Olen ollut työttömänä, ja ajattelin tänä kesänä kerätä marjoja sekä sieniä syksyllä jotta saan lisärahaa, mutta se leikataankin tuista??!!
Kerroin suunnitelmistani parille tutulle kun töitä en ole onnistunut saamaan pitkään aikaan. Toinen heistä sitten kertoi että minulta vähennetään samana verran perustoimeentulotuesta kuin mitä saan rahaa niistä mun marjoista??!! JA myös yleistuki voi pienentyä tai loppua??
Voiko tosiaan olla noin? Eikö mun siis kannata yrittää hankkia lisätuloja marjankeruulla?
Kommentit (40)
Pitäisi saada myytyä käteisellä ja ilman somea niin ei vähennetä.
Vierailija kirjoitti:
No ota käteisenä :D?
Ei se muuta ilmoitusvelvollisuutta vaikka ottaisi käteisenä. Vai kehoitatko ap:ta tekemään petoksen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, käteistulot on ilmoitettava. Perustoimeentulotuki on viimesijainen tuki, ja kaikki käytettävissä olevat tulot ja varat vaikuttavat tuen määrään. [1, 2]
Ilmoita hakemuksessa seuraavat tiedot käteisestä:
Tulon lähde: Mistä käteinen on peräisin (esim. satunnainen työ, tavaramyynti, lahja)?
Määrä: Tarkka euromäärä.
Saantipäivä: Milloin käteinen raha on tullut haltuusi.
Käteisen rahan tallettaminen tilille tai sen käyttäminen heti arjen menoihin vaikuttaa laskennalliseen tulokseesi. Kela tarkistaa tilitapahtumat, ja epäselvissä tilanteissa käteisnostoja tai -talletuksia voidaan pitää käytettävissä olevina varoina, mikä vähentää toimeentulotuen määrää. [1]
Missä(/miten tuollaiset marjat edes myydään? Itse olen vain työmarkkinatuella ja kiinnostaisi keräys. Keräisin reissua varten. Onko mahdollista saada tonni?
Hyvä sinä. Ei sitten tullut mieleen että tuttu saattaisi käräyttää sinut extratuloistasi?
Syö ne ja vähennä lihan ja hedelmien ostoa. Siitä säästö kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Missä(/miten tuollaiset marjat edes myydään? Itse olen vain työmarkkinatuella ja kiinnostaisi keräys. Keräisin reissua varten. Onko mahdollista saada tonni?
Jos oleilet metsässä suuren osan päivästä, niin voidaan katsoa että et ole työmarkkinoiden käytettävissä, ja tuki voidaan katkaista. Sinut voidaan myös tulkita yrittäjäksi, jolloin tulee hieman pidempi selvitys jonka ajaksi tuet katkeavat.
Täällä heti kärkeen neuvotaan tekemään petoksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oleilet metsässä suuren osan päivästä, niin voidaan katsoa että et ole työmarkkinoiden käytettävissä, ja tuki voidaan katkaista. Sinut voidaan myös tulkita yrittäjäksi, jolloin tulee hieman pidempi selvitys jonka ajaksi tuet katkeavat.
Aha :D een ihan koko päivää siel ajatellut kuluttaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin opiskeluaikoina joka kesä mustikoita. Mukavan tilinhän sillä teki kun on vielä verotonta tuloa. Käteisellä tietenkin osa maksuista ettei opiskelijan tulorajat pauku. Vuodesta riippuen 3000-4000€ marjoista ja vähän myös sienistä. Sienistä vaan pitäisi tietää hyvät paikat jos meinaa saada kannattavaksi homman, joten jäi vähemmälle. Tutuille myin mustikkaa, sana kiertää nopeasti jos toimittaa hyvälaatuista ja niinpä joka vuosi tilauksia tuli enemmän mitä pystyin edes keräämään. Eli todella kannattavaa on! Mutta pitää asennoitua, että pari viikkoa paiskitaan todellakin aamusta iltaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keräsin opiskeluaikoina joka kesä mustikoita. Mukavan tilinhän sillä teki kun on vielä verotonta tuloa. Käteisellä tietenkin osa maksuista ettei opiskelijan tulorajat pauku. Vuodesta riippuen 3000-4000€ marjoista ja vähän myös sienistä. Sienistä vaan pitäisi tietää hyvät paikat jos meinaa saada kannattavaksi homman, joten jäi vähemmälle. Tutuille myin mustikkaa, sana kiertää nopeasti jos toimittaa hyvälaatuista ja niinpä joka vuosi tilauksia tuli enemmän mitä pystyin edes keräämään. Eli todella kannattavaa on! Mutta pitää asennoitua, että pari viikkoa paiskitaan todellakin aamusta iltaan töitä.
Eli teit petoksia? No hienoa että olet rikollinen, onneksi olkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kuule katkaiskoot. Ei kyllä kiinnosta. XDD Se kyllä naurauttaisi "kuukauden marjayrittäjä".
Vierailija kirjoitti:
Itse myin viimevuonna 800€ marjoja ja sieniä äitini facebook tilin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinä. Ei sitten tullut mieleen että tuttu saattaisi käräyttää sinut extratuloistasi?
Ihme porukoissa pyöritte jos porukka käräyttää toisiaan. Miksi pidätte tämmöisiä katkeria kyttääjiä tuttavapiirissänne? Ja miksi joku mustikoiden myynti edes päätyisi näiden korviin ? Ettekö osaa olla lörpöttelemättä joka liikettänne näille juoruämmille?
Miksi trollaat, ei kukaan myy keräämiään marjoja kuitilla, käteisellä myydään ja suu supussa.
Tai sit keräät vain itsellesi, ovat todella arvokasta herkkuruokaa.
Kerää pakkaseen, ei tartte ostaa hedelmiä ku mustikoista saa kaiket vitamiinit
Vierailija kirjoitti:
Miksi trollaat, ei kukaan myy keräämiään marjoja kuitilla, käteisellä myydään ja suu supussa.
Tai sit keräät vain itsellesi, ovat todella arvokasta herkkuruokaa.
Miten kuitin antaminen tai verot liittyy tähän? Et selvästi edes tiedä mistä puhutaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se muuta ilmoitusvelvollisuutta vaikka ottaisi käteisenä. Vai kehoitatko ap:ta tekemään petoksen?
Minä kehotan olemaan ilmoittamatta ja myymään marjat naapureille ja tutuille. Itse ostaisin heti kun joku laittaisi vaikka lapun postilaatikkoon ja toisi mustikkaa sankollisen kotiin loppukesästä. Kenellekään en ilmoittaisi yhtään mitään. Itse en kykene marjametsään menemään joten erittäin mielelläni ostaisin joltain pienituloiselta.