Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ollut työttömänä, ja ajattelin tänä kesänä kerätä marjoja sekä sieniä syksyllä jotta saan lisärahaa, mutta se leikataankin tuista??!!

Vierailija
27.05.2026 |

Kerroin suunnitelmistani parille tutulle kun töitä en ole onnistunut saamaan pitkään aikaan. Toinen heistä sitten kertoi että minulta vähennetään samana verran perustoimeentulotuesta kuin mitä saan rahaa niistä mun marjoista??!! JA myös yleistuki voi pienentyä tai loppua??

Voiko tosiaan olla noin? Eikö mun siis kannata yrittää hankkia lisätuloja marjankeruulla?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuilla elävät harrastavat tuota, että rahaa ei oteta omalle tilille. 

Joku sukulainen voi myydä somessa tuilla elävän puolesta ja ottaa maksun tililleen tai käteisenä.

Olen ostanut krääsää netistä ja myyjät pyytävät laittamaan maksun lapsensa tilille. Kertoen syyksi tuet.

Eli työttömien harrastus on petoksien tekeminen? Mielenkiintoista

Vierailija
42/92 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sukulainen voi myydä somessa tuilla elävän puolesta ja ottaa maksun tililleen tai käteisenä.

Olen ostanut krääsää netistä ja myyjät pyytävät laittamaan maksun lapsensa tilille. Kertoen syyksi tuet.

Joo, mutta työtön saa myydä marjoja rehellisesti. Eli nyt kun työtön myy jotain koti-irtaimistoaan tai vaatteita, hän voi pyytää laittamaan viestikenttään esim. mustikoita 8 litraa. 🤭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä(/miten tuollaiset marjat edes myydään? Itse olen vain työmarkkinatuella ja kiinnostaisi keräys. Keräisin reissua varten. Onko mahdollista saada tonni?

Keräsin opiskeluaikoina joka kesä mustikoita. Mukavan tilinhän sillä teki kun on vielä verotonta tuloa. Käteisellä tietenkin osa maksuista ettei opiskelijan tulorajat pauku. Vuodesta riippuen 3000-4000€ marjoista ja vähän myös sienistä. Sienistä vaan pitäisi tietää hyvät paikat jos meinaa saada kannattavaksi homman, joten jäi vähemmälle. Tutuille myin mustikkaa, sana kiertää nopeasti jos toimittaa hyvälaatuista ja niinpä joka vuosi tilauksia tuli enemmän mitä pystyin edes keräämään. Eli todella kannattavaa on! Mutta pitää asennoitua, että pari viikkoa paiskitaan todellakin aamusta iltaan töitä.

Eli teit petoksia? No hienoa että olet rikollinen, onneksi olkoon?

Ei ihme että poliisilla ei nykyään ole resursseja mihinkään tärkeään jos niille ilmoitetaan jostakin marjahommista. 

Vierailija
44/92 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä(/miten tuollaiset marjat edes myydään? Itse olen vain työmarkkinatuella ja kiinnostaisi keräys. Keräisin reissua varten. Onko mahdollista saada tonni?

Laita kauppojen ilmoitustaululle  myynti ilmoitus , maksu käteisenä ja noutona.

Vierailija
45/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan pakko kertoa suunnitelmistaan kenellekään ja onko pakko ilmoitella lisätuloistaan, ne on niin pieniä pinnejä että ei ole pakko. 

Vierailija
46/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset marjat myydään vaikka torilla.

Vierailija
47/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keräsin opiskeluaikoina joka kesä mustikoita. Mukavan tilinhän sillä teki kun on vielä verotonta tuloa. Käteisellä tietenkin osa maksuista ettei opiskelijan tulorajat pauku. Vuodesta riippuen 3000-4000€ marjoista ja vähän myös sienistä. Sienistä vaan pitäisi tietää hyvät paikat jos meinaa saada kannattavaksi homman, joten jäi vähemmälle. Tutuille myin mustikkaa, sana kiertää nopeasti jos toimittaa hyvälaatuista ja niinpä joka vuosi tilauksia tuli enemmän mitä pystyin edes keräämään. Eli todella kannattavaa on! Mutta pitää asennoitua, että pari viikkoa paiskitaan todellakin aamusta iltaan töitä.

Eli teit petoksia? No hienoa että olet rikollinen, onneksi olkoon?

Ei ihme että poliisilla ei nykyään ole resursseja mihinkään tärkeään jos niille ilmoitetaan jostakin marjahommista. 

Saahan sitä jauhopäät ilmoittaa vaikka mitä, mutta käynnistyykö tutkinta, se on eri juttu.

Vierailija
48/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitkään kun et tee ylitöitä ilmaiseksi niin ole hyvä ja pidä turpas kiinni jostain työttömän huimasta 50e kuussa tienestistä. 

Vierailija
49/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi trollaat, ei kukaan myy keräämiään marjoja kuitilla, käteisellä myydään  ja suu supussa.

Tai sit keräät vain itsellesi, ovat todella arvokasta herkkuruokaa.

Miten kuitin antaminen tai verot liittyy tähän? Et selvästi edes tiedä mistä puhutaan

Jos asiakas ei saa kuittia, voi tehdä valituksen. Näin minä ainakin. Kuitti on ostajan oikeusturvaa.

Et marjoista ja sienistä kuittia saa. Et saa aina edes torilla myydyistä perunoista. 😁

Jos en saa kuittia niin teen sen selväksi myyjälle, että asia ei jää tähän. Niin kummasti se kuitti on aina sitten tullutkin vaikka pienen riidan päätteeksi viimeistään silloin kun tarjoan kynää ja paperia jos ei myyjällä satu omasta takaa olemaan ja kirjoittaa kaiken sitten ylös siihen päivämäärästä ja kellonajasta alkaen. 

Ok, tukari. Tuleeko tuosta voimakas fiilis?

Vierailija
50/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä maksu käteisenä.

Vierailija
51/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kerätä itselleen ja säästä kauppakustannuksista. Marjat ja sienet käsiteltyinä pakkaseen. Ne on talvella kalliit ostaa.

Vierailija
52/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä,mutta myy käteisellä.(Käteinen kelpaa vielä.Käytin aina kortteja,nyt maksellut rahalla.).En oo ikinä oikein myyntiin kerännyt,itselle vähän omasta pihasta jne.

Vierailija
53/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistukeen marjojen myynti ei vaikuta. 

Toimeentulotukeen vaikuttaa ihan kaikki tulot. Sehän on kuitenkin vain hyvä, jos saat marjoista myyntituloja, koska silloin tarvitset vähemmän toimeentulotukea. Eihän toimeentulotukea pidäkään nostaa, jos on muutakin rahaa. 

Vierailija
54/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro jokaista askeltasi viranomaisille. Ethän sinä minkään tarkkailun alaisena ole. Mitä vähemmän puhuu ja raportoi tekemisiään, sitä parempi.

Epäreilustihan noita päätöksiä tehdään, jos ei edes vanhainkodissa saa käydä ilmaiseksi ilahduttamassa musiikilla tai lukemalla kirjoja ilman, että tuet viedään. 

Vierailija
55/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä byrokratian ja verotuksen ihannemaassa pitäisi jotain pienimuotoista pystyä tekemään ilman että siitä pitää joka virastolle ja verottajalle ilmoittaa kuten tuo marjojen poiminta ja pienimuotoinen myynti.

Minusta ihan hyvin voisi myydä marjoja verovaapasti ja ilman että vaikuttaa tukiin parin tonnin edestä koska siinä kumminkin kunto pysyy hyvänä kun liikkuu metsässä eikä vain istu sisällä.

Vierailija
56/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä toimena hae itelles apua. Jos oikeasti et osaa hoitaa tuota asiaa, ilman että kiekut siitä kylillä, niin olet pulassa. 

Jokainen tajuaa, että nämä asiat hoidetaan käteisellä ilman mekkalaa.

Kuten muuten moni muukin asia. Siitä tulee sanonta : KÄTEINEN ON KUNINGAS.

Vierailija
57/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä. Ei sitten tullut mieleen että tuttu saattaisi käräyttää sinut extratuloistasi?

Ei kannata kertoa kenellekään ns. kaverille pimeistä lisätuloista. Hoida hommat yksin tai luotettavan ystävän kanssa.  Poiminta edellyttää marjojen ja varsinkin sienien tunnistamista, tietenkin tunnet kaikki syötävät sienet? Sieniä löytyy jo keväällä, marjoja vähän myöhemmin. Onnea uudelle uralle!

Vierailija
58/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kerätä itselleen ja säästä kauppakustannuksista. Marjat ja sienet käsiteltyinä pakkaseen. Ne on talvella kalliit ostaa.

Ei köyhällä ole varaa niitä itse syödä. 

Vierailija
59/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut kerrostalossa, niin vanhat mummot ostavat mielellään. Siis sellaiset, jotka eivät pääse enää itse metsään.

Saat niistä vakioasiakkaita ensi vuodeksi. Ei saa olla roskia mukana.

Mukavaa, että aktivoidut.

Jos tuo on petos, niin sitten on.

Vierailija
60/92 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä byrokratian ja verotuksen ihannemaassa pitäisi jotain pienimuotoista pystyä tekemään ilman että siitä pitää joka virastolle ja verottajalle ilmoittaa kuten tuo marjojen poiminta ja pienimuotoinen myynti.

Minusta ihan hyvin voisi myydä marjoja verovaapasti ja ilman että vaikuttaa tukiin parin tonnin edestä koska siinä kumminkin kunto pysyy hyvänä kun liikkuu metsässä eikä vain istu sisällä.

Itse asiassa näille pitäisi vielä antaa jotain virallista tukea siihen, että työllistävät itseään. Vaikka se 9e/pvä.

Työkkäri näkisi, kuka on oikeasti työhaluinen ja -kuntoinen. Työtön voisi kirjoittaa nää viralliseen CVhen, se olisi etu työttömälle ja todistetta työnantajalle ja tosiaan jos se laskettaisiin vaikka työkokeiluksi, niin työttömyystilastotkin laskisi hetkeksi. 

Ties vaikka joku innostuisi tekemään sit pidemmän kauden muiden luonnon antimien kanssa ja sais uran itselleen. 

Lenkkeilen usein metsässä ja näen siellä hitosti vaikka mitä, mistä voisi tehdä rahaa, aloittaen ihan kapeista ja pidemmälle jalostettuna koriste- ja käyttöesineitä. 

Harmittaa kun en tunne sieniä, tosin vähän niitä näkyy täälläpäin.