Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut työttömänä, ja ajattelin tänä kesänä kerätä marjoja sekä sieniä syksyllä jotta saan lisärahaa, mutta se leikataankin tuista??!!

Vierailija
27.05.2026 |

Kerroin suunnitelmistani parille tutulle kun töitä en ole onnistunut saamaan pitkään aikaan. Toinen heistä sitten kertoi että minulta vähennetään samana verran perustoimeentulotuesta kuin mitä saan rahaa niistä mun marjoista??!! JA myös yleistuki voi pienentyä tai loppua??

Voiko tosiaan olla noin? Eikö mun siis kannata yrittää hankkia lisätuloja marjankeruulla?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä heti kärkeen neuvotaan tekemään petoksia

Ei vaan tienaamaan itselleen ruokarahaa tai vuokrarahaa ettei joudu kadulle.

Vierailija
22/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi trollaat, ei kukaan myy keräämiään marjoja kuitilla, käteisellä myydään  ja suu supussa.

Tai sit keräät vain itsellesi, ovat todella arvokasta herkkuruokaa.

Miten kuitin antaminen tai verot liittyy tähän? Et selvästi edes tiedä mistä puhutaan

Jos asiakas ei saa kuittia, voi tehdä valituksen. Näin minä ainakin. Kuitti on ostajan oikeusturvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Kuinka monta euroa saan tulla ottamaan sinulta väkisin, jos olen vaarassa joutua kadulle? Tuossa logiikassa ei ole järkee.

Vierailija
24/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin koska ensisijaisesti pitää työllä ihmisen elättää itsensä minultakin on leikattu kaikki tuet jo 57 vuotta, koska tienaan niin paljon. Aattele on kaikki tuet jääneet saamatta voi voi.

Vierailija
25/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuilla elävät harrastavat tuota, että rahaa ei oteta omalle tilille. 

Joku sukulainen voi myydä somessa tuilla elävän puolesta ja ottaa maksun tililleen tai käteisenä.

Olen ostanut krääsää netistä ja myyjät pyytävät laittamaan maksun lapsensa tilille. Kertoen syyksi tuet.

Vierailija
26/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi trollaat, ei kukaan myy keräämiään marjoja kuitilla, käteisellä myydään  ja suu supussa.

Miten kuitin antaminen tai verot liittyy tähän? Et selvästi edes tiedä mistä puhutaan

Jos asiakas ei saa kuittia, voi tehdä valituksen. Näin minä ainakin. Kuitti on ostajan oikeusturvaa.

Et marjoista ja sienistä kuittia saa. Et saa aina edes torilla myydyistä perunoista. 😁

Vierailija
27/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä(/miten tuollaiset marjat edes myydään? Itse olen vain työmarkkinatuella ja kiinnostaisi keräys. Keräisin reissua varten. Onko mahdollista saada tonni?

Voit pyytää jotain työssä käyvää tuttua mainostamaan marjojasi somessa.

Näin esim vanhemmatkin myyvät lapsensa keräämät marjat.

Vierailija
28/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku viitsii kerätä metsän antimia myyntiin, niihin ei tarvitsisi Kelan edes puuttua.

Vierailija
29/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia digirahaa ja kaikenlaista käteisen syrjäyttävää yritetään ajaa kansaan väkisin. Sitten kun todellinen katastrofi tulee ollaan tavaran ja palveluiden maksamisen kanssa ihmeissään.

Vierailija
30/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et menetä tukiasi, sillä itse poimittujen ja sellaisenaan myytyjen luonnonmarjojen myyntitulo on Suomessa täysin verovapaata tuloa. Koska tulo on verovapaata, se ei vaikuta useimpiin Kelan tukiin, kuten työttömyysturvaan tai toimeentulotukeen.Verovapauden ja tukien säilymisen ehdot ovat selkeät:🍓 Milloin tulo on verovapaata?Poimit marjat itse: Sinun on kerättävä mustikat itse luonnostasta.Myyt ne jalostamattomina: Marjat voi puhdistaa ja perata, mutta niitä ei saa pakastaa, survoa tai keittää hilloksi.Myyt ne itse: Voit myydä marjat suoraan kuluttajille (esim. torilla tai somessa) tai marjaostoja yrityksille.Et ole työsuhteessa: Et saa nostaa poimimisesta tuntipalkkaa, vaan tulon pitää tulla suoraan marjojen myynnistä.🏛 Miten myynti vaikuttaa eri tukiin?Työttömyysturva (Työmarkkinatuki / Peruspäiväraha): Voit marjastaa vapaasti työttömänä. Verovapaa poimintatulo ei sovittele työttömyyspäivärahaasi, eli tuki ei pienene. Marjastus ei myöskään muuta statustasi TE-palveluissa, kunhan olet valmis vastaanottamaan työtä.Perustoimeentulotuki: Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jossa huomioidaan lähes kaikki käytettävissä olevat tulot. Kelan yleisen linjan mukaan verovapaita luonnontuotetuloja ei pääsääntöisesti lasketa tuloksi, jos toiminta on pientä ja satunnaista koti- tai harrastustoimintaa. Jos poiminta on erittäin laajamittaista ja ammattimaista, Kela voi arvioida tilanteen uudelleen.Asumistuki: Luonnonmarjojen myynnistä saatua verovapaata tuloa ei oteta huomioon yleisen asumistuen tuloharkinnassa.Löydät tarkat viranomaisohjeet Verohallinnon luonnontuotetulojen oppaasta. Voit myös varmistaa oman tukitilanteesi suoraan Kelan verkkosivuilta.

Vierailija
31/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerännyt marjoja 15 kesää ja koskaan ei ole tuista vähennetty mitään koska rahat tulee käteen kun myyn. Kalastan myös ahventa ja rahaa saan käteen. Joskus tienasin kalastamalla 1500 euroa kk mutta nykyään ei tule kalaa niin paljon. Nykyään voin saada 600 euroa käteen.

Vierailija
32/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistukeen työttömänä ei vaikuta, joten voit kerätä. 

Toimeentulotukeen vaikuttaa.

Eli jos saa työttömänä vain yleistukea, voi kerätä mielin määrin ja myydä. 

Vierailija
33/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et marjoista ja sienistä kuittia saa. Et saa aina edes torilla myydyistä perunoista. 😁

Jos en saa kuittia niin teen sen selväksi myyjälle, että asia ei jää tähän. Niin kummasti se kuitti on aina sitten tullutkin vaikka pienen riidan päätteeksi viimeistään silloin kun tarjoan kynää ja paperia jos ei myyjällä satu omasta takaa olemaan ja kirjoittaa kaiken sitten ylös siihen päivämäärästä ja kellonajasta alkaen. 

Vierailija
34/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä(/miten tuollaiset marjat edes myydään? Itse olen vain työmarkkinatuella ja kiinnostaisi keräys. Keräisin reissua varten. Onko mahdollista saada tonni?

Keräsin opiskeluaikoina joka kesä mustikoita. Mukavan tilinhän sillä teki kun on vielä verotonta tuloa. Käteisellä tietenkin osa maksuista ettei opiskelijan tulorajat pauku. Vuodesta riippuen 3000-4000€ marjoista ja vähän myös sienistä. Sienistä vaan pitäisi tietää hyvät paikat jos meinaa saada kannattavaksi homman, joten jäi vähemmälle. Tutuille myin mustikkaa, sana kiertää nopeasti jos toimittaa hyvälaatuista ja niinpä joka vuosi tilauksia tuli enemmän mitä pystyin edes keräämään. Eli todella kannattavaa on! Mutta pitää asennoitua, että pari viikkoa paiskitaan todellakin aamusta iltaan töitä.

Eli teit petoksia? No hienoa että olet rikollinen, onneksi olkoon?

Älä viitti typerää trollailua. Sinut tunnistaa heti.

Vierailija
35/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä. Ei sitten tullut mieleen että tuttu saattaisi käräyttää sinut extratuloistasi?

Ihme porukoissa pyöritte jos porukka käräyttää toisiaan. Miksi pidätte tämmöisiä katkeria kyttääjiä tuttavapiirissänne? Ja miksi joku mustikoiden myynti edes päätyisi näiden korviin ? Ettekö osaa olla lörpöttelemättä joka liikettänne näille juoruämmille? 

Ei tartte mitään porukkaa, riittää kun asuu pienessä kylässä. 

Vierailija
36/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Kuinka monta euroa saan tulla ottamaan sinulta väkisin, jos olen vaarassa joutua kadulle? Tuossa logiikassa ei ole järkee.

Mitä helvettiä sinä horiset. Tuo sankollinen mustikkaa niin saat rahaa etkä joudu kadulle.

Vierailija
37/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksut vain käteisellä, niin ei näy missään. Äläkä kerro kelan tyypeille, että marjastat ja sienestät!

Vierailija
38/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko hyvä perustaa joku voittoa tavoittelematon marjanpoimintayhdistys, joka järjestää plusmiinusnolla periaatteella puitteet marjanpoimijoille saada marjat myytyä ja kaikki tulot marjanpoimijalle itselleen. Yhdistyksen kulut katettaisiin esim veikkausvaroista ja lahjoituksista. Yhdistyksen toiminnan pyörittäjille maltilliset korvaukset eikä mitään ökypalkkioita.

Vierailija
39/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivitä itsesi tähän päivään, et saa enää työmarkkinatukea. 

Vierailija
40/40 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivitä itsesi tähän päivään, et saa enää työmarkkinatukea. 

Kuka vaan vähänkään siinä kunnossa, että pystyy liikkumaan joten kuten metsässä saa päivässä ämpärillisin mustikoita poimittua. Suurin osa saa ne myös myytyä. Ämpäri viikossa olisi jo ihan hyvä tienesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän