Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wahlroos ihmettelee, kun jokin mystinen asia on perustavanlaatuisesti pielessä taloudessa. Mikähän voisi olla tuo mystinen jarrusyy?

Vierailija
26.05.2026 |

Onko talousnerot Riikka ja Petteri?

Kommentit (302)

Vierailija
201/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nalle on jo siinä iässä, että moni asia muuttuu mystiseksi.

Dementiaa pukkaa

Vierailija
202/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on liian kallis ja tehoton työvoima, vanhentuneet työmarkkinat ja vastaavasti järjetön verotus. Ei tänne tule ulkomaalaisia investointeja. Suomalaisetkin suuryhtiöt tekevät investointinsa muualle maailmassa. Ongelma on vanhaa perua. Neuvostoliiton kauppa veti, vaikka tavara oli huonoa ja työvoima tehotonta. Se veti, koska useimmat länsimaat boikotoivat neukkuja kauppakumppaneinaan. Devalvaatiolla saattoi kuitata aina välillä kilpailukykyä kuntoon. Uudistukset piti tehdä jo euroon siirryttäessä, mutta ei tehty. Nyt ne on tehtävä tai koko yhteiskunta romahtaa. 

Minkäs takia tuo Neuvostoliiton vaikutus Suomen talouteen alkoi vasta muutama vuosi sitten, kun Riikka-Petterin hallitus aloitti? Sitä ennen oli työllisyyskin ennätyslukemissa, velkaantuminen vähäisempää eikä ollut konkirssiaaltoa vielä.

Suomen talous ei ole kasvanut kahteenkymmeneen vuoteen. Nokia oli välissä hämäämässä tilannetta, mutta sen romahdettua, tipuimme oikealle tasollemme. Sannan kaudella nostettiin 41 miljardia euroa lainaa ja maksettiin sillä kompostintarkastajille ja muille täreille demareille hyviä työpaikkoja. 

Oikeasti 50 miljardia. Soten hajottamisesta, uniperista ja muista energiantuotannolle karseista päätöksistä ja täys ideologista sekoilua unohtamatta.

Mut hei, punanerot varmistaa että suomi on aina ja ikuisesti riippuvaisia venäjältä tuodusta energiasta lakkauttamalla jonkun typerän syyn vuoksi kaikki omat voimalat. Ja lahjoittamalla 10 miljardin arvoista vesi- ja ydinvoimaa saksalle ilmaiseksi koska neiti somebimbo pääministerinä halusi ryypätä kesälomansa eikä neuvotella saksan kanssa. Todellista neroutta tosiaan. 

"Kesärata! Jauhojengi! Jou jou!! On tissit, kaks muijaa. Kesärataaaa jou jou!"

Siinä suomalaisen (biletys)politiikan neroutta tuolta ajalta. Eikä niitä edes hävetä vaikka maamme on rappeutunut ja ihan mätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Nyt ollaan ainakin vuoden funtsittu tätä "mystistä jarrua", ihan asiantuntijoiden sekä talousgurujen johdolla. Kukaan ei tiedä mistään mitään eikä ymmärrä asioiden syy-yhteyksiä.

Vierailija
204/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarru on paskaa jauhavat poliitikot. Tuo surkuhupaisa droonikirjanen on yksi esimerkki, missä kaukana menneisyydessä poliitikot elävät. Kauniit korupuheet eivät käytännön tasolla tarkoita yhtään mitään. Petteri kuvittelee, että droonikirjanen koristelee suomalaisten takan päällysiä, eikä mene suoraan roskiin. Miksei käytetä nyt hyväksy suomi.fi palvelua tiedottamiseen ja tehdä netissä pyörivää opasvideoita. Jumalattoman paljon halvemmaksi tulisi ja ajaisi täsmälleen saman asian.

Vierailija
205/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Nyt ollaan ainakin vuoden funtsittu tätä "mystistä jarrua", ihan asiantuntijoiden sekä talousgurujen johdolla. Kukaan ei tiedä mistään mitään eikä ymmärrä asioiden syy-yhteyksiä.

Ei saa olla niin tuomitseva. Kokoomus varmasti yrittää parhaansa. Annetaan niille vaan tarpeeksi aikaa - muutama sata vuotta - niin varmasti keksivät syyn...

Vierailija
206/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veropak olainen Nalle voisi vain pysyä siellä uudessa kotimaassaan Ruotsissa ja pitää päänsä kiinni.

Björn "Nalle" Wahlroos on tehnyt historiansa aikana useita mittavia varallisuuden siirtoja ulkomaille verosuunnittelun ja sijoitustoiminnan vuoksi. Esim. Finanssivaikuttaja Björn "Nalle" Wahlroos on siirtänyt ja hallinnoi yli 140 miljoonan euron varallisuutta Luxemburgin veroparatiisiin. 

Nallen omaisuus taitaa olla yli miljardi. Jotain voisi hänkin siis ymmärtää rahan päälle. Hänhän omn itse tehnyt oman omaisuutensa. Nallen erityisosaaminen on siinä, että hän osaa arvioida finanssimaailman peliliikkeitä ja yritysten arvoja sekä kyvyssä verkostoitua Pohjois-Euroopan tasolla yritysmaailmassa. Nallella on tohtorin tutkinto kauppatieteissä ja hän on opettanut kauppatieteitä myös Harvardissa. 

Nalle sai Suomen valtiolta VALTAVAN lahjan. 

Ja finanssimaailma on kaikkein helpoin paikka rikastua. 

Vierailija
207/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa olla niin tuomitseva. Kokoomus varmasti yrittää parhaansa. Annetaan niille vaan tarpeeksi aikaa - muutama sata vuotta - niin varmasti keksivät syyn...

Orpo varmaan yllättyy.

Vierailija
208/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wahlroos on kova poika ihmettelemään, mikä voisi olla pielessä, ja sen päälle tulee sivukaupalla erilaista jossittelua. Sokerina pohjalla, miksei 15 vuotta sitten tehty sitä päätöstä ja tätä ratkaisua ja valittu tuota vaihtoehtoa? Siis aivan hyödytöntä jälkiviisautta, joka ei auta ketään. Kun Nalle on aina ollut helvetin tunnettu ja vaikutusvaltainen yritysjohtaja aivan talouselämän ylähyllyllä, niin minkä ihmeen takia Nalle ei avautunut näistä vinkeistään silloin, kun päätöksenteko oli ajankohtainen? Ihan varmasti ne päättäjät oli samassa saunassa ja samalla tennisklubilla, vaikka olivatkin demareita. Miksei sitä suuta saanut silloin auki? Ihan turhaa ja naurettavaa viisastella nyt. 

BKT:n kasvu Suomessa 4% 2008-2019 porvarijohtoisella ns. "menetetyllä vuosikymmenenä", jolloin päähallituspuolueena ollut kepu tai kokoomus. Muissa pohjoismaissa BKT:n kasvu samana aikana 14-22%. Äärimaltiliset palkkaratkaisut ja kikytys, leikkauspolitiikkaa, 106,4 mrd euroa velkaa ja oikeiston veropopulismilla veroja alas, niin että esim. vuoden 2016 tasoon nähden kokonaisveroaste on noin 8-10 mrd euroa alempi, ja nimenomaan yrittämisen ja omistamisen verotus, alvia on hilattu ylös. Nyt Orpo-Purran oikeistohallitus käyttää samaa menetetyn porvarivuosikymmen reseptiä, mutta triplalääkityksellä, ja tulos on sen mukainen. 

SDP oli hallituksessa 2012-2016 ns Kataisen hallituksessa. Valtionvarainministerin paikka oli heidän.

RKP on ollut melkein kaikissa hallituksissa. RKP:n vastuuta kurjistamisessa ei pidä väheksyä!

Ja Kokoomus, Kepu ja Persut valtiovarainministereinä 2016-2027. Kurjistumista koko ajan.

Vierailija
209/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veropak olainen Nalle voisi vain pysyä siellä uudessa kotimaassaan Ruotsissa ja pitää päänsä kiinni.

Björn "Nalle" Wahlroos on tehnyt historiansa aikana useita mittavia varallisuuden siirtoja ulkomaille verosuunnittelun ja sijoitustoiminnan vuoksi. Esim. Finanssivaikuttaja Björn "Nalle" Wahlroos on siirtänyt ja hallinnoi yli 140 miljoonan euron varallisuutta Luxemburgin veroparatiisiin. 

Nallen omaisuus taitaa olla yli miljardi. Jotain voisi hänkin siis ymmärtää rahan päälle. Hänhän omn itse tehnyt oman omaisuutensa. Nallen erityisosaaminen on siinä, että hän osaa arvioida finanssimaailman peliliikkeitä ja yritysten arvoja sekä kyvyssä verkostoitua Pohjois-Euroopan tasolla yritysmaailmassa. Nallella on tohtorin tutkinto kauppatieteissä ja hän on opettanut kauppatieteitä myös Harvardissa. 

Mikset seurannut perässä?

Vierailija
210/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, varmaan se kun ei valtion kirstusta tule SUORAAN setelitukkua massiivisina tukina businekselle?

muuten, yhteisöveroa on tutkittu muuallakin; ei ole lisännyt investonteja. )esim. usa(

Vierailija
211/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto. 

Poliitikot jotka ei osaamattomuuden lisäksi edes yritä parantaa mitään koska nuo uskoo siihen, että itsellään mukava elintaso säilyy vaikka maa menisi ympäriltä konkurssiin. Niinpä politikointi on 99.9999999% sitä että leimataan porukkaa nasseksi, persuksi, äärioikeistoksi, tai kaupataan kansalle jotain ideologista huttua siitä miten tarvitaan satoja tuhansia tulijoita maan talouden pelastamiseksi + rahaa kaikenlaiseen mikä ei maata ainakaan nosta (esim. ilmastonmuutos, luontokato, elokapina, kaikki muu woke-höseltäminen. etc).

Joka ainoan konkreettisen ongelman kohdalla alkaa systemaattinen huuto siitä, että eiku katsokaa noita, ne on persuja, nasseja, rasisteja, puhutaan nyt niistä eikä siitä ongelmasta. Ja ongelma jää korjaamatta. 

Muuten hyvä, mutta kokoomus on ollut useasti pääministeripuolueena ja hallituksessa näiden kohta 20 vuoden aikana, kun Suomen talous ei ole kasvanut ja velkaantuminen on kiihtynyt. Pelkästään kokoomuksen Katainen teki Suomelle melkein 50 miljardia velkaa, aivan ilman globaalia pandemiaa. 

HS: Kataisen ministerivuosien tulos: 47 miljardia euroa velkaa

Kataisen ministerivuosina kansantuote ja tuottavuus polkivat paikallaan, mutta velka paisui

https://www.hs.fi/talous/art-2000002723419.html

Vierailija
212/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletat, että raha on minulle kaikki kaikessa? 

Vierailija
213/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletat, että raha on minulle kaikki kaikessa? 

Ei tuo urpo muuta osaa

-sivusta

Vierailija
214/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettalee warmaan sitä etteivät kaikkii suomalaiset sijoita kertyviä pääomiaan.

Vierailija
215/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisesta arkielämästä irtaunut varmasti ihmetteleekin siellä oman kuplansa sisällä...

Vierailija
216/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kokoomus!

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelko tulevaisuudesta, sairastumisesta, sodasta jne.  estää ihmisiä kuluttamasta. Tähän on syynä Pelkosanomien jokapäiväiset klikkiotsikot milloin mistäkin.

Jos sinulla on oikeasti rahaa mitä on vara kuluttaa niin ei sinua tulevaisuus pelota. Tuo hillitsee vain täysin aiheellisesti velkavetoista kulutusta.

Mulla on varaa kuluttaa, mutta en kuluta sellaiseen, mitä ilmankin pärjään. Kun Purra 2023 sanoi, että me suomalaiset ollaan totuttu liian korkeaan elintasoon, aloin miettiä omaa rahankäyttöäni. Ja kyllä, ainakin mun kohdallani Purra oli ihan oikeassa. Velkaa mulla ei ollut mihinkään suuntaan, kun asuntolainakin oli jo aikaa sitten maksettu. Laitoinkin sitten kukkaronnyörit tiukemmalle ja aloin säästämään. Olen aina säästänyt ja sijoittanut, mutta silloin aloin säästää vieläkin enemmän. Tästä seurasi, että viime kesänä irtisanoin itseni ja olen syyskuusta lähtien elänyt oloneuvoksena 2,5 vuoden aikana enemmän säästämillläni rahoilla. Siis 11 kuukautta ennenkuin alin eläkeikäni tulee edes täyteen. Edes ansiosidonnaista en hakenut, koska en halua joutua tässä iässä typerään ja turhaan työpaikkojen hakemiseen. Selvää kun on, että ei kukaan palkkaa ihmistä, jolla on toinen jalka jo valmiina astumaan eläkkeelle. Ravintolasyömisistä luovuin lähes kokonaan. Aloin tehdä tavallisia kotiruokia. Siis sellaisia, joita söin lapsena ja nuorena. Ostan kilohinnoiltaan edullisimpia raaka-aineita. K-Menun sikanaudastakin tulee vain lapsuus mieleen. Ei silloin 1960-luvullakaan mitään paisteja ja fileitä syöty kuin korkeintaan juhlapäivinä. Avocadoista, tuoreista ananaksista ja monesta muusta ei Suomessa vielä tiedetty edes mitään. Tai että talvellakin voisi kaupasta ostaa tuoreita mansikoita. Aloin myös nikkaroida kaikenlaista itse sen sijaan, että olisin käynyt ostamassa valmiin kaupasta. Toissasyksynä päätin myös aloittaa elämäntapamuutoksen ja jo vuodessa laihduin ylipainosta takaisin normaalipainoon. Tästä seurasi, että sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta mulla onkin koko loppuelämäkseni vaatteita. Onneksi en ehtinyt heittää liian pieneksi jääneitä vaatteita pois. Kun olen työelämästä vapaa, mun ei tarvitse enää käydä hierojallakaan. Niskat kun ei enää kipeydy tietokoneen ääressä istumisesta. Ruokaa ja joitakin lääkkeitä ostan. Niin ja tietty lemmikkien - tällä hetkellä enää kissan - tarvitsemat jutut. 

Pelottaako mua? Tottakai. Ikää tulee lisää ja terveydenhuolto muuttuu koko ajan sekä kalliimmaksi että laadultaan heikommaksi. Tein jo silloin 2023 tulevien eläkepäivieni vuosibudjettiarvion ja eläkkeestäkin oli tarkoitus joka kuukausi säästää tietty summa. Nyt, kun olen oppinut laskemaan elintasoani aika merkittävästi, olen myös voinut lisätä tulevasta eläkkeestäni säästöön laittamaa summaa. Kyllä mun säästöni vielä joku saa, mutta ei  juurinyt. Todennäköisesti ei vielä moneen vuoteen. Ja jos hyvin käy, niin ne päätyykin mun lapsilleni. Eli ehkä en tarvitsekaan niitä itse. Mutta koska tätä en voi tietää, niin kuluttamisen sijasta jatkan säästämistä. Kyllä mä vieläkin joskus ostan ruokakaupasta jotain sellaista, mitä en oikeasti tarvitse. Mutta ennen Purran sanoja en edes ajatellut, että 95% niistä oli ihan täysin tarpeettomia. Mun nyt jo keski-ikäiset lapseni ovat myös palanneet kulutuksessaan 1990-luvun lamavuosiin. Katsovat kilohintoja, hyödyntävät tarjouksia jne. Eivät osta enää mitään vain sen vuoksi, että ostos olisi jotenkin kiva. Ostavat vain todelliseen tapeeseen. 

Vierailija
218/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso ja harvaanasuttu maa kylmässä ilmastossa. Ei sellaisessa elämistä voi saada mitenkään kannattavaksi tällä palkka- ja verotustasolla.

Vierailija
219/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä syyttää nykyistä hallitusta, jos haluaa,  mutta totta on kuitenkin se, että Suomen talous ei ole kasvanut n. 20 vuoteen. Tästä suora johtopäätös on, että Suomessa on erittäin pahoja rakenteellisia ongelmia, jotka jarruttavat menoa. Näitä on toki helppo nimetä sen enempää tutkimatta eli mm. karmiva huoltosuhde, lihavat ihmiset, ylisuureksi paisunut sosiaaliturva ja julkinen sektori, huippukorkea verotus jne. Nyt kun tilanne alkaa olla se, että lainanotto alkaa selkeästi hankaloituimaan tulevina vuosina luottokelpoisuuden heikkenemisen myötä, niin Suomi on yksinkertaisesti kuopassa, josta ei pääse ylös ilman selkeää kärsimystä ja elintason laskua. Hallituksista riippumatta. Jos taloudellinen tilanteesi ei ole kunnossa, niin tulet kärsimään.

Vierailija
220/302 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä syyttää nykyistä hallitusta, jos haluaa,  mutta totta on kuitenkin se, että Suomen talous ei ole kasvanut n. 20 vuoteen. Tästä suora johtopäätös on, että Suomessa on erittäin pahoja rakenteellisia ongelmia, jotka jarruttavat menoa. Näitä on toki helppo nimetä sen enempää tutkimatta eli mm. karmiva huoltosuhde, lihavat ihmiset, ylisuureksi paisunut sosiaaliturva ja julkinen sektori, huippukorkea verotus jne. Nyt kun tilanne alkaa olla se, että lainanotto alkaa selkeästi hankaloituimaan tulevina vuosina luottokelpoisuuden heikkenemisen myötä, niin Suomi on yksinkertaisesti kuopassa, josta ei pääse ylös ilman selkeää kärsimystä ja elintason laskua. Hallituksista riippumatta. Jos taloudellinen tilanteesi ei ole kunnossa, niin tulet kärsimään.

Eihän elintaso laske vaan päinvastoin nousee, rikkailla nimittäin. Heille pitää saada entisestään täytettä pankkitilille, muut voitte sitten kiristää vyötä. T: oikeisto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän