Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Nukutuksen tai puudutuksen vuoksi Sinulla täytyy kotona olla aikuinen henkilö läsnä seuraavaan aamuun asti". Mitä jos ei ole?

Vierailija
25.05.2026 |

Silloinko siirtäisivät osastolle yöksi?

Tässä tapauksessa kaikki valmistelut tehty ohjeiden mukaisesti ja puoliso ottanut erikoisjärjestelyillä vapaata töistä jopa kaksi päivää, ja sitten sairaala ilmoittaa, että leikkaus siirtyy pari päivää eteenpäin.

Vapaita ei näin lyhyellä varoitusajalla saa järjestymään. Kavereita tai sukuakaan ei pääse apuun.

Onko joku vaan sanonut sairaalassa että kyllä, on aikuinen kotona koko illan ja yön, vaikka ei ole ollutkaan?

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä tämä tilanne edessä ja pakko valehdella koska en voi lemmikkejä jättää yksin kotiin koko illaksi ja yöksi. 

Minä olen vienyt koirat hoitolaan ennen toimenpidettä. En uskaltaudu jättää kotiin, jos jotain sattuukin.  

Hoitola ei kaikkien koirien kohdalla ole ok.

Vierailija
82/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä tämä tilanne edessä ja pakko valehdella koska en voi lemmikkejä jättää yksin kotiin koko illaksi ja yöksi. 

Minä olen vienyt koirat hoitolaan ennen toimenpidettä. En uskaltaudu jättää kotiin, jos jotain sattuukin.  

Tämä. Meillä on kaksikin koiraa, joita en hoitolaan veisi. Kolmas pärjäisi ihan missä vaan. Mutta yhdessä saavat olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Ilmaisiko sinun lainaamasi kirjoittaja mitenkään, että hänen tapansa hoitaa asiat sopii kaikille koirille????

Vierailija
84/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Ilmaisiko sinun lainaamasi kirjoittaja mitenkään, että hänen tapansa hoitaa asiat sopii kaikille koirille????

Ilmaisinko minä mielestäsi mitenkään, että hän olisi niin väittänyt? En. Osallistuin vain keskusteluun, yleisellä keskustelupalstalla, kertomalla toisen näkökulman asiaan.

Miksi sinä hyökkäilet ilman mitään asiaa?

Vierailija
85/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit sanoa mitä vaan, mutta jos valehtelet ja jotain käy, sairaala ei ole vastuussa. 

Vierailija
86/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heräämössä joudut "nukkumaan" sen seuraavan yön. Siellä saat kuunnella, kun jotkut ruinaavat hoitajalta kotiin pääsyä, etkä saa kunnolla nukutuksi. On se kuitenkin turvallisempaa kuin yksin kotona. 

Höpö höpö. OSasto- ja heräämöpaikkoja on aina liian vähän, eikä ne siellä ketään väkisin sänkyihin sido. Tottakai voi lähteä kotiin omin luvin, mutta silloin pitää allekirjoittaa "poistuin omalla vastuulla" paperi ja jos kieltäytyy kirjoittamasta, hoitaja ja lääkäri kirjaavat Apottiin että lähti omalla vastuulla eikä suostunut allekirjoittamaan paperia. Silloin kaikki komplikaatiot ovat omaa syytä, ei sairaalan.

Vierailija
87/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräämössä joudut "nukkumaan" sen seuraavan yön. Siellä saat kuunnella, kun jotkut ruinaavat hoitajalta kotiin pääsyä, etkä saa kunnolla nukutuksi. On se kuitenkin turvallisempaa kuin yksin kotona. 

Miksi tätä alapeukutetaan? Ei päiväkirurgisia potilaita tietenkään kärrätä osastolle yhden hengen huoneeseen. Heräämössä saavat olla koko yön, jos kotona ei ole ketään. Siellä kuulee toistenkin potilaiden valitukset. Yksi yökkö huolehtii potilaista. Aamulla saa aamupalan ennen lähtöä. 

Mut on kärrätty, huoneessa kyllä 2-3 henkeä. 

Vierailija
88/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😆😆😆🐵🦁🐯🐮🐽🐖

Todella typerä emoji- kommentti. Ehkä pilkka sattuu joskus omaan nilkkaan.

- sivusta

Vierailija
89/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on aina kivoja juttuja kun joku ottaa vapaata ollakseen apuna ja sitten toimenpidepäivä siirtyy. Mitään korvauksia ei tule siitä, että toinen on palkattomalla turhaan eikä myöskään makseta kotiin apua niille päiville, kun tarvitsee. Kokemusta itsellänikin niin potilaana ja auttajana kuin myös miehelläni ihan turhaan palkatonta minun vuokseni. Mut sellast se o...

Olenkin sitten valehdellut, että juu kyllä, on mulla apua kotona. Jopa silloin kun asuin tosiaan yksin, kun mies toisella paikkakunnalla, eli ei voinut noin vain ollakaan enää apuna kun toimenpidepäivää muutettiin ilmoittaen. Olisin ehkä saanut lähes naapurissa olevan kaverin avuksi, mutta en tarvinnut. 

Eli ota nyt ainakin selvää, kuka voisi tarvittaessa olla apuna jos jotain tulee. Ja yöllä pitää sitten soittaa päivystysapuun, jos tulee jotain. Ei päivystykseen välttämättä tarvitse lähteä, mutta neuvoja voi saada. 

Vierailija
90/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit sanoa mitä vaan, mutta jos valehtelet ja jotain käy, sairaala ei ole vastuussa. 

Miksi sä hoet tätä? Miksi ylipäätään kuvittelet että sairaala KOSKAAN olisi vastuussa jostain, mitä jonkun kotona tapahtuu? Kun ei hoitohenkilökuntaa ole paikalla.

Kuvitteletko että jos kotona on vaikka mummo sen leikatun asiakkaan kanssa, sairaala kantaa vastuun jos jotain tapahtuu?

Vierailija
91/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne lemmikit vainajalla siellä tekis?

Mene nyt terveys edellä. Oma terveys!

Joku hoitamaan lemmikit.

Tai joku sinne kotiin.

Eri, mutta kaikilla ei ole tällaista "jokua". Itse olen viisikymppinen lapseton sinkku, ei vanhemmat enää elossa, ei sisaruksia tai muita sukulaisia joiden kanssa olisin tekemisissä, ei kavereita tai ystäviä. Olen käytännössä täysi erakko. Ei sitä silloin vaan löydy yhtäkkiä jotain tyyppiä seuraksi.

Sama mulla, mulla ei ole ketään.

Vierailija
92/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joku varasuunnitelma pitää olla. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. 

Vierailija
93/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Pakko valehdella en kehtaa sanoa ettei ole ketään. 

Vierailija
94/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päiväkirurgisen toimenpiteen jälkeen todella kipeä. Hoitajat ei usko/tiedä että panacod ei tehoa kaikkiin! 

Olin tietysti näyttänyt henkkarit ja kutsukirjeen jo mennessä luukulla. Sitten, joka vaiheessa työntekijä vaihtui kuin liukuhihnalta. Ei se, vaan jokaikinen tivasi NOUTAJAN YHTEYSTIEDOT.  Vaikka olin jo ensimmäiselle kertonut ettei minulla ole sellaista läheistä joka voisi tulla hakemaan. Niin ei mennyt millään perille. 

Eukko toisensa jälkeen selitti minulle, joka olen aina tottunut pärjäämään itse että nyt on ilmoitettava joku, TAI SE ON SITTEN VIRANOMAISASIA.

Viranomaisasia, kuin rikos. Ajattelin että ok, tuli selväksi. 

Mutta pikkurouville ei riittänyt. Olin juuri heräämässä, kolme työntekijää oli ottanut aamuntakkini taskuun hakaneulalla kiinnittämäni lukkokaapin avaimen ja näin kun he tutkivat lompakkoani ja henkkareitani, kuulin kun

ne puhui "onko tämä edes se joka väittää olevansa". Kohtelu oli täysin ala-arvoista koko ajan.

Jokaisen on syytä tietää että sotealan työntekijöille on säädetty lakeja virheiden peittelyyn. Ne voi periaatteessa toimia miten tahansa, mutta voivat vedota resurssipulaan tai ettei tieto kulje isossa yksikössä. Tai että toimivat ohjeiden mukaan. Asiakasta saa kiusata vaikka on sairas.

Siunattu se joka ei ikinä joudu HUS toimenpiteisiin.

Vierailija
95/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen leikkauspäivää esihaastattelussa tai leikkauspäätöstä tehtäessä  pitää ilmoittaa, jos kotona ei ole seuraa yön yli päiväkirurgisen leikkauksen jälkeen. Näin sairaala voi varata paikan osastolta yöksi, vaikka olisi päiväkirurginen leikkaus tai katsotaan potilaan kanssa päivä, jolloin seuraa olisi. Ja jos ensin ilmoittaa että on seuraa, mutta asia muuttuu, tulee siitä ilmoittaa pikimmiten, jotta voidaan varata osastopaikka.  Jos siis on semmoinen leikkaus että pitää olla seuraa yön yli, ei potilasta lähetetä kotiin yksin olemaan. T. Sairaanhoitaja 

Vierailija
96/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joku varasuunnitelma pitää olla. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. 

Voi olla varasuunnitelmia, mutta hoitola ei ole kaikille sellainen.

Vierailija
97/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen leikkauspäivää esihaastattelussa tai leikkauspäätöstä tehtäessä  pitää ilmoittaa, jos kotona ei ole seuraa yön yli päiväkirurgisen leikkauksen jälkeen. Näin sairaala voi varata paikan osastolta yöksi, vaikka olisi päiväkirurginen leikkaus tai katsotaan potilaan kanssa päivä, jolloin seuraa olisi. Ja jos ensin ilmoittaa että on seuraa, mutta asia muuttuu, tulee siitä ilmoittaa pikimmiten, jotta voidaan varata osastopaikka.  Jos siis on semmoinen leikkaus että pitää olla seuraa yön yli, ei potilasta lähetetä kotiin yksin olemaan. T. Sairaanhoitaja 

Ap tapauksessahan on se seuralainen ollut järjestettynä kunnes sairaala on muuttanut aikataulua. Kaikkea ei aina pysty järjestämään mutta ei välttämättä ole mahdollisuuksia jäädä sairaalaankaan.

Vierailija
98/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viet ne hoitolaan sitten.

Vierailija
99/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairaala muuttaa aikataulua eikä uutena päivänä ole seuraa, sairaala järjestää osastopaikan tai sovitaan päivä, jolloin on seuraa. Kyllä sairaala mieluummin laittaa potilaan samana päivänä kotiin, halvempaa sairaalalle 🙂. 

Vierailija
100/157 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viet ne hoitolaan sitten.

Onneksi sä et tuollaisia määräyksiä voi jaella 🤣 lemmikkien omistajat saavat hoitaa lemmikkinsä itse. Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän