Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka iriootti matkustaa etelänmaihin kesällä

Vierailija
27.05.2026 |

Kaksi viikkoa persehiessä hotellihuoneessa tai tungeksia väenpaljoudessa kammohelteessä ripulitaudissa.

Susanna Laine ihmetteli myös asiaa ja sanoi ettei koskaan matkustaisi Suomesta ulkomaille kesällä.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lähteä etelän lämpöön! Kaipaan kunnon helteitä.

Olen asunut vuosia Etelä-Euroopassa eikä se kuuma peruskuntoiselle ihmiselle kummenpaa ole. Kaikkeen tottuu. 

... paitsi koleaan hyttyskesään.

Vierailija
42/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä tuli kauhea vatsatauti 5-tähden hotellista. En muista että olisin ikinä ollut niin heikossa hapessa. Aika perseestä kun menee kallis loma pilalle.

Ette syöneet muualla kuin hotellissa?

Aika yleistä näille turisteille 

Se on, kun matkustetaan vieraaseen kulttuuriin, mutta ei kuitenkaan uskalleta hotellilta poistua 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti en voi itse päättää vuosilomani ajankohtaa, joten matkustan etelään myös kesällä. Hotelleissa on ilmastointi ja Imodium auttaa, jos vatsa menee sekaisin. Pidän kaupunkikohteista ja vähenpaljoudesta, joten sekään ei ole koskaan ollut ongelma.

Aloittajan kannattaa pysyä kotona, niin kaikki ovat tyytyväisiä.

Ilmastoinnin avulla lämpötilan saa tosiaan pidettyä samassa, mitä se täällä suomessa on luonnostaan.

t viisaus ei asu meissä

Vierailija
44/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei hinta-laatu kohtaa. Mökinmörskän hinnalla saat etelästä ihanan villan uima-altaalla, kelitkin on sellaiset, että kelpaa olla altaalla ja käydä meressä uimassa. Nähtävyyksiäkin voi katsella siinä lomassa, jos kelit sallii. Ei kaikki halua viettää lomaansa vilkkaissa hotelleissa ja turistirysissä, niiden ulkopuolellakin on paljon vaihtoehtoja omatoimimatkaajalle.

Vierailija
45/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ap:n kanssa, lisäksi ihmetyttää, miksi kaikki lomat vietetään matkustaen. Eikö kotona tai mökillä olisi leppoisampaa. Minusta matkustelu on kohtalaisen raskasta, en ole koskaan tykännyt, ja vain harvakseltaan reissannut.

Miksi oletat kaikkien matkustelevan koko loman ajan? Itsellä on tulossa viikon reissu etelään. Jää vielä kolme viikkoa lomaa jäljelle. Mökkiä ei ole. 

Huvittavaa, että jos sä et tykkää matkustelusta, niin ei saisi muutkaan pitää. 

Loppu kolme viikkoa kuluu ilmeisesti pulloja keräillen ja tölkkihernekeittoa lipitellen 

Huoh. Ei. Kaksille festareille olen ainakin menossa ja kierrän lähiseudun luontoreittejä. En ole persaukinen yhden ulkomaanreissun vuoksi, joten ei ole tarvetta syödä pelkkää hernekeittoa ja kerätä pulloja. Olet melkoisen lapsellinen tapaus. 

Vierailija
46/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tykännyt matkustaa juhannuksen aikoihin koska ei ole ikinä mitään kunnollista juhannusohjelmaa ollut sitten teini-iän jolloin vielä oli kavereita ja muutkin sinkkuja. Oon yli 40-vuotias sinkku jota ei kiinnosta katsella pariskuntia mökillä lapsineen. Ihan mielelläni matkustan muualle eikä kuumuus ole ongelma.

Vierailija
47/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo sattuu olemaan lähi-idästä kotoisin ja lomat on kesällä. Joka vuosi mennään eikä minulle ole ikinä tullut vatsavaivoja reissussa. Kuumahan siellä on mutta eipä viilenevä syksy haittaa kun tulee takaisin. 

Vierailija
48/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmeisesti ole majoittunut paremmissa hotelleissa. Ilmastointi on ihan perusvaatimus.

Totta, että Etelä-Euroopassa on keskikesällä kuuma, mutta niin oli viime vuonna Suomessakin viikkokausia putkeen. Ripulin voi saada Suomessakin. Olen matkustanut pitkin poikin Eurooppaa ja Kaukoitää, enkä ole koskaan saanut ripulia.

Jos on kovin epämukavaa matkustaa, on parasta pysyä kotona. Yhdeltä Thaimaan lomalta palatessa koneessa istui vieressä pariskunta, jonka rouva valitti, miten kuumaa oli. Jokainen, joka osaa tehdä nettihaun tietää, että Thaimaassa on ympäri vuoden kuumaa ja tähän aikaan vuodesta erittäin kuumaa. Viileää ei tule edes yöllä eikä kaatosateella.

Matkailu avartaa, sanotaan. Lomalla on kiva vaihtaa maisemaa ja viettää mukavaa elämää palveluiden äärellä ilman kokkaus- ja siivoushuolia. Jos haluaa vähänkään laadukkaampaa kuin ketjuhotellin kesätarjous boonuksilla, kotimaan matkailu on valitettavan kallista.

Vierailija
49/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökillä aina lämmin kesällä. Aurinkoinen suojaisa tontti. Jos sattuu satamaan, pulahdetaan uima-altaaseen nautiskelemaan ja sauna lämpiää joka päivä. Puutarha on ihana! Koirien kanssa paras loma juuri näin.

Vierailija
50/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluavat eri asioita. Ei meistä jokainen halua viettää kesäänsä maassa, jossa suurinosa kesästä sataa, on kylmää ja tuulista. Itse vietän aina kesälomani Italiassa ja Kreikassa. Pidän lämpimästä/kuumasta säästä, olen asunut maissa joissa +40 asteen lämpötilat on ihan normaalia (ja huom. ovat olleet jo vuosikymmeniä). Tykkään, että kesällä voit mennä ja harrastaa ulkona (uida, pyöräillä, surffata yms.), eikä tarvitse istua villapaita sisällä. Toki voithan sä Suomessakin noita harrastaa säästä riippumatta, mutta itse en saa siitä mitään irti, että käyt lenkillä kaatosateessa kun mittari näyttää +10 astetta. 

Vierailija
51/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuun alkupuoliskohan on ihan parasta aikaa etelä-Euroopassa. 

Vierailija
52/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun kaikki muutkin menee..

Itse olen päättänyt, että nyt on aika kiertää kotimaan nähtävyydet. Moni ei ole koskaan nähnyt edes Olavinlinnaa, vaikka Suomessa asuu tai naapurikaupunkia, mutta joka kesä samaan hotelliin johonkin etelä-eurooppaan 

Voi kun se Jööör siellä hotellin aulassa oli niin ihana kun se muisti meitin perheen 

Usko tai älä mutta linna ollut viimeiset 100 vuotta alueen suosituin nähtävyys. Että moni on kyllä nähnyt. 

Vierailija
53/53 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä matkustan seuraavista syistä:

- lomani on kesällä

- haluan, että on takuuvarmaa aurinkoa ja lämmintä, eikä tarvitse värjötellä sateessa ja kylmässä

- on ihanaa matkustaa, ei viikkoon tai kahteen ruoanlaittoa, pyykinpesua, siivousta, tiskausta jne.

- väenpaljoutta ei vielä ole, kun matkustaa kesä-tai heinäkuussa, elokuussa on pahin ryysis

- olen matkustanut ulkomaille elämässäni kymmeniä kertoja, kerran sain turistiripulin ja senkin tammikuussa, aikaa on siitä noin kaksikymmentä vuotta 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän