Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tällä Lauri Ojalalla jotain uskonnollisia traumoja?

Vierailija
27.05.2026 |

Kymmenen vuotta Suvivirttä vastaan taistellut perheenisä Lauri Ojala aikoo viedä asian seuraavaksi käräjäoikeuteen, jos koulut eivät muuta toimintaansa.

Ei ole päästään terveen ihmisen toimintaa tämä. Millaista esimerkkiä antaa lapselleen, että vuosikymmen taistellaan jonkun kevätlaulun takia? Joka ei ole edes mikään kovin uskonnollinen virsi.

Kommentit (1107)

Vierailija
401/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei hemeletti, eihän tässä ole kysymys mistään uskonnon harjoittamisesta. Kuulokkeet on keksitty tai paikalta voi myös poistua. "

Sinusta siis koulusta pitäisi osan oppilaista aina välillä poistua tai pistää kädet korville? Eikö olisi kuitenkin helpompaa että kaikille yhteinen koulu olisi sellainen että siellä voi ihan jokainen olla? Eikä sen pitäisi olla ainakin se lähtökohta?

Kyllä on kotikasvatus sekaisin, jos 11-vuotias joutuu suvivirren aikana laittamaan kädet korvilleen.

Ei normaali lapsi reagoi noin traumaattisesti jonkun laulun sanoihin, ellei kotona harjoitettu aivan miletöntä aivopesua.

Jonkun pitäisi nyt vähän tätä lapsiraukkaakin ajatella.

Näin. Ylidramaattinen suhtautumistapa. Mutta joku voisi myöskin tehdä lasun siitä, että isä aiheuttaa lapsilleen ylivoimaisen isoja  arvoristiriitoja suhteessa ympäröivään todellisuuteen.

Vierailija
402/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mus limit viettävät nyt eid-al adha juhlaa ja pyllistelevät ainakin täällä Espoossa ties missä ulkona, julkisissa tiloissakin. Saanko minä tästä nyt korvauksia, koska minut altistetaan heidän uskonnolleen ja sen vaikutteille? Tunnen syvää ahdistusta ja en tunne oloani turvalliseksi näin vahvasti uskonnollisessa ympäristössä. Tokihan myös minulla on oikeudet korvauksiin, eikös niin? Koska jos tällä tielle lähdetään, niin sitten sen on tasa-arvoisuuden nimissä toimittava molempiin suuntiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei hemeletti, eihän tässä ole kysymys mistään uskonnon harjoittamisesta. Kuulokkeet on keksitty tai paikalta voi myös poistua. "

Sinusta siis koulusta pitäisi osan oppilaista aina välillä poistua tai pistää kädet korville? Eikö olisi kuitenkin helpompaa että kaikille yhteinen koulu olisi sellainen että siellä voi ihan jokainen olla? Eikä sen pitäisi olla ainakin se lähtökohta?

mikä käy kaikille? jotakin ahdistaa kaikki musiikki, tanssi, naamiot /puvut

Ahdistumisella ei ole väliä, kunhan ahdistuminen ei johdu uskonnosta.

poislukien äsläm, jota ei saa rajoittaa mitenkään ja joka ei loukkaa ketään koska hys-hys.

Vierailija
404/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mus limit viettävät nyt eid-al adha juhlaa ja pyllistelevät ainakin täällä Espoossa ties missä ulkona, julkisissa tiloissakin. Saanko minä tästä nyt korvauksia, koska minut altistetaan heidän uskonnolleen ja sen vaikutteille? Tunnen syvää ahdistusta ja en tunne oloani turvalliseksi näin vahvasti uskonnollisessa ympäristössä. Tokihan myös minulla on oikeudet korvauksiin, eikös niin? Koska jos tällä tielle lähdetään, niin sitten sen on tasa-arvoisuuden nimissä toimittava molempiin suuntiin. 

itse altistuin kanssa Espoossa siihen että yhdessä huoseessa rukoiltin.. saanko korvauksia

Vierailija
405/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se kerran on vain joku kevätlaulu niin miksi on niin tärkeää siitä väkisin pitää kiinni?

Opetusministerikin linjasi, että Suvivirsi on osa Suomen kulttuuriperinnettä. Arkkipiispa sanoi, että kristilliset juuret näkyvät monella tapaa suomalaisessa kulttuurissa, mikä käy järkeen, koska kristinusko on ollut vallitseva uskonto Suomessa viimeiset lähes 1000 vuotta ja siinä ajassa väistämättäkin uskonto vaikuttaa kulttuuriin (ihan samoin kuin missä tahansa maassa, jossa tietty uskonto on valtausko, vrt. esim. lähi-idän maat). En voi ymmärtää, miten joku voi suuttua siitä, että hän saa kuunnella noin kaunista virttä. Miten mukamas Luoja ja Jumala voivat olla niin kamala kirosana, kun samaan aikaan näet ja kuulet ties mitä roskaa kaikkialta muualta ympäriltäsi? Sitä paitsi, jos et usko kristinuskon Jumalaan, ei sinun tarvitse ajatella että virren Luoja ja Jumala viittavat juuri kristinuskon Jumalaan. Voinko minä nyt vaatia tältä heebolta oikeuksia, koska hän käyttäytyy väheksyvästi ja selvän rásistisesti suomalaista kulttuuria kohtaan? 

Miksi minun pitää Suomessa suvaita ja hyväksyä jokaikinen muu kulttuuri, paitsi omani? 

Opetusministerin sanoma ei ole linjaus. Opetukseen liittyvät linjaukset tehdään Opetushallituksessa, eikä opetusministerillä ole valtaa kävellä sen yli.

ja mun iskän traktori on suurempi kuin sun iskän lada.

Vierailija
406/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä on kotikasvatus sekaisin, jos 11-vuotias joutuu suvivirren aikana laittamaan kädet korvilleen."

Miksi sitten jatkuvasti ratkaisuksi ehdotetaan sitä että poistuu paikalta tai laittaa jotkut kuulosuojaimet päähän?

Vierailija
407/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset Ojalat, ja muut Jumalankieltäjät ovat paholaisen harhauttamia ihmisiä. S aatana, paholainen harhauttaa ihmisiä uskomaan, että pahat asiat maailmassa ovat lähtöisin kristinuskosta ja Jumalasta, ja näin saa osan ihmisistä vainoamaan kristinuskoa. Työkaluinaan sielunvihollinen käyttää siinä erilaisia uskomuksia, poliittisia ideologioita (k0mmunismi), näiden poliittisten ideologioiden ohjaamia yhteiskunnan instansseja.

Kaiken tämän paholainen tekee tuottaakseen ihmisille vahinkoa, koska paholaisen toiminta on harhautusta ja petosta alusta loppuun, ja hänen alituisena pyrkimyksenään on vain tuottaa ihmisille onnettomuutta ja kurjuutta.

Kansantajuinen esimerkki populaarikulttuurista, muistatteko South Park piirretyn jakson jossa Jeesus ja S a atana ottivat nyrkkeilymatsin? South Parkissa usein vierailleet henkilöhahmot olivat S aatan a, joka oli habitukseltaan noin 300 kiloinen,  kolme metrinen steroja vetänyt bodari. Jeesus taas oli n. 55 kiloinen, 170 senttinen hipin oloinen lempeä mies. Nyrkkeilymatsia mainostettiin ahkerasti South Parkin asukkaille, ja kuten aina, matsin lopputuloksesta lyötiin vetoa. Vaikkeivät ihmiset sitä halunneet myöntää, oikeastaan kukaan ei fyysisten ominaisuuksien perusteella uskonut Jeesuksen voittoon. He kaikki löivät vetoa Saa t anan voiton puolesta. 

No, ottelu alkoi ja S aa tanan suoritus ei ihan vastannut odotuksia, vaikka Jeesus joutuikin ottamaan iskuja. Sitten Jeesus sai yhden lyönnin osumaan, S aata na kaatui, tuomari laski lukua, ja ottelu päättyi tyrmäykseen ja Jeesus voitti. Ottelua seuranneet ihmiset olivat tyrmistyneitä, he hävisivät vetonsa. Sitten kanveesissa ollut Saa ta na pomppasi virnistellen ylös kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ihmiset yleisössä huusivat, "eihän Saa tana ollutkaan loukkaantunut, hän teeskenteli, miksi?"  Saa tan a vastasi, "te id i ootit löitte kaikki vetoa minun voittoni puolesta. Vain yksi oli lyönyt vetoa Jeesuksen puolesta. Arvatkaapa kuka se oli? Minä!". Näin S aata na nettosi järkyttävät massit ja South Parkin ihmiset hävisivät. Tarinan opetus, S aa tana pettää aina.

Vierailija
408/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mus limit viettävät nyt eid-al adha juhlaa ja pyllistelevät ainakin täällä Espoossa ties missä ulkona, julkisissa tiloissakin. Saanko minä tästä nyt korvauksia, koska minut altistetaan heidän uskonnolleen ja sen vaikutteille?"

Et koska tuo ei ole koulun järjestämä tilaisuuus. Yrittäkää nyt jo ymmärtää ero. Jos koulu järjestää kaikille koululaisille jotain niin sen pitäisi silloin lähtökotaisesti sopia ihan kaikille. Ja jos ei sovellu niin siitä pitäisi ilmoittaa etukäteen.

Vierailija
409/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu meille kuitenkaan.

kyllä se kuuluu, se on osa traditioita!

Joku ei-uskis tms veti herneen nenään!

Sitäpaitsi perustuslakivaliokunta on määritellyt että yksi virsi vuodessa ei ole uskonnon tunnustamista.

Kai se ukkeli sitten voi luopua arkipyhistäkin sitte?

Siltikään muiden traumat ei kuulu meille.

Nyt näyttää kuuluvan. 

Vierailija
410/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ojalan Laurilla on selkeästi ongelma.
T.Skäbä

Vierailija
411/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ahdistumisella ei ole väliä, kunhan ahdistuminen ei johdu uskonnosta."

Uskoon liittyvät asiat ovat erilaisia koska meillä on erikseen laki uskonnonvapaudesta joka suojaa erityisesti oikeutta uskoa omalla tavallaan tai olla uskomatta mitään.

Vierailija
412/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mus limit viettävät nyt eid-al adha juhlaa ja pyllistelevät ainakin täällä Espoossa ties missä ulkona, julkisissa tiloissakin. Saanko minä tästä nyt korvauksia, koska minut altistetaan heidän uskonnolleen ja sen vaikutteille?"

Et koska tuo ei ole koulun järjestämä tilaisuuus. Yrittäkää nyt jo ymmärtää ero. Jos koulu järjestää kaikille koululaisille jotain niin sen pitäisi silloin lähtökotaisesti sopia ihan kaikille. Ja jos ei sovellu niin siitä pitäisi ilmoittaa etukäteen.

Jos kuulee Suvivirren, onko se uskonnon harjoittamista? 

Vierailija
413/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma niin lavea, pikku, pikku Lauri!
Siinon monta loukkoa, pikku, pikku Lauri!

Vierailija
414/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on vielä sairaampaa, että tällaisesta suostutaan maksamaan korvauksia!!

Zeesus..

Vierailija
415/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi minun pitää Suomessa suvaita ja hyväksyä jokaikinen muu kulttuuri, paitsi omani? "

Koska ne muut eivät pakota koulussa osallistumaan niiden palvontamenoihin.

Vierailija
416/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kuulee Suvivirren, onko se uskonnon harjoittamista? "

Se on tietenkin tulkintakysymys. Mutta virret ovat uskonnossa määritelmällisesti laulettuja rukouksia ja suvivirsi on yksi tunnetuimpia kristinuskon virsia. 

Vierailija
417/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse altistuin kanssa Espoossa siihen että yhdessä huoseessa rukoiltin.. saanko korvauksia

Kokeile ja hae, ääliö.

Vierailija
418/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää te muut puolestanne ymmärtää, mitä eroa on sillä kuuleeko uskonnoton lapsi Suvivirren koulun kevätjuhlassa vai pakotetaanko hänet laulamaan "Me sinua palvomme, oi Jeesus" tai joku muu herätyskristillinen ylistysbiisi. 

Vierailija
419/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos kuulee Suvivirren, onko se uskonnon harjoittamista? "

Se on tietenkin tulkintakysymys. Mutta virret ovat uskonnossa määritelmällisesti laulettuja rukouksia ja suvivirsi on yksi tunnetuimpia kristinuskon virsia. 

Jos pelkkä Suvivirren kuuleminen on uskonnonharjoittamista, sitten on turha vedota siihen että kyse on koulusta. Jokainen julkisella paikalla ääneen tai näkyvästi pyllistellen rukoileva ihminen loukkaa samalla logiikalla muiden uskonnonvapautta. 

Vierailija
420/1107 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauri Ojala on selvästi mielenvikainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän