Introverttien vahvuudet?
Olen itse hyvin introvertti ja välillä tuntuu että siinä ei ole hyviä puolia. Ekstroverteille nykyinen nopeatempoinen elämä on usein helpompaa, he saavat energiaa ihmisistä ja juttu luistaa. Itsellä taas asia on vastakohta ja nyky-yhteiskunnassa tuntuu välillä että olisin joku kummajainen, eikä kukaan ymmärrä minua. Olen vain tylsä, kun en tee sitä ja tätä tai ole käynyt siellä tai täällä. Kuitenkin itse olen kaikista tyytyväisin kun ei ole mihinkään kiire ja saan olla tutussa ja turvallisessa ympäristössä, ja pari rakasta ihmistä riittävät mainiosti. Mitä positiivisia puolia löydät introverteistä, esimerkiksi ekstrovertin näkökulmasta, vai onko niitä? : D
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Olen pääosin introvertti.
Etuja on mm
-hyvä keskittymiskyky
-syventyminen asiaan
-asiantuntijuus
-vakaus, tasaisuus
Työelämä sen sijaan suosii pomo- ja asiantuntija tehtävissä 90 %sti extroverttejä.
Eli hölöttäjiä.
Itsekin siis teeskentelen puheliaampaa haastattelussa, koska extroverttejä suositaan.
Itse olen introvertti, muut voin allekirjoittaa paitsi hyvä keskittymiskyky ja vakaus eivät minuun päde xd
Hyvä mielikuvitus ja luovuus ainakin omalla kohdalla, en koskaan tylsisty omassa seurassani.
Ei tule tehtyä tyhmyyksiä hetken mielijohteesta. Tosin usein sitten joutuu korjailemaan näitä extroverttien tekemiä huitaisuja, hiljaa. Ja eiväthän he sitä arvosta.
Asiakeskeisyys, luotettavuus. Tulen töihin, hoidan hommani, lähden kotiin, repeat. Ei draamaa.
Olen yksi alani parhaista Suomessa. Hyvin pitkälle noiden toisessa viestissä mainittujen ominaisuuksien ansiosta.
Hyvä ulkoinen olemus.
Vahva itsetunto.
Korkealentoinen mielikuvitus.
Älykäs.
Varakas.
Hyväuninen.
Itsenäinen.
Ei välitä muista ihmisistä.
Ei niitä ole. Haittapuolia on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksi alani parhaista Suomessa. Hyvin pitkälle noiden toisessa viestissä mainittujen ominaisuuksien ansiosta.
Tuskin. Vaan kun on aina yksin, niin näin sitä ehkä päätyy kuvittelemaan,
Apua! Eihän mikään näistä aiemmissa viesteissä luetelluista asioista ole yhteydessä siihen mikä vertti on! :D
Vierailija kirjoitti:
Apua! Eihän mikään näistä aiemmissa viesteissä luetelluista asioista ole yhteydessä siihen mikä vertti on! :D
No ei ainakaan nuo hymiöt.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä paineensietokyky.
Olen introvertti ja mulla tuo on pask
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin mietin. Mutta ehkä täällä majailevat puupäät eivät ymmärrä mitä introvertti ja ekstrovertti tarkoittavat. Nämä persoonallisuuden piirteet kun eivät määrittele jotain toista persoonallisuuden piirrettä. Esim. luovuutta, tarkkuutta, kärsivällisyyttä, kokeilunhalua, rohkeutta. Ei käsittääkseni ole mitään tutkittua yhteyttä.
Sanoisin, että introverttiyden vahvuudet riippuu kulloisenkin työn luonteesta ja sitten on töitä, joissa introvertti ei vain pärjää.
Minä olen tehnyt hommia tutkijana ja asiantuntijaroolissa ja siellä korostuvat pitkäjänteisyys, hyvä keskittymiskyky, kyky syventyä asioihin huolella, tietty vakaus ja rauhallisuus, kriittinen ajattelutapa. Riesana sitten perfektionisti, joka kulkee osin käsi kädessä noiden luonteenpiirteiden kanssa.
Toki ekstroverttikin voi olla noita mainittuja, mutta heillä ehkä keskimääräiset vahvuudet ovat toisenlaisia. Sieltä tulee spontaaniutta, sosiaalisia taitoja, kykyä sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja improvisoida jne.
On mahtavaa kun yksin olleessa ei ikinä käy aika pitkäksi tai ole tylsää. Koko akan on jotain tekemistä tai pohtimista.
Ihmispaljoudessa huomaan pitemmän ajan päälle ärtyväni herkästi jos asia tavallaan junnaa paikoillaan kun väki puhuu niitä näitä. Sen vuoksi minulla ei ole ikinä tarvetta käydä kylässä tai harrastaa jotain ryhmäharrastusta.
Ryhmässä ollessa minusta voi toki saada tylyn kuvan kun kerron kuinka toimitaan tyyliin a, b, c ja odotan ihan vakavissani myös jokaisen täyttävän velvollisuutensa. En ole mahdoton ihminen. Kerran yksi tuli kahdenkesken kertomaan toimintaansa rajoittavasta ongelmasta ja hänelle sovelsin tehtävänantoa, mutta en liikaa. Hän itse asiassa ylitti tavoitteen ja suoriutui paremmin kuin rajoitteettomat.
En ole hölösuu. Mikä on minulle salassapidettäväksi kerrottu, pysyy myös kotonakin salassa. Puolisonikin on introvertti ja hän ymmärtää yhtä lailla salassapitoasiat.
Puolison kanssa voimme viettää omaa aikaa ilman, että päällä olisi jokin parisuhdekriisi. Oman ajan viettämisemme on meille normaali tapa elää. En kestäisi elää iilimadon tai mustasukkaisen ihmisen kanssa.
Oon itsekin introvertti ja loppupeleissä pidän tätä suurena vahvuutena jota en vaihtaisi pois. Pystyn ajattelemaan asioita boxin ulkopuolelta, syvällisesti ja hallitsemaan laajoja asiakokonaisuuksia. En hölötä, vaan mietin ensin mitä sanon. Kuuntelen oikeasti mitä muilla on sanottavaa ja otan niistä muistiin tärkeimpinä pitämiäni juttuja. Maailmasta oppii paljon vain olemalla itse hiljaa. Valitettavasti monet pitävät sitä heikkoutena, mutta se on heidän kapeakatseisuuttaan. Onneksi meitä on monenlaisia.
N31
Olen pääosin introvertti.
Etuja on mm
-hyvä keskittymiskyky
-syventyminen asiaan
-asiantuntijuus
-vakaus, tasaisuus
Työelämä sen sijaan suosii pomo- ja asiantuntija tehtävissä 90 %sti extroverttejä.
Eli hölöttäjiä.
Itsekin siis teeskentelen puheliaampaa haastattelussa, koska extroverttejä suositaan.