin taiteiljoiden itsensä toimesta. Jos jokin asia on oikeasti arvokasta, ihminen on valmis maksamaan siitä.
Näitä "taiteeseen sijoitettu satanen tulee kymmenkertaisena takaisin" -henkisiä väitteitä viljellään aina silloin tällöin. Propagandaa.
Tässä tutkimusta:
Nyt sinä voisit lähettää vastavuoroisesti tutkimusta siitä että kulttuurin tukeminen kuluttaa enemmän kuin tuotta. Minä odotan.Tähän ei ole vieläkään tullut vastalähdettä tai tutkimusta. Yllätys yllätys.
Mutuilu ei muuten ole tutkimus tai tilasto.Lähteenäsi joku yle ja materiaali on jonkun kulttuurialan lobbaajan mainosmateriaali jolla koitetaan kerjätä lisää rahaa alalle poliitikoilta. Muutenkin räyhäät ketjussa yksinäsi unohtaen että muilla on tässä maassa töitäkin eikä kaikki voi roikkua aamusta iltaan palstalla kuten sinä julkisen rahan elättinä.
Sori, olin töissä niin kesti vastata. En puhu täällä yksin. Ja odotan edelleen sitä vastalauselähdettä tai tilastoa.
Tämä palsta nyt ei suurimmalti osin edusta sitä sivistynyttä osaa kansasta, eli saa odottaa kovin pitkään. Mielestäni taidekasvatusta pitäisi ehdottomasti lisätä kouluihin ja jo päiväkerhoihin.
Tiedostan tämän enkä henkeä pidätellen odotakaan mitään oikeaa lähdettä aloituksen väitteelle. Kovasti täällä vaan tykätään huutaa ilman totuuspohjaa.
Mitä mahtaa olla tuo keksimäsi pharman tuki?