Olen ollut työttömänä, ja ajattelin tänä kesänä kerätä marjoja sekä sieniä syksyllä jotta saan lisärahaa, mutta se leikataankin tuista??!!
Kerroin suunnitelmistani parille tutulle kun töitä en ole onnistunut saamaan pitkään aikaan. Toinen heistä sitten kertoi että minulta vähennetään samana verran perustoimeentulotuesta kuin mitä saan rahaa niistä mun marjoista??!! JA myös yleistuki voi pienentyä tai loppua??
Voiko tosiaan olla noin? Eikö mun siis kannata yrittää hankkia lisätuloja marjankeruulla?
Kommentit (92)
Pyydä käteisenä ja ole hiljaa muille saamistasi tuloista. Kerää niin paljon vaan kun jaksat ja pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Voi saatanan teitä vassariloisia
Ei nyt ihan kantanut ajatus sulla tässä.. vaikka mikäs yllätys kenelläkään oli. Kysymys oli työn rahallisesta kannattavuudesta. Muistaakseni sillä oli jokin rooli tässä kuviossa. Ei ole mikään uskonnollinen kuritusharjoitus kyseessä. Tiivistän vielä. Ihminen halusi tehdä TÖITÄ saadakseen lisää RAHAA ja sinä märiset täällä vassareista. Mitä mahlaa sinullakin mahtaa korvien välissä sakeena hytistä, hyi helvetti.
Ns. aivosi tunnistivat että nyt jollain lailla liittyy aiheeseen mutta siihen se sitten jäi. :I
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi trollaat, ei kukaan myy keräämiään marjoja kuitilla, käteisellä myydään ja suu supussa.
Tai sit keräät vain itsellesi, ovat todella arvokasta herkkuruokaa.
Miten kuitin antaminen tai verot liittyy tähän? Et selvästi edes tiedä mistä puhutaan
Jos asiakas ei saa kuittia, voi tehdä valituksen. Näin minä ainakin. Kuitti on ostajan oikeusturvaa.
Et marjoista ja sienistä kuittia saa. Et saa aina edes torilla myydyistä perunoista. 😁
Jos en saa kuittia niin teen sen selväksi myyjälle, että asia ei jää tähän. Niin kummasti se kuitti on aina sitten tullutkin vaikka pienen riidan päätteeksi viimeistään silloin kun tarjoan kynää ja paperia jos ei myyjällä satu omasta takaa olemaan ja kirjoittaa kaiken sitten ylös siihen päivämäärästä ja kellonajasta alkaen.
Minä taas en myy kuitin pyytäjille mitään. Totean vaan, että kauppa peruttu
Parhaimmat kerää noin 10 000€ kaudessa marjoja, mutta se vaatii jo paljon töitä. Ja älä kerro kenellekkään, pyydät maksun vaan käteisenä.
Olen ollut työttömänä jo muutaman vuoden eikä mitään löydy. En olisi koskaan kuvitellut joutuvani tällaiseen tilanteeseen.
Kun säästöt loppuvat olen jo suunnitellut lopettavani itseni ennen kuin saan häädön asunnostani.
Se on viimeinen palvelus, jonka voin tehdä Isänmaalleni.
Hyvähän se toisaalta on, että marjat ja sienet eivät jää metsään mätänemään. Jos tuossa kuitenkin jotakin huijausta on (tuet), niin siitä en tykkää, koska työssäkäyvänä veronmaksajana vit uttaa maksaa tukia huijareille.
Niin tai mitä jos menisit kokopäivätyöhön ja samalla nostat vaan täydet yleistuet ja toimeentulotuet, kätevä tapa vaurastua! Siis täh, eikö tukia siis saa jos käy töissä, MITÄÄÄÄH
Ystäväni äiti kerää mustikoita. Ystävä on laittanut fb hen ilmoituksen ja maksu mb, ystävän tilille. Nostaa rahat ja antaa äidille käteisenä
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Vierailija kirjoitti:
Täällä heti kärkeen neuvotaan tekemään petoksia
Tällaiseksi tämä maa on muuttunut parissakymmenessä vuodessa. Pakko on vähän pettää pärjätäkseen. Kela vie rehellisen marjarahatkin, jos ei pidä puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä heti kärkeen neuvotaan tekemään petoksia
Tällaiseksi tämä maa on muuttunut parissakymmenessä vuodessa. Pakko on vähän pettää pärjätäkseen. Kela vie rehellisen marjarahatkin, jos ei pidä puoliaan.
Kela vie? Siis kela ottaa tililtäsi jotain tuloja pois? Mitenköhän se onnistuu? Taidat olla psykoosissa
Itselle saa kerätä ja myynti on kielletty.
Vaihtokauppoja ei ole tietääkseni kielletty. Voit antaa kaverillesi litran mustikoita ja hän antaa sulle kahvipaketin.
Mä olen etukäteen sopinut ostajat ja paljon he mitäkin haluavat. Käyn jo esim mansikkapelloilla keräämässä. Tulee kuitenkin edullisemmaksi. Sisko ja hänen pari kaveriaan, omia kaveriperheitä ja duunista pari ladya.
Sienten kanssa menee vähän toisin, kun niiden esiiintymistä ei aina voi olla varmaa. Mitä tulee ja kuinka paljon.
Myyn vaan tutuille käteisellä. Useita vuosia jo. Omat kaapit myös täyteen samalla. Marjoja ja erilaisia hilloja ja pikkeleitä ja kuivatan myös. Saa sitten vähän irtorahaa helpottamaan omaa tilannetta ja nykyään hemmottelen opiskelevia lapsia. :)
Vierailija kirjoitti:
Missä(/miten tuollaiset marjat edes myydään? Itse olen vain työmarkkinatuella ja kiinnostaisi keräys. Keräisin reissua varten. Onko mahdollista saada tonni?
Ne myydään suomalaiselle marjakartellille päivän pilkkahintaan.
Olen kerännyt jo 14 vuotta marjoja ja sieniä myyntiin. Vuosittain saan keskimäärin 6000€. Myyn vaan käteisenä sillä saan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä(/miten tuollaiset marjat edes myydään? Itse olen vain työmarkkinatuella ja kiinnostaisi keräys. Keräisin reissua varten. Onko mahdollista saada tonni?
Laita kauppojen ilmoitustaululle myynti ilmoitus , maksu käteisenä ja noutona.
Kehoitatko petokseen?
Vierailija kirjoitti:
Yleistukeen marjojen myynti ei vaikuta.
Toimeentulotukeen vaikuttaa ihan kaikki tulot. Sehän on kuitenkin vain hyvä, jos saat marjoista myyntituloja, koska silloin tarvitset vähemmän toimeentulotukea. Eihän toimeentulotukea pidäkään nostaa, jos on muutakin rahaa.
No mutta ajatellaan että saat perustoimeentulotukea 400e/kk.
Sitten ostat sangot, poimurit, kumisaappaat, muut vaatteet, maksat bussilipun tai lainaat autoa ja maksat bensat marjametsään sekä takaisin. Kuluja tulee, varmaan ainakin 100e?
Sitten myyt marjoja 400 eurolla, joka vähennetään tuistasi.
Eli nyt jäit tappiolle 100e rahallisesti, ja kaikki uurtaminen metsässä tuntikaupalla itikoiden ja mäkäräisten syömänä oli myös turhaa.
Kannattiko? Siitä voit miettiä miten fiksu systeemi meillä on...
Vierailija kirjoitti:
No ota käteisenä :D?
Moraali tulis mulla esteeksi, ja miten maksaisin laskuja käteisellä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistukeen marjojen myynti ei vaikuta.
Toimeentulotukeen vaikuttaa ihan kaikki tulot. Sehän on kuitenkin vain hyvä, jos saat marjoista myyntituloja, koska silloin tarvitset vähemmän toimeentulotukea. Eihän toimeentulotukea pidäkään nostaa, jos on muutakin rahaa.
No mutta ajatellaan että saat perustoimeentulotukea 400e/kk.
Sitten ostat sangot, poimurit, kumisaappaat, muut vaatteet, maksat bussilipun tai lainaat autoa ja maksat bensat marjametsään sekä takaisin. Kuluja tulee, varmaan ainakin 100e?
Sitten myyt marjoja 400 eurolla, joka vähennetään tuistasi.
Eli nyt jäit tappiolle 100e rahallisesti, ja kaikki uurtaminen metsässä tuntikaupalla itikoiden ja mäkäräisten syömänä oli myös turhaa.
Kannattiko? Siitä voit miettiä miten fiksu systeemi meillä on...
Tyhmempikin tajuaa, että omilleen pääseminen edellyttäisi tässä tapuksessa myyntiä vähintään 500 eurolla, ja kaikki sen yli menevä olisi täyttä plussaa. Eli tuohon auttaa, kun poimit enemmän. Muuten ei kannata investoida noin paljon. Toivottavasti ainakin vaatteille ja kumisaappaille löytyy muutakin käyttöä kuin marjametsä.
Niin se vassarihan tässä onkin se suurin rikollinen, kun omilla pikkukätösillään selkä vääränä poimii marjoja saadakseen perheelleen muutaman saturaisen ruokarahaa.
Eikä suinkaan se sohvalla makoileva ahne kapitalisti, joka orjatyönä poimituttaa marjat thaimaalaisilla poimijoilla harjoittaen ihmiskauppaa ja orjatyötä, sekä muodostaen kartelleja, ettei tarvitsisi maksaa niille poimijoille edes sitä orjapalkkaa ja näin tienaa härskillä rikollisella riistolla miljoonia.
On teillä siellä äärioikealla erikoinen moraali ja vielä erikoisempi kuva loisista ja rikollisista.