"Nukutuksen tai puudutuksen vuoksi Sinulla täytyy kotona olla aikuinen henkilö läsnä seuraavaan aamuun asti". Mitä jos ei ole?
Silloinko siirtäisivät osastolle yöksi?
Tässä tapauksessa kaikki valmistelut tehty ohjeiden mukaisesti ja puoliso ottanut erikoisjärjestelyillä vapaata töistä jopa kaksi päivää, ja sitten sairaala ilmoittaa, että leikkaus siirtyy pari päivää eteenpäin.
Vapaita ei näin lyhyellä varoitusajalla saa järjestymään. Kavereita tai sukuakaan ei pääse apuun.
Onko joku vaan sanonut sairaalassa että kyllä, on aikuinen kotona koko illan ja yön, vaikka ei ole ollutkaan?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Mun lähiomainen on oma äiti, jolla jo dementiaa. Päiväkirurgisesta kotiin väitin lähteväni äitini kanssa, mut ihan yksin olin. Näköjään yhä hengissä, kahdesti jo näin. Ei kukaan välitä kysellä enempää. Leikkauksen jälkeen painavien nostokielto, joten eniten kannattaa yksinäisten panostaa siihen, että kotona on ennakkoon hankittuna se noin kuukauden hätävara kaikkea mitä voi kuvitella tarvitsevansa kaupasta ym. Silloin voi käyttää aikansa rauhassa yksin toipumiseen.
Kävin kyllä kaupassa nostorajoituksenkin kanssa. Ei siinä ollut mitään ongelmaa.
Vai sullako ei ole autoa? Sitten ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että ottavat osastolle tai kärräävät johonkin "välimallinpaikkaan", en tirdä, millä nimellä ne kussakin sairaalassa menevät. Valehtelemista en suosittele, kato jos sulle sattuu jotain.
Minä olin välinevarastossa 20 tippatelineen ja 5 pyörätuolin kanssa. Olipahan oma huone.
Vierailija kirjoitti:
Itellä tämä tilanne edessä ja pakko valehdella koska en voi lemmikkejä jättää yksin kotiin koko illaksi ja yöksi.
Näin se hoituu.
Ihanko oikeasti aikuiset(?) ihmiset tällasesta saatte jonkun kysymyksen ja keskustelun tehtyä??
Ottavat osastolle. Siksi sitä kysytään.
Jos valehtelet että joku on kotona, ja sulle tapahtuu jotain, sairaala ei vastaa vahingosta.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähiomainen on oma äiti, jolla jo dementiaa. Päiväkirurgisesta kotiin väitin lähteväni äitini kanssa, mut ihan yksin olin. Näköjään yhä hengissä, kahdesti jo näin. Ei kukaan välitä kysellä enempää. Leikkauksen jälkeen painavien nostokielto, joten eniten kannattaa yksinäisten panostaa siihen, että kotona on ennakkoon hankittuna se noin kuukauden hätävara kaikkea mitä voi kuvitella tarvitsevansa kaupasta ym. Silloin voi käyttää aikansa rauhassa yksin toipumiseen.
Tuossa on riskinsä. Jos sulle olisi jotain ikävää tapahtunut, ei sairaala olisi siitä ollut vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Eu minulla ole kotona sisäkköä tai kamarineitoa, enkä asu enää perheeni kanssa. Äijäkin lähti lähtimään, viinakaupan kautta. Kun minun piti lähteä sairaalasta kotiin, minulla oli vielä vastuullani muutaman kk:n ikäinen vauva. S-hoitaja vain totesi, että "Katso että sinulla on joku apuna kotona. Heihei." Ei minulla ole niin läheistä ystävää, että voisin pyytää yhtäkkiä yöksi kotiini keskellä viikkoa. Yksin olin, ja hoidin vauvaa kontaten, välillä pyörtyilin lattialle. Mutta selvisin. Summa summarum, tuollainen "katso sitten että sinulla on sisäkkö kotona auttamassa" on heitteillejättö.
Siis mitä ihmettä mä luin? Entä jos olisit kuollut sinne lattialle sen takia, ettet viitsinyt pyytää ketään hyvän päivän tuttua apuun vakavasssa tilanteessa? Vauva olisi nääntynyt sinne myös. Jos joku tässä heitteillejättöön syyllistyi, niin sinä.
Kyllä se kannattaa vaan jäädä sinne sairaalaan. Voin kertoa, että tein tällaisen aloituksen vuosi sitten, en olisi millään halunnut jäädä sairaalaan, mutta kun kotona ei ollut ketään, niin ei ollut ketään. Ja mullehan varattiin paikka potilashotellista, mutta koska happisaturaationi oli sen verran alhainen, niin minut kärrättiin sitten osastolle ja kämppiksenä oli ihana, mutta koriseva mummo. Mutta kyllä se kannatti jäädä. Yksi yö sinne tai tänne. Ja sinä et ole edes yksinäinen. Meitä yksinäisiä, joille ei jäänyt ketään löytyy ja me jäädään sitten sairaalaan.
Minä sanoin että on, vaikkei ollut. Yö sujui kotona ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku vaan sanonut sairaalassa että kyllä, on aikuinen kotona koko illan ja yön, vaikka ei ole ollutkaan?
Miksi ihmeessä sanoisi? Koita nyt tiputtaa ne lääkärit ja hoitajat jumalaportaalta alemmas. Jos ei ole ketään, niin sitten ei ole ketään. Ja sairaalasta suositellaan yön yli jäämistä, jos valvonta on oleellista. Ja jos sinä et suosutu siihen, niin sitten voit lähteä kotiin, mutta vastuu siirtyy sen jälkeen sinulle.
Vastuu on aina potilaalla. Silloinkin, kun se muka on muualla. Potilas maksaa terveydellään ja kokemallaan kivulla, tuli menetyksellä, elämänsä menrtämisellä joko kirjaimellisesti tai kuvainnollisesti.
Minut on kaksi kertaa nukutettu ja ei ollut kotona ketään kummallakaan kerralla. Päästivät kotiin heti kun pystyin syömään ja juomaan jotain ja pahoinvointi vähän helpotti (minulle tuli nukutuksesta pahoinvointia), eli joku 2-3h meni sairaalassa toimeenpiteen jälkeen, varmaan tämä riippuu, miten iso leikkaus tehdään. Minun piti kirjoittaa joku vastuuvapauslauseke tms., että olen ymmärtänyt että haluan lähteä kotiin yksin. Tuli kyllä semmoinen olo, että olivat vain iloisia että joku halusi lähteä, eikä jäädä osastolle yöksi. Mutta kotiinlähdön esteenä ei ollut siis se, ettei siellä ollut ketään vahtimassa. Tämä HUS:ssa 2020-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Itellä tämä tilanne edessä ja pakko valehdella koska en voi lemmikkejä jättää yksin kotiin koko illaksi ja yöksi.
Minä olen vienyt koirat hoitolaan ennen toimenpidettä. En uskaltaudu jättää kotiin, jos jotain sattuukin.
Kyse on teidän turvallisuudesta. Siksi ne ohjeet on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä.
Ensimmäisenä yönä sain jäätävän lihaskrampin alavatsaan leikkaushaavan alle. Ulvoin suoraa huutoa. Kipulääke tuli parissa minuutissa. Kotona seuraneiti olisi voinut vain soittaa ambulanssin ja sitä olisi joutunut odottamaan pahimmillaan tunteja.
No päiväkirurgiselta kotiutetaan aina samana päivänä, joten se seuraneiti on ainoa vaihtoehto.
Kyllä ne sieltä laittaa eteenpäin yöksi sopivalle osastolle, jos valvonta pitää olla ja kotona sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne lemmikit vainajalla siellä tekis?
Mene nyt terveys edellä. Oma terveys!
Joku hoitamaan lemmikit.
Tai joku sinne kotiin.
Ei ole ketään. Uskokaa nyt jo.
Lemmikeille on maksullisia hoitopaikkoja
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ajoin autolla sairaalaan ja sieltä pois. Jälkeenpäin kuulin, että ei olisi saanut ajaa. Millä mä olisin mennyt kotiin ja auto olisi jäänyt sinne?
Kelataksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä.
Ensimmäisenä yönä sain jäätävän lihaskrampin alavatsaan leikkaushaavan alle. Ulvoin suoraa huutoa. Kipulääke tuli parissa minuutissa. Kotona seuraneiti olisi voinut vain soittaa ambulanssin ja sitä olisi joutunut odottamaan pahimmillaan tunteja.
No päiväkirurgiselta kotiutetaan aina samana päivänä, joten se seuraneiti on ainoa vaihtoehto.
Eihän kotiuteta. Olin nimenomaan päiväkirurgisella ja 2 yötä osastolla. Ensimmäinen oli jo tiedossa koska seuraneitiä ei ollut mutta kunto oli sellainen etten olisi päässyt vaikka olisi ollutkin. Kotiutetaan sitten kun kunto sallii ja tietyt edellytykset täyttyvät, ei automaattisesti.
Ottavat osastolle. Joissakin tapauksissa pääsee kotiinkin. Esim. jos vointi on ollut koko ajan hyvä ja kaikki meni mallikkaasti. Omalla vastuulla voi jäädä kotiinkin, jos ilmoittaa, että omalla vastuulla lähden.
Itse jouduin yhden leikkauksen jälkeen jäämään osastolle yöksi, koska leikkauksessa tapahtui komplikaatio, toisen saman leikkauksen jälkeen sain lähteä kotiin. Anestesialääkäri päätyi vielä nukuttamaan minut, vaikka alunperin piti tehdä se ns. humautuksessa. Sanoi, että "sulla on aina menneet nää nukutukset tosi mallikkaasti, joten nukutetaan". Olin tosi hyvävointinen jo heräämössä, sieltä kotiutusosastolle ja parin tunnin päästä sain lähteä kotiin. leikkaukset on niin erilaisia toipumisen suhtee, joten kannattaa varautua siihen, että olet osastolla yön ja myös siihen, että saatkin lähteä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ottavat osastolle. Siksi sitä kysytään.
Jos valehtelet että joku on kotona, ja sulle tapahtuu jotain, sairaala ei vastaa vahingosta.
Ei sairaala vastaa muutenkaan kotona tapahtuvista vahingoista, sehän on täysin selvä asia. Sitten taas jos olisi kyseessä vaikka leikkauksessa tehdystä hoitovirheestä, ei sairalaan vastuuta poista se onko kotona joku henkilö vai ei.